فریاد اجاره نشین‌ها را کسی می‌شنود؟

کورش شجاعی،   3980402020 ۷۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
فریاد اجاره نشین‌ها را کسی می‌شنود؟

گرانی و تورم همچنان بیداد می کند و آه از نهاد مردم برمی آورد، قیمت خودروهای داخلی در نبود رقابت و سوءاستفاده حداکثری از «انحصار»، نظارت ضعیف و بسیار کم تاثیر به جایی رسید که در تصور هم نمی گنجید، اعتراض ها و گلایه ها از این پرش های نامتناسب قیمتی راه به جایی نبرد و همین خودروهای با مصرف بالا و ایمنی و استحکام نه چندان قابل قبول همچنان بر جاده یک طرفه فشار بر مردم می تازند! قیمت ارزاق عمومی و خصوصا گوشت آن چنان بر عامه و دهک های پایین جامعه فشار وارد می کند که عده قابل توجهی از مردم نمی توانند حتی نیاز حداقلی به این ماده غذایی را برای سفره خود تامین کنند، شیر و لبنیات و ... هم از سبد غذایی بسیاری از افراد جامعه در حال جمع شدن و پرکشیدن است!

اما فهرست بلند بالای گرانی یک طرف و گرانی سرسام آور مسکن و اجاره خانه یک طرف! ممکن است گفته شود اگر فعلا برخورداری از خودروی شخصی جزو آرزوهای بعضی از مردم شود لطمه چندانی به زندگی نمی خورد یا به خاطر بی مسئولیتی و بی تدبیری توام با بی غیرتی برخی مسئولان ببینیم که گوشت و لبنیات و برنج داخلی و ... از سفره عده ای از خانوارها پر می کشد و همچنان دندان بر جگر بفشاریم که چرا؟! اما برای تامین ابتدایی ترین و ضروری ترین نیاز هر انسانی که برخورداری از مسکن و «سرپناه» است به که و کجا شکایت ببریم؟

مسکن و سرپناه آن هم از نوع اجاره ای، کالای لوکس و تشریفاتی و حتی وارداتی و چسبیده به «برجام» و تحریم های ظالمانه نیست بلکه برخورداری از سرپناه اولین، لازم ترین و حداقلی ترین حق هر خانواده ای است که مجموعه حاکمیت باید و باید زمینه لازم برای دسترسی به آن را برای آحاد مردم فراهم کند.

اما آیا دولت و خصوصا بخش های مرتبط مانند وزارت مسکن و شهرسازی و به ویژه وزیر سابق این وزارتخانه که دولت یازدهم را با کلی ادعا و ... ترک کرد، کاری اساسی برای تامین این ابتدایی ترین نیاز مردم انجام داده اند؟ دولت های قبلی چطور؟ و مگر مشکل تامین مسکن و گرانی کمرشکن اجاره بها، مشکل این سال ها و دهه هاست که تاکنون فکر و چاره ای اساسی و موثر برای حل آن اندیشیده نشده است؟

آیا دولتمردان و شخص رئیس جمهور نمی دانستند یا احتمال نمی دادند که در پس تحریم ها، افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی، جنگ اقتصادی تحمیلی دشمن و کمبود نظارت، امکان جهش گاه تا 200 درصدی قیمت خانه ها و حتی اجاره بها وجود دارد که اگر نمی دانستند و احتمال نمی دادند خود نشانه نبود روح و تفکر «آینده نگری» و «آینده پژوهی» در بدنه دولت است و اگر چنین احتمالاتی می دادند و تدبیری شایسته و موثر برای جلوگیری و مهار این افزایش قیمت های کمرشکن نکردند، جای هزاران تامل و شکایت به درگاه آن که «باید» است!

مجلس و مجلسیان چطور، آیا ایشان احتمال این بیداد گرانی خصوصا برای مسکن و اجاره بها را نمی دادند آیا یکی از اصلی ترین وظایف نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در کنار «قانون گذاری» و نظارت بر حسن اجرای قوانین، تلاش در خور و در حد اختیارات و وظایف برای حفظ ارزش پول ملی و ایجاد بستر مناسب قانونی برای رفاه و برخورداری مردم از حقوق اساسی و معیشت مناسب و داشتن سرپناه نیست؟ آیا مجلس به این وظیفه مهم و اساسی خود آن چنان که باید عمل کرده است و پاسخی مناسب برای موکلان خود دارد؟! نهادهای نظارتی و سازمان تعزیرات چطور؟ آیا ایشان کاری بایسته برای جلوگیری از دلال بازی در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز، سکه، طلا، خودرو، مسکن و ... و تلاش موثر برای مهار گرانی های فزاینده انجام داده اند؟

قوه قضاییه برای پیشگیری و برخورد جدی با جنایت های اقتصادی که تعدادی از مفسدان و ضایع کنندگان بیت المال و دلالانی که خون مردم را در شیشه کرده اند و به گرانی ها دامن زده اند چگونه عمل کرده است؟

این ها بخشی از سوالاتی است که باید به روشنی و شفافیت توسط مسئولان پاسخ داده شود.

آیا این گرانی سرسام آور و کمرشکن همچنان ادامه خواهد داشت؟ آیا این مشکل بزرگ به حاشیه نشینی بیشتر در شهرهای مختلف و افزودن بر مشکلات این مناطق دامن نمی زند؟ آیا بحران پیدا کردن سرپناه آن هم از نوع «اجاره ای» به کلافگی و نارضایتی مردم و خصوصا اقشار متوسط و ضعیف جامعه منجر نمی شود؟ آیا گوشی برای شنیدن این ناله ها و همتی مردانه و جهادی برای حل مشکل مسکن و معیشت مردم در همه مسئولان وجود دارد؟

آن چه مسلم است حل مجموعه مشکلات اقتصادی حتی در همین شرایط سخت تحریم و فشار حداکثری آمریکا و برخی کشورهای غربی و شانتاژ رژیم صهیونیستی و برخی شیوخ سرسپرده منطقه امکان پذیر است.

چند پیشنهاد

۱- البته که مهم ترین ابزار حل مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی، توجه اساسی و جدی به درون و ظرفیت های داخلی و تلاش موثر برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

۲- کار جهادی به معنای واقعی می تواند مشکل مسکن مردم را تا حد زیادی حل کند.

۳- برنامه ریزی برای انجام کار بزرگ «جهاد خانه سازی» توسط بخش خصوصی با نظارت دقیق دولت و نهادهای نظارتی قطعا علاوه بر کمک به کاهش قیمت مسکن و اجاره بها می تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال داشته باشد.

۴- جانمایی مناسب برای ایجاد شهرک های اقماری البته با زیرساخت های مناسب و امکانات لازم در کنار حل مشکلات شهرک های موجود از دیگر راهکارهای قابل اجرا برای پاسخ گویی به نیاز مسکن جامعه است.

۵- اقدام فوری و عاجل برای به سازی بافت های فرسوده شهرهای کوچک و بزرگ نیز می تواند به تامین مسکن و کاهش اجاره بها کمک کند.

۶- شناسایی خانه های خالی در شهرهای مختلف و اقدام مناسب برای قرار گرفتن در چرخه استفاده و مصرف واقعی نیز می تواند نقشی در کاهش قیمت مسکن و اجاره بها داشته باشد.

۷- اقدام موثر و عملی برای جلوگیری از دلال بازی و ایجاد عطش کاذب برای مسکن نیز می تواند سهمی در تعدیل قیمت داشته باشد.

۸- بهره گیری از تجربه کشورهای موفق در عرصه تامین مسکن می تواند به حل این مشکل کمک کند.

۹- استفاده از ایده های ایده پردازان، مبتکران، نخبگان و صاحبان تجربه در تولید مسکن حتما کمک قابل توجهی به حل مشکل تامین مسکن مناسب در کشور می کند.

۱۰- پیگیری مجلس از دولت خصوصا درباره وعده های اخیر وزیر کشور برای واگذاری چند صد هکتاری زمین در شهرهای مختلف برای ساخت خانه از جمله اقدامات ضروری برای «رونق تولید» و تامین نیاز مردم به خانه است.

۱۱- خوشبختانه برای ساخت مسکن تقریبا هیچ نیازی به واردات و وابستگی به خارج نداریم پس دولت و مجلس با سیاست های تشویقی و برنامه ریزی مناسب برای انبوه سازی با ضابطه، قانونمند و هدفمند می توانند علاوه بر رشد چشمگیر تولید و تامین مسکن، موتور تولید صنعت خانه سازی و صدها صنعت و خدمت وابسته به آن را با شتاب بیشتری به حرکت درآورند، در این راستا حتما در اختیار گذاشتن زمین در مکان های  مناسب البته با در نظر گرفتن تمامی جوانب قانونی و زیست محیطی و همچنین جلوگیری از رانت و فساد به تحقق این مهم کمک شایانی می کند.

۱۲- تدوین برنامه عملیاتی کوتاه مدت برای پاسخ گویی به نیاز فوری مسکن خصوصا مسکن اجاره ای امری لازم در کنار برنامه های میان مدت و بلند مدت حل مشکل مسکن جامعه است که باید بیش از پیش مدنظر دولت و مجلس قرار گیرد.

۱۳- و اما «انصاف» همان کیمیای عصر ما نیز می تواند کمی از بار سنگین اجاره بها را از شانه های هموطنان عزیز خانه به دوش بردارد و ای کاش تعدادی از مسئولان و دولتمردان و مجلسیان و... فرزندان ایشان اجاره نشین بودند و حقوق های آن چنانی نداشتند و از نزدیک با مشکلات خانه به دوشی و اجاره بهای سنگین و کمرشکن آشنا می شدند تا شاید چاره ای اساسی و همیشگی برای حل این مشکل سابقه دار می اندیشیدند.

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۶۵۶۹۴۰۶:۵۶:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۲
خانه جایی است که انسان باید در آن احساس آرامش کند. اما برای یک مستاجر هم چنین است؟ فکر و خیال اینکه باید اول هر ماه مبلغ هنگفتی را برای داشتن یک سقف بالای سر تهیه و پرداخت، آن هم با این اوضاع اقتصادی که در آن بسر می بریم، دیوانه کننده است.
ناشناس۹۶۵۹۹۶۱۰:۱۲:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۲
ایا با گران شدن ارزاق و بی ارزشی پول ملی و گران شدن ارز و رانت خواری کاسبان تحریم و کلاهبرداری خودروسازان بی ایمان کسی فریاد ملت را شنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ موجر و مستاجر هم مستعصل از همین بی انصافی و دزدی و چپاول هستند
ناشناس۹۶۶۱۰۶۱۱:۰۵:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۲
از مستاجرین دعوت میشود کمپین چادرنشینان تشکیل دهیم و جلوی مراکز دولتی چادر استقرار کنیم تا شاید مسولان بفکر بیفتند
ناشناس۹۶۶۸۲۶۱۴:۳۲:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۲
جلوی وزارت مسکن چادر بزنیم هر مستاجری چادر مسافرتی دارد بیاورد و اگر ندارد قرض کند و یا کرایه بگیرد اگر چند روز روبری وزارت مسکن چادر بزنیم مشکلمان به گوش مسولان میرسد فقط همین راهکار جوابگو است
ناشناس۹۶۷۴۶۴۱۷:۳۸:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۲
به 20000350 پیامک بزنید تلویزیون پویش حمایت از مستاجرین تشکیل داده پیامک20000350
ناشناس۹۷۷۰۴۶۱۴:۲۳:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۸
تلویزیون که مردمی نیست ..
پویا۹۶۶۱۳۵۱۱:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۲
چند ماه است که انواع خبرگزاری های با هر طیفی به این مطلب می پردازند. گزارش های الکی پیشنهادهای به درد نخور و فقط صفحه پر کن در نهایت هم هیچ
ناشناس۹۶۶۴۲۳۱۲:۵۰:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۲
دو ساله کردن اجاره نامه ها با حد اکثر 10 درصد افزایش قیمت راه برون رفت از این معضل اجتماعی است
ادمین جلو اتحادیه املاک بایستید!۹۶۶۱۶۸۱۱:۳۱:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۲
عامل گرانی مسکن در واقع املاکی ها هستند اگر واقعا قصد جلوگیری از گرانفروشی اجاره را دارید: 1- اجاره مسکن کالای وارداتی نیست که با ارز بالا برود شاید قیمت خرید مسکن تابع دلار باشد بدلیل بالا رفتن مصالح ولی اجاره تابعی از قدرت خرید کارگر و کارمند است و صاحبخانه هایی که به بهانه رشد دلار درخواست افزایش بیش از 10 درصد اجاره می کنند در واقع کاملا درخواست غیرانسانی و ظالمانه ای دارند قیمت ملک آنها 4 برابر شده و ملک با اجاره دادن از بین نمیره پس دلیلی نداره اجاره را بالا ببرند چون اجاره باید براساس قدرت خرید و افزایش حقوق بالابره. 2- دنبال کارگاه هستم چند وقته. قبلا واحد 60 متری با ده میلیون رهن و یک میلیون اجاره میتونستم بگیرم امسال املاکی میگه مالک که ده واحد خالی داره گفته زیر سه میلیون اجاره حاضر نیست قرارداد ببنده حتی اگر خالی بمونه واحدش! این هم بدلیل عدم نظارت به واحدهای خالی هست هم به دلیل دلال بازی بنگاههای املاک که با رشد اجاره کمیسیون بیشتری دریافت می کنند.
ناشناس۹۶۶۶۶۳۱۴:۰۲:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۲
وقتی داشتید به روحانی و اصلاحات ( بخاطر سوت و کف و رقص و ....) به جماعتی که 6 سال مسکن مهر را کوبیدند و عرضه هیچ طرح جاگزینی ندارند رای می دادید فکر این روزها را باید می کردید البته این جماعت با همان حربه دوباره از شماها رای می گیرند ، خواهید دید
ناشناس۹۶۷۱۴۴۱۵:۵۰:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۲
واقعا درکتان می کنم من خودم حدود بیست سال مستاجر بودم هرجا می بینم اسباب کشی می کنند آرزو می کنم به زودی صاحب خانه شوند واقعا مستاجری با حقوق کارمندی کمر شکن است مخصوصا اگر با صاحب خانه بد طرف شوی و تمام هزینه های زندگیش را بخواهد با مستاجرش حساب کند
ناشناس۹۶۵۷۰۷۰۷:۰۳:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۲
شما که بلدید! جمعیت را زیاد کنید تا مشکل مسکن حل شود!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۹۶۵۹۹۴۱۰:۱۱:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۲
جمعیت در کارخانه تولید نمی شه دوست عزیز همین مردم تولیدش می کنند وقتی طرف نه کار داره نه مسکن و نه امکانات به امید یارانه چهارتا بچه تولید کرده یعنی هیچ درکی از انسان بودن این بچه وجود نداره این فقر فرهنگ ماست
ناشناس۹۶۷۹۰۵۲۲:۵۳:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۲
نبوغ نمیخواد توهمات ذهنی خودت رو به دیگران نسبت بدی! دیگران مثل تو یه عزب بی سروپا نیستن و نبودن که اینطور رفتار کنن!!! اینها چرت و پرتهای ذهنی امثال تو هست و بس!
ناشناس۹۶۵۷۲۰۰۷:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۲
خدا لعنت کند مسولین بیکفایت که یک لحظه آرامش برای ما نگذاشتند. هر سال باید تلاش کنی که بتونی همون جایی که هستی بمونی و مجبور نشی کوچ کنی
ناشناس۹۶۶۰۳۴۱۰:۳۲:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲
من یه مستاجرم و هر روز وزیر سابق مسکن رو که داغ خونه دارشدن رو به دل من وهمه مستاجرها گذاشت نفرین میکنم . خدا جوابش رو بده . خدا ازش نگذره
ناشناس۹۶۶۱۱۵۱۱:۱۱:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۲
واقعا.. من هم نمی دونم امسال چه خاکی به سر بریزم با این قیمتها!
ناشناس۹۶۶۲۹۰۱۲:۱۰:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲
خاک شهرستان
ناشناس۹۶۶۶۰۷۱۳:۴۶:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۲
فک کردی شهرستان چطوریه؟
ناشناس۹۶۶۶۶۴۱۴:۰۲:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۲
شهرستان هم اوضاش تعریفی نیست!
ناشناس۹۶۵۷۲۲۰۷:۱۹:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲
اگر اراده ای وجود داشت سه ماهه میشد تمام این اوضاع رو سر و سامان داد باور کنید اراده ای نیست وزیر مرفه که خود و اطرافیانش سالهاست از مواهب کشور بهره بردند چه میفهمه درد مردم و اجاره نشینی و تو بنگاههای مختلف بخاطر بی پولی مورد تمسخر قرار گرفتن یعنی چه انگلیس هم همین اتفاق داشت میوفتاد ولی با یه قانون یکماهه جمعش کردن
ناشناس۹۶۶۱۱۱۱۱:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۲
دولت باید با طرح ضربتی 2 ساله کردن اجاره نامه ها مردم و خود را از این معضل برهاند
ناشناس۹۶۶۸۶۲۱۴:۳۷:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۲
ظاهر خوانندگان الف اکثرا مالک هستند
ناشناس۹۶۶۳۵۹۱۲:۳۱:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۲
یک بنگاهی بی تربیت به خود بنده توهین کرد! فقط چون مبلغم کم بود
تبریزی۹۶۵۷۳۵۰۷:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۲
مسئولان غیرمردمی + مردم بی رحم = اجاره نشین های آواره در خیابان
ناشناس۹۶۶۹۴۹۱۵:۰۰:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۲
همین مردم که توی صف ارز و سکه و خودرو می ایستند مسبب گرانی ها هستند ،اگر با افزایش قیمت ها خرید غیر ضرور نمی کردید اینطورنمی شد!حال آن کس که خانه دارد و مثل شماها در این صفها برای ثروتمند شدن ناگهانی نایستاده باید تاوان خرابکاریتان را بدهد؟کمال بی انصافیست که فقط و فقط اورا مقصر و بی انصاف بدانید!خود کرده را تدبیر نیست،نسخه اگر می پیچید اول برای خودتان بپیچیدکه گرانی ها از طمع شماها بر می خیزد.
صمصام۹۶۵۷۴۴۰۷:۳۸:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۲
قطعی ترین راه حل مسکن حذف قیمت زمین از بهای تمام شده مسکن است یکبار برای همیشه امتحات کنید اگر نشد راه دوم انتقال کارخانجات و وزارتخانه ها به شهرها کوچک و شهرک هاست راه وجود دارد اما این دولت و دولتهای دیگر رهرو نیستند
مسعود۹۶۵۷۵۲۰۷:۵۰:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۲
وقتی رئیس جمهور میاد میگه همه چیز خوبه و من هر روز نظر سنجی خیابانی میکنم،دیگه چه انتظاری از این آقا برای حل مشکلات دارید،نماینده های مجلسم که به فکر کارزار انتخاباتی هستند و فعلا وقتی برای حل مشکلات مردم ندارند البته ی لیست شعار تهیه کردند که به وقتش برای عوام قرائت میکنند
ناشناس۹۶۵۷۶۳۰۸:۰۰:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۲
الف پخش کن: تنها راه حل، مستاجر شدن تمام مسئولین و فرزندانشان است تا درد را بفهمند.
ناشناس۹۶۵۷۶۴۰۸:۰۱:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲
هیچ احتیاجی به واردات نداریم ولی هزینه های ان بقدری سنگین شده که به این سادگی نیست
محمد۹۶۵۷۶۶۰۸:۰۲:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲
برای این اوضاع فعلا باید بر اساس متراژ قیمت گذاری شود به این شکل حتی میتوان به ایجاد توازن بین بالا شهر و پایین شهر هم کمک کرد دولت نظارتی نداره این مشکل اصلی است و در ادامه ساماندهی رضد قارچ گونه مشاوران املاک است کمسیون بر اساس متراژ باشد این درست است
ناشناس۹۶۵۷۸۷۰۸:۲۰:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۲
همکارم سه روز بود سرکار نمیومد هر چی زنگ میزدیم گوشیش خاموش بود تا اینکه دیروز برادر خانومش زنگ زد گفت خودکشی کرده و فوت شده،چند هفته بود دنبال خونه بود با ودیعه کم،پیدا نمیکرد،عبدل آباد زندگی میکرد،تمام حرفاش نامیدی و ترس و شرم از زن و بچه بود ،باعث و بانی این وضعیت و صاحب خونه های بیرحم کلاهشون رو بزارن بالاتر
ناشناس۹۶۵۸۰۱۰۸:۲۸:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۲
همه بدبختی ها از کار (بی برنامه، کارشناسی نشده، درهم برهم) است. وقتی قمیت همه چیز 4-5 برابر می شود اجاره هم
انسان با انصاف۹۶۸۰۱۰۰۱:۲۴:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۳
من یک موجر هستم که بیش از 7 سال است که به هیچوجه نرخ اجاره و ودیعه ام را افزایش نداده ام و از سال 91 تا به امروز همان ماهی 250 یورو را میگیرم.
ناشناس۹۶۹۴۴۰۱۹:۵۶:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۳
خوش به حاله مستاجرت
علی۹۶۹۸۹۱۰۱:۱۰:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۴
آقای موجر با انصاف! مستاجرت هم حقوقش رو یورو می‌گیره؟!
صف۹۶۵۸۰۵۰۸:۳۲:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۲
سالهاست که فقط شعار ميديم و البته صاحبخانه و با کمال بی انصافی گاها سالی دوبار کرایه را بالا میبرد مانند صاحبخانه خودم که به بهانه تخریب منزل قرارداد را 6 ماهه تنظیم کرد بعد از 6 ماه گفت منصرف تخریب شده ام و مجدداً قرار داد را با افزایش 50 درصدی تمدید کرد و این شگرد را هر 6 ماه یکبار تکرار میکند و نميدانم باید به کی و کجا پناه برد
ناشناس۹۶۵۸۱۴۰۸:۳۵:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۲
اگر تعداد طلاق کم شود نصف خانه ها خالی می شوند. البته خانه خالی هم خیلی داریم و مزید بر علت شده است . دولت باید قوانین سفت و سختی برای نظارت بر اجاره و خرید و فروش تنظیم کند.
این دولت فقط صدای نجومی بگیران و 4 درصدی ها را می شنود۹۶۵۸۳۲۰۸:۴۳:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۲
این دولت فقط صدای نجومی بگیران و 4 درصدی ها را می شنود
مستاجر۹۶۵۸۳۵۰۸:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۲
آقا گوشت و مرغ رو میتونیم نخوریم، ماشین رو هم نخواستیم، اصولا ما پول نداریم جایی بریم که نیاز به ماشین داشته باشیم، اقلام دیگه روهم بخور و نمیر یکاریش میکنیم ولی سرپناه رو نمیشه نداشت، آدم که نمیتونه زن و بچشو تو پارک بخوابونه.این وسط گناه صاحبخونه های بی انصاف از همه بیشتره. ما که خودمون به خودمون رحم نمیکنیم خدا هم به ما رحم نخواهد کرد!
ناشناس۹۶۵۸۵۳۰۸:۵۲:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۲
دوست عزیز چرا باین حرف هایتان خواب ناز مسئولین را به هم میزنید!؟!! تا زمانی که فشار بر روی خود آقایان نیاید مگر بیکارند که برای مردم عادی و فقیر قدمی بردارند!؟ بگذارید یکی از مسئولین و آقازاداه ها در تامین مسکن به مشکل بربخورد آن وقت شاید یه تکانی به خود بدهند! البته همچین چیزی محال ممکن است چرا که آقایان بالا نشینند و دغدغه نیازهای اولیه زندگی را ندارند برادر!
ناشناس۹۶۵۸۹۸۰۹:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۲
خیلی از خانواده ها از جمله خود من به خاطر عدم تامین مبلغ پیش پرداخت وحشتناک مسکن تصمیم گرفتیم به صورت توافقی طلاق بگیریم و 100 میلیون پول پیشی که الان داریم را به عنوان مهریه بدهم.چون توان پرداخت 200 میلیون پیش پرداخت را ندارم...تنها در این بین بچه من از خانواده داشتن دور میشود...خدا باعث و بانی را نبخشد..
ناشناس۹۶۵۹۲۳۰۹:۲۳:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۲
حتما مردم حالشون خوبه دیگه
علی۹۶۵۹۷۱۰۹:۵۶:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۲
من فقط میگم باید نظارت بگیره ، اول از این بنگاه های مسکن که هر چی بازار اجاره می کشه از این جماعته به خاطر پول کمیسیون دوم نظارت دستگاه نظارتی هستش و این که اگه کسی گرون فروشی کرد یک کاری کنند که دیگه از این اتفاق ها نیوفته من خودم الان 100 میلیون پیش دادم ماهی 4 میلیون برای 100 متر صاحبخانه زنگ زده رقمی که امسال میگم بعید میدوم بتونی خنده دار نیست یعنی از بیشتر برای خونه میشه چی ؟! نظارت نیست آقا نیست
ناشناس۹۶۵۹۷۹۱۰:۰۵:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۲
نه کسی نمی شنود ؛ چون یک دست نامرئی ( متاسفانه قدرت زیادی داره )نمیزاره واقعیتها منعکس بشه
ناشناس۹۶۵۹۹۳۱۰:۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲
مشکل اینجاست که برخی از مالکان بی وجدان قیمت های مسکن رهن اجاره را در اندازه های دلار فرضا 13 هزار تومانی به حساب می آورند نمی دانند سیب و پیاز نیست که صادراتی شود. ضمن آنکه بسیاری از اجاره نشین ها کارگر کارمندان بازنشستگانی هستند که حداکثر 250 دلار در ماه حقوق و دستمزد مستمری میگیرد. یعنی ماهی حدود سه میلیون تومان که خیلی ها کمتر از این میگیرند.
ناشناس۹۶۶۰۰۳۱۰:۱۸:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۲
قوای سه گانه حکومت بایست برای امنیت و اسایش خانواده ها وارد به موضوع اجاره و رهن مسکن شوند. مثلا همه اجاره رهن می بایست حداقل تا سه سال و حداکثر با نرخ تورم رسمی اعلام شده توسط نهادهای ذیربط تمدید شوند .
ناشناس۹۶۶۰۰۶۱۰:۲۰:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۲
بسم الرب شهدا و الصدیقین ای مردم به فکر مادیات نباشید، ما الان با زدن پهپاد، ارتش آمریکا را شکست داده ایم و باید به فکر جنگ با کفار باشیم، فقط شیعه در دنیا حق است و بقیه عالم همگی باطل هستند و در جهنم خواهند بود.
تبریزی۹۶۶۰۵۱۱۰:۴۰:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲
بسم الله الرحمن الرحیم عامل اصلی بدبختی مردم ایران بعد از مسئولان فاسد داخلی، شما شعارزده و متوهم هستید.
ناشناس۹۶۷۶۷۸۱۹:۵۲:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۲
حق بیامرزه پدرتو
ناشناس۹۶۷۹۲۳۲۳:۰۶:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۲
جناب این اومده اینجا درهم بگه و بلبشو درست کنه؛ درکش سخته؟ آخه چه کسی زیر این پست که درباره اجاره است میاد این حرف رو بزنه؛ این پیام تو اینجا جز برای ایجاد تشنجه؟؟؟!؟! ..
صابر۹۶۶۲۶۱۱۲:۰۲:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۲
اصلا معلوم نیست که مسخره میکنی !!! مزدورِ بی عقل اونهایی که پهپاد پیشرفته ی آمریکا رو زدن و کدخدا ! رو عقب نشوندن به خوبی از پس خودروسازی و حل مشکلات اقتصادی و .. هم بر میان البته اگه کدخدا پرستان و غربگرا و غربگدا و دو تابعیتی ها و لیبرال ها اجازه بدن ان شاءالله مردم هم دیگه فریب این اشرافِ قدرت طلب و جاه طلب و دروغگو و بی وجدان و خودپرست و پر مدعا رو نخورن. مشکلات ما رو مدیریت انقلابی و ولایی و مردمی که در عرصه های علمی و نانو و هسته ای و موشکی و..موفق و باعث افتخار و امنیت بودن ، حل خواهند کرد ان شاءالله.
ناشناس۹۶۷۹۲۶۲۳:۱۲:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۲
از کی تا حالا وحشی صفتهای آلبانی و اسرائیل و وهابی ها و ملعونهای دیگه مدافع دین شدن! خدا بخواد مردم بخوان دست عمله های کثیف داخلیتون از این کشور قطع بشه بلکه این مملکت یه نفسی بکشه!
ناشناس۹۷۴۲۳۸۰۲:۱۱:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۶
پناه بر خدا.چرا حرفای تکفیری هارو میزنی؟!؟
مصطفی۹۶۶۰۳۱۱۰:۳۰:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۲
هیچ مسئولی دلش به حال مردم نمیسوزه همه درگیر زدوبند های سیاسی خودشون و اطرافیان هستن دولت اهرمی به نام نظارت داره استفاده نمیکنه مالیات را میتونه هدفمندتر و هوشمندتر وارد حوزه ی مسکن بکنه میتونه برای رهن و اجاره های نجومی مالیات سنگین ببنده میتونه برای تملک بیش از دو ملک مالیات سنگین ببنده و خود به خود مسکن از بورس بازی خارج بشه ولی مهم نیست براش قطعا مهم نیست که مردم چه می خورندو چه آهی می کشند
ناشناس۹۶۶۰۷۴۱۰:۵۲:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۲
صاحب خانه های با ایمان و با وجدان ولا غیر
ناشناس۹۶۶۱۶۶۱۱:۳۱:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۲
راه حل افزایش جمعیت به 150 میلیون است.
علی۹۶۹۸۹۹۰۱:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۴
من پیشنهاد بهتری دارم. یکی دو دوره دیگه هم به هم‌فکران آقای روحانی رای بدیم. جمعیت تقریبا نصف می‌شه (از گرسنگی و ترس جنگ و .. ). اون وقت عرضه بیشتر از تقاضا می‌شه و قیمت مسکن و خیلی چیزهای دیگه پایین میاد.
ناشناس۹۶۶۲۲۴۱۱:۴۸:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۲
اولا که هرکس مسئولیت کار خودش را باید بپذیره اول از همه مسئولیت انتخابی که با بزن و برقص و کلی دروغ و .. ما ملت سرمان کلاه رفت ثانیا : یه مسئولی که در زمان مسئولیتش هیچ کاری نکرده یعنی قانونی نیست که بهای زمان از دست رفته و سرمایه از دست رفته رو مطالبه کرد؟ 5 سال پیش حداقل ساخت یک واحد مسکونی متری چند بود الآن چقدر است آیا درآمدها به آن میزان رشد کرد؟ مسئولش هم فقط جناب آقای آخوندی وزیر .. سابق مسکن است که نمیدونم به چی مینازید به خودش یا ..
ناشناس۹۶۶۳۸۵۱۲:۳۹:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۲
اگر کمی فکر کنیم می بینیم که مالک ومستاجر هردو در یک شرایط بد اقتصادیند و هزینه ها برای همه یکسان افزایش پیدا کرده اند. اما چرا اگر فردی که مالک است یک وقتی مستاجر بوده نیز این مسیر را طی کرده و با وام و پس انداز و محرومیت نتیجه سالها سختی و تلاشش را در اختیار یک مستاجر قرار داده مورد بی لطفی قرار میگیرد و اگر کمی انصاف هم داشته باشد با این نحوه برخورد یک سویه او را بسمت بی حسی و بی عاطفه گی سوق بدهیم چه خواهد شد ؟ وضع بهتر میشود ؟ یا با وجود این شرایط دشوار عرصه را بر مستاجران تنگ ترخواهیم کرد ؟! بهتر است راهی دیگر جستجو کرد نه اینکه بار مشکل را بر دوش مالکان یا مستاجران گذاشت . هرچند که هیچکدام در این مقوله به تنهایی مقصر نیستند.
ناشناس۹۶۶۳۹۲۱۲:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۲
مشکل گرانی مسکن به اینجا برمیگرده که صاحبان خانه ها و مجتمع های بزرگ اکثرا یا بانکها هستند و یا اشخاصی هستند که به قدرت وصل هستند.
ناشناس۹۶۶۵۲۲۱۳:۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۲
بهترین راه اینه که دولت نیمی از هزینه اجاره خانه را برداخت کنه همچنین نیمی از هزینه درمان رو دولت \رداخت کنه چه اشکالی داره دولت در تحمل بار فشار گرانی و تورم با مردم شریک باشه .. چرا همیشه همه راه حل ها با فشار بر مردم هستش ؟؟
ناشناس۹۶۶۹۹۸۱۵:۱۴:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۲
چطور وقتی دولت قیمت بسیاری از کالاها و خدماتش را دو برابر و بیشتر کرده کسی صدایش در نمیاد ولی به صاحبخونه که میرسه همه تز 10 و 20 درصدی میدن مگه دوبل قیمت فولاد و آلومینیوم و مس و سیمان و خودرو و گوشت و برنج و..را دو تا سه برابر کرده قیمت امتیاز آب و برق همچنین چرا کسی یقه دولت رو نمیگیره
ناشناس۹۶۷۰۴۵۱۵:۲۲:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۲
همه چیز چند برابر شده فقط فریاد اجاره رو شنیدی؟؟؟
ناشناس۹۶۷۱۹۰۱۶:۰۶:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۲
دولت اگر به فکره منه مستاجر باشه مالیات حقوق منه کارمند و کارگر رو صفر میکنه و یه کمک هزینه درست و درمون هم بابت اجاره مسکن بهم میده
ناشناس۹۶۷۲۷۲۱۶:۲۹:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۲
دولت با آوردن زمین با سرمایه گذاران شریک شود و بر فروش و اجاره ملک ساخته شده نظارت کند با این کار دولت یک ریال هزینه نمی کند و قیمت ساخت مسکن کاهش پیدا کند و با ساخت بیشتر قیمت و اجاره پایین می آید بقیه راه ها حرف مفت است
توکلی۹۶۷۳۴۳۱۷:۰۳:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۲
ملت برای پراید 60 تومنی میره تو صف و مشکلی نداره، بعد همینا برا اجاره موندن.معلومه همه دارن و دارن دروغ میگن.بعدم هرکی نمیتونه اجاره بده بیاد پیش ما مرز نشینا تو چادر.رفتین تو شهر فقط مصرف کنین و آلودگی تولید می کنین تا کی.یه کمی هم همت کنید تولید کنید...
ناشناس۹۶۷۷۴۷۲۰:۳۷:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۲
عزیز من چرا اینهمه سیاه نمایی ، شما ببینید که مسئولین و مدیران هیچ گله و شکایتی از قیمت ها و هزینه ها ندارند و صبح تا شب برای رفاه من و شما می دوند .
ناشناس۹۶۷۷۹۲۲۱:۱۱:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۲
فقط و فقط مردم دارند پوست و خون هم را می خورند و می برند..مردم بی رحم شده اند.نامردها..حقتان فقط زلزله و مرگ و نابودیه....
ناشناس۹۶۷۸۰۶۲۱:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۲
بحث تهیه ی مسکن از وظایف دولت درقانون اساسی است.تخطی از این اصل و بی توجهی دراین ۶سال ریاست حسن روحانی که جز حرف عملی از وی و دولت بی تدبیرش ندیدیم‌.باعث شد تورم مسکن بیش از۱۷۰درصد ودر سال ۹۷و۹۸ حدود ۱۲۰درصد افزایش یابد.درحالی که دیگر زمین و سیمان و اغلب مصالح داخلی هستند وتورمی بااین شدت قابل پذیرش نیست.مگر بی توجهی دولت..؟ مسکن خدامیلیاردی..بلا شک درک نمیکنی امثال من با۲۵سال کار وزحمت مستاجر هستم وامسال واقعا مانده ام.بعداز ۴۵سال زندگی درتهران باید برای مسکن واجاره چکارکنم؟؟ امثال من بسیار هستند ولی کو گوش شنواا
ناشناس۹۶۸۱۳۷۰۸:۰۱:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۳
چرا فکر می کنید کسی به این جماعت فکر نمی کند ؟ آیا تعطیل کردن مسکن مهر از نشانه های آن نیست ؟ آیا کار کردن مسئولین تا پاسی از شب برای مردم نیست ؟ آیا شما فکر می کنید این آسایشی که دارید خودبخود بوجود آمده ؟ آیا فکر می کنید کارهای آبادانی مثل مشکل زلزله و سیل و راهها و هزاران نمونه دیگر کار سپاه و ارتش است ؟ نخیر اینها از زحمات مسئولین دولتی است که با عملکرد خود و نظارت و کنترل بازار نه اجازه اختلاس و رانت و ملاحظات سیاسی به کسی میدهند و نه گمرکات اجازه ورود کالاهای غیر قانونی میدهد و از همه مهمتر خودرو برای مردم تولید می کنند عین تهران . یعنی اگر کسی نتونست خونه مورد نظرش را اجاره کنه میتونه توی ماشین بخوابه . دیگه چی میخواهید ؟ شما خیلی هم باید ممنون باشید . ناسپاسی نکنید وگر نه با ..جهانگیری و نوبخت و واعظی و داماد رییس و آشنایان طرف هستید .
یزدان۹۶۸۵۳۶۱۲:۳۸:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۳
مردم ناراحت نباشین چون ریس جمهور امروز صبح دوباره تو ماشینش نظر سنجی جدید کرده نظر سنجی روحانی همه رو خانه دار میکنه ارزانی میاره
ناشناس۹۷۰۱۴۴۰۹:۱۴:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۴
دولت اگر مردمي بود مي بايد مشكل گراني وبيكاري را بر طرف ميكرد كه مشكل أجاره نشيني خود بخودحل بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  2. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  3. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  4. مأمور خاطی بازداشت شد

  5. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  6. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

  7. شباهت های عجیبِ قیمت و قدرت!

  8. مرده متحرک !

  9. حل يك ابرچالش نظام

  10. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  11. واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل

  12. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  13. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  14. گروسی: روابط با ایران می‌تواند وارد مرحله جدیدی شود

  15. خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسیده است

  16. آبروریزی اپوزیسیون در شبکه‌های فارسی زبان؛ این‌بار آنتن زنده اینترنشنال!

  17. واکنش آمریکا به توافق ایران و هند در چابهار

  18. واکنش فدراسیون فوتبال به پرونده رشوه و تبانی؛ اجازه مطرح کردن اسامی را نداریم

  19. رئیسی: افزایش کیفیت اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در دستور کار قرار گیرد

  20. ارجاع پرونده تخلفات چهار دستگاه به قوه قضائیه 

  21. تحقیق و تفحص از بانک مرکزی باید انجام شود

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  16. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  17. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  18. مأمور خاطی بازداشت شد

  19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  21. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین