باز هم اختیارات رئیس جمهور/پیشنهاد فراخوان برای تفسیر اصل ۱۱۳

ناصر ایمانی،   3980728159 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
باز هم اختیارات رئیس جمهور/پیشنهاد فراخوان برای تفسیر اصل ۱۱۳

داستان تکراری اصل یکصدو سیزدهم قانون اساسی و تفسیر آن مجددا آغاز شد. و نمیدانم چرا همواره این اتفاق در دور دوم ریاست جمهوری ها تکرار می شود.

در دور دوم رئیس جمهور قبل هم ماجرا توسط آقای احمدی نژاد مطرح گردید ظاهرا آقایانی که کاندیدای ریاست جمهوری می شوند،قبلا توجهی به این اصل و تفسیر آن توسط شورای نگهبان نمی کنند و در بزنگاهای انتخاباتی و یا درپایان دور ریاست جمهوری خود به یاد آن می افتند.

واقعیت این است که بهرحال مامواجه با دو اصل هستیم اصل اول اینکه قانون اساسی رییس جمهور را مسول اجرای قانون اساسی (جز درمواردی که مستقیما بعهده رهبری است)میداند و اصل دیگر اینکه همین قانون اساسی ،شورای نگهبان را تنها مرجع تفسیرقانون اساسی می داند .

صرفنظر از اینکه این اصل قانون اساسی نیاز به بازنگری دارد یا خیر و اینکه تفسیر شورای نگهبان از این اصل درست است یا خیر،می‌خواهم پیشنهاد  کنم که شورای نگهبان یک فراخوان عمومی اعلام نماید که همه صاحبنظران و حقوق دانان نظرات خود را در خصوص تفسیر این اصل قانون اساسی  اعلام نموده و پیشنهادات خود را به شورای نگهبان ارسال نمایند تا واقعا جامعه متوجه شود دقیقا نظرات منتقدین محترم چیست؟و اعتراضات منتقدین و روسای محترم جمهوری برای همیشه حل شود و انتقاد به تفسیر شورای نگهبان که در مقاطع خاص سیاسی نیز صورت می گیرد به بایگانی سپرده شود و کاندیداهای بعدی ریاست جمهوری هم در زمان کاندیدا شدن ، بدانند با چه تفسیری از این اصل زمام امور را بدست می گیرند.

طبعا تفاسیری که ارایه می شود،باید بگونه ای باشد که مواردی که اجرای آن مستقیما مربوط  به رهبری می شود را در بر نگیرد. این موارد در یازده  بند در اصل   110 قانون اساسی تصریح شده است.

 از سوی دیگر این تفسیر نمی تواند قوه مقننه را در برگیرد. زیرا طبق قانون اساسی ،مجلس وظیفه قانون گذاری و نظارتی دارد که هیچکدام اجرایی محسوب نمی شود. ضمن آنکه وظیفه تقنینی آن هم با تایید شورای نگهبان از نظر حقوقی و شرعی ، فصل الخطااب محسوب می شود.

اجرای قانون اساسی توسط ریس جمهور مصرح  در اصل 113 ، مربوط به قوای مسلح و انتظامی نیز نمی شود زیر ا فرماندهی کل قوا بر طبق قانون اساسی برعهده رهبری است.

 اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهور، مربوط به قوه قضائیه هم نمی شود زیر ا قوه قضائیه عبارت از دادگاه ها و محاکم  که در آرا خود مستقل هستند و این آرا صرفا از طرق محاکم دیگر و بر طبق قانون ، قابلیت نقض دارند و از طرفی تمامیت قوه قضاییه نیز طبق اصل 156 ،قوه ای مستقل است . لذا تفاسیر ارائه شده توسط صاحبنظران باید بگونه ای باشد که اجرای قانون اساسی توسط ريیس جمهور را در قوای دیگر توجیه نماید.

نکته ای که  باید بدان دقت شود این است که 113، وظیفه اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهور را ذکر کرده است و نه نظارت برآن و تفاوت میان اجرا و نظارت بسیار است.

لذا نمی توان پیشنهاد کرد که مثلا اگر یکی از ارکان حکومتی و قوای مقننه و قضائیه ،برخلاف قانون اساسی رفتار نمود، رئیس جمهور میتواند تذکر دهد تذکر یک وظیفه نظارتی است نه اجرایی.

چگونه میتوان این اصل را تفسیر نمود که وظیفه اجرای تمامی اصول قانون اساسی ( بجز مواردی که بعهده رهبری است) توسط رئیس جمهور باشد بدون اینکه به اصول همین قانون اساسی لطمه‌ای وارد نشود؟.

صاحبنظران و حقوقدانان پاسخ دهند