سخنرانی در دانشگاه تهران؛ روحانی: به محض انتخاب من در سال ۹۲ قیمت دلار پایین افتاد، بازار آرام شد و امیدها بالا رفت/ به عنوان رئیس‌جمهور لیست قیمت اجناس را هر روز می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است

گروه سیاسی الف،   3970722053 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ما علت موفقیت‌هایمان در دولت یازدهم کجا بود که از امید به آینده شروع شد. نه با کار و برنامه‌ریزی ما بلکه قبل از برنامه و کار و تلاش ما دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد. هنوز ما دولت شروع نکرده بودیم. در سال ۹۲ من انتخاب شده بودم دو ماه دیگر بنا بود دولت را تشکیل دهیم. به محض انتخاب قیمت دلار پایین افتاد، به محض انتخاب بازار آرام شد، به محض انتخاب امیدها بالا رفت

روحانی: به محض انتخاب من در سال ۹۲ قیمت دلار پایین افتاد، بازار آرام شد و امیدها بالا رفت/ به عنوان رئیس‌جمهور لیست قیمت اجناس را هر روز می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است

به گزارش الف، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در دانشگاه تهران حضور یافت و در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ضمن تبریک آغاز مجدد دانشگاه‌ها گفت: در واقع این مراسم به عنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است و مخاطب این کرنش اساتید و دانشجویان عزیز ما هستند.

وی ادامه داد: نقش بسیار مهمی که دانشگاه در علم، فرهنگ در جامعه پذیری نسل جوان در انضباط و قانون مداری و در نقش مهارت‌هایی که دانشجویان عزیز از این محیط می‌آموزند دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه کهن، قدیمی و برتر و آنهایی که در این دانشگاه درس خواندند حتما برایشان یادآور خاطرات شیرین دوران دانشجویی است.

روحانی با اشاره به اساتید مبرز، فرهیخته و بنام و دانشجویان پرتلاش در دانشگاه تهران گفت: در همین دادگاه لاهه چهره‌های دانشگاه تهران حضور داشتند و یکی از افرادی که به وکالت از ایران سخن می‌گفت جزو همکلاسی‌های ما در دوران دانشجویی در دانشکده حقوق بود. پس دانشگاه می‌تواند مبدا تحولات باشد همانطور که امام فرمودند و دانشگاه می‌تواند مظهر اقتدار باشد همانگونه که مقام معظم رهبری بر او تاکید کردند.

وی بیان داشت: ما در مدیریت‌های جامعه که نگاه می‌کنیم از دور میز هیات دولت گرفته تا در مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های مختلف اکثریت قاطع آنها پرورش یافته دانشگاه هستند. عده‌ای را هم داریم که پرورش یافته حوزه و دانشگاه و عده کمی هم پرورش یافته حوزه است.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: دانشگاه نقش مهمی برای آینده جامعه و مدیریت آینده جامعه دارد. اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می‌شود و نقد واردی مطرح می‌شود باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست. چون اینها در همین مرکز تربیت شده و دانش‌ آموخته‌اند و فرهیخته شده‌اند. با ورود همین دانشگاه احساس شخصیت و نشاط بیشتر کردند.

روحانی افزود:کلمه دانشجو بسیار زیبا است. دو واژه در دانشگاه بسیار قشنگ، زیبا و غرور‌آفرین است. «دانشجو و استاد» پس نقش دانشگاه برای ما بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ما علت موفقیت‌هایمان در دولت یازدهم کجا بود که از امید به آینده شروع شد. نه با کار و برنامه‌ریزی ما بلکه قبل از برنامه و کار و تلاش ما دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد. هنوز ما دولت شروع نکرده بودیم. در سال ۹۲ من انتخاب شده بودم دو ماه دیگر بنا بود دولت را تشکیل دهیم. به محض انتخاب قیمت دلار پایین افتاد، به محض انتخاب بازار آرام شد، به محض انتخاب امیدها بالا رفت، هنوز دولت را شروع نکرده بودیم، چرا؟ برای اینکه مردم به آینده‌ای بهتر با تعامل بیشتر با جهان، با آرامش بیشتر، با فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوارتر شده بودند.

رئیس جمهور افزود: هنرپیشه‌ صدا و سیما هم امیدوار شده بود، نویسنده کتاب هم امیدوار شده بود زیرا می‌دانست برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمی‌شود، کارگردان هم امیدوار شده بود،‌هنرپیشه هم امیدوار شده بود، دانشجو هم امیدوار شد چون می‌دانست از سال 92 شانزدهم آذر هم آزاد است و در همه دانشگاه‌ها می‌تواند حرف بزند و سخن بگویند و نقد کنند. گاهی وقت‌ها برای انسان ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه و فضای مجازی چند انتقاد می‌خوانم می‌گویم امروز بس است و آن را کنار می‌گذارم. چون هم وقت بیشتری ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد. حدش هم مفید است هم لازم.

روحانی تصریح کرد: ما یک بیانی در روایت داریم که برای جامعه بزرگ باید یک جور دیگر معنا کنیم که می‌گوید اگر کسی برادر مومنش را در فضای دوستانه دو نفری نصیحت کند به او زینت داده ومشکلش را حل کرده اما اگر همین نقد را در یک جمع عمومی بگوید نگران و ناراحتش کرده، در زندگی جمعی، خانوادگی واجتماعی اینچنین است. در زمینه دولت و حکومت هم می‌تواند تا حدی صادق باشد. اساتیدی که در کشور ما از لحاظ اقتصادی مصاحبه و نقد می‌کنند یک عده از اساتید هم داریم که اصلا ندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه چیزی بنویسند اما مرتب برای من نامه می‌نویسند. خب این تاثیرگذارتر است استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد برای من مستقیم نامه می‌نویسد و من هم به دقت می‌خوانم و پیام تشکر را برایش می‌فرستم. اما یکی هم می‌رود مصاحبه می‌کند که من آن را هم می‌شنوم اما گاهی وقت‌ها نقد به اندازه بسیار مفید است و نقد بیش از حد مثالش همان نمک طعام است که اگر به اندازه باشد لازم است و اگر نباشد بی‌مزه و اگر زیاد باشد نمی‌شود خورد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد باشند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید پرسشگر باشند و دولت را نقد کنند. هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد البته خواهش من این است که با اطلاعات کافی باشد. البته فردا تعدادی از اساتید اقتصاد را دعوت کردم که رو در رو بنشینم و با آنها صحبت کنم. برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده یا خصوصی برای من نامه نوشتند.یک حرف‌هایی دارم که فردا مستقیم به آنها می‌گویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی موضوعی را نقد می‌کنیم باید شرایط کشور را دقیقا بدانیم که کجا هستیم،‌ شما وقتی دستور ورزش به یک آدم می‌دهید به سلامت سن طرف هم نگاه می‌‌کنید. به همه نمی‌شود یک نسخه ورزشی داد، شرایط کشور، شرایط مناسبی نیست. در آن شرایط باید ببینیم چه کار باید بکنیم نه در یک شرایط ایده‌آل.

روحانی تصریح کرد: چه چیزی باعث شد ما در دولت یازدهم پیشرفت کردیم؟ امید مردم به آینده همین. به نظرم کلید اصلی دولت یازدهم امید مردم بود. مردم فضا را روشن می‌دیدند و می‌دیدند که هر روزی گره‌ای گشوده می‌شود. «افضل اعمال امتی انتظار الفرج» بهترین عمل امت من را پیامبر فرمودند امید به گشایش‌هاست. ما معمولا مصداق اتَم و اکمل این انتظار فرج را معرفی می‌کنیم در حالی که نه، یعنی بدانیم گره‌ها باز می‌شود و راه‌های تنگ گشوده می‌شود. بن‌بست‌ها از بین می‌رود. این انتظار فرج است.

وی افزود: اگر انتظار یُسر باشد خود این انتظار آسانی و یسر را می‌آفریند و اگر انتظار عُسر باشد خودش عسر می‌آفریند. پزشکان در این زمینه تخصص بهتری دارند. یک پزشک وقتی به یک مریض می‌رسد به او می‌گوید خیلی دیر آمدی و وضع خیلی بدی داری و دعا کن. خب اگر این را بگوید کار آن بیمار تمام است و به احتضار می‌رود. همان مریض اگر نزد دکتر برود و دکتر به او بگوید چرا مریض هستی چیزی نیست، خیلی‌ها از این بیماری داشته‌اند و نجات پیدا کرده‌اند و هیچ نگران نباش. من در کنار تو هستم. این باعث می‌شود که بیماری او 20 درصد بهبود پیدا کند و قبل از نسخه و درمان مشکل او حل می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی می‌گویند گفتار درمانی نکنید، اظهار داشت: اما امید درمانی درست است حالا بله گفتار درمانی خیلی موثر نیست اما امیددرمانی مهم است.

روحانی ادامه داد:‌ما امروز در جامعه نیاز به امید به فردا داریم. من نمی‌خواهم بگویم مردم ما امروز مشکل ندارند، شما ممکن است وقتی به فروشگاه می‌روید قیمت اجناس را ببینید که بالا رفته است. من به عنوان رئیس‌جمهور لیست قیمت اجناس را هر روز می‌بینم،‌ می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است، مخصوصا آنهایی که حقوق ثابت دارند. روشن و طبیعی است شرایطی که ایجاد شده است اما ما در برابر مشکلات و شرایط جدید آیا باید تسلیم این شرایط بشویم یا باید به همدیگر امید بدهیم و به همدیگر کمک کنیم؟

وی با بیان اینکه ما از این راه عبور خواهیم کرد، اظهار داشت: حتی اگر غصه زیاد بخوریم باز عبور می‌کنیم. خوشحال هم که باشیم باز رد می‌شویم. امید داشته باشیم یا ناامید باشیم باز از این شرایط عبور خواهیم کرد. منتها اگر در انتظار شرایط بهتر و روزهای بهتر باشیم ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از این مسیر عبور می‌کنیم. واقعیت همان است و تفاوتی نمی‌کند.اما اگر از همان ابتدا بگوییم کار ما تمام است و نمی‌شود، مشکلات زیاد است، خب این چه خاصیتی دارد؟‌این گفتن‌ها و ایجاد ناامیدی‌ها چه سودی دارد. یک زمانی ما می‌خواهیم انکار کنیم مشکلات را که این بد است اما نباید مشکلات را انکار کنیم مشکل وجود دارد. اگر بگوییم مشکل حل نمی‌شود این درست نیست اگر می‌خواهیم بگوییم آینده بدتر می‌شود ممکن است آینده کوتاه مدت بدتر باشد اما آینده بلندمدت حتما بهتر می‌شود چرا بهتر نشود؟ چرا نتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟

رئیس جمهور درباره دلایل خود برای عبور از مشکلات و امید به آینده، گفت: آمریکایی‌ها که این طراحی را انجام داده بودند این را بدانید که اولا تاریخ آمریکا حداقل بعد از انقلاب ما تیمی کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی  و نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده است. گاهی وقت‌ها وجود داشت که یک نفر دشمنی داشت و بقیه متوسط بودند. الان بدترین‌ها دور هم جمع شده‌‌اند.

روحانی درباره هدف نهایی هیات حاکمه آمریکا در ارتباط با ایران گفت: آنها کار را با جنگ روانی آغاز کردند، جنگ اقتصادی هدف میان مدت آنهاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام هدف سوم آنهاست. مشروعیت زدایی از نظام، هدف نهایی آنهاست. اینکه بحث از بین بردن نظام و به قول خودشان رژیم چنج را مطرح می‌کنند این کار با مشروعیت‌زدایی انجام می‌شود وگرنه رژیم که چنج نمی‌شود. باید به مشروعیت‌زدایی برسند. این کار را از کجا شروع کردند؟ از جنگ روانی و وارد جنگ اقتصادی شدند و باز هم ادامه دارد. برای کارآمدی با ما می‌جنگند و برای مشروعیت‌زدایی هم بیش از این وارد عمل خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه ما از همه این موارد می‌توانیم عبور کنیم، تصریح کرد: با وحدت، اتحاد و یکپارچگی‌مان می‌توانیم این کار را انجام دهیم و در بسیاری از جاها ما می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم. کسی ممکن است بگوید آقا چرا شعار می‌دهید، آمریکا ابرقدرت است و این همه نفوذ اقتصادی، سیاسی، نظامی،‌ امنیتی در دنیا دارد، شما که یک کشور در حال رشد و توسعه هستید چطور آمریکا را شکست می‌دهید؟ خب من از شما سوال می‌کنم از لحاظ سیاسی در این چند ماه آمریکا شکست خورده است یا پیروز بوده در برابر جمهوری اسلامی ایران. این نه قضاوت من یا شما بلکه قضاوت جهان است.

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کسی در دنیا به جز چند کشور معدود نیست که در برابر تصمیم آمریکا برای خروج از برجام بگوید آمریکا کار درستی انجام داده است. آنهایی که خیلی احتیاط می‌کنند اظهار تاسف می‌کنند، آنهایی که صریح‌تر هستند می‌گویند آمریکا اشتباه کرده است و آنهایی که صریح‌تر حرف می‌زنند می‌گویند کار خلاف قانون انجام داده است و برخلاف مقررات حرکت کرده است.

روحانی به نطق‌های سازمان ملل و برگزاری شورای امنیت از سوی ترامپ برای ضربه ایران اشاره کرد و با بیان اینکه او چه پاسخی از این کارها گرفت، اظهار داشت: همه ۱۴ عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کردند و ترامپ نتوانست به نتیجه برسد، آقایی که به اصطلاح میزبان سازمان ملل است و سازمان ملل در کشور او قرار دارد و او به سرانی که می‌خواهند وارد نیویورک بشوند، ویزا می‌دهد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نیز هست اما با این حال دست خالی از شورای امنیت بیرون می‌آید.

وی در چرایی این موضوع گفت: حقانیت و تدبیر ما در این مسئله ما را پیروز کرده است. روزی که آمریکا از برجام خارج شده بود که البته به وقت ما شب بود توقع آمریکایی‌ها این بود که یک ساعت بعد یا حداکثر فردا صبح به وقت خودمان ما هم اعلام کنیم که از برجام خارج شده‌ایم. نتیجه چه می‌شد؟ بلافاصله پرونده به شورای امنیت بازمی‌گشت، تحریم بین‌المللی علیه ما شروع می‌شد، همه قطعنامه‌ها علیه ایران به سر جای خود بازمی‌گشت و ما در دنیا تنها می‌شدیم و همه طرفدار آمریکا می‌شدند.

روحانی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد و عجله نکرد بدون عجله و دستپاچگی گفت من یک مهلت چند هفته‌ای می‌دهم تا ببینم بقیه چه کار می‌کنند. آن چند هفته تا الان ادامه دارد. خب ما ضرر کردیم؟ هر وقت بخواهیم می‌توانیم از برجام خارج شویم مشکلی ندارد. خارج شدن مثل خراب کردن یک دیوار است که به راحتی می‌شود خرابش کرد. ساختنش سخت است. می‌گویند چرا خارج نشدید از برجام، باشد فردا صبح خارج می‌شویم مشکلی نیست. هر وقت بخواهیم می‌توانید خارج شویم.

وی بیان داشت: اینکه منفعت شما و کشور در کدام است، مهم است ماندن یا نماندن. برجام مهم نیست منافع ملی و امنیت ملی و مصالح ملی ما مهم است. از لحاظ سیاسی الان ما پیروزی یا آمریکا؟ از لحاظ سیاست خارجی قطعا ایران پیروز این ماجراست و آمریکا شکست خورده این ماجراست.

رئیس جمهور اضافه کرد: فکر نمی‌کنم هیچ کسی در این مسئله تردید داشته باشد همه می‌دانند آمریکا از لحاظ حقوقی و سیاسی و زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی حتما دچار مشکل شده و ما پیروزی به دست آوردیم. ما همیشه افتخار می‌کردیم در دوران مرحوم مصدق انگلیس در دادگاه لاهه از ما شکایت کرد. تیم دکتر مصدق رفتند آنجا که بگویند این دادگاه صلاحیت ندارد. در مسئله صلاحیت دادگاه به نفع ایران رای داد. البته یک توصیه‌های اجرایی کرد که به ضرر ما بود. امروز چی؟ شکایت را ما کردیم و شاکی ما هستیم، هم در صلاحیت و هم در اجرای موقت موفق شدیم. دو موفقیت بزرگ در دادگاه لاهه به دست آوردیم که به دست همین تحصیلکردگان دانشگاه تهران بود. به دست حقوقدانان و دیپلمات‌های خودمان بود. البته یک موفقیت دیگر نیز در دادگاه عالی رم در زمینه اموال‌مان به دست آوردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه در عین پیروزی‌ها ما مشکلاتی هم داریم، اظهار داشت: مشکل ما از اینجا ناشی می‌شود که آمریکا برخلاف توافق و معاهده‌اش و برخلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از یک توافق چند جانبه بی‌دلیل خارج شده است.حَکم در اینجا دبیرخانه سازمان ملل است و از آن بالاتر آژانس بین‌المللی اتمی است. این دو حکم می‌گویند حق با ایران است و آمریکا اشتباه کرده است.

وی افزود: ما از لحاظ حقوقی، سیاسی و نهادهای بین‌المللی و همینطور افکار عمومی حتی در خود آمریکا نیز پیروز شده‌ایم اما از لحاظ روانی و اقتصادی برخلاف قانون و ظالمانه وارد عمل شدیم. الان شرکت‌های اروپایی سرنوشت‌شان این است. آنهایی که با ما کار می‌کنند اگر ادامه کار را با ما قطع کنند توسط دادگاه اروپا جریمه می‌شوند اگر توافق با ما قطع نکنند توسط آمریکا جریمه می‌شوند. اصلا شما چنین مقوله‌ای را در تاریخ روابط اتحادیه اروپا و آمریکا دیده بودید؟من اکثر رهبران اروپا در این سفر نیویورک و مفصل با من صحبت کردند نخست‌وزیر کشور مهم اروپایی به من گفت اگر 5 سال پیش روزی پیش می‌آید که در دعوا بین ایران و آمریکا اتحادیه اروپا پشت ایران می‌آید می‌گفتم از محالات تاریخ است. ما متحد آمریکا هستیم و امنیت و اقتصاد ما به آمریکا گره خورده است. این مسئله که به ذهن غیرممکن می‌آمد امروز ممکن شده است و درست در روزی که ترامپ می‌خواهد شورای امنیت تشکیل دهد علیه ایران روز قبلش اتحادیه اروپا و چین و روسیه با ایران علیه آمریکا می‌نشینند.

رئیس جمهور بیان داشت: این حادثه، حادثه کمی نیست، صدا و سیمای ما باید این را برای مردم باز کند. دانشگاه ما باید به میدان بیاید وبه مردم توضیح دهد. حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی در دنیا اتفاق افتاده . ممکن است اروپایی‌ها نتوانند شرکت خود را راضی کنند اما دولت‌ها پشت سر ایران هستند. والا ما خودمان گاهی حریف شرکت‌هایمان نمی‌شویم. حتی حریف شرکت‌های دولتی هم نمی‌شویم. شرکت‌ها سود و زیان خود را حساب می‌کنند ما چرا امیدوار نباشیم. در بسیاری از قدم‌ها موفق بودیم. حالا اشکالات مطبوعات و فضای مجازی و صدای و سیمای ماست که شرکت وقتی بعد از برجام به ایران می‌آید می‌گویند خبری نیست و کسی نیامده،حالا که خارج می‌شوند هر روز می‌شمارند، چرا آن روز نگفتید و منکر آمدن شرکت‌های خارجی بودید. بله مشکلاتی امروز از لحاظ اقتصادی برای ما خواهد بود اما دو مسئله وجود دارد، اولا این مشکلات علیرغم اینکه به مردم فشار وارد می‌کند می‌تواند بهترین راه حل را برایشان پیدا کنیم. این دولت نیست که می‌تواند بهترین راه حل را پیدا کند این همه ما هستیم که باید بهترین راه حل را پیدا کنیم. به ما یاد بدهید اگر بهتر می‌دانید. من تا به حال چندین نامه اساتید دانشگاه را خوانده‌ام. خیلی نتوانسته‌ام استفاده کنم.

روحانی ادامه داد:‌ما از دانشگاه انتظار بیشتری داریم، دانشگاه باید دولت را از آن خودش بداند چون که این دولت برای مردم است و شما دانشگاهیان به آن رای دادید. همه ما پای صندوق رفتیم و شما دانشگاهیان در همه انتخابات نقش بسیار ارزشمند و بالایی داشت. اگر دانشگاه در انتخابات نیاید اصلا انتخابات گرم نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌من از همه دانشگاهیان برای همه انتخاب‌هایی که تا امروز شده به ویژه برای انتخابات ۹۶ تشکر می‌کنم. دولت مال شماست. ما همه باید به هم کمک کنیم.

رئیس جمهور در مورد اینکه چطور می‌توانیم راه بهتر پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: ما در دولت آمدیم گفتیم تمام کالاهای اساسی و ضروری 25 قلم کالا به حد نیاز جامعه با ارز ثابت 4200 تومانی در اختیار مردم قرار گیرد. این اراده دولت است و اجرا کرده است. تقریبا چیزی حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد در این زمینه خرج خواهیم کرد. همه باید به هم کمک کنیم. دولت قادر نیست در این راه به تنهایی همه گره‌ها را باز کند.

روحانی اضافه کرد:‌مدام دوربین‌ها می‌روند از قفسه‌های خالی عکس می‌گیرند در حالی که این قفسه‌ها برای تامین مایحتاج یک ماه مردم بوده است و در سه روز خالی شده است در حالی که دوباره آن کالاها باید تامین شوند. چه کسی این کارها را انجام می‌دهد آیا مشکل از دولت است یا مردم و یا از توطئه‌های خارجی. البته من قصد ورود به این مسئله را ندارم.

وی بیان داشت: عده‌ای می‌گویند می‌خواهیم پول‌هایمان را جمع کنیم و در خارج آپارتمان بخریم ما می‌گوییم در شرایط کنونی کشور این مسئله به حق نیست اما تشخیص چنین مسئله‌ای هم آسان نیست. اگر می‌توانستیم دستگاهی درست کنیم که فکر مردم را بخواند تا ببینیم می‌خواهند چه کنند دنیا وضعیت دیگری پیدا می‌کرد.

رئیس جمهور افزود: در راس کمک به یکدیگر دانشگاه و اساتید هستند. در رابطه دولت و دانشگاه فعلا برای مسائل اقتصادی که اولویت اول همه ما است. این مسئله با آرامش بیشتر و امید بیشتر حل خواهد شد. اگر دشمنان ما این شبهه را ایجاد کنند که وضع خیلی بد می‌شود و روز ناجوری به نام ۱۳ آبان پیش روی شماست دیگر هر چه من رئیس‌جمهور به مردم بگویم که ۱۳ آبان هیچ تاثیری نخواهد گذاشت و آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده، نه تنها قبل از 13 آبان قبل از 13 مهر انجام داده، به هر حال تبلیغات است. این فضای مجازی ضمن همه خوبی‌هایی که دارد دولت یازدهم و فضای دوازدهم این فضا را ایجاد کرد، یعنی فضای باز مجازی را خود ما دنبالش بودیم که به خاطر علم و دانشگاه دنبالش بودیم.

روحانی بیان داشت: در هیچ دانشگاهی کسی در تحصیلات تکمیلی بدون دو امتحان مسلط به فضای مجازی بودن و خوب استفاده کردن از فضای مجازی وارد دانشگاه شود و دوم باید شیوه تهدید را بلد باشی و اصلا جز این دو راه دیگری نداریم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از فضای مجازی نیاز به زبان انگلیسی دارد،‌گفت: از زبان مهمتر به نظرم سواد فناورانه برای فضای مجازی است. این شرط اصلی نه برای فارغ‌التحصیلی بلکه برای ورود به کارشناسی ارشد و دکتراست.

رئیس جمهور بیان داشت: فضای مجازی به رفاه و کسب مردم خیلی کمک کرده اما یک شمشیر دولبه است. برخی از شایعات در همین فضای مجازی بزرگ می‌شود و همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس باید در این شرایط حواس‌مان را جمع کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید از امکانات‌مان به بهترین وجه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: مشکلات به دست خودمان بود به جای اینکه ما در مقابل آمریکا بایستیم در برابر جهان مواجه می‌شدیم اما یک کار سیاسی و دقیق به خوبی انجام گرفت.

وی با طرح این سوال که آیا مشکلات ناشی از تحریم است یا مدیریت، گفت: بسیاری از افراد که الان مدیر هستند با تغییرات کمی در دولت یازدهم هم مدیر بودند، من شهادت می‌دهم که راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است. چطور ما در یازدهم مشکل نداشتیم در دوازدهم مشکل پیدا کردیم. به نظر من مدیرانی که عوض کردیم اگر از مدیر قبلی قوی‌تر نبودند مثل مدیر قبلی بودند. من این را نمی‌پذیرم و نمی‌خواهم بگویم اشکال نداریم و حتما اشکال و نقد داریم و حتما جاهایی ممکن اشتباه کرده باشیم اینها را منکر نیستم. مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی یکی فشار تحریم و دوم فشار روانی است. این دو وارد شده و تاثیرگذار شده است.

رئیس جمهور گفت: اگر همه ما مردم کمک می‌کردیم اینجوری نمی‌شد. اگر ما ارز 4200 تومان به طرف دادیم برای اینکه این جنس را وارد کند و در بازار ارزان بفروشد او نمی‌رفت تقلب می‌کرد و الان هم پرونده‌اش در دادگاه است ما شرایط دیگری داشتیم.

روحانی افزود: یکسری سوء استفاد کن و افرادی که منافع شخصی‌شان بر منافع ملت و کشور ترجیح می‌دهند را داریم. خیلی از طرح‌ها که می‌ریزیم ممکن است در آن سوء استفاده و رانت ایجاد می‌شود و مجبوریم عوض کنیم.

وی اظهار داشت: وضعیت صادرات ما امروز بهتر از گذشته شده است به نحوی که حتی ما می خواهیم برخی کالاها صادر نشود، اما چنین چیزی امکان پذیر نیست. یعنی با توجه به اینکه نوساناتی را در بازار ارز شاهد هستیم، برخی کالاها به صورت قاچاق از مرز ما خارج می شود. یعنی یک زمانی کوله برها از آن طرف مرز وارد می شدند و امروز از ایران به آن سوی مرزها می‌روند.

رئیس جمهور با بیان اینکه علی رغم وجود مشکلات جدید، فرصت های جدیدی هم پیش پای ما قرار گرفته است بیان کرد: در اقتصاد کشور برخی گره‌ها وجود دارد که شما دانشگاهی ها می‌توانید به ما کمک کنید، چرا که این مشکلات می تواند در صنایع داروسازی، نساجی، کشاورزی و در سایر بخش های دیگر باشد که ناچار هستیم برخی از مواد و قطعات مورد نیاز را از خارج از کشور وارد کنیم و این در حالی است که می‌توان بخشی از مواد و قطعات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کرد که این منوط به جهت دهی و برنامه ریزی صحیح برای ورود مقاطع ارشد و دکتری به مسیرهای مناسب و مورد نیاز ماست.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: دانشگاه های ما نباید همین طور بدون برنامه ریزی در رشته های مختلف دانشجو بپذیرند، چراکه در برخی از حوزه ها به اندازه کافی افراد قابل داریم. بنابراین نیازی به پذیرش دانشجوهای جدید در آن رشته ها نیست. شما ببینید اینکه می گویند چرا دانشجوها پس از گرفتن مدارک خود همچنان بیکار هستند، مطمئنا ما مقصر هستیم، دانشگاه مقصر است، بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم تا از دانشگاه به طور مناسبی در جهت حل مشکلات کشور در آینده استفاده کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه باید برای خلاقیت دانشجویان باشد چراکه خلاقیت از بین نمی رود، گفت: به یاد دارم در دوران دانشجویی اساتیدی که با دلسوزی سر کلاس می‌آمدند، تا به امروز از ذهن‌ها نرفته‌اند. مهم این است که دانشجو چگونه تربیت شود تا به یک انسان کاربلد، فرهیخته، بامهارت و مسئول تبدیل شود.

وی گفت: علمی خوب است که با رفتار، اخلاق و کار توام باشد. در دوران تحصیل برای واحدهایی که بعنوان کارآموزی به دادگاه‌های مختلف می‌رفتیم مشخص می‌شد که بین دانش ما و عمل چقدر فاصله است.

روحانی در مورد شیوه جذب دانشجو در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: باید کاری کنیم که هم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم و هم در رشته هایی که نیاز است دانشجو جذب کنیم. پول ملت را باید در جایی صرف کنیم که نیاز مردم در آن باشد و مردم باید از آن راضی باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه باید به تولید و فناوری بچسبد و پارک‌های علم و فناوری باید به دانشگاه ها وصل شوند. اگر ما این ارتباط را برقرار کردیم و به دانشگاه‌ها استقلال دادیم موفق شده ایم. هرچه از استقلال و آزادی دانشگاه بکاهیم ضرر کرده ایم چراکه بدون آزادی علم و پژوهش امکان پذیر نیست و علم چارچوب نمی پذیرد.برای این است که می‌گوییم دانشگاه مرکز فعالیت احزاب نباشد. دانشگاه محل علم و پژوهش است، اشکال ندارد دانشجو و دانشگاه به احزاب کمک کند اما مکان دانشگاه برای این کار نیست.

روحانی با بیان اینکه اخیرا در دولت لایحه‌ای را تصویب کردیم که به نظر من تسهیل و تعمیم آموزش عالی را زیاد کرد، عنوان کرد: بر اساس این لایحه هرکس خواست درس بخواند نباید اصول زیادی پیش روی او بگذاریم. در این لایحه که به مجلس فرستادیم و مربوط به ۱۸ شهریورماه امسال است، اساس سنجش‌ها و ورودی‌ها در همه مقاطع جز مسائل علمی چیز دیگری نخواهد بود.

رئیس جمهور افزود: در این لایحه کسانی که در جرائم سنگین مانند جرائم سازمان یافته جاسوسی، قاچاق انسان و غیره اگر تبعات اجتماعی در دادگاه دارند، محروم می‌شوند؛ اما غیر از این مورد همه موارد باید بتوانند وارد دانشگاه شوند و امیدواریم این لایحه تصویب شود و مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: شما می خواستید ستاره کم شود، ما آسمان با ستاره را برداشتیم و شرایط سهلی را برای ورود دانشجویان در مقاطع مختلف با این لایحه ایجاد کردیم که من کمتر دیدم راجع به آن در رسانه ها و حتی دانشگاه ها بحث شود.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه امن می‌خواهیم نه دانشگاه امنیتی، دانشگاه با انضباط و قانون‌مدار می خواهیم نه دانشگاه حزبی، تصریح کرد: دانشگاه باید از این قعود رها شود، دانشگاه محل علم و نقادی و پرسشگری و البته محل پاسخ به بسیاری از سوالات است. نصیحت کردند که ارتباط دولت و رئیس جمهور با دانشگاه باید بیشتر شود، این حرف درست و به حقی است و امیداوریم عامل به این نصیحت باشیم.

دیدگاه کاربران

جلال۵۹۲۶۷۰۱۰:۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
فقط حرف ... شعار .... ما از دولت عمل نمیبینیم ... اقای روحانی در اداره کشور ناتوان میباشد
ناشناس۵۹۲۷۳۳۱۰:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
روحانی : برجام مهم نیست، هر وقت بخواهیم خارج می شویم! حالا که ۵ سال وقت ملت رو هدر دادی و کلی خسارت به تاسیسات زدید ، برگردیم سر نقطه اول!!؟
ناشناس۵۹۳۰۹۰۱۲:۴۷:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
آقای روحانی سخنان خوبی بیان کردند: لزوم حفظ امید در جامعه! به نظر می‌رسد اولین مخاطب این سخن خود ایشان هستند! عملکرد ضعیف و منفعل دولت در حوزه اقتصاد و رها کردن بازار و حواله کردن آن به هرچه پیش آید، عامل اصلی ناامیدی و دلسردی مردم است.
ناشناس۵۹۳۵۳۶۱۶:۱۴:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
دولتِ دلار باز !!!
رامین۵۹۴۳۶۲۰۹:۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۲۳
سوپر من ایرانی
ناشناس۵۹۳۱۴۴۱۳:۰۳:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
از حس همدردی شما در خصوص افزایش قیمت ها و رصد روزانه آنها بسیار متشکریم .
لاری۵۹۳۲۳۸۱۳:۴۴:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۲۲
منت سر مردم نذار محمود حداقل ۶سال قیمت ارز رو ثابت نگه داشت ولی تو قول دلار ۱۰۰۰تومانی را عمل نکردی که هیچ به ۱۵هزار رسوندی عجب رویی دارن بعضیا
ناشناس۵۹۳۲۶۱۱۳:۵۳:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
روحانی: به محض انتخاب من در سال ۹۲ قیمت دلار پایین افتاد، بازار آرام شد و امیدها بالا رفت/ به عنوان رئیس‌جمهور لیست قیمت اجناس را هر روز می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است دلار تا 2800 تومان پایین آمد بعد جناب سیف گفت این کف قیمت بازار هست برای اینکه جلوی پایین آمدن بیشتر آنرا بگیرد و فوری قیمت را به بالای 3000 تومان دوباره برگرداندید و همین امر باعث رکود تورمی از آن زمان تا الان شد و حاضر هم نشدید با اینکه پولهای بلوکه شده آزاد شد سویفت راه افتاد صادرات نفت به قبل از تحریم ها برگشت بجای پایین آوردن قیمت دلار به قیمت واقعی حدود 1000 تومان آن قیمت ارز ها را مصنوعی بالا هم بردید و دوباره به بهانه تحریم از همان قیمت بالا نگه داشته شده دوباره قیمت ارزها را چند برابر کردید
ناشناس۵۹۴۴۰۳۰۹:۵۱:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۲۳
عین واقعیت است. سیف در ان زمان هم مانع پایین امدن قیمت دلار شد و هوای سرمایه دارها را نگه داشت.
ناشناس۵۹۳۹۲۶۲۱:۲۶:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
دانستن اوضاع مردم و حتی اقدام مقتصی نیز کافی نیست؛ بروز و ظهور اثر مثبت لازم است.
ناشناس۵۹۳۹۷۹۲۲:۲۵:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
علت شکست برجام روحانی نبود
ناشناس۵۹۲۷۵۱۱۰:۵۰:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۲۲
این روحانی خودشیفتگی رو از حد گذرانده والا
ناشناس۵۹۲۹۲۶۱۱:۴۷:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
ایشان تبلیغات انتخاباتی را از الان شروع کرده اند ...یعنی به ایشان رای دهند دلار پایین می آید ...البته مثلا هزار تومان از مقدار فعلی ....راستی محاکمه ح.ف چه زمانی است
ناشناس۵۹۳۱۴۵۱۳:۰۴:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۲۲
اگر مدعی هستید وضع مردم را میدانید چمی‌دانید و مانند آقای رجایی از خانه یا کاخ چند صد میلیاردی بالای شهر به خانه ای معمولی جابجا نمی‌شوید چرا سونا و جکوزی شخصی را فراموش نمیکنید چرا دارایی خود و بستگان را چه منقول و چه غیر منقول در جهت الگو برداری سایرین اعلام نمی کنید چرا اخوی را که با وثیقه آزادند جهت محاکمه و رسیدگی به اتهامات مالی برای اطمینان مردم از عدم مستثنی بودن از قانون به دادگاه علنی معرفی نمیکنید چرا و چرا و چرا به عمل کار برآید به سخنرانی نیست
ناشناس۵۹۳۲۶۳۱۳:۵۳:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
آقای روحانی به شما می گم،تحریمها چی کار می کنه، 1 میلیون بشکه در روز می فروشید تازه به شما دلار نمی دن، کالا می دن، تازه کالایی که می دن کالایی است که خودشون به شما تحمیل می کنند یا اگر هم کالا تقاضا کنید می گن این کالا را هم باید با این کالایی که ما می گیم باید برداری تازه کالا رو باید از طریق دلال به مشتری اصلی بدی تازه مشتری اصلی هم یک تخفیف مشتی(30 دردصدی) به خاطر تحریمها از شما می گیره این را هم اضافه کنید که روزی 56 میلیون لیتر واردات بنزین دارید همون مبلغ را باید بابت واردات بنزین بدید بعد از این چقدر می خواهید این شرایط ادامه پیدا کنه 1 سال؟ 2 سال؟ 5 سال؟ تازه اگر ترامپ بره فکر می کنید دموکراتها می گن چشم حتمن تحریمها را برمی داریم؟ ترامپ برعکس جمهوری خواهان که ابزار اصلی شان جنگ بود از ابزار دموکراتها استفاد کرد
ناشناس۵۹۳۵۰۹۱۶:۰۳:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
من از طرف همه ملت ایران از اقای روحانی بابت وضع الان عذرخواهی می کنم
ناشناس۵۹۲۶۷۹۱۰:۲۱:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
ای خدا ... این بنده خدا هم ... . جالب‌تر این که یک سری اصلاح‌طلب همیشه طلب‌کار این بچه‌شون را که خودشون آوردن سرکار انکار می‌کنند.
مهرداد۵۹۲۷۵۰۱۰:۵۰:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
طبق نظر شما این اصلاح طلبان جایگاه و نفوذ گسترده ای در بین آحاد مردم دارند که تونستند آقای روحانی را به ریاست جمهوری برسانند و بر این اساسلازم به نظر میرسد موانع پیاده سازی تفکرات این گروه نافذ برطرف گردد.
ناشناس۵۹۲۸۹۱۱۱:۳۵:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
با گفتمان بزن و برقص ، رای جمع کردن کاری نداره..
ناشناس۵۹۳۰۶۱۱۲:۳۵:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۲۲
چیزی رو که اکثریت بخوان وظیفه دارید قبول کنید، حتی اگر بزن وبرقص رو بخوان
ناشناس۵۹۳۱۷۴۱۳:۱۴:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
تا دوازده شب رای دادید بکشید حالا
ناشناس۵۹۴۲۳۴۰۸:۰۱:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
منکه رای ندادم چه گناه کردم
ناشناس۵۹۳۳۱۰۱۴:۱۷:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۲۲
مثبت اشتباه بود هرچی بخوان حتی نابودی کشور مثل الان؟؟
ناشناس۵۹۳۳۸۶۱۴:۵۱:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
خوب قبول کردیم. فقط دهنمون سرویس شد
ناشناس۵۹۳۲۸۸۱۴:۰۴:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۲۲
سلام جسارتا لیبرالها بنظر حدود 22 سال در مراکز قدرت مختلفی بودن. دقیقا چه گلی به سر مملکت زدن؟ اصلا میتونن یک کار کوچک درست انجام بدن یا مدام باند بازی و حرافی می کنن و در عمل کاری نمی تونن بکنن؟
ناشناس۵۹۳۳۸۴۱۴:۵۱:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۲۲
داداش همه موانع برطرف شده و دولت با این عرض و طول و با این تعداد وزارت‌خانه و ... در سرتاسر کشور و مجلس و شورا و شهرداری در دستان شما اصلاحات‌چی‌هاست و نتیجه ناکارآمدی‌ها را نیز ملت دارند مشاهده می‌کنند.
مهرداد۵۹۲۷۰۶۱۰:۳۵:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
جناب آقای روحانی اهمیت نقش دانشگاه لزوما در شان و مقام دانشگاه جستجو میشود اما چه شان و مقامی بر دانشگاه قائل بوده اید؟ نمونه های بارز فسادهای رخ داده در ارائه بورس تحصیلی به افراد خاص و اعمال انحصار، تبفیضات ناروا آحاد مردم برای دسترسی به رشته تحصیلی مورد علاقه با سهمیه بندی های نابجا برای افراد فاقد شایستگی تحصیلی، گزینشی بودن استخدام های دولتی و حاکمیتی برای منافع افراد خاص توام با سلب حق عمده آحاد مردم مستعد در وزود به دانشگاه داخلی، ، افت مرتبه علمی دانشگاه های داخلی در مقایسه با جهان ، اعمال اجبار جهت مدرک های اجباری ساختگی برای افرادی خاص و فاقد استعداد لازم و ....
ناشناس۵۹۲۷۴۲۱۰:۴۷:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
عجب آقای روحانی خیلی باحالی جواب من و کی میده که ارزش پولم اینقدر پایین اومد سال گذشته پول گذاشتم بانک مسکن که امسال خونه بخرم با وامی که میخوام بگیرم یک خونه 60 متری هم نمیتونم بگیرم جناب آقای تدبیر و امید بی تدبیری شما همه ما رو نا امید کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا۵۹۲۷۴۴۱۰:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
اساسا شما خود آرامش و بی خیالی هستید.... هر چیزی نهایتا در مقابل جناب رئیس جمهور کم میاره و پایین میاد.....
ناشناس۵۹۲۷۵۶۱۰:۵۲:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
خوب راست میگه گوش کنید "به محض انتخاب من قیمت دلار پایین افتاد، بازار آرام شد و امیدها بالا رفت" اما بعد از انتخاب روحانی امید ها ناامید شد قیمت ها بالا رفت و دلار از دست رس خارج شد بازار هر روز یه قیمتی به خود دید و سره از ناسره شناخته شد و مردم در عمل جواب نقد هایی که به دولت گذشته می شد را دیدند
ناشناس۵۹۲۷۵۹۱۰:۵۳:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
آقای روحانی اخیرا" خیلی طناز شده اند ! البته این شوخی ایشون بیشتر اشک مردم را می آرد تا اینکه خنده بر لبانشان بنشاند .
ناشناس۵۹۲۷۶۱۱۰:۵۴:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
حتما بعد هم ادعا می کند هاله ای نور در دورو برش قرار دارد. فکر کنم خیابان پاستور خاصیتش اینه مشکل این آدمها نیست !!!!
ناشناس۵۹۳۵۳۸۱۶:۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۲۲
این دیگه داره روی اون یکی رو هم سفید میکنه !
ناشناس۵۹۲۷۶۸۱۰:۵۵:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۲۲
بعد از انتخاب جنابعالی بواسطه سیاستهای تدبیر و امید در حوزه اقتصادو با برخورداری از فیلسوفان اقتصادی از جمله دکتها نیلی و مشایخی و نهاوندیان و فرمانده اقتصاد دکتر جهانگیری که امسال متاسفانه جایزه اقتصاد نوبل متوجه مهارتشان نبود و از جایزه اقتصاد نوبل محروم بودند قیمت ارز یکباره چهار برابر شد . گویا یادتان نیست!! بهر حال امسال که نوبل نگرفتند خوب است که با ادامه مهارتشان در حوزه اقتصاد کشور برای سال دیگر فرصت دارند.
مهرداد۵۹۲۷۸۱۱۰:۵۸:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۲۲
جناب آقای روحانی میفرمایند "شرایط کشور، شرایط مناسبی نیست" اما به نظر میرسد که لازم بوده است که سکاندار حاکمیت این شرایط را از قبل پیش بینی میکرده و راه حل بهینه داشته و نمیگذاشت وضعیت به این مرحله خطرناک و بحرانی حیات آحاد مردم برسد.
ناشناس۵۹۲۷۸۷۱۰:۵۹:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حسابه .... الان اوضاع چطوریه ؟ دلار 4 برابر شده و اوضاع از احمدی نژاد که منتقدش بودیم و بودید بدتر شده واقعا جناب روحانی فکر نمیکردم از اجمدی نژاد بی کفایت هم ببینم که دیدم
ناشناس۵۹۲۷۸۸۱۱:۰۰:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
نمی دونستن پس ذهن شما چه خبره
بینام۵۹۲۷۹۴۱۱:۰۲:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
...استعفا...استعفا
مرتضی۵۹۲۸۱۲۱۱:۰۶:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
باشه باشه
ناشناس۵۹۲۸۱۷۱۱:۰۸:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۲۲
البته این مطلبو راست گفته چون همه چیز بر پایه امیدواری مردم آرام گرفت و یکی دوسالی خوب پیش رفت ولی اقدامات بعدی دولت روحانی فرصت سوزی ممتد بود و بتدریج ناکارآمدی ذاتی سازمان سیاسی و اداری و دیوانی ظاهر شد و حتی تثبیت شد طبعا امید به وعده های عملی نشده بسرعت ازبین رفت حتی به حوزه مایحتاج عمومی رخنه کرد و دامنگیر ارزاقی مثل روغن و رب گوجه و شیرخشک و دارو هم شد
ناشناس۵۹۳۲۷۸۱۴:۰۱:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
سلام اشتباه نکنید. مگه داداشش و داماد صفدر صرافی نداشتن؟ احمدی نژاد هم از صرافیها چقدر مینالید. حالا پرتغال فروش؟
ناشناس۵۹۲۸۲۵۱۱:۱۰:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۲۲
برخی چقدر رو دارند در این کشور
ناشناس۵۹۲۸۳۱۱۱:۱۲:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
فکر کنم کشور مثل برره اداره میشه توسط خان بالا و خان پایین برره
ناشناس۵۹۲۸۵۶۱۱:۲۳:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
گیلانی ها در این مواقع می گویند : (( مَن مَنَ قُربان )) .
ناشناس۵۹۲۸۸۰۱۱:۳۱:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
سلام اتفاقا جالبه که برادر شما و داماد صفدر حسینی بنظر صرافی داشتن. پیدا کنید پرتغال فروش را.
بهنام۵۹۲۹۰۴۱۱:۳۹:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
پیشرفت ؟ امید؟
ناشناس۵۹۲۹۱۵۱۱:۴۵:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
بهتر بود ایشان بجای توضیح دادن علل پیشرفت فرضی وموهوم دولت یازدهم که جز خودایشون منعکسی دیگهای رو ندیدم که همچین باوری رو داشته باشه. این سئوال را مطرح میکردن مه چرا در دولت دوازدهم اینهمه پسرفت داشتیم و علت این پسرفت بی سابقه رو توضیح میدانند
ناشناس۵۹۲۹۵۱۱۱:۵۴:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
نزدیک رفتن شما چرااینجوری شد آمدن خوبی بود
ناشناس۵۹۲۹۵۴۱۱:۵۶:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
حق با ایشان است اما حدود 10% پایین آمد! درحالیکه قبلش 300% از برکت احمدی نژاد بالا رفته بود
ناشناس۵۹۳۵۴۰۱۶:۱۸:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
و الان هزار درصد از برکت دولت و مجلس و شوراها ، و اطرافیان و ژنها ، بالا رفته !!!!!!
ناشناس۵۹۲۹۸۰۱۲:۰۴:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
تا 1400 برسی صلـــــــــــــــوات ... از حجه الاسلام تَـــــــــــــــــکرار خواهشمندیم بیاد جمع کنه :|
ناشناس۵۹۳۵۴۱۱۶:۱۸:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
تَکرار ، دنبال تَکرار حماسه بعدیه !!!!!
ناشناس۵۹۲۹۸۲۱۲:۰۵:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
اگر ان کلید به درستی عمل می کرد و مشکلات را حل می نمود. حق با شما بود و اکنون شاید دلار 10000ریال بود. اما کلید شما شکست وقفل ها باز نشود و کشور دچار بحران شد. اکنون اقای رئیس جمهور امید مردم را به یاس تبدیل فرمودید و اقتصاد را هم از بین بردید و کشور در وضع بحرانی قرار دادید. ایا نه بخاطر مردم بلکه بخاطر ابروی خود وبخاطر قضاوت بعدی تاریخ و حداقل بخطر حرف های مردم که پشت سرت می زنند . نمی خواهی استعفا بدهی؟ خوب اقا وقتی نمی توانی نمی توانی زوری که نیست. ایا اگر سعی کنی وزن 120 کیلوئی را برداری می دانی ممکن است دچار اسیب ستون فقرات و نیز فتق و پارگی عضلات شوی . بنابراین ول کن برو
ناشناس۵۹۲۹۹۱۱۲:۰۹:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
روحانی : در سال 92 من انتخاب شدم قرار بود دولت را انتخاب کنیم؛ که به محض انتخاب دلار ارزان شد، امید بیشتر شد؛ و الان برای اینکه امید ایجاد بشه باید دولت کناره گیری کند تا دلار بشه 1000 تومن چون ملت کلا نا امید شدن هم نسبت به وضعیت فعلی و هم آینده . دولت ظاهرا خواب بوده و هست و با هر موضوعی منفعلانه برخورد می کنه هر چیز هم پیش بینی کرده بر عکس درآمده. همین جناب دم عید فرمودن دلار (3500 تومنی) نخرید ارزون میشه حالا دلار 15000 تومنی داریم و همه چیز بطور متوسط 4 برابر گران شده.
ناشناس۵۹۳۰۳۰۱۲:۲۴:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
یعنی اگر خواستار ارزانی هستیم باید دوباره به شما رای بدهیم و بی چون و چرا تصمیماتتان را قبول کنیم . چشم و گوش بسته ؟ خوب ما که رای دادیم و بقول خودتان دلار هم ارزان کردید پس چرا وضع به اینجا رسیده؟ تقصیر دولت قبله و مابقی تقصیر مردمه .
ناشناس۵۹۳۰۷۸۱۲:۴۲:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
اصلا که این بشر در این دنیا و واقعیت زندگی نمیکنه دلار ۱۵۰۰۰ تومان شد یعنی ۵ برابر انوقت که شما رییس جمهور شدی یعنی به عبارت دگر تورم ۵۰۰ برابر یعنی ازش پول ملی ۵۰۰ درصد کاهش یعنی دارایی های مردم یک پنجم شدشما که سواد اقتصادی نداشتی چرا رییس جمهور شدی ..........
ناشناس۵۹۳۱۰۴۱۲:۴۹:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
ای داد بر ما چی فکر میکردیم چی شد
ناشناس۵۹۳۱۶۱۱۳:۰۹:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
شما چطور از افزایش قیمت ها وتورم و گرانی در جامعه خبر دارید ؟قیمت کالا های اساسی 5برابر افزایش یافته وهر روز بر تورم وگرانی کالاها افزوده می شود طبقه پایین وطبقه متوسط جامعه از خرید گوشت ومیوه وبرنج محروم شده اند وفقط قیمت اجناس را می پرسند ودست خالی به خانه بر می گردند وناله وفریاد مردم از گرانی در تمام شهر ها وروستا ها ی ایران می پیچد
سید۵۹۳۱۶۴۱۳:۰۹:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۲۲
علی برکت اله
ناشناس۵۹۳۱۸۲۱۳:۱۷:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
مشکل همین اتفاقی است که امروز در دانشگاه رخ داد. شما فقط حرف می زنید و حرف حرف حرف حرف متاسفانه گوش استماع ندارید برادر جان که اگر داشتید امروز وضع مملکت این نبود
ناشناس۵۹۳۲۰۹۱۳:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
قابل توجه رئیس دانشگاه تهران که برای ادامه تحصیل کارمندان در مقاطع تحصیلی و دکترا ایرادهای بنی اسرائیلی گذاشته و مانع ادامه تحصیل کارمندان زحمتکش این نهاد علمی و آموزشی شده است؟
ناشناس۵۹۳۲۱۱۱۳:۳۲:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
همه از ما تعریف میکنن همه ما را دوس دارند همه میگویند ما چقد پایبند بودیم ... خوب ... نتیجه ....مگر برجام برای رفع سو تفاهمات بود یا برای رفع تحریم .... بپذیریم مذاکرات و اعتماد به غرب نتیجه نداد و باید به خودمان تکیه میکردیم
ناشناس۵۹۳۲۴۲۱۳:۴۵:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۲۲
فقط شعار و سیاسی بازی؟؟؟ من چیزی غیر از روز مرگی از این دولت ندیده ام. جز برخی وزا ، بقیه و اکثرر مدیران دولتی به درد لای جرز هم نمی خورند.
ارش۵۹۳۳۰۵۱۴:۱۵:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۲۲
آقا یک چهاتا وزیر درس و حسابی بیاورید به کشور سر و سامان بدهید،این حرف ها که برا مردم زندگی نمیشه
ناشناس۵۹۳۳۰۸۱۴:۱۶:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
خوب راست گفته لار 4000 تومنی شد 3000 تومن
ناشناس۵۹۳۳۲۴۱۴:۲۱:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۲۲
مثلا دار و دسته شما بین اوضاع چه فرقی میکنه ؟ با رفتن احمدی نژاد و رحانی چیزی عوض نمیشه
ناشناس۵۹۳۳۶۴۱۴:۴۵:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
مردم همه به فکر رفتن از کشور افتادن استعفا بده برو مملکت داره از ادم خالی میشه نمیتونی اداره کنی الان دلار نزدیک 15 است
گرفتار۵۹۳۳۶۷۱۴:۴۶:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۲۲
حس همدردی شما برای ما نون و آب میشه؟!!! حس همدردی شما واقعا چه گرهی از مشکلات مردم بیچاره باز میکنه؟!!!!
حمیدرضا۵۹۳۳۹۱۱۴:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۲۲
سلام آقای رئیس جمهور هر روز بیست قیمت را دیدن هنر نمی باشد عملا چه تصمیمی برای بهبود معیشت حقوق بگیر ها انجام دادید به غیر انفعال شما و کابینه محترم شما این یعنی امید به آینده این یعنی اتوبوس دیوانه بدون راننده تکلیف مسافران معلومه
از سار کاشان۵۹۳۳۹۶۱۴:۵۵:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۲۲
از آن زمان که کشور توسط احمدی نژاد به ته چاه افتاد و ملت با مشکلات بین المللی و تحریمهای شورای امنیت و هم صدایی جهانیان روبرو گردید نور امید تاریکی ها را شکافت و کشور آرام آرام به لب چاه و خروج از آن نزدیک می شد که دولت بدعهد آمریکا سعی دارد درب چاه را مسدود کند . اگر امید به خدا را از دست ندهیم می توانیم از این چاه به سلامت خارج شویم و الا با دست و پای شکسته خارج خواهیم شد . ان الله مع الصابرین
ناشناس۵۹۳۵۶۴۱۶:۴۰:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
این مرکز هسته ای را هاشمی علم کرد و ملت را به این روز انداخت
valor۵۹۳۶۹۷۱۸:۰۸:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۲۲
کسی که ما را به داخل چاه انداخت امسال موسوی و مهدی هاشمی بودن که یکیشون کشور را یک سال به آشوب کشید و اون یکی نامه نوشت برای تحریم ایران و راپرت نقاط ضعف اقتصاد ایران را داد. برو چشماتو مسواک بزن تا حقیقت واقعی را درک کنی.
ناشناس۵۹۳۸۲۸۲۰:۰۴:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۲۲
قرار بود هم چرخ سانتریفیوژ بچرخه هم چرخ زندگی مردم اما حالا هیچکدام نمی چرخد .
ناشناس۵۹۳۳۹۹۱۴:۵۶:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۲۲
کلید آقای دکتر لای چرخ زندگی مردم و چرخ اقتصاد گیر کرده، با این حرفها هم بیرون نمیاد
ناشناس۵۹۳۴۶۷۱۵:۳۳:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۲۲
کاش دست از سر مردم برمیداشتید . ......
ناشناس۵۹۳۴۹۹۱۵:۵۸:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
آن موقع که می رقصیدید گوشهارا بسته وچشم ها را بسته بودید الان می دید ید مگر این آقا چهار سال اولش چه کرد که منتظر چهار سال دومش بودید
ناشناس۵۹۳۸۰۲۱۹:۴۱:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
والاه که راست می گویی. متاسفانه من هر دو بار به این رای دادم و بسیار پشیمانم.
ناشناس۵۹۳۵۴۵۱۶:۲۳:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
احتمالا قیمت اجناس رو بلد نیستید بخونید. شاید برای تبدیل به تومن پنچ تا صفر میزنید
ناشناس۵۹۳۶۳۲۱۷:۲۴:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
سال ۹۲ گذشت و رفت. حالا داری چکار میکنی؟
سید۵۹۳۶۷۷۱۷:۵۳:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۲۲
وضعیت مردم رو که همه میدونن ، شما باید عمل کنید که متاسفانه ...
ناشناس۵۹۳۸۴۹۲۰:۱۵:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
شما فقط خوب حرف می زنی...ای کاش به قالیبف رای داده بودم.........
ناشناس۵۹۳۸۷۳۲۰:۲۹:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۲۲
دوره اول برای رضای خدا ودر صدد جبران اعتماد مردم بودید ولی دوره دوم فقط هدفتان دلسردی مردم ونابودی محرومان وحمایت از ذلالان وسرمایه داران بود
ناشناس۵۹۳۹۵۸۲۲:۰۸:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
یادم میاد روحانی میگفت من کلید دارم و همه قفلها را باز میکنم. ولی کیهان همان موقع گفت: کلید روحانی در واقع سوئیچ بولدوزر هست و همه کشور را شخم میزنه! طفلکی کیهان راست میگفت ولی ما مسخره اش میکردیم و فکر میکردیم داره حسودی میکنه!
ناشناس۵۹۴۱۲۳۰۱:۵۰:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۲۳
اقای رئیس جمهور الزایمر که نگرفتی ......... تحریمها چه طور اثر نداره پول نفت را چه جوری میاری نکنه یکی مثل اخوی یا بابک زنجانی دوباره پیدا کردید که تحریم ها رادور بزنه و دوباره پول نفت را هاپولی کنه بخدا از خشم مردم بیچاره و فقیر که نان شب ندارند بترسید تا دیر نشده
ناشناس۵۹۴۱۵۱۰۵:۵۳:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
بعدی هاهم بیان نمی تونن کاری بکنند.........
مهرداد۵۹۴۳۰۱۰۸:۴۵:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم حقوقدان بهتر مستحضر هستند که هر کس به بهانه تدبیر (یا حیله) مردم را به امور غیرواقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیرواقع بترساند و به این طریق به مردم ضرر مالی که در حد از دست دادن قدرت خرید واقعی و افتادن در فقر شدید است رساند چه عنوان جزایی در عالم حقوق بر وی مترتب است.
ناشناس۵۹۴۴۰۶۰۹:۵۴:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۲۳
آقای روحانی چرا اصل موضوع را نمی گویید شما در انتخاب کابینه خود و به تبع آن مدیران کشور اشتباه کردید. به عنوان مثال سری به بزرگترین وزارتخانه اقتصادی کشور یعنی وزارت نفت بزنید تا ببینید آقای زنگنه با بکارگیری افراد بسیار ناتوان و بازنشسته چگونه این وزارتخانه را نابود کرده است بقیه وزارتخانه های دولت شما هم این وضع را دارند بعد دم از بهبود اوضاع میزنید خنده دار است
آرش۵۹۴۵۲۹۱۱:۲۵:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۲۳
خسته شدیم از بس حرف شنیدیم....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین