روایت طنزآمیز روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی از واکنش ترامپ به اعراب بعد از حمله به آرامکو 

گروه جهان الف،   3980717118 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

توماس فریدمن روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی با تحلیل پیامدهای راهبردی حمله به آرامکو به طنز نوشت: ترجمه واکنش ترامپ به حملات آرامکو برای کشورهای عربی این است: " فراموش کردم بگویم. من فقط دوست دارم به شما سلاح های خودمان را بفروشم نه اینکه از آنها براع دفاع از شما استفاده کنم. اما فراموش نکنید در سفر بعدی خود به واشنتگن، در هتل من اقامت کنید. خدمتکاران آماده هستند!"

روایت طنزآمیز روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی از واکنش ترامپ به اعراب بعد از حمله به آرامکو 

به گزارش الف فریدمن در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز با تکرار این ادعا که ایران عامل این حملات بوده است، افزود پهبادها و موشک های کروز به کار رفته در این عملیات آنقدر در ارتفاع پایین و به صورت نامرئی حرکت کردند که رادارهای عربستان و آمریکا، نتوانستند زمان آغاز پرواز و همچنین حملات را شناسایی کنند.

وی به نقل از استراتژیست های اسرائیلی این حملات غافلگیر کننده را مانند "پرل هاربور" خاورمیانه خواند و افزود بهتر از این نمی شد در این حملات عمل کرد. صدایی که از کشورهای عربی و همچنین اسرائیل در این باره شنیده می شود، ضرورت " محاسبه مجدد " است. همگی در حال محاسبه مجدد استراتژی امنیتی خود هستند از جمله اسرائیل.

فریدمن به نقل از "اوزی ایون" از بنیانگذاران راکتور هسته ای دیمونا در مناطق اشغالی، نوشت: " بقایای به دست آمده در حملات عربستان نشان می دهد ایرانی ها در حال ساخت و عملیاتی کردن پهبادهای بسیار پیشرفته هستند (با موتور جت و قابلیت های پنهان  کاری چشمگیر) که در این زمینه از توانمندی های اسرائیل عقب نیستند. 17  نقطه هدف حملات مستقیم قرار گرفت . با توجه به اینکه از 20  پرتابه در این حملات استفاده شد، این امر بیانگر 85 درصد موفقیت عملیات است، یعنی توانمندی و قابلیت اتکای بسیار بالای فناوری به کار رفته در تولید آنها. ایرانی ها و گروه های نیابتی آن نشان دادند که می توانند از فاصله صدها کیلومتر به اهداف خود با دقت یک متر حمله کنند. ما باید بپذیریم که در برابر چنین حملاتی آسیب پذیر هستیم. لذا عملیات راکتور هسته ای دیمونا باید متوقف شود، زیرا نشان داده آسیب پذیر است."

وی با بیان آنکه عربستان و امارات نیز دچار شوک دوگانه شدند، با بیانی طنز امیز به تحلیل رابطه اعراب با ترامپ پرداخت و افزود: این حملات انزوا طلبی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نیز آشکار کرد و به ویژه برای عربستان دوش آب سرد بود زیرا وقتی سعودی ها به واشنگتن زنگ زدند  که ببینند آمریکا برای پاسخ راهبردی به این حملات چه طرحی دارد، متوجه شدند رئیس جمهور دنبال شماره تلفن همراه حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود تا ببیند آیا می تواند همان معامله ای را که با کیم جوگ اون دیکتاتور کره شمالی کرد، با وی نیز انجام دهد: مقابل دوربین با هم دست بدهیم تا بتوانیم تجارت کنیم! "

فریدمن اتصریح کرد: ترجمه واکنش آمریکا به این حملات برای کشورهای عربی این است:" فراموش کردم بگویم. من فقط دوست دارم به شما سلاح های خودمان را بفروشم – نه اینکه از آنها براع دفاع از شما استفاده کنم. اما فراموش نکنید در سفر بعدی خود به واشنتگن، در هتل من اقامت کنید. خدمتکاران آماده هستند!"

این روزنامه نگار آمریکایی همچنین با اشاره به عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در انتخابات اخیر در سرزمین های اشغالی نیز نوشت: بی بی [ بنیامین نتانیاهو] فهمید که ترامپ چقدر بازندگان را دوست ندارد. وقتی که از ترامپ درباره اوضاع بی بی سوال شد، وی با خونسردی گفت با نتانیاهو صحبت نکرده است زیرا گفت ما با اسرائیل ارتباط داریم. این برخورد از نظر اسرائیلی ها یعنی اینکه ترامپ بگوید: بی بی؟ بی بی؟ من زمانی یک آقایی را می شناختم که در  لکسینتو (ایالت کنتاکی) یک اغذیه فروشی داشت!"

فریدمن با تکرار دخالت ایران در حملات به تاسیسات نفتی عربستان گفت، پاسخ ترامپ به این حملات اینگونه بود که "ما قطعا می خواهیم از جنگ خودداری کنیم. که این از نظر اسرائیل یعنی اینکه آمریکا خوشحال است که تحریم های نفتی ایران حفظ شود، اما قصد ندارد با اسرائیل و کشورهای عربی سنی متحد شود تا رژیم ایران را تغییر داده و یا با حمله نظامی، توانایی های آن را نابود کند."

وی با اشاره به توانمندی موشکی جنبش حزب الله افزود مشخص نیست حزب الله چه تعداد موشک دقیق زن در اختیار دارد اما حتی اگر 150 موشک داشته باشد، قادر است مراکز مهم اقتصادی و نظامی اسرائیل را هدف قرار دهد و اسرائیل را فلج کند.

فریدمن همچنین با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه افزود این مساله خاورمیانه را به نقطه انفجار نزدیک تر می کند. اما مهم تر، اینکه نیروهای آمریکایی تلاش های ایران را برای ایجاد یک معبر از تهران تا بیروت برای اعمال فشاره به اسرائیل، مختل می کردند. و خروج آمریکایی ها، می تواند جنگ مخفی ایران و اسرائیل را علنی کند.

وی در درانتهای این مقاله نوشت: خاورمیانه ظاهرا آرام به نظر می رسد اما این مساله تنها یک توهم است. زیرا همگی می دانند: ایرانی ها جسور شده اند، اعراب می ترسند و اسرائیل و ایران نسبت به جنگ موشکی، که هیچ یک توان مقابله با آن را ندارند، دچار اشتباه محاسباتی هستند.

دیدگاه کاربران

ققنوس۱۱۲۶۰۸۵۱۰:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۱۸
میگن هر وقت در خیابان یا هر جایی ناگهان دعوا و درگیری درست شد مراقب باشید چرا که بهترین فرصت برای دزدان و افراد فرصت طلب ایجاد میشود تا از حواس پرتی شما استفاده کنند منظور اینکه وقتی کشوری جدیدا خود را صادر کننده نفت می بیند نیاز به حذف رقیبان را دارد پس صادرات نفت ایران را تحریم می کند و از دور به نظاره دعوا مینشیند و خوشحال از دو طرف دعوا به انتظار فرصت می ایستد !!!!!!!!
ناشناس۱۱۲۶۰۸۷۱۰:۰۱:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱۸
در واقع در اینجا به نتانیاهو هم تیکه انداخته نه تنها به اعراب. ترامپ نشان داده هیچ کس جز منافعش برایش مهم نیست نه اعراب نه ترکها نه اسراییل نه حتی انگلستان فقط منافع
ناشناس۱۱۲۶۲۳۲۱۲:۱۶:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۱۸
والبته نه آمریکا ، او تاجری است که قوانین مالیاتی آمریکا را هم دور زده و نشان داده اول ترامپ و بعد شاید آمریکا .
ناشناس۱۱۲۶۱۱۹۱۰:۴۴:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۸
همینکه اونور آبی‌ها ماستشون را کیسه کردن کافیه. ما فقط خدمات مستشاری به برادران یمنی دادیم و میدیم و با صراحت هم از طرف مسئولان عالی‌رتبه نظامی ایران اعلام شده که اینکار را می‌کنیم. اصل.. بهتره با دم شیر بازی نکنین. اگر ایران تصمیم به انهدام دشمن بگیره و اونو عملیاتی کنه، حتی فرصت نمیکنین گوشی را بردارید و به شیردوش بگین بهتون حمله شده. اقتدار یعنی این. دم همه ی شیرمردان ارتش و سپاه گرم. خدا قوت
نخود هر آش !!!۱۱۲۶۱۳۶۱۰:۵۵:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۱۸
بنده تا ياد دارم ، اين عربستان شده است زراد خانه خاور ميانه !! آل سعود نفت شان را ، اين طلاي سياه شان را كه هر بشكه اش خدا عالمه چه قدر فراورده هاي همه جور داره ، فروختند و هي سلاح خريدند ، ...هي سلاح خريدند !! ...اسلحه هاي همه رقم ، اسلحه هاي به ظاهر پيشرفته !! ..انواع طياره ها ي جنگي و مدرن !! ...چاه هاي نفت شان را خالي كردند و انبارهاي اسلحه شان پر و پيمان !! ... اين دعا گوي شما ، هرروز كه در اخبار مي شنيدم عربستان اين قدر سلاح خريده ... عربستان آن قدر مهمات خريده ، با خودم حساب و كتاب مي كردم كه با اين همه سلاح هاي پيشرفته و مخرب كه آل سعود در چنته داره ، لابد مي شود خداقل يك بار كره زمين را محو و نابود كرد !! ... مي توان زندگي و حيات را در كره ارض خاتمه داد !! ... مي توان اين كره خاكي را كن فيكون كرد !!! ... و حتماً سران عربستان با اين همه توانايي نظامي خود ، به خود غرّه مي شده اند و وقت و بي وقت مخصوصاً به وقت خواب ، با خود زمزمه مي كرده اند اين شعر ناصر خسرو قبادياني را كه : " گر بر سر خاشاك يكي پشه بجنبد جنبيدن آن پشه عيان در نظر ماست " !! اما امااااا اي دل غافل اي فكر باطل حادثه آرامكو نشان داد كه پهلوان پنبه اي بيش نيستند حادثه آرامكو نشان داد كه چه قدر ضعيف و ناتوان چه قدر بي حساب و كتاب در امور نظامي حالا معلوم شده اين همه طلاي سياه داده اند و آهن پاره تحويل گرفته اند به نظرم حالا متوجه شده اند كه چه كلاي گل و گشادي به سرشان رفته !! ميگم بيچاره آل سعودي ها !! مگه نه ؟!!!
ناشناس۱۱۲۶۱۳۹۱۰:۵۵:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۱۸
حوثيين اعراب نيست اند ايرانى هستند از نوه ها كوروش كبير
مازندرانی۱۱۲۶۱۶۶۱۱:۱۴:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۱۸
تازه فامیل دراومدیم ؟
ناشناس۱۱۲۶۳۰۲۱۳:۰۹:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۱۸
مهم انسانیت و تقواست حالا فارغ از رنگ و نژاد و زبان
ناشناس۱۱۲۶۵۵۲۱۷:۳۱:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۱۸
نظر درستی است ولی بقیه دنیا اینطور فکر نمیکنند پس بهتر ما هم به جای افکار ایده آلیستی در واقعیت زندگی کنیم
ناشناس۱۱۲۷۱۳۶۱۰:۳۰:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۹
مثل انسانیت و تقوای حکومت دوست خوبمان چین در مقابله با مسلمانان ایغور !!
علی۱۱۲۶۲۰۱۱۱:۴۵:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۱۸
شما اصلا یمنی دیده‌اید . چرا دروغ میگویید
سید محسن۱۱۲۶۲۰۲۱۱:۴۵:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۱۸
عزیزم از 2500 سال قبل تا الان معلوم نیست از نسل کوروش چیزی باقی مونده یا نه زیاد جوگیر نشو
ناشناس۱۱۲۶۳۴۹۱۳:۴۵:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱۸
خب !! حالا ببينيم در اين رابطه كه حوثي ها از ماهستند و يا خير شيخ اجل سعدي چه فرمايشي دارند !! آهان !! ايشان مي گويند : " " بني آدم اعضاي يك ديگرند كه در آفرينش زيك گوهرند چو عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو كز محنت ديگران بي غمي نشايد كه نامت نهند آدمي "" به نظرم با اين فرمايشات شيخ اجل ديگه مشكل ما فرزندان بابا آدم و ننه حوا حلِّ
ناشناس۱۱۲۶۳۵۰۱۳:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۱۸
عربها مثل بقیه اقوام این منطقه جزو امپراتوری ایران بودند. همه با هم همریشه هستیم.
ناشناس۱۱۲۶۳۵۳۱۳:۴۹:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱۸
مگه اصلا شخصی به نام کوروش چه کبیر و چه صغیر در ایران حکومت میکرده؟ مقداری مطالعه تاریخ واقعی و نه اونیکه غربی‌ها به خوردمون دادن بخونیم همه چی دستمون میاد. تخت جمشید اساسا یک بنای نیمه تمامه خیلی چیزاشم برامون ساخته و پرداخته شده. دقیق باشیم.
ناشناس۱۱۲۶۶۲۵۱۹:۱۴:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱۸
داداش .. بلند شو. شخصیت دروغین اسکندر رو تو مخت فرو کرده اند و شخصیت بزرگ و راستین کوروش را هم برایت انکار کرده اند. بدو برو ببین ضد ایرانیا چی میگن بیا اینجا بگو!!!!
ناشناس۱۱۲۶۱۷۱۱۱:۱۹:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۱۸
اعراب، اسرائیل و هر کشور دیگری، باید به یاد بیاورند که شعار کمپين انتخاباتی ترامپ ، اول آمریکا بود! اعراب در سیاست بسیار بازی آمریکا را خورده اند اما ذره ای عبرت نمی گیرند. ترامپ فقط دنبال چپاول پولهای باد آورده عربهای حاشیه خلیج فارس بود و بس!
سید رضا۱۱۲۶۱۷۴۱۱:۲۰:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۱۸
فریدمن درانتهای این مقاله خود نوشته : {خاورمیانه ظاهرا آرام به نظر می رسد اما این مساله تنها یک توهم است. زیرا همگی می دانند: ایرانی ها جسور شده اند، اعراب می ترسند و اسرائیل و ایران نسبت به جنگ موشکی، که هیچ یک توان مقابله با آن را ندارند، دچار اشتباه محاسباتی هستند.} . این روزنامه‌نگار آمریکایی اصل مقاله خود را به این اختصاص داده که به دنیا بقبولاند حملات آرامکو توسط ایران و یا به نیابت از ایران انجام گرفته و در پایان هم میگوید : ایران نسبت به جنگ موشکی دچار اشتباه محاسباتی شده و توان مقابله با آن را ندارد . زهی خیال باطل اگر چنین است چرا آمریکا و کلیه متحدانش در سراسر جهان سراسیمه بدنبال متوقف کردن توان موشکی ایرانند ؟ آیا آنها از ضعیف میترسند؟ البته آقای فریدمن از قول آنهایی مینویسد که نسبت به ایران دچار خطای محاسباتی شده اند . اولا" اگر ایران حملات به آرامکو را انجام داده بود شهامت اعلام آنرا نیز دارد که اعلام کند . ثانیا" در جنگ آینده موشکی اگر آمریکا و کلیه متحدانش به آن دامن بزنند و پیش آید جهانیان شاهد خواهند بود چه کسی دچار توهم و اشتباه محاسباتی شده . یعنی اگر خدای ناکرده و بفرمان شیاطین زمانه جنگی پیش آمد بجنگ تا بحول قوه الهی و توان بازدارندگی موشکی خود بجنگیم .
نخود هر آش !!!۱۱۲۶۱۸۵۱۱:۳۱:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۱۸
ميگم كه ... پيش خودمون باشه !! ... انگار كه آرامكو شد " نا آرامكو " !! ... مثل اين كه آرام و قرار از دست رفت !! ... مگه نه ؟!!
ناشناس۱۱۲۶۱۹۱۱۱:۳۹:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۱۸
بالاخره جنگ میشه یا نه؟ فکر کنم سال دیگه جنگ بشه!
ناشناس۱۱۲۶۵۲۰۱۶:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۱۸
ترامپ به نتانیاهو هم بعد از انتخابات گفت نمیشناسمش به همین سادگی همینطور به کردهای سوریه گفت مشکل خودشان هست. از سوریه رفته بعد توی توییتر به ترکیه هشدار میدهد!! چند وقت دیگه چین هم به تایوان حمله کند میگوید تایوان از ما دوره کره شمالی هم موشک به ژاپن بندازد میگه فعلا که به ما نخورده!!!!
ناشناس۱۱۲۶۵۲۸۱۶:۵۰:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۱۸
باید این خبر هم میزدید که ترامپ گفته کردها در جنگ جهانی دوم به ما کمک نکردند همچنین در روز فقط به یک خبر نچسبید
ناشناس۱۱۲۶۵۴۶۱۷:۲۳:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۱۸
لذت واقعی دستیابی ایران به فناوری موشک های نقطه زن را تنها ایرانیانی درک می کنند که روزهای جنگ زیر موشک و بمباران بودند و تنها پناهشان رب العالمین بود.آن موقع دختری دبیرستانی بودم و شبها با مانتو و مقنعه می خوابیدم که اگر بمباران شدیم و مردیم با لباس خانه نباشم.از همه آنهایی که برای کشورمان این امنیت موشکی را فراهم کردند تشکر می کنم.
ناشناس۱۱۲۶۵۵۶۱۷:۳۸:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۱۸
تلافی خوبی شد به خصوص زمانی که عربستان خرج عراق را می داد فکر این. روز را نمی کرد ، با اینکه از شلوغ بازی خوشم‌ نمی‌ آید دست هرکسی بود درد نکند تلافی خوبی کرد که عربستان بفهمد بچه ما اینقدر گردن کلفت شده خودمان چقدر شدیم
ناشناس۱۱۲۶۷۱۸۲۰:۵۷:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۱۸
به قول پرزیدنت ترامپ " این جنگ های مزخرف باید پایان یابد." درود به مردان ضد جنگ ازجمله ترامپ
ناشناس۱۱۲۷۱۶۱۱۱:۰۲:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۱۹
هي روزگار !! ميگم كار به كجا رسيده كه بايد كتابت كنند درود بر ترامپ ! همين كامنت بالايي را عرض مي كنم !!! .
علی۱۱۲۶۹۸۶۰۶:۲۰:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱۹
عربستان: من آنم که رستم بود پهلوان بوقت نیاز می رود از میان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین