نومحافظه‌کاران دولت ترامپ درباره ایران چگونه فکر می کنند؟

گروه جهان الف،   3971226175 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
نومحافظه‌کاران دولت ترامپ درباره ایران چگونه فکر می کنند؟

به گزارش الف، بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از حمله آمریکا به افغانستان و عراق، دوباره نومحافظه کاران اطراف ترامپ زمزمه جنگ را آغاز کرده اند. مهم ترین حلقه تصمیم گیر دونالد ترامپ در حال حاضر مایک پمپئو، جان بولتون و جرد کوشنر است. افرادی که به شدت به لابی اسرائیل و عربستان در آمریکا نزدیک اند و تمام هم و غم آنها تامین منافع ملی آمریکا از زاویه بکارگیری ابزار سخت افزاری فارغ از حمایت یا مخالفت جامعه بین المللی است.

اصولاً نومحافظه کاری بر پایه سیاست های تهاجمی شکل گرفته و جهان را از زاویه و منظر تقابل خیر- شر می بینند و معمولاً رفتار طرفداران آن بر پایه تئوری توطئه شکل گرفته است. برای درک بهتری از ادبیات نومحافظه کاری، می توان به ادبیات جورج بوش اشاره کرد که دائماً سیاست خارجی آمریکا را بر پایه مقابله با مخالفان و با عباراتی ساختگی مانند محور شرارت طرح ریزی می کرد.

اندیشه نومحافظه کاری در حال حاضر به یک جریان پایدار در نهادها و سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و البته این مسئله از دهه های گذشته شروع شده بود. چنان چه نئوکان ها در دولت هایی مانند ریگان، جورج بوش و ترامپ بروز و ظهور داشته اند. به عقیده بسیاری قوام و پایداری اندیشه نومحافظه کاری بدلیل همسویی آن با ناسیونالیسم آمریکایی است و در واقع بنیاد آن به انگاره و باور استثنا بودن و برتری آمریکایی باز می گردد. نئوکان ها اعتقاد فراوانی به برتری کشور آمریکا و قدرت نظامی و امنیتی آن برای تحمیل ارزش ها دارند. اگر چه در هر دو حزب آمریکا تبلور این اندیشه را می توان در افراد و سیاستمدارانی مشاهده کرد اما بیشتر نومحافظه کاران در قالب حزب جمهوری خواه بروز و ظهور یافته اند.

وقتی اندیشه نومحافظه کاری به عنوان مبنای سیاست خارجی عمل می کند انگاره هایی مانند جنگ پیشگیرانه، یک جانبه نگری و بی توجهی به نهادها و سازمان های بین المللی در راستای تحمیل ارزش ها نه تنها امری مذموم شمرده نمی شود بلکه به عنوان یک ارزش نیز به حساب می آید. سیاست نومحافظه کاران معمولا بر پایه این جمله شکل می گیرد: هر که با ما نیست، علیه ما است.

اوج قدرت نومحافظه کاران در دولت جورج بوش پسر بود و افرادی مانند دیک چنی، دونالد رامسفلد، جان بولتون، پل ولفوویتز و مایکل لدین پرچمداران آن بودند.

راه اندازی جنگ عراق یکی از طرح های نومحافظه کاران بود. این جنگ جهت اجرای طرح خاورمیانه بزرگ و بر پایه القای توهم مجهز بودن صدام حسین به سلاح های کشتار جمعی شکل گرفت که منجر به لشکرکشی آمریکا به خاورمیانه شد.

قدرت یابی افرادی مانند جان بولتون، نیکی هیلی و مایک پمپئو در دولت ترامپ را می توان در قالب قدرت یافتن اندیشه نومحافظه کاری تحلیل کرد. در این راستا می توان به الیوت آبرامز نیز اشاره کرد که در دولت های ریگان و جورج بوش  حضور داشت و اخیراً در جریان آشوب ها برای برکنار مادورو، به عنوان نماینده آمریکا در ونزوئلا منصوب شد.

جان بولتون هم در دوران جورج بوش به عنوان معاون وزیر خارجه و سفیر آمریکا در سازمان ملل فعالیت می کرد و در دوران ترامپ نیز به سمت مشاور امنیت ملی منصوب شد.

اصولاً برکناری رکس تیلرسون و هربرت مک مستر را باید به مثابه نقطه محوری قدرت یابی نومحافظه کاران در دولت ترامپ به حساب آورد. به همین دلیل بود که بلافاصله بعد از این اتفاق دولت آمریکا از برجام خارج شد و زمینه برای بازگشت تحریم ها فراهم شد. در این باره اشاره به نامه مایکل لدین( تحلیلگر نومحافظه‌کار آمریکایی) به جان بولتون که حدود یک ماه قبل از خروج ترامپ از توافق هسته ای نگاشته شده جالب توجه است.

لدین در این نامه از بولتون می خواهد به جای تلاش برای اصلاح برجام به فکر تغییر نظام ایران باشد. به نظر می رسد نومحافظه کاران دولت ترامپ در پی جنگ روانی و فروپاشی ایران از داخل بر اثر تحریم ها و فراهم کردن زمینه مناسب برای حمله به ایران هستند. از این رو سردمداران آمریکا از هر فرصتی برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران بهره می گیرند.

دولت ترامپ تمایل دارد موضوع ایران را همیشه به عنوان یک چالش که سریعاً باید حل شود به جهانیان معرفی کند. خروج از برجام در اردیبهشت، بازگشت تحریم ها، راه اندازی کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا به ریاست برایان هوک و برگزاری نشست ورشو برخی از سیاست های نئوکان های آمریکایی درباره ایران در سال گذشته بوده است.

اما برخلاف حلقه نومحافظه کار اطراف ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تمایلی ندارد به حامیان منافقین روی خوش نشان دهد؛ چرا که بخوبی از قدرت ضربه و پاسخگویی ایران آگاهی دارد و هم اینکه ترامپ وعده داده بود نیروهای آمریکایی را از منطقه خارج خواهد کرد. از این رو هر گونه درگیری جدید می تواند به منزله ناامیدی پایگاه رای و ریزش طرفداران وی باشد که بدون شک با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تاثیر این اتفاق بیشتر خواهد بود.

همان طور که گفته شد حلقه نومحافظه کاران اطراف ترامپ همیشه آرزوی براندازی نظام جمهوری اسلامی را داشته اند اما اینکه تا چه حد می توانند ترامپ را که از پیچیدگی های سیاست خارجی اطلاع ندارد با خود همراه سازند، محل سوال و تردید است. اما تجربه و تاریخ ثابت کرده سیاست های مداخله جویانه افرادی مانند بولتون چیز جز شکست برای آمریکا و نظام سیاسی آن به همراه نداشته است. کما اینکه وعده بولتون به منافقین مبنی بر جشن گرفتن در چهل سالگی انقلاب در تهران نیز محقق نشد.

دیدگاه کاربران

ققنوس۸۳۰۱۲۰۰۹:۵۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۳
در کتابی نوشته بود جنگ صلح است. ازادی بردگی است و جهل قدرت است جمله کسانی که جنگ ها را شروع میکنند به کسانی که خود را وارد جنگ ها می کنند!!!!!!!
ناشناس۸۳۰۲۶۹۱۳:۴۲:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۳
ترامپی ها از لیدرهای مسیحی صهیونیستها یا اوانجیلسیتها هستند که به فکر آتش افروزی برای افکار شیطان پرستانه خود هستند
ali۸۳۰۱۳۶۱۰:۴۸:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۳
امکان درگیری نظامی بین ایران و اسراییل در منطقه بالاست و شاید مداخله نظامی آمریکا از اینجا آغاز شود.
ناشناس۸۳۰۲۲۶۱۲:۵۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۳
اسرائیل امروز از موشک های مقاومت عاصی است و جرئت رویارویی با آنها را ندارد چه برسه به ایران .
حمید۸۳۰۳۸۳۱۶:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۳
مردم باید هوشیار باشند آمریکا و اسراییل تا وقتی از مردم نا امید باشند هیچ غلطی نمیتوانند بکنند وحدت و کنار گذاشتن اختلافات بین مدیران....... همه با هم تا نا امیدی دشمن
علی 671۸۳۰۱۶۳۱۱:۳۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۳
..کسی شهامت چپ نگاه کردن به ایران دلاور را ندارد .. هنوز باورتان نشده که کشور ایران پشتوانه مردمی را دارد .پس .. هیچ غلطی نمی توانند بکنند .ایران ،عراق یا ونزئلا نیست ایران،ایران است .. با القای ترس ملت را نترسانید .که هر گز جنگی نمی شود .چون صاحبان جنگ خودشان نابود می شوند دل قوی دارید .
ناشناس۸۳۰۲۱۹۱۲:۵۱:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۳
قدرت نظامی و مالی آمریکا به اندازه ای است که بقول سرهنگ مصور رحمانی از یاران دکتر مصدق می تواند دو بار کره زمین را شخم بزند و تنها مانع در برابر این قدرت عظیم مردم آمریکا هستند که به خاطر قانون دموکراسی آمریکا می تواند این غول بی شاخ و دم را مهار کند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین