باز هم اختیارات رئیس جمهور/پیشنهاد فراخوان برای تفسیر اصل ۱۱۳

ناصر ایمانی،   3980728159 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
باز هم اختیارات رئیس جمهور/پیشنهاد فراخوان برای تفسیر اصل ۱۱۳

داستان تکراری اصل یکصدو سیزدهم قانون اساسی و تفسیر آن مجددا آغاز شد. و نمیدانم چرا همواره این اتفاق در دور دوم ریاست جمهوری ها تکرار می شود.

در دور دوم رئیس جمهور قبل هم ماجرا توسط آقای احمدی نژاد مطرح گردید ظاهرا آقایانی که کاندیدای ریاست جمهوری می شوند،قبلا توجهی به این اصل و تفسیر آن توسط شورای نگهبان نمی کنند و در بزنگاهای انتخاباتی و یا درپایان دور ریاست جمهوری خود به یاد آن می افتند.

واقعیت این است که بهرحال مامواجه با دو اصل هستیم اصل اول اینکه قانون اساسی رییس جمهور را مسول اجرای قانون اساسی (جز درمواردی که مستقیما بعهده رهبری است)میداند و اصل دیگر اینکه همین قانون اساسی ،شورای نگهبان را تنها مرجع تفسیرقانون اساسی می داند .

صرفنظر از اینکه این اصل قانون اساسی نیاز به بازنگری دارد یا خیر و اینکه تفسیر شورای نگهبان از این اصل درست است یا خیر،می‌خواهم پیشنهاد  کنم که شورای نگهبان یک فراخوان عمومی اعلام نماید که همه صاحبنظران و حقوق دانان نظرات خود را در خصوص تفسیر این اصل قانون اساسی  اعلام نموده و پیشنهادات خود را به شورای نگهبان ارسال نمایند تا واقعا جامعه متوجه شود دقیقا نظرات منتقدین محترم چیست؟و اعتراضات منتقدین و روسای محترم جمهوری برای همیشه حل شود و انتقاد به تفسیر شورای نگهبان که در مقاطع خاص سیاسی نیز صورت می گیرد به بایگانی سپرده شود و کاندیداهای بعدی ریاست جمهوری هم در زمان کاندیدا شدن ، بدانند با چه تفسیری از این اصل زمام امور را بدست می گیرند.

طبعا تفاسیری که ارایه می شود،باید بگونه ای باشد که مواردی که اجرای آن مستقیما مربوط  به رهبری می شود را در بر نگیرد. این موارد در یازده  بند در اصل   110 قانون اساسی تصریح شده است.

 از سوی دیگر این تفسیر نمی تواند قوه مقننه را در برگیرد. زیرا طبق قانون اساسی ،مجلس وظیفه قانون گذاری و نظارتی دارد که هیچکدام اجرایی محسوب نمی شود. ضمن آنکه وظیفه تقنینی آن هم با تایید شورای نگهبان از نظر حقوقی و شرعی ، فصل الخطااب محسوب می شود.

اجرای قانون اساسی توسط ریس جمهور مصرح  در اصل 113 ، مربوط به قوای مسلح و انتظامی نیز نمی شود زیر ا فرماندهی کل قوا بر طبق قانون اساسی برعهده رهبری است.

 اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهور، مربوط به قوه قضائیه هم نمی شود زیر ا قوه قضائیه عبارت از دادگاه ها و محاکم  که در آرا خود مستقل هستند و این آرا صرفا از طرق محاکم دیگر و بر طبق قانون ، قابلیت نقض دارند و از طرفی تمامیت قوه قضاییه نیز طبق اصل 156 ،قوه ای مستقل است . لذا تفاسیر ارائه شده توسط صاحبنظران باید بگونه ای باشد که اجرای قانون اساسی توسط ريیس جمهور را در قوای دیگر توجیه نماید.

نکته ای که  باید بدان دقت شود این است که 113، وظیفه اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهور را ذکر کرده است و نه نظارت برآن و تفاوت میان اجرا و نظارت بسیار است.

لذا نمی توان پیشنهاد کرد که مثلا اگر یکی از ارکان حکومتی و قوای مقننه و قضائیه ،برخلاف قانون اساسی رفتار نمود، رئیس جمهور میتواند تذکر دهد تذکر یک وظیفه نظارتی است نه اجرایی.

چگونه میتوان این اصل را تفسیر نمود که وظیفه اجرای تمامی اصول قانون اساسی ( بجز مواردی که بعهده رهبری است) توسط رئیس جمهور باشد بدون اینکه به اصول همین قانون اساسی لطمه‌ای وارد نشود؟.

صاحبنظران و حقوقدانان پاسخ دهند

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۸۰۰۰۰۰:۲۱:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
لازم نیست به شورای نگهبان بدن کدوم جلسه شورای نگهبان در دید عموم مردم قرار گرفت؟ یک نفر شورای نگهبان و رییس جمهور در تلویزون جلوی دید مردم به مناظره بشینن چه ایرادی داره مردم که به قول شما ولی نعمت شما هستن در جریان باشن
ناشناس۱۱۳۸۲۴۷۰۹:۰۹:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۲۹
فقط رفراندوم
ناشناس۱۱۳۸۳۵۳۰۹:۵۵:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
رفراندوم برای مصادره یا عدم مصادره اموال حسین فریدون و پدر داماد ....رفراندوم برای برگزاری محاکمه علنی مفسد دانه‌درشت حسین فریدون و مهدی جهانگیری ...رفراندوم برای خروج مسعولین کشوری از کاخ های شمال شهر سیصد میلیاردی ....رفراندوم برای بازگشت اجباری فرزندان مسعولان از خارج بخصوص فرزندان رییس جمهور ....
ناشناس۱۱۳۸۴۸۷۱۱:۱۶:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
با این اختیارات معلوم است که رییس‌جمهور تدارکچی و سیبل می شود وکسانیکه قدرت واقعی دارند از جواب گویی معاف می شوند
ناشناس۱۱۳۸۸۵۵۱۴:۴۵:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
از اول نمی اومد و نمی گفت که ولله العلی العظیم می توانم و....
ناشناس۱۱۳۸۲۵۲۰۹:۱۰:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
روحانی درست می گوید
ناشناس۱۱۳۸۴۴۹۱۰:۵۰:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۲۹
روحانی باید درباره تورم 300 درصدی و کوچک شدن سفره های مردم و رکود و بیکاری پاسخگو باشد و فرار به جلو نکند.
ناشناس۱۱۳۸۹۷۵۱۶:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
شما هم درست میگویید
ناشناس۱۱۳۸۵۹۷۱۲:۲۰:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
آقای روحانی اگر استعفاء نمایند به تقوا نزدیک تر است.
ناشناس۱۱۳۸۶۳۳۱۲:۳۵:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
تحریم ها و افزایش نقدینگی نتیجه شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست . مسکن مهر و هدفمندی یارانه در دولت قبل است
مرتضی۱۱۳۸۸۰۲۱۴:۰۵:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۲۹
تحریمهای الان همش برای هسته بده با دنیا دوست بشیم نقدنگی الان که 4 برابر تمام دولتهای قبل بدون ساخت یک مسکن دروغ تا کی
ناشناس۱۱۳۹۸۲۱۱۱:۴۶:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۳۰
در دولت اصلاحات که یارانه و مسکن مهر نبود چرا نقدینگی بطرز وحشتناکی افزایش یافت ؟! ( به آمار مراجعه کنید)
ناشناس۱۱۳۸۳۰۴۰۹:۳۳:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
بعضی بدانند اختیارات رئیس جمهور در حد رؤسای جمهور تمام دنیا ، یک مطالبه ی حق است و با حرف نمیشه این مطالبه را ماست مالی کرد.
ناشناس۱۱۳۸۴۵۵۱۰:۵۶:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
ظاهرا قانون اساسی ما بجز اصل 110 هیچ اصل دیگری ندارد.
ناشناس۱۱۳۸۰۰۸۰۰:۴۳:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
گرای غلط میدن تا ناکارآمدی خودشون رو بپوشانند، هم احمدی نژاد در گذشته و هم روحانی در حال! بهتره در حدود اختیارات شون توضیح بدن چه گلی به سر مملکت زدند.
ناشناس۱۱۳۸۲۶۴۰۹:۱۵:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۹
عمده مشکلات کشور ناشی از تحریم های حداکثری است.
ناشناس۱۱۳۸۳۱۳۰۹:۳۷:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
اون که به قول بعضی ها (اصولگرایان به نقل از جان کری ) سال 91 دیوارش فرو ریخته بود.
ناشناس۱۱۳۸۴۴۰۱۰:۴۶:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن نتیجه برجام است .
ناشناس۱۱۳۸۶۳۰۱۲:۳۳:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
در طول مذاکرات و تا زمان خروج ترامپ از برجام دلار ثابت بود و تحریم جدیدی نداشتیم
مصطفي۱۱۳۸۹۵۰۱۵:۴۵:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۲۹
جوجه رو آخر پاييز ميشمارند!
ناشناس۱۱۳۹۱۹۵۱۹:۵۱:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود با برجام همه چیز 4 برابر شد.
ناشناس۱۱۳۸۲۸۹۰۹:۲۷:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲۹
گرای غلط نیست، توضیح حقیقت تدارکاتچی بودن است.
ناشناس۱۱۳۸۴۴۴۱۰:۴۷:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
ناشناس۱۱۳۸۴۲۶۱۰:۳۶:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۲۹
كدوم اختيار؟؟؟؟؟؟ همين متن بالا رو بخون ببين رئيس جمهور در كجاها از ورود و نظارت منع شده. كلي استثنا و عدم ورود براي رئيس جمهوري كه منتخب مستقيم مردمه وضع كردن و بعد ميگن رئيس جمهور مسووله.
ناشناس۱۱۳۸۴۴۶۱۰:۴۸:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات مربوط به تحریم هاست و 80 درصد مشکلات بدلیل سوء مدیریت دولت هاست.
ناشناس۱۱۳۸۰۱۳۰۰:۴۴:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
کلا ولش کنید بزارید این 2 سال هم خوش باشه
ناشناس۱۱۳۸۰۱۷۰۰:۵۱:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
همي دانم كه اختيارات رئيس جمهور در مورد كارمندان و حقوق بگيران و بازنشستگان بسيار است !!!
ناشناس۱۱۳۸۰۶۲۰۵:۰۱:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
این طور که شما گفتی از قوانین ظاهرا چیزیش برا رئیس جمهور نمی مونه !
ناشناس۱۱۳۸۱۱۴۰۷:۴۹:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
واقعیت این است که ما از مردم سالاری تنها چهره ای بزک شده ای داریم
ناشناس۱۱۳۸۲۸۱۰۹:۲۳:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
احسنت، از بین 167 کشور 150 هستیم در سال 2018.
ناشناس۱۱۳۸۱۱۶۰۷:۴۹:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۲۹
وقتی کسی بنای عناد و توجیه نشدن داشته‌ باشه با هیچ استدلال و توضیح و مدرک و شاهد و منطق و قانونی قانع و توجیه نمیشه
ناشناس۱۱۳۸۱۲۰۰۷:۵۵:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
این حرفا بهانه‌ی مناسبی برای توجیه بی‌کفایتی‌ها و ویرانی‌های اقتصادی و فجایع و افتضاحات دولت و دزدی‌ها و طغیان نیست ____
ناشناس۱۱۳۸۱۳۸۰۸:۱۵:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است(اصل 113) نه مسئول اجرای قانون اساسی در دستگاههای اجرایی!! با تفسیر نویسنده رئیس جمهور فقط مسئول اجرای قانون اساسی در حوزه خودش است!!!
ناشناس۱۱۳۸۱۵۷۰۸:۲۵:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
اختیارات بیشتر برای باز گذاشتن دست سایر بستگان نظیر حسین فریدون ،پدر داماد ،دامادوسایرررر. بستگان جهت دست اندازی در بیت‌المال و اموال مردم تحت فشار میخواهد ..پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «نابودى مردمان پيش‏تر از شما از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى می‌كرد، رهايش می‌‌ساختند و چون ناتوانى دزدى می‌‏نمود، مجازاتش می‌‏كردند»
ناشناس۱۱۳۸۱۷۹۰۸:۳۸:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
قانون اساسي بايد اصلاح شود
ناشناس۱۱۳۸۲۳۶۰۹:۰۵:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
آیا شورای نگهبان میتواند در مواردی که قانون اساسی صراحت دارد تفسیری متفاوت از نص صریح ارائه کند؟
حق۱۱۳۸۲۳۷۰۹:۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
این اصل از بن غلط است و باید قانون اساسی بازنگری شود با ارجاع به رای مردم
سقراط۱۱۳۸۲۵۷۰۹:۱۲:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۲۹
فرض کنیم مجلس یا هر یک از موارد که ذکر شد خلاف قانون اساسی عمل کنند قانون اساسی گفته رئیس جمهور باید مانع شود به همین سادگی، این کجاش به استقلال قوای دیگه خلل وارد می کند؟! روحانی به جای این بحث، باید سریعا تمام موارد خلاف قانون اساسی که کم هم نیست احصاء کند و بدون کمترین ملاحظه ای به ملت اعلام کند. این ابتدایی ترین حقوق مردم است.
ناشناس۱۱۳۸۲۶۳۰۹:۱۵:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
ایشون از اختیارات رییس جمهور امریکا (کاری به شخصش ندارم) حسادت میکنه و برای همینه که این موضوع را مطرح میکنه. تا همین الان هم اقتصاد را زده داغون تر از دوره احمدی نژاد کرده ولی اگر می خواست اختیارات دیگری می داشت، اون موقع فاتحه کشور خونده شده بود
ناشناس۱۱۳۸۳۱۰۰۹:۳۶:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
با تفاسیر ما نخست وزیر یا رییس الوزرا داریم نه رییس جمهور پس بهتره قانون اساسی اصلاح بشه و تکالیف بدون تفسیر و کاملا روشن مشخص بشه
ناشناس۱۱۳۸۶۱۱۱۲:۲۶:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۹
آيا رئيس جمهور اختيار اين را نداشت كه مشكل مسكن مردم ، اشتغال جوانان، تصميمات درست اقتصادي، مشكل خودرو و ... را حل كند اگر در سياست خارجي به دستاوردهايي هم رسيد به خاطر دلاوري هاي سربازان اسلام بود
ناشناس۱۱۳۸۶۴۷۱۲:۴۱:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
شما که خودت دوختی و بريدی و چيزی برای ديگران نذاشتی!
سرلک۱۱۳۸۷۱۶۱۳:۱۸:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۲۹
همه ارکان نظام نسبت به وظایف و اختیاراتشون باید به مردم پاسخگو باشن، همچنین نسبت به ارکان و مجموعه های تحت امرشون نیز باید نظارت داشته باشند. اصولا کارآمدی و ناکارآمدی، هر سیستم از بالا به پایینه و هرجا مدیریت سالم و درست باشه زیر مجموعش هم سالم میشه و بالعکس
مهران۱۱۳۸۷۹۴۱۴:۰۱:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
جاهایی که رئیس جمهور (روحانی)اختیار دارد مثل وزارت خونه ها و فرمانداری ها و استانداری ها و ... اوضاعشون رو ببینید و بررسی کنید مردم چقدر ازشون راضی هستند جاهایی که رئیس جمهور(روحانی ) اختیاری ندارد مانند نیروهای مسلح و ... رو هم ببینید حالا خدا رو شکر میکنم اختیارات روحانی به جاهای دیگر نرسیده و گرنه نتایج مدیریت ایشون رو در اون زمینه ها هم میدیدیم و بهره اساسی میبردیم
علی۱۱۳۹۹۶۹۱۳:۰۰:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۳۰
پاسخ منطقی و محکمی بود. کاملا موافقم.
ناشناس۱۱۳۸۸۰۶۱۴:۰۷:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۲۹
این اصلها که قبل از ریاست جمهوری روحانی وجود داشت....اگر اختیار رئیس جمهور کم است و دست بسته است و فلان و فلان، چرا کاندید شد؟ چرا به هر ضرب و زوری بود، حق و ناحق، دیگر کاندیداها را از میدان به در کرد؟؟؟ حالا هم که رئیس جمهور شده به جز حرف و حرف و حرف و خسران و خسارت و ضرر برای مردم چه آورده؟؟؟؟
ناشناس۱۱۳۹۲۲۷۲۰:۲۰:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
چرا فقط دولت بايد براي مشكلات كشور پاسخگو باشد مگر همه اختيارات در دست دولت است؟هر مسوولي به اندازه اختياراتي كه در عمل داردبايد پاسخ گو باشد
ناشناس۱۱۳۹۸۱۴۱۱:۴۳:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۳۰
سکان اقتصاد کشور در اختیار دولت و رئیس جمهور است لذا باید درباره تورم افسارگسیخته و رکود و بیکاری پاسخکو باشند.
ناشناس۱۱۳۹۴۴۰۲۳:۵۱:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۲۹
اول از روحانی باید پرسید برجام چی شد اینهمه سکه به آقای ظریف وعراقچی وتخت روانچی دادیدچکارکردن چند سال وقت مملکت رابه بطالت گذراندید در مورد رفراندوم باید بگویم مرگ بر آمریکا
ناشناس۱۱۴۰۶۵۰۲۰:۴۳:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۳۰
حالا نظر کی به کی و نظر کی به نظر مردم نزدیکتره؟ فقط رفراندم میتونه جواب بده به این سوال
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین