خوابی كه زلزله هم بيدارش نمی‌كند!

حسين علی‌پور،   3980818020 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
خوابی كه زلزله هم بيدارش نمی‌كند!

زلزله بامداد جمعه آذربايجان خوشبختانه در قياس با زلزله هاي بزرگ كشور خسارت مالي و جاني گسترده نداشت اما به اندازه كافي زمين را لرزاند كه ٥ نفر از هموطنانمان در آن كشته شدند و تعدادی روستا نيز آسيب ديد.

حافظه جمعي ما ايرانيان زلزله هاي بزرگ و وحشتناك تري را در خود ثبت كرده كه از يكي از مشهورترين آنها يعني زلزله بويين زهرا حدود ٦٠ سال مي گذرد.  اما عليرغم اين گذشت زمان طولاني تقريبا هيچ حساسيت موثري نه در مسوولان و نه در خود مردم براي آمادگي و مقابله با اين رخداد طبيعي ديده نشده است. در واقع بايد گفت "زلزله" هنوز براي ما به "مساله" تبديل نشده است. آن هم در شرايطي كه  خطرات و تلفات گسترده اين حادثه طبيعي را بارها به چشم خود ديده ايم.

نه مسوولان امر و نه مردم كه بسياري از آن ها به خصوص در شهرهاي بزرگ مشغول ساخت و ساز هستند، نوعا توجهي به مقاوم بودن بنا و سازه هاي ساخته خود ندارند و مسوولان امر هم شايد به دليل گستردگي حجم اين تخلفات ناتوان از نظارت موثر در اين زمينه هستند.

متاسفانه اين مهم يعني ايمن شدن در برابر زلزله عليرغم اهميت فوق العاده آن حتي در شعارهاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري هم انعكاسي ندارد.

به چرايي اين امر پاسخ هاي مختلفي مي توان داد كه خلاصه آن ها شايد اين باشد كه ما ايرانيان چه شهروندان و چه سياستمداران  به دلايل فرهنگي و اجتماعي نگاه بلندت مدت يا حتي ميان مدت هم نداريم و صرفا روز را مي گذارانيم.

اما شايد بهتر باشد كه كمي عقب تر برويم و چرايي همين نگاه كوتاه مدت را در ميان خودمان تبيين كنيم.  

يكي از پاسخ هاي مهمي كه در بيان چرايي اين امر مي توان داد اين است كه ما ايرانيان از شهروندان گرفته تا سياستمداران ناتوان از مواجهه "عقلاني" در برخورد با مسايل هستيم و مهمترين ويژگي در ميان ويژگي هاي يك مواجهه عقلاني با مسايل و يافتن راه حل آن نيز  "اولويت بندي" مسايل و اجماع و توافق بر سر آن و سپس آغاز كردن فرايند حل مساله از "كوچكترين" اقدامات به صورت تدريجي است.

اين نقص به خصوص در فضاي سياست يعني ميان اداره كنندگان جامعه به شكل آشكارتري قابل مشاهده است. با نيم نگاهي به فعاليت دولت هاي مختلف در كشور متوجه مي شويم كه عليرغم تمام شعارها و وعده هاي بزرگ كه بعضا از حل مسايل داخلي نيز فراتر رفته و رفع مشكلات دنيا را نيز شامل شده، هنوز از هيچ كدام از مسايل بزرگ كشور به نحو قابل قبولي كاسته نشده و همچنان چرخه بي حاصل وعده ها و شعارها برقرار است. 

معلوم نيست چند سال ديگر بايد بگذرد و چند زلزله بزرگ ديگر بايد رخ بدهد كه اين اجماع در بين مردم و در بين سياستمداران كه وظيفه بسيج منابع كشور را بر عهده دارند ايجاد شود كه زلزله يكي از مهمترين اولويت هاي كشور است كه حتي حيات سياسي و امنيتي را به مخاطره مي اندازد. 

شدت اين غفلت به حدي است كه حتي لرزش شهرهاي بزرگ و پر جمعيتي مانند تهران در سال ٩٦ هم نتوانست ما را از اين خواب بيدار كند.  

رسانه ها هم نقش بسيار مهمي در ايجاد و حفظ اين حساسيت بر عهده دارند كه متاسفانه چنان كه بايد به آن توجهي ندارند. آن ها بايد هر روز از مسوولان بخواهند كه اقدامات خود را در اين زمينه توضيح بدهند. از اقدامات مربوط به مقاوم سازي گرفته تا آمادگي خدمات رساني پس از زلزله.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۵۹۹۱۰۱۱:۲۱:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۱۸
کاش قانونی تصویب شود و بیمه املاک و مستغلات و خانه ها اجباری شود تا هم مردم منت دولت را نکشند و هم دولت هزینه گزافی را تحمل نکند. در دولت دوم آقای خاتمی لایحه ای تقدیم شد که ظاهراً بنا به دلایلی تبدیل به قانون نشد.
حسن۱۱۵۹۹۷۲۱۱:۵۹:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۱۸
یک بخش مهمش ضعف توان مالی مردمه و دولت باید این را برطرف کند
مهندس عمران.تهران۱۱۶۰۰۰۳۱۲:۲۷:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۱۸
دقت کنیم درشهرستانهای کوچک که ساخت و ساز یک واحد عمدتا دست ساکن واحد میباشد بعلت ضعف مالی: صاحب ملک قدرت استفاده از خدمات مهندسی و مصالح و اجرای صحیح را ندارد وگرنه هیچکس دوست ندارد در خانه های غیر ایمن زندگی کند.
ناشناس۱۱۶۰۰۵۰۱۳:۰۶:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۱۸
مسائل در دو حالت درست میشه: مردم به شکل جدی بخواهند - مسئولان دلسوز خودشان پیشقدم بشوند همیشه هم که نباید مردم بخواهند مسئولان مگر نمیدانند مشکل کجاست پس اون پول را برای چی میگیرند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین