پاسخی به نقد مشرق احمد توکلی :آنچه اخیرا از قول من علیه آقای رییسی نقل شده دروغ محض است / خدای را شاکرم برای رشد جوانان انقلابی و وطن‌خواه و شکر برای زبان فاخر در نقادی

گروه سیاسی الف،   3980729130 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

باید مصادیق برجسته-ای از مفسدان را با شدت مجازات کرد تا راه برای اصلاحات ساختاری و نهادی فسادانگیز باز شود، کاری که آقای رئیسی دارد می‌کند و همه باید کمک کنیم موفق شود.

احمد توکلی :آنچه اخیرا از قول من علیه آقای رییسی نقل شده دروغ محض است / خدای را شاکرم برای رشد جوانان انقلابی و وطن‌خواه و شکر برای زبان فاخر در نقادی

 
به گزارش الف  دکتر احمد توکلی  در پاسخ به یکی از مطالب وبلاگ مشرق که نقدی بر مواضع اخیر ایشان بود، یادداشتی برای مشرق ارسال کرده‌اند که بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیحاتی پیرامون نقد سایت مشرق بر سخنان احمد توکلی
 

صبح دیروز، یکشنبه ۲۸/۰۷/۹۸، سایت محترم مشرق، نقدی بر مواضعی که در رسانه‌ها از من نقل شده است، منتشر ساخت.
 

آنچه ابتدائاً این نقد خیرخواهانه در من برانگیخت، حالت شکر بود. شکر برای رشد جوانان انقلابی، ارزشی و وطن‌خواه؛ شکر برای زبان فاخر در نقادی؛ شکر برای وجود آینه‌هایی بی‌غبار در پیشِ روی سیاستمداران. به خاطر این نعمت‌ها و نعم دیگری که در این نقد برای من و جامعه وجود دارد، از خدا و بندۀ خوب خدا که مرا به این حال رساند، سپاسگزارم. سپاسگزاری از این جهت نیز لازم است که فرصتی برای بنده پیدا شده تا دروغ بودن برخی از آنچه به من نسبت داده شد را اعلام کنم. برخی از آنها را که ناقص بیان شده و با بیان کامل اختلافی با منتقدانم در این حوزه نخواهم داشت، کامل نمایم و اگر انتقادی هم رواست، خود را اصلاح کنم. الحمدالله رب العالمین.
 

اما موارد قابل توجه:

۱.    جملۀ «فساد، بیشتر از آن است که تصور می‌کردیم» که از قول من، با رنگ قرمز در پاراگرافی برجسته شده، با گفته‌های نسبت داده شده قبل و بعد از آن جمله، این مطلب را القا می‌کند که من مبارزه با فساد را ناموفق می‌دانم و ادعا کرده‌ام با قوانین جاری نمی‌توان با فساد مبارزه کرد. در حالی که جمله کامل من در این زمینه چنین بود: «وقتی کار دیده‌بان آغاز شد، خیلی زود دو مطلب را متوجه شدیم، یکی اینکه فساد گسترده‌تر و عمیق‌تر از آن است که تصور می‌کردیم، دومی این بود که توفیق در مبارزه با فساد هم فراتر از آن بود که انتظار داشتیم.» به ویژه از قوانین مثبت و بسیار مفید برای مبارزه با فساد، مانند قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر یاد شد.

در ادامه توضیحات گفتم که ما، هم با فساد مبارزه می‌کنیم و هم با مفسدان. ولی این سخن را که مبارزه با فساد درست است و مبارزه با مفسدان چون معلول است منجر به نتیجه نمی‌شود تخطئه کردم؛ با این استدلال که مبارزه با فساد، اصلاح ساختار، مقررات، نهادها و قوانین فسادزا است، ولی چون مفسدان، سازمان‌یافته و شبکه‌ای شده‌اند، بر سر راه اصلاح ساختاری و نهادی مانع می‌تراشند (مثال هم زده‌ام) و باید مصادیق برجسته-ای از مفسدان را با شدت مجازات کرد تا راه برای اصلاحات ساختاری و نهادی فسادانگیز باز شود، کاری که آقای رئیسی دارد می‌کند و همه باید کمک کنیم موفق شود.

۲.    آنچه از من نسبت به جناب رئیسی، ریاست محترم قوه نقل شده که هدفش القای یأس و تخطئه ایشان از زبان من است، دروغ محض است. بارها صاحب این قلم از اقدامات و رویکردهای دینی، مترقی و نجات‌بخش رئیس جدید قوه تجلیل کرده‌ام. چون تکرار این موضع‌گیری ممکن بود مرا در مظان تملق‌گویی قرار دهد، ناچار شدم در یادداشتی که پیرامون مواضع ایشان دربارۀ کارگران هفت‌تپه نوشتم با این جملات آغاز کنم:

«کمتر کسی تا امروز مرا اهل مدح و ثنای قدرتمندان شمرده است. ولی بر خودم واجب می‌دانم که در تکریم خدمتگزاران درست‌کردار، حتی اگر صدبار هم درستی ببینم، از تکرار تکریم خسته نشوم. پرواضح است که انجام این وظیفه، مانع انجام وظیفه نقد منصفانه اشتباهات نخواهد بود. حجت‌الاسلام رئیسی نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. روز یکشنبه ۹۸/۶/۱۷ آقای رئیسی یک باب دیگر به سوی عدالت گشود...»

۳.    نقد بعدی به این موضع من که در مصاحبه با همشهری بیان شده، وارد گشته است. جمله این است:

«نیاز نیست کسی به مردم القا کند، آن‌ها وضعیت را می‌بینند و می‌فهمند که ما صادق نیستیم و انقلاب و اسلام را پله قرار داده‌ایم. کثیری از مردم الآن به این نتیجه رسیده‌اند که مسئولین برای خودشان جیغ‌وداد می‌کنند و ماها را سپر بلا قرار داده‌اند که به هدف‌های خودشان برسند. این شکاف در اعتماد عمومی یک‌ شبه و دو شبه و یک ساله و دو ساله پدید نیامده.» انتقاد از این حیث که جمله اول، مطلق بیان شده است و به همه تعمیم داده می‌شود درست و وارد است و باید دقت می‌کردم و بیان را حسب واقعیت تعدیل می‌کردم؛ زیرا واقعیت این است که همه سیاستمداران و مسئولان، اسلام را پله قرار نداده‌اند و اکثریت مردم هم این تلقی مطلق را ندارند. این غلو ِزبانی با توجه به قبل و بعد از آن در مصاحبه نمونه‌ای از عادت محاورای است. بالاخره بنده با آن سابقه و وضع فعلی که همت سال‌های آخر عمرم را نیز در راه مبارزه با فساد می‌گذارم اگر واقعاً به اطلاق این جمله معتقد بوده باشم، چه مبارزه‌ای می‌توانم بکنم؟

۴.    اعتماد عمومی و تخطئه موضع من، قسمت مهم دیگری از نقد است. آنچه من گفته‌ام و باز هم می‌گویم این است که در ۴۰ سال گذشته هیچ‌گاه اعتماد عمومی مثل امروز ما تنزل نیافته است. اینکه این نزول اعتماد عمومی نیز یک‌شبه حادث نشده امر غیرقابل‌انکاری است. مردم تا وقتی مسئولان را صادق می‌دانستند و آنان نیز مردمی می‌زیستند اعتماد بسیار بالایی به دولتمردان داشتند، ولی از وقتی آقازاده‌ها پیدا شدند و آقاها به‌جای تخطئه آنها از فرزندانشان، از برادرانشان و از دامادهایشان دفاع کردند، از زمانی که به قول رهبری ما عروسی گرفتیم، عروسی اشراف، خانه ساختیم، خانه‌سازی اشراف، رفت‌وآمد کردیم مانند آمدوشد اشراف (سخنان رهبری در حضور مسئولان نظام سال ۷۱) به‌تدریج اعتماد عمومی کاهش یافت.

در این دولت که دیگر به حضیض رسیده است. وقتی ارز با سوء تدبیر و شاید خیانت نفوذی‌ها سه برابر می‌شود و رکود وحشتناک باعث می‌شود که فقط در سه فصل آخر سال ۹۷، تعداد ۷۴۷ هزار شاغل بیکار می‌شوند و همزمان تورم حدود ۵۰ درصدی وجود داشته باشد باز دولت برای خود نوشابه باز کند چرا مردم اعتماد کنند؟ وقتی این رکود تورمی بی‌سابقه کمر مستضعفان را خم کند و با متوقف کردن چرخ‌های سانتریفیوژ چرخ‌های اقتصاد هم نچرخند و باز رئیس‌جمهور برای خودش کارت‌پستال می‌فرستد و به‌رغم تشدید فقر غذایی و درمانی و آموزشی، تغییری در زندگی غالب مسئولان رخ نمی‌دهد، باید هم اعتماد کم باشد و کمتر هم شود.

در سال ۹۴ اگر کسی برای خانه‌دار شدن هرماه یک‌سوم درآمد خود را کنار بگذارند ۳۱ سال باید منتظر بماند تا خانه‌دار شود درحالی‌که در سال ۷۹ این مدت ۱۲ سال بود. با این شرایط نباید اعتماد عمومی کم شود؟ و وقتی قیمت زمین و مسکن در اثر سیاست‌های غلط و انحرافی و ضعف مدیریت بازار ارز و مهار نقدینگی، چند برابر می‌شود، اعتماد عمومی نباید کم و کمتر شود؟ وقتی نقدینگی در شش سال اول دولت آقای روحانی نقدینگی، به دلیل پرداخت سود ناحق به سپرده‌گذاران بانکی ۴ برابر شود در حالی که ۵۲ درصد سپرده‌ها به ۴/. درصد (چهاردهم درصد) سپرده‌ها تعلق داشته باشد و ۶/۹۹ درصد سپرده‌ها ۴۸ درصد را مالک باشند از این بیداد بی‌سابقه اعتماد زاییده می‌شود؟

اگر مردم باشرافت و نجیب در انتخابات شرکت می‌کنند یا در راهپیمایی‌ها حضور پیدا می‌کنند ناقض ادعای من که اعتماد در پایین‌ترین سطح در ۴۰ سال گذشته رسیده نیست. البته ادعای قانون‌گرایی و وجود میلیون‌ها پرونده در قوه قضائیه علامتی بر اعتماد به نظام نیست.

۵.    بحث سیستمی بودن یا نبودن فساد هم قابل توجه است. پس از آنکه رهبر خیرخواه ما در نفی سیستمی بودن فساد سخن گفتند، چون من پیشگام به کار بردن این صفت برای فساد موجود بوده‌ام، این ایراد به من گرفته شد که پس تو اشتباه می‌کنی و برخی مرا به ضعف اعتقادی درباره ولایت فقیه متهم کردند. در همان زمان یادداشتی در دفاع از نظر خویش نوشتم با عنوان «فساد هم سیستمی است، هم سیستمی نیست». وقتی چند روز بعد آقای حسین محمدی را ملاقات کردم نسخه‌ای از آن را به ایشان دادم تا خدمت رهبری بدهد. خنده‌ای کرد و گفت همان موقع که منتشر شد به ایشان داده‌ایم و خوانده شد.

ذیل آن تیترِ به ظاهر حاوی تناقص، بر چند نکته تأکید کردم: که مهمترین آنها بحث فساد سیستمی بود. سیستمی بودن یا نبودن به این بستگی دارد که ما از کلمۀ سیستمی (Systemic) چه تعریفی در نظر داشته باشیم. طیفی از تعاریف در ادبیات اقتصاد سیاسی وجود دارد. مثلاً در کشورهای OECD اگر ۱۵ تا ۳۵ درصد پرونده‌ها در دادگاه‌ها با رشوه حل‌وفصل شود، فساد را سیستمی می‌دانند؛ اما در بسیاری از موارد ادبیات ذیربط وقتی فساد نهادینه و فراگیر می‌شود آنها را سیستمی می‌شمارند. رهبر انقلاب در آن سخنرانی، فراگیر بودن فساد را سیستمی شدن آن می‌شمارند. به این معنا من نیز فساد در ایران را سیستمی نمی‌دانم. ولی من سیستمی را هر جا گفته‌ام آن را چنین تعریف کرده‌ام:

هرگاه نهادهای مسئول نظارت و مبارز با فساد به درجاتی به فساد آلوده شوند، چون سیستم به طور موفق از خود دفاع نمی‌کند، همه سیستم در خطر قرار می‌گیرند و باید از بیرون سیستم کمک کرد.

راه‌حل امربه‌معروف و نهی از منکر که در شکل سمن‌ها تجلی می‌یابد نیز از همین تعریف در می‌آید که چون فساد در نهادهای مسئول حکومتی کم‌وبیش پیدا می‌شود. اعتبار آن ها نزد مردم رو به کاهش می‌گذارد و خطر متوجه کل می‌شود. اینجا وظیفۀ همۀ مردم نهی از منکر است یا فردی یا جمعی. بدین معنا سیستمی بودن فساد در کشور قطعی است. ولی معنای به کار رفته در کلام رهبر نمی‌توان فساد را سیستمی خواند .(این مقالۀ کوتاه به خواندنش می‌ارزد، مباحث نویی دربارۀ ولایت فقیه دارد که کمتر گفته می‌شود) .

 در پایان باز هم خدا را شکر می‌کنم و حسن ظن نقاد عزیز را سپاس می‌گویم و با افتخار عرض می‌کنم که در این پنجاه و اندی سال زندگی دینی و سیاسی‌ام گرچه متحجر نبوده‌ام، بحمدالله معلق نزده‌ام. امید که تا مرگ که چندان دورنیست، چنین باشم. پدرم، خدایش بیامرزد، وقتی می‌خواست از ثبات قدم من حرف بزند به شوخی به این شعر منتسب به احمدشاه قاجار که ظاهراً میل سفر به اروپا (اروپ) در وی زیاد بود تمسک می‌جست و می‌خواند: نشوم منصرف از سیر اروپ/ من همان احمد لا ینصرفم.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۹۰۱۸۱۶:۴۳:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
سلام اقاي توكلي شمارا نيك انديش و صادق و نقاد سياسي و سالم مي دانم اما يك ولي در گفتارتان و در نوشته هايتان و در سياستتان مثل همه سياستمداران هست كه قدري از انصاف شما را مي كاهد. شما هم مثل اكثر سياسيون فقط طيف نزديك به خودتان را مي بينيد و از طيف مقابل انها انتقاد مي كنيد. وگرنه انتظار است اگر كارتان خدايي باشد بايد همه طيف ها را ببينيد.
ناشناس۱۱۳۹۳۶۵۲۲:۱۵:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
جناب رییسی از انجا که پیشگیری مقدم بر درمان است باید به فکر تصویب مجازات هایی باشید که هیچ فردی نتواند فکر و خیتل فساد را حتی در مغزش مرور کند
ناشناس۱۱۳۹۶۳۰۰۹:۲۰:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۳۰
رییسی بت شکن بتان را دو شقه کن
ناشناس۱۱۳۹۶۳۶۰۹:۲۶:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۳۰
نیاز به انقلاب اقتصادی با اجرای قانون از کجا اورده ای برای همه جامعه هدف برای همه کسانی که از منابع کشور و جیب مردم به ثروت های افسانه ای رسیده اند هستیم
جلالی قمی۱۱۳۹۰۴۷۱۷:۱۲:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
سازمان سمن دیده بان شفافیت و عدالت سمنی است که هیچ صنمی با هیچ یاسمنی نداشته و در طی چند سال گذشته که شکل گرفته جلوی بسیاری از فساد های کلان را گرفته و یا تذکر ان را به مسولان مربوطه داده که به بسیاری از این تذکرات توجه شده و تعدادی از این تذکرات و نصحیت ها پشت گوش انداخته شده است
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۱۳۹۰۵۸۱۷:۱۸:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۹
از ریاست قوه قضاییه جناب رییسی انتظار داریم یک نماینده ویژه خود را به دیده بان شفافیت و عدالت معرفی کنند تا فساد های کلانی را که زمان رسیدگی در ان موثر زودتر رسیدگی و موجب خسارات کمتری شود همچنین از رهنمودهای این نهاد مردمی در جلوگیری از فساد و کاهش ان بهره برداری فرمایند
ناشناس۱۱۳۹۳۸۴۲۲:۳۲:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
ابراهیم بت شکن بتان زمان را یکی یکی یا درهم هر طوری خواستید بشکن
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۱۳۹۰۶۴۱۷:۲۶:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
ریاست محترم قوه قضاییه به تاسی از امام علی که فرمودند ثروت های حرام را اگر کابین زنانشان کرده باشند به بیت المال باز می گردانم قانون از کجا اورده ای به این ثروت افسانه ای و گنج قارونی و کهکشانی و نجومی رسیده ای را برای همه جامعه هدف چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی و چه وفراد عادی اجرایی فرمایید مفسدان اقتصا ی روز بروز گستاخ تر گشته و هر زمان که بخو اهند بازار را تحت تاثیر قرار میدهند
محمد جواد لاهیجانی۱۱۳۹۰۷۲۱۷:۳۵:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
ریاست محترم قوه قضاییه نمایندگان محترم مجلس پس از 5 سال پیگیری در اردیبهشت 98 موفق شدند طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را به تصویب برسانند ولی باز هم عده ای از عواملی که قدرت و نفوذ دارند نمی گذارند اینکار اجرایی و عملیاتی شود لطفا پیگیری فرمایید چرا و چگونه مجلس که راس امور است نمی تواند طرح مصوب را که کمک شایانی به شفاف سازی که مد نظر جنابعالی است را اجرایی کند
ناشناس۱۱۳۹۰۷۸۱۷:۴۳:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
همانطوری که در بسیاری از جنایات و قتل ها همیشه پای یک زن در میان است در میان فساد های اقتصادی هم پای یک یا چندین مدیر بانکی در میان است که یا جاده صاف کن فساد بوده و یا خود در جرم شریک هستند و یا متخلف از قوانین ولی معلوم نیست چرا در محاکم به این مهم که مغفول مانده توجهی نمی شود. برای نمونه فساد بزرگ 12700 میلیاردی کرمان و فساد بزرگ برداران ریخته گران از سوی مد یران وقت بانک صورت گرفته که با شگردهای خاص در سایه قرار گرفتند .و به جرم انها رسبدگی نشد
ناشناس۱۱۳۹۰۸۹۱۷:۵۸:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲۹
فساد سیستمی نیست اما مراتبی از فساد در همه دستگاه های نظارتی رسوخ کرده است و بصورت مویرگی و تار عنکبوتی و اختاپوسی است
ناشناس۱۱۳۹۱۱۰۱۸:۲۹:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
دمت گرم توکلی عزیز هرچی که گفتی عین حقیقت بود، دوستت داریم،ایول داری تا زمانی که مشکلات ساختاری داخل کشور حل نشود، و اصلاحات ساختاری در اقتصاد،نظام پولی و بانکی رانتی کشور صورت نگیرد، دست آقایون و آقازاده های دزد ،رشوه خوار و رانتخوارشان از اقتصاد کشور کوتاه نشود، و تمامی مسئولین فاسدی که در هر رده ای که از موقعیتشان سواستفاده کرده و فساد نموده اند و به قول معروف جیب انقلاب ، نظام و آرمان ها و ارزشهای والای شهدای مردم مظلوم رو زده و حالا کلاس سکولار و لیبرال شدنشان را به رخ مردم می کشند و بخاطر منافعشان ، پاسپورت خارجی و اقامت خارج از کشور خود و فرزندانشان دم از اعتدال گرایی و اصلاح طلبی می زنن و اصولگرای اعتدالی یا اصولگرای اصلاح طلب شده اند!!!.خود را پشت سر مشکلات معیشتی مردم، ناشی از سوء مدیریت خودشان پنهان نموده ،،فرزندانشان رو به خارج از کشور فرستاده و برای خودشان در غرب خانه و کار و کاسبی راه انداخته اند، و علارغم بی میلی ظاهری مترصد فرصتی-معجزه تکرار- بواسطه مذاکره با غرب یا تهدید به تحریم نظام و باج خواهی با آشوب و ...جهت حفظ منافع شخصی خود و خانواده در داخل و خارج از کشورند، محاکمه نشوند،مذاکره با ترامپ یا غیر ترامپ برای این مردم مظلوم و شهیدپرور بی فایده که هیچ ،پر ضرر هم هست.
ناشناس۱۱۳۹۱۲۷۱۸:۴۲:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
تنها راهکار اساسی این است که با چهار چوب مشخص و متقن و محکم نسبت به شناسایی ثروت های کلان نامشروع که 99.999999 درصد انهم براحتی قابل تشخیص خواهد بود از چه راه هایی بدست آمده انها را ملی و متجاوزین به بیت المال را محاکمه و اعمال قانون نموده تا در اینده کمتر شاهد فساد بخصوص از نوع کلان و افسانه ای و گنج قارونی ان باشیم
ناشناس۱۱۳۹۱۳۱۱۸:۴۷:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۲۹
اگر به تاسی از قرآن و آیه ان لیس للانسان الا ما سعی که بدست اوردن ثروت و مال را تنها از راه سعی و تلاش و رقابت فیزیکی و فکری و سازنده بیان می کندبتوانیم اقتصاد کشور را سر و سامان بدهیم و به این کلام امام علی که فرموده اند ثروت های حرام را اگر کابین زنان خود کرده باشند انها را به بیت المال باز میگردانم
مصطفی۱۱۳۹۱۶۲۱۹:۰۸:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
باز خدارو شکر امثال احمد توکلی هست وگرنه همین مقدار مبارزه با فساد وفضا هم برای بیان درد نداشتیم. بله بنده با اعتماد کامل وسند تایید می کنم فساد سیستماتیک ست ولی تعریف سیستم را باید دید.فساد تشکیلاتی وسیستماتیک ست از این باب که مال حرام وفرصت های فاسد وقتی به کسی وجریانی رسید این خودش را باز تولید می کند وسیستمی رشد می کند.خیلی ساده است در فلان وزارتخانه در یک معاونت 78 فامیل راه یافته اینها قدرت اداری ومالی را می گیرند وبرای نفوذ بستگانشان وگرفتن فرصت ها عمل می کنند اینکه خیلی پیچیده نیست اسمش سیستمی نیست شما یک اسم برایش بگذارید.
ناشناس۱۱۳۹۱۶۴۱۹:۱۰:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۲۹
ما که ندیدیم از دولت تردید و بیم خیر و ثمری.پس بباید که بر گزار کنیم رفراندوم تا شاید کند اثری
ناشناس۱۱۳۹۲۰۴۲۰:۰۵:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
اين همه نقادي جناب اقاي توكلي در باره فساد نه تنها تاثيري نداشت بلكه روز به روز هم بيشتر شد بويژه در بين مسوولين واطرافيان انها دليلش هم ان بود كه ايشان هيچ گاه حاضر نشدند از مفسدين نام ببرند لذا مفسدين احساس خطر نكردند وبر غارت خود از بيت المال افزودند لذا نقادي بي تأثير نبودنش بهتر از بودنش است
ناشناس۱۱۳۹۲۰۶۲۰:۰۷:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
جناب دکتر مسله دو نماینده متهم به فساد فراموش نشود دادگاه پوری حسینی و مهدی جهانگیری و طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که تصویب شده ولی نمی گذارند اجرایی شود فراموش نشود رسیدگی به پرونده سیف و عراقچی و معاونت نظارتی بانک مرکزی به کجا انجامید
ناشناس۱۱۳۹۲۳۶۲۰:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۹
چرا قوه قضاییه به مسله بدهکاران کلان بانکی بطور قاطعانه ورود نمی کند متاسفانه چون بسیاری از معوقات بانکی حاصل فساد مدیران بانکی با مفسدین اقتصادی است بانک ها تمایلی به شکایت و پیگیری از قوه قضاییه ندارند چون فساهایشان لو میرود و مقصر میشوتد و باید مورد محاکمه قرار گیرند
ناشناس۱۱۳۹۳۰۴۲۱:۱۱:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲۹
برای اجرای قانون از کجا اورده ای باید این سوال ها را بکنیم1 چند سالتونه2 از چند سالگی کار میکنید3 ماهانه چقدر درامد داشته و دارید 4 کاری که انجام داده اید چه چیزی است و چقدر درامد و یا سود داشته با این فرمول براحتی میتوانیم ثروت های کلان را واکاوی کنیم
کارشناس سیستم ها و روش ها۱۱۳۹۳۴۱۲۱:۵۵:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
کاشکی فساد سیستمی بود چون قابل شناسایی بود فساد مافیایی و بصورت مویرگی ریشه دوانده و مبارزه را مشکل ساخته
ناشناس۱۱۳۹۳۶۰۲۲:۰۸:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
تنها با انقلاب اقتصادی می توانیم ساختار اقتصاد را که به فساد الوده شده است اصلاح زیر بنایی و اصولی کنیم و لازمه اینکار ملی کردن تمامی ثروت های نامشروع کلان می باشد
ناشناس۱۱۳۹۴۰۳۲۲:۵۰:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
چیزی که پیداست هر کی در موقعیتی قرار میگیرد که با پول سر و کار کار پیدا میکند معطل نمیشود چون سریعا نفر بعدی منتظر است .
ناشناس۱۱۳۹۶۵۰۰۹:۴۵:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۳۰
مردم می دانند جریان چیست اگر به بالا وصل نباشند این همه اختلاس بوجود نمی‌آید بقیه‌اش داستان است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

      2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

      3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

      4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

      5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

      6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

      7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

      8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

      9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

      10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

      11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

      12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

      13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

      14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

      15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

      16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

      17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

      18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

      19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

      20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

      21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

      22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

      23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

      24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

      25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

      آخرین عناوین