روایت طنزآمیز روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی از واکنش ترامپ به اعراب بعد از حمله به آرامکو 

گروه جهان الف،   3980717118 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

توماس فریدمن روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی با تحلیل پیامدهای راهبردی حمله به آرامکو به طنز نوشت: ترجمه واکنش ترامپ به حملات آرامکو برای کشورهای عربی این است: " فراموش کردم بگویم. من فقط دوست دارم به شما سلاح های خودمان را بفروشم نه اینکه از آنها براع دفاع از شما استفاده کنم. اما فراموش نکنید در سفر بعدی خود به واشنتگن، در هتل من اقامت کنید. خدمتکاران آماده هستند!"

روایت طنزآمیز روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی از واکنش ترامپ به اعراب بعد از حمله به آرامکو 

به گزارش الف فریدمن در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز با تکرار این ادعا که ایران عامل این حملات بوده است، افزود پهبادها و موشک های کروز به کار رفته در این عملیات آنقدر در ارتفاع پایین و به صورت نامرئی حرکت کردند که رادارهای عربستان و آمریکا، نتوانستند زمان آغاز پرواز و همچنین حملات را شناسایی کنند.

وی به نقل از استراتژیست های اسرائیلی این حملات غافلگیر کننده را مانند "پرل هاربور" خاورمیانه خواند و افزود بهتر از این نمی شد در این حملات عمل کرد. صدایی که از کشورهای عربی و همچنین اسرائیل در این باره شنیده می شود، ضرورت " محاسبه مجدد " است. همگی در حال محاسبه مجدد استراتژی امنیتی خود هستند از جمله اسرائیل.

فریدمن به نقل از "اوزی ایون" از بنیانگذاران راکتور هسته ای دیمونا در مناطق اشغالی، نوشت: " بقایای به دست آمده در حملات عربستان نشان می دهد ایرانی ها در حال ساخت و عملیاتی کردن پهبادهای بسیار پیشرفته هستند (با موتور جت و قابلیت های پنهان  کاری چشمگیر) که در این زمینه از توانمندی های اسرائیل عقب نیستند. 17  نقطه هدف حملات مستقیم قرار گرفت . با توجه به اینکه از 20  پرتابه در این حملات استفاده شد، این امر بیانگر 85 درصد موفقیت عملیات است، یعنی توانمندی و قابلیت اتکای بسیار بالای فناوری به کار رفته در تولید آنها. ایرانی ها و گروه های نیابتی آن نشان دادند که می توانند از فاصله صدها کیلومتر به اهداف خود با دقت یک متر حمله کنند. ما باید بپذیریم که در برابر چنین حملاتی آسیب پذیر هستیم. لذا عملیات راکتور هسته ای دیمونا باید متوقف شود، زیرا نشان داده آسیب پذیر است."

وی با بیان آنکه عربستان و امارات نیز دچار شوک دوگانه شدند، با بیانی طنز امیز به تحلیل رابطه اعراب با ترامپ پرداخت و افزود: این حملات انزوا طلبی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نیز آشکار کرد و به ویژه برای عربستان دوش آب سرد بود زیرا وقتی سعودی ها به واشنگتن زنگ زدند  که ببینند آمریکا برای پاسخ راهبردی به این حملات چه طرحی دارد، متوجه شدند رئیس جمهور دنبال شماره تلفن همراه حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود تا ببیند آیا می تواند همان معامله ای را که با کیم جوگ اون دیکتاتور کره شمالی کرد، با وی نیز انجام دهد: مقابل دوربین با هم دست بدهیم تا بتوانیم تجارت کنیم! "

فریدمن اتصریح کرد: ترجمه واکنش آمریکا به این حملات برای کشورهای عربی این است:" فراموش کردم بگویم. من فقط دوست دارم به شما سلاح های خودمان را بفروشم – نه اینکه از آنها براع دفاع از شما استفاده کنم. اما فراموش نکنید در سفر بعدی خود به واشنتگن، در هتل من اقامت کنید. خدمتکاران آماده هستند!"

این روزنامه نگار آمریکایی همچنین با اشاره به عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در انتخابات اخیر در سرزمین های اشغالی نیز نوشت: بی بی [ بنیامین نتانیاهو] فهمید که ترامپ چقدر بازندگان را دوست ندارد. وقتی که از ترامپ درباره اوضاع بی بی سوال شد، وی با خونسردی گفت با نتانیاهو صحبت نکرده است زیرا گفت ما با اسرائیل ارتباط داریم. این برخورد از نظر اسرائیلی ها یعنی اینکه ترامپ بگوید: بی بی؟ بی بی؟ من زمانی یک آقایی را می شناختم که در  لکسینتو (ایالت کنتاکی) یک اغذیه فروشی داشت!"

فریدمن با تکرار دخالت ایران در حملات به تاسیسات نفتی عربستان گفت، پاسخ ترامپ به این حملات اینگونه بود که "ما قطعا می خواهیم از جنگ خودداری کنیم. که این از نظر اسرائیل یعنی اینکه آمریکا خوشحال است که تحریم های نفتی ایران حفظ شود، اما قصد ندارد با اسرائیل و کشورهای عربی سنی متحد شود تا رژیم ایران را تغییر داده و یا با حمله نظامی، توانایی های آن را نابود کند."

وی با اشاره به توانمندی موشکی جنبش حزب الله افزود مشخص نیست حزب الله چه تعداد موشک دقیق زن در اختیار دارد اما حتی اگر 150 موشک داشته باشد، قادر است مراکز مهم اقتصادی و نظامی اسرائیل را هدف قرار دهد و اسرائیل را فلج کند.

فریدمن همچنین با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه افزود این مساله خاورمیانه را به نقطه انفجار نزدیک تر می کند. اما مهم تر، اینکه نیروهای آمریکایی تلاش های ایران را برای ایجاد یک معبر از تهران تا بیروت برای اعمال فشاره به اسرائیل، مختل می کردند. و خروج آمریکایی ها، می تواند جنگ مخفی ایران و اسرائیل را علنی کند.

وی در درانتهای این مقاله نوشت: خاورمیانه ظاهرا آرام به نظر می رسد اما این مساله تنها یک توهم است. زیرا همگی می دانند: ایرانی ها جسور شده اند، اعراب می ترسند و اسرائیل و ایران نسبت به جنگ موشکی، که هیچ یک توان مقابله با آن را ندارند، دچار اشتباه محاسباتی هستند.