راز تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای آخوندی در تعیین سقف اجاره مسکن چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3970501009 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی وزیر راه همواره از سیاست دخالت دولت در بازار اجاره بها انتقاد می کرد که وی اکنون برای کنترل دستوری اجاره‌بها قدم گذاشت. آخوندی ساعاتی پیش، نامه پیش‌نویس لایحه تعیین سقف میزان افزایش اجاره‌بها را به جهانگیری ارسال کرد.

راز تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای آخوندی در تعیین سقف اجاره مسکن چیست؟

تسنیم در ادامه  نوشت: بازار مسکن یکی از موارد اختلافی رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی طی سال‌های اخیر بوده است. این اختلاف تا آنجا پیش رفت که رئیس‌جمهوری در جلسه استیضاح آخوندی با صراحت  تاکید کرد درباره مسکن با وزیر راه به توافق نرسیده‌ایم.

این داستان چنان پیش رفت که روحانی دیماه سال گذشته در حکمی اکبر ترکان را به‌عنوان مشاور رییس جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری منصوب کرد. این حکم عمق نارضایتی رئیس‌جمهوری از وزیر پُرحاشیه دولت را نشان داد.

از سوی دیگر طی ماه‌های اخیر بازار مسکن دستخوش نوسانات شدید قیمتی بوده و بنابر گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در برخی مناطق تهران قیمت مسکن در مقایسه با سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافته است. کارشناسان و فعالان بازار عامل بدتر شدن حال و هوای بازار مسکن را نبود برنامه‌ای مشخص از سوی دولت (وزارت راه و شهرسازی)  طی 5 سال اخیر و بر هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضا عنوان می‌کنند.

با وجود هشدارهای پیاپی کارشناسان اقتصادی، اما وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را به حال خود رها کرد و فقط بر افزایش سقف تسهیلات خرید تمرکز کرد که نتیجه آن پرداخت 160 میلیون تومان به زوج‌های جوان  بوده،‌ برنامه‌ای که تاثیر چندانی در بازار مسکن و تعدیل قیمت‌ها نداشته، چون تحریک کننده بخش تقاضا بوده است.

5 سال پیش "تطویل مدت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در جهت حمایت از حقوق مستاجران" یکی از برنامه‌های اعلام شده آخوندی قبل از وزیر شدنش در دوره اول دولت روحانی بود، برنامه‌ای که تا امروز عملیاتی نشده است.

در اینجا پرسشی مطرح می‌شود که چه اتفاقی افتاده، وزیر راه و شهرسازی که همیشه مخالف تعزیراتی و دستوری کردن بازارهای اقتصادی بوده، به یکباره تغییر نظر داده و پیش‌نویس لایحه «الحاق یک ماده و چند تبصره با قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376» را برای بررسی و تصویب فوری به هیئت دولت ارسال کرده است، پیش نویسی که بر اساس آن قرار است میزان افزایش نرخ اجاره‌بها 10 درصد تعیین شود تا دولت بتواند بازار را کنترل کند. این همان سیاستی است که علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی در دو سال متوالی آنرا اجرا کرد.

در دوره گذشته طی دو مرحله سقف 7 و 9 درصدی برای افزایش نرخ اجاره‌بها در زمان تمدید اعلام شد، البته موفق نبود.

چند روز قبل خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که کنترل دستوری بازار مسکن غیرممکن است و این برنامه در دولت قبل شکست خورد، راه‌حل تعادل بخش مسکن را افزایش عرضه و تغییر برخی قوانین عنوان کرد. 

وی ادامه داد: در این راستا بود که در زمان وزارت علی نیکزاد اعلام شد مالکان فقط می‌توانند 7 درصد نرخ اجاره‌بها را افزایش دهند. سال بعد نیز میزان افزایش قیمت به 9 درصد رسید. اما هیچکدام از این دستورها جواب نداد و موجران بر اساس نرخ تورم اجاره بها را افزایش دادند.

وی با تاکید بر این‌که "آزموده را آزمودن خطاست"، تصریح کرد: برای کنترل بازار مسکن (خرید و فروش و اجاره) باید عرضه را افزایش دهیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که در این مسیر نیز باید قوانین مربوطه مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: هر زمان که قیمت ملک افزایش یافته به همان اندازه نیز نرخ اجاره‌بها رشد داشته است و با دستور نمی‌توان از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد.

در این‌که رئیس جمهوری برخی وزرا را به هر دلیلی نمی‌خواهد شکی نیست و در همین راستا بود که لایحه تفکیک چند وزارتخانه به مجلس ارسال شد. اما برخی لابی‌ها باعث شد تا طرح تفکیک در مجلس رای نیاورد. دولت پس از این ناکامی و با توجه به بر هم خوردن وضعیت مناسب اقتصاد کشور به دنبال ترمیم کابینه است. برنامه‌ای که واهمه برخی وزرای اقتصادی را به دنبال داشته و آقای آخوندی هم شاید یکی از گزینه‌های خروج از کابینه دولت باشد.

شاید همین مسئله باعث چرخش 180 درجه وزیر راه و شهرسازی از مواضع قبلی اش در خصوص عدم دخالت دولت در بازارهای اقتصادی شده است؛ آخوندی در روزگاری نه چندان دور مخالف سر سخت تعیین سقف برای افزایش قیمت مسکن اجاره‌ای بود. شاید او می‌خواهد با این کار جای پای خود را در کابینه دولت دوازدهم محکم‌تر کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۶۷۲۰۰۲:۱۲:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱
مثلا گفتید اجاره بها فقط ده درصد باید گران شود ایا کسی رعایت میکند موجر ما امسال 30 درصد افزایش اجاره برای ما اعمال کرد و گفت اگر توانایی ندارید مشتری با مبلغ بیشتر هم اماده است که اجاره کند بعد از تحقیقات قیمت در بازار متوجه شدیم با احتساب هزینه بنگاه و اسباب کشی هرچند مبلغ اجاره بیشتر خواهد بود ولی جابجایی به صرفه نبوده و ناچارا قبول کردیم و اگر تا سال قبل 70 درصد درامد بابت اجاره بها می رفت امسال به حدود 90 درصد رسیده و تنها دلیل زنده ماندنمان امید به اینده است که شاید اوضاع اقتصادی یا درامدی ما بهتر شود و سال دیگر وضعیت بهتری داشته باشیم هرچند طی 10 سل اخیر هر سال حسرت سل قبل را خورده ایم تمصمیات برخی اقایان در عرصه سیاست و فشاری که بر ما بابت حداقل حقوق اولیه هر انسان وارد میشود در قیامت پاسخگو میخواهد بنده و امسال بنده که جوانی خودمان را در این 10 ساله از دست دادیم هیچوقت این افراد را نمیبخشیم اگر به فردای قیامتی اعتقاد داشته باشند مشکل ما زمانی 10 برابر شد که دولت در بیابانها مسکن مهر ساخت و در جایی که حتی علف هم سبز نمیشود قیخمت ملک به 100 میلیون تومان رسید و قاعدتا داخل شهر و جاهای متوسط 10 برابر شدند مشکل از زمانی شروع شد که وعده وام ترهین مسکن دادند و هنوز پرداخت نشده بود اجاره رشد 50 درصدی پیدا کرد و هیچوقت هم وامی پرداخت نشد ولی اجاره به حالت قبل برنگشت مدیریت فرتوت و فرسوده که نتیجه تصمیمات خود را نمیتواند پیش بینی کند زندگی ما را تباه کرده است ساده ترین راه برای جلوگیری از سوداگری مسکن این است که هیچ کس حق نداشته باشد در سازمان املاک بیش از یک ملک به نامش باشد همه چیزمان شرایط جنگی شده چرا چنین قانونی نباید پذیرفته شود
ناشناس۴۴۶۷۳۰۰۲:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱
این آخوندی نه تنها مدیر خوبی نیست، بلکه بسیار بددهن و بی ادب هم هست که ویدیوهای اون پخش شده. واسه چی تو کابینه مونده معلوم نیس.
ناشناس۴۴۶۷۳۹۰۳:۰۳:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱
اجاره بها معادل تورم زیاد میشه .
ناشناس۴۴۶۷۵۳۰۳:۵۲:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱
در چهل سال گدشته دهها بار تصمیمات اشتباه گذفته شده با اینکه جواب نداده باز هم بعضی ها به این تصمیمات اشتباه دل بسته اند! دکتر آخوندی اعقاد به عدم دخالت دستوری در بازار را دارد ولی نظام حاکم هیچ موقع متوجه نبده و نیست
فرزان۴۴۶۷۵۹۰۴:۳۲:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱
این وزیر یکی از خودخواه ترین و بی سوادترین وزرای این کابینه هستش در قضیه نظام مهندسی کلی تهمت حواله جامعه مهندسین کرد ساختو سازو باطل کرده و وضعیتو ب کل بهم ریخته داره باعث بیکاری کلی ادم میشه بدبختی بزرگ این هستش که داره نظام مهندسی از ریشه میزنه و این کارش باعث افتضاح شدن صنعت ساخت میشه
علی۴۴۶۷۷۲۰۶:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱
مالیات بر اجاره ؟ مالیات بر املاک خالی ؟ فقط فقط اجرای قانون !!!
ناشناس۴۴۶۷۷۵۰۶:۴۸:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱
نه توروخدا!!شما اگه میخواید کاری کنید که به سود مردم باشه فقط یک را داره اونم اینه که :هیچ کاری نکنید..
ناشناس۴۴۶۸۱۵۰۸:۱۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱
همانقدر که سقف دلار کارساز بود اجاره هم خواهد بود
ناشناس۴۴۶۸۳۸۰۸:۳۴:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱
آخه مگه میشه دستوری از جیب مردم خرج کرد کسی که صاحب خانه است می تواند هر قیمتی دلش بخواهد برای خانه اش طلب کند و مستاجر هم حق دارد مناسبترین خانه با قیمت را انتخاب کند. مگر امسال دولت خروجی 75 تومانی رو نکرد 220 تا 400 هزار تومان. دولت در گران فروشی پیشتاز است مثل دزدی که داد می زنه دزد رو بگیرید
یک مستاجر۴۴۷۰۳۳۱۰:۱۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱
دستور تعیین میزان اجاره بها؟ از کی تا بحال این سیاست های دستوری موثر واقع شده که این دومی اش باشد؟ مسئول باید بداند که هر دستوری که تعیین شود راههای بسیاری برای دور زدنش وجود دارد. تنها راه تامین تقاضا است. باید بین مالکین برای جذب مستاجر رقابت ایجاد شود تا مجبور به کاهش اجاره ها بشوند. باید نرخ مسکن مناسب شود تا به نسبت آن اجاره ها هم مناسب شوند. با این قانون های دستوری هیچکاری در بخش خصوصی پیش نمی رود.
علی۴۴۷۱۱۴۱۰:۵۰:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱
اگر این وزیر انصاف داشت و از بوینس آیرس آرژانتین یاد می گرفت و برای خانه های خالی مالیات دریافت میکرد قیمت مسکن در طول 2 تا 3 سال به شدت افت می کرد. راهکار کاهش قیمت مسکن در نظر گرفتن مالیات برای خانه های خالی هستش آن هم مالیاتی که در سال های متوالی افزاینده باشد تا مثلا بعد از 4 سال مقدار مالیات بشود حدودا نصف قیمت مسکن. اون موقع همه خونه های خالی رو با قیمت مناسب خودش میفروشند و قیمت هم کم میشه. همه دنیا این کار رو کرده اما اینجا بخاطر اینکه خود تصمیم گیران دولتی خودشون صاحب خونه های خالی و زیاد هستند این کار رو اجرا نمیکنند.
الهام۴۴۹۰۶۱۱۸:۴۷:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱
دقیقا درست گفتی
ناشناس۴۴۷۵۸۳۱۳:۲۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱
این وزیر نمیتونه جوابگو باشه از اول مجلس نباید به این رای اعتماد میداد ادم از خود راضی به درد اداره یک خانواده نمی خوره چه برسه کشور
ناشناس۴۴۷۶۲۳۱۳:۴۱:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱
وقتی تورم بالاست، نمی توان فقط مالکان خرده پا را که کل سرمایه آنها یک خانه است مجازات کرد. قانون باید جامع باشد. چرا آقای آخوندی قانون مالیات بر خانه های خالی را دنبال نمی کند؟ افزایش عرضه قیمت را کاهش می دهد.
ناشناس۴۴۹۳۶۷۲۱:۴۸:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱
از دست شماها کاری بر نمیاد اگه می خواهید کمک کنید لطفا نه حرفی بزنید و نه کاری بکنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین