عضویت ونزوئلا در شورای حقوق بشر سازمان ملل

گروه جهان الف،   3980726043

ونزوئلا در رقابت برای کسب کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیروز شد و در رای‌گیری محرمانه مجمع عمومی با ۱۰۵ رای توانست کاستاریکا با ۹۶ رای را شکست دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، در کاراکاس، خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا این رای‌گیری را "تصمیمی تاریخی" دانست و گفت با وجود "کمپین شدید و بیرحمانه به رهبری ایالات متحده و کشورهای متحد تابع آن" چنین تحولی پیروزی است.

با این حال، کسب کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از سوی ونزوئلا با واکنش حقوق بشری‌ها مواجه شد. آن‌ها گفتند، چنین اتفاقی مانند این است که "متهم در دادگاه در جایگاه هیئت منصفه" هم بنشیند. کلی کرافت، سفیر آمریکا هم آن را "مایه خجالت سازمان ملل و تراژدی برای مردم ونزوئلا" توصیف کرد.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که شورای حقوق بشر کمیته‌ای برای کشف حقایق درباره نقض حقوق بشر ادعایی در ونزوئلا منصوب کرده است. به‌رغم اعتراض آمریکا، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا این پیروزی را دستاورد دانسته است.

انتخاب ونزوئلا در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر ژنو بود و ونزوئلا یکی از ۱۴ کرسی حوزه آمریکای لاتین را به دست آورد تا یکی از اعضای شورای حقوق بشر با ۴۷ عضو شود. دولت ونزوئلا هم این عضویت را "دستاوردی بزرگ" توصیف کرده است.

علاوه بر آمریکا، اغلب کشورها در آمریکای لاتین و بیش از ۵۰ کشور دیگر چون انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا در کنار اتحادیه اروپا نیکولاس مادورو را دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسند و در عوض خوان گوآیدو، رئیس مجلس ملی این کشور و رهبر مخالفان را به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت" به رسمیت شناخته‌اند.

چین، کوبا و روسیه کشورهایی بودند که از عضویت ونزوئلا در شورای حقوق بشر حمایت کردند و هم‌زمان کشورهای دیگری چون مکزیک خواستار مذاکره میان دولت ونزوئلا و مخالفان شده است. در کنار ونزوئلا، برزیل هم موفق شد کرسی دیگری که در شورای حقوق بشر خالی مانده بود، به دست آورد.

انتخاب ونزوئلا در جلسه روز پنج‌شنبه در حالی رخ داد که دو روز پیش لوئیس چاربونیو، از مقام‌های دیده‌بان حقوق بشر از اعضای این نهاد بین‌المللی خواسته بود تا علیه ونزوئلا رای دهند. ماه سپتامبر گذشته هم شورای حقوق بشر اعلام کرده بود یک گروه حقیقت‌یاب را در ارتباط با موارد ادعایی نقض حقوق‌بشر در ونزوئلا به این کشور اعزام می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین