خاطر دولتمردان جمع نباشد!

گروه تعاملی الف،   4021219001 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دشواری‌های اقتصادی به گونه‌ای رقم خورده که تحمل آن برای عامه مردم سخت است. شکی ندارم که این مردم صبور هستند و همیشه ثابت کرده‌اند. ممکن است که همچنان هم صبر کنند، اما دولت و دولت‌مردان نباید در این‌باره احساس خاطرجمعی کنند.

خاطر دولتمردان جمع نباشد!

گروه تعاملی الف - رئوف پیشدار - استاد دانشگاه و دکتری علوم استراتژیک:

با ارزش ترین و حیاتی ترین عنصر حیات‌بخش هر نظام، حکومت و دولتی، «سرمایه اجتماعی» یا همان حمایت و اقبال توده‌ها است.

سرمایه اجتماعی تحت تاثیر گذاره‌ها و متغیرهای زیادی شکل می‌گیرد، ارتقاء پیدا می‌کند، و یا حتی ممکن است از بین برود، که اصلی‌ترین آن‌ها اعتماد و اطمینان و باورمند بودن به این است که آن نهاد، می‌تواند و برنامه مدون و روشن و کارشناسی و حمایت شده از سوی نخبگان جامعه را برای تحقق آمال و خواسته‌های مردم دارد. رسانه مستقل، قدرتمندترين نهاد سازنده و پاسدار اعتماد عمومی است. کار رسانه به نمایندگی از افکار عمومی حفاظت و حراست از حقوق عمومی است.

مهمترين كاركرد رسانه مستقل در مقام یک نهاد مدنی در موقع بحران است. نهادهاى مدنی به عنوان ستون در جامعه مانع فروپاشى و اتمیزه شدن جامعه مى‌شوند و قدرت جلوگيری از فروپاشى را دارند و همچنين است نقش نهادهاى مدنى در جلوگيرى از انفجار اجتماعى، كه از طريق اطلاع رسانى به مردم – دولت، و نقد پيوسته قدرت سياسى، زمينه‌سازى اصلاح مداوم و تدريجی معايب را فراهم مى‌آورند. بستن جریان ارتباط و ابزارهای آن که عملی غیر ممکن است، یعنی انفعال، یعنی فرار از مقابل واقعیت‌ها و تسلیم محض بودن! مجاری اطلاعاتی سازنده افکار عمومی‌اند و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها در سطح جهانی، منبع اطلاعات هستند.

آنچه در این شرایط خاص و ویژه کشور، در هر دو بُعد داخلی و خارجی باید مورد توجه عموم قرار گیرد، این مهم است که راه توسعه و پیشرفت تنها با سیاست میانجی و کیش شخصیت ره بجایی نخواهد برد. فردای بهتر و امن ایران با حضور و ظهور همه مردم در عرصه‌های اجتماعی و آموزش‌های همدلانه با تکیه بر اخلاق مدنی ممکن است.

همگان بویژه نشستگان بر مسند قدرت باید بدانند؛ می‌بایست میل به قدرت را بخاطر باز تولید ارزش‌ها و امید در جامعه کنار نهاد، و با مشارکت فعال و واقعی عموم مردم در اداره امور، به فرداهای بهتر امید بست. مشق تاریخی برای فرزندان ایران زمین در همه دوران، بویژه حال حاضر؛ تقویت وجدان عمومی و ارتقاء خرد محور نقش و جایگاه خود در جامعه، پذیرش مسئولیت فردی و جمعی، تلاش برای همزیستی صلح خواهانه و گفت و گویی همدلانه برای تحقق دموکراسی مشارکتی است.

کسی نمی‌تواند منکر این باشد که کشور با یک جنگ ترکیبی بزرگ درگیر است. جنگ نظامی یا جنگ سخت، موجب وحدت ملی می‌شود، اما این جنگ اقتصادی است که جوامع را فرو می‌پاشد و دشمنان نقطه تمرکزشان الان همین جنگ اقتصادی است. مردم انتظار دارند رئیس دولت، سایه حضور دولت را بر امور مختلف بویژه آن‌هایی که در زندگی ایشان اثر گذاری بیشتری دارد، بویژه اقتصاد به آنها بنماید. از این رو از رئیس جمهوری می‌خواهند با آنها درباره برنامه‌هایش صحبت کند.

گزارش دهی رئیس دولت به مردم از طریق سخنرانی‌های تلویزیونی عملی به صواب است ولی کامل نیست. مردم می‌خواهند و رسانه‌‌ها به نمایندگی از آنها تاکید دارند تا رئیس‌جمهوری در نشستی با خبرنگاران، نه فقط در مقابل دوربین تلویزیون و یک صحبت یک‌طرفه، برنامه‌های خود را برای برون رفت کشور از مشکلات موجود بویژه اقتصادی بیان کند و این امکان را به کارشناسان و صاحب نظران بدهد تا آن‌ها را نقد کنند که از دل این نقدها، بهترین شیوه و تدبیر امور استخراج شود که مستظهر به حمایت عمومی خواهد بود و تحمل پذیری جامعه بالا می‌رود. هم‌زمان باید این باور وجود داشته رسانه مستقل، لرزه‌گیر جامعه است.

تعطیلی رسانه، مرجعیت رسانه‌ای را کاملاً به دشمن واگذار می‌کند. کاهش مستمر ارزش پول ملٌی اقتصاد کشور را با بحران فزاینده‌ای روبرو کرده است که یکی از خطرناک‌ترین آنها برای ثبات جامعه، افزایش شکاف طبقاتی و فقر و از میان رفتن طبقه متوسط جامعه است که لرزش‌های اجتماعی و سیاسی را بدنبال دارد. افزایش تورم و گرانی و متعاقب آن بیکاری فزاینده، اقل پیامدهای پیش‌روی است. اقتصاد تابع سیاست نیست، بلکه سیاست باید مطیع اقتصاد باشد تا ملتی در رفاه و آرامش باشد و به باورهایش و حتی ایمانش پای‌بند بماند.

آقای رئیس‌جمهور! مردم خواسته‌ها و نظراتشان را در شیوه حکومت‌داری و تعامل با دنیا و چگونگی اداره امور از جمله اقتصاد، در شعارهای انتخاباتی شما دیدند که رای دادند. اتفاق عجیبی که در زمان جنگ تحمیلی در جامعه داشتیم، این بود که دولت و مردم، چیزی از یکدیگر پنهان نداشتند. بر همین اساس هم، مردم با تمام توان وارد عرصه شده و از همه دارایی‌های خود، اعم از مال و جان و فرزندان خود برای پشتیبانی از جبهه‌های نبرد استفاده می‌کردند و زور قدرت سایه که بتدریج با افزایش قدرت استصواب به کاهش اقتدار جمهور انجامید، آنقدر نبود که بتواند در برابر اراده ملت مقاومت کند.

واقع آن است که من نگران بازتاب‌های اجتماعی مساله دشواری‌های اقتصادی و بن بست سیاسی هستم، چون به گونه‌ای رقم خورده که تحمل آن برای عامه مردم سخت است. شکی ندارم که این مردم صبور هستند و همیشه ثابت کرده‌اند. ممکن است که همچنان هم صبر کنند، اما دولت و دولت‌مردان نباید در این‌باره احساس خاطرجمعی کنند. من لرزه های این ناخاطرجمعی را در میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر مجلس و کیفیت و کمیت آن حس کردم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۱۳۴۹۸۰۹:۴۹:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
اول از همه خود مردم باید واقف باشند!!
ناشناس۳۴۱۳۵۲۴۱۰:۱۳:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
دولت مردان!!! این کلمه رو میشنوم فقط یاد ناکارآمدی میفتم
ناشناس۳۴۱۳۵۳۱۱۰:۱۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
بله وقتی مقاله آقای قدیری ابیانه را خواندم که وظیفه مردم در این شرایط سخت را پرداخت هزینه دولت دانست و هیچ وظیفه ای برای دولت برای بهبود شرایط کارگران در نظر نگرفت فهمیدم چقدر حس حال دولتمردان به مردم نزدیک است
1۳۴۱۳۷۸۴۱۴:۲۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
امثال آقای قدیری ابیانه در مراکز تصمیم گیری کم نیستند . اینها غیر از کپی برداری از نسخه ی ریاضت اقتصادی راهکار دیگری ندارند.
ناشناس۳۴۱۳۵۳۲۱۰:۱۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
علاوه بر تذكر بالا، بهتر است دولت و مسئولين به پديده خلا اجتماعي ( كاهش روابط صحيح اجتماعي بين افراد جامعه)، نيز عنايت داشته باشند ، زيرا مردم، به همان اندازه که بعضی افراد در ذات خود ساده‌دل و زودباورند، لج‌باز و یک‌دنده هم هستند.
ناشناس۳۴۱۳۵۳۷۱۰:۲۱:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
جای خوشحالی است که به جای اخبار امید بخش دستوری ، گاهی هم مطالب واقعی را اعلامی میکنید.
ناشناس۳۴۱۳۵۴۴۱۰:۲۴:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
دولت با ظلم واضح به کارگران نشان داد که برایش منافع طبقه سرمایه دار مهم است ! وقتی وزارت بهداشت میزان کالری و پروتئین و میوه و سبزی سبد دستمزد کاگران را کم می کند ! وقتی وزارت کار یک سوم تورم حقوق کارگران را افزایش می دهد وقتی رئیس سازمان برنامه و بودجه هیچ توجهی به معیشت کارگران ندارد و فقط در پی منافع خود است وقتی مجلس سن بازنشستگی را افزایش می دهد نشان می دهد که دولت در چه فضایی است ! مردم هم متوجه فضای تصمیم گیران هستند و اعتراض خود را به اشکال مختلف بیان داشتند
ناشناس۳۴۱۳۵۵۲۱۰:۳۱:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
« با ارزش ترين و حياتي ترين عنصر حيات بخش هر نظام ، حكومت و هر دولتي « سرمايه اجتماعي » يا همان حمايت و اقبال توده هاست ... سطر اول مقاله ! ------------------------------------------ اندر حكايت قدرت عظيم « سرمايه اجتماعي » يا همان حمايت و اقبال توده هاي مردم ! ------------------------------------------- -- جناب استاد ! چه عاملي باعث شد كه مرحوم ميرزاي شيرازي با نيم خط ، نيم خطي كه نوشت : اليوم استعمال تنباكو در حكم محاربه با امام زمان است توانست كمر امپراطوري انگليس را بشكند ، بلكه آن كمر منحوس استعمار گر را خرد و خمير كند ؟ بله ؟ بفرما ،،، مستفيض مي شويم ! -- بله ! با كمال ميل ! ... علل و يا يكي از علت ها همان واقف بودن مرحوم ميرزاي شيرازي به » سرمايه اجتماعي » يا همان اقبال و حمايت توده هاي مردم بوده كه مرحوم ميرزا توانست با نيم خط فتوا روي بريتانيا راكم كند و او را به زانو در بياورد ! همين و همين ! البته در اين مقوله سخن بسيار است ، اما شرح اين ماجرا بماند براي وقتي ديگر !!
ناشناس۳۴۱۳۵۸۴۱۱:۰۷:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
دولتها ومجالس با ایده ها و شعارهای مختلف امدند ورفتند ولی مشکلات حل نشد .
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۱۳۶۰۳۱۱:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
یک مقاله مبتنی بر درک واقعیات ملموس جامعه امروز ما که بر اساس آخرین وضعیت اقتصادی و اجتماعی قابل استناد مسئولان عالیرتبه کشور در سطح ارکان مختلف تظام برای تصمیم گیری و تجدید نظر در پاره ای از سیاست ها و رویکردها و تصمیمات قبلی شان می باشد. به هر حال اقتصاد شوخی بردار نیست و بنا به تصدیق مطلب فوق این سیاست است که باید تابع اقتصاد باشد و نه اقتصاد تابع سیاست! گزاره ای درست که مدتهاست مورد بی مهری یا بی توجهی دست اندرکاران ذیربط قرار گرفته است که نتایج ناگوارش هر روز ناگوارتر از روز قبل بر جامعه امروز ایران درحال پدیدار شدن و بارگذاری است. والله اعلم
مصطفی۳۴۱۳۶۰۹۱۱:۳۳:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
سلام مقاله جالب وجامعی بود ولی آقای دکتر مصاحبه با اصحاب مطبوعات خوب است ولی کافی نیست امروز مردم فشارهای سیاسی و اقتصادی را با گوشت وخون خود لمس می‌کنند ولی دولتمردان ما بجای ارائه راهکارهای علمی وتجربی با سخنان نسنجیده وغلط مرتب بر زخم مردم نمک می پاشند.
ناشناس۳۴۱۳۶۱۴۱۱:۳۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
خاطر دولتمردان جمع نباشد ! ------------------------------ اندار حكايت « خاطر جمع » ! ------------------------------- --- اصغر آقا چه خبر تازه ؟ --- فعلاً كه خبر تازه اي حبيب آقا ، اما مجري صدا و سيما جناب محمد رضا شهبازي گفته : « مردم به دليل عدم تصويب قانون حجاب رأي ندادند » !! البته يكي از نمايندگان هم ديروز يا پريروز گفته بود كه مردم به خاطر شدت هواي سرد پاي صندوق رأي نيامدند ! حبيب آقا داماد همشيره مي گويد : --- هي ! ديگه خاطرم جمع شد ؟ ... لابد مي پرسي چرا خاطرم جمع شد ؟ براي اين كه كه اون پيامي كه مسئولين بايد از نتايج انتخابات بگيرند ، نمي گيرند ! ديروز هم بنده خدايي پشت تريبون گفته بود مردم با حضور ٤٠ درصدي مشت محكمي بر دهان دشمنان زدند !! بله اصغر خان ! براي همين خاطرم جمع است كه وضع تفاوت نميكنه ! .. هر انتخاباتي بايد تغييراتي به وجود بياره ... انگار نمي خواد اين طور بشه ! ... اصغر آقا ديگه چي بگم ! .... التماس دعا !
ناشناس۳۴۱۳۶۲۵۱۱:۵۳:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
بدون حذف فیزیکی و قهریِ مافیای استخراج و تولید و توزیع و واردات و صادرات و تجارت و اشتغال و معیشت و فرهنگ ، هرگز هیچ توفیقی در بهبود اوضاع امروز ممکن نیست.
ناشناس۳۴۱۳۶۲۷۱۱:۵۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
ادمای محترمی رو میشناسم که تو نون شب موندن
ناشناس۳۴۱۳۶۳۸۱۲:۱۵:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
برادر دیگه کار از این صحبت ها گذشته. بوالله من کارگر صبح تا شب شرمنده زن و بچمم. آخه کسی نیست صدای مارو بشنوه؟
ناشناس۳۴۱۴۱۲۰۲۱:۳۰:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
آیا رای دادی؟
ناشناس۳۴۱۳۶۴۲۱۲:۱۷:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
یه سر به کوچه و خیابون بزنید ببینید مردم با چه وضعیتی دارن زندگی میکنن.
ناشناس۳۴۱۳۶۴۷۱۲:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
گوشت کیلویی هشتصد هزار تومن. مردم چگونه زندگی کنند ؟؟؟
امیر۳۴۱۳۶۶۴۱۲:۳۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
سایت الف یک مطلب درست منتشر کرد.سیاست باید تابع اقتصاد باشه نه برعکس.سالها روحانی و ظریف همینو گفتند.چی شد پس؟؟؟
ناشناس۳۴۱۳۶۷۴۱۲:۴۸:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
تمام مشکل مردم به خاطر وجود برخی مدیران جدای از مردم هستند
ناشناس۳۴۱۳۶۷۷۱۲:۴۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
قرار بود با بریکس و شانگهای کمر دلار رو بشکنیم ...
ناشناس۳۴۱۳۶۷۸۱۲:۵۰:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
دیگه تو این مملکت با این قیمتهایی که آدم میبینه فقط میشه نون خالی خورد
ناشناس۳۴۱۳۷۵۵۱۳:۵۸:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
پدر مردم را درآوردید ومسئولین خود را به کوچه علی چپ می زنند.
ناشناس۳۴۱۳۸۲۵۱۵:۰۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
آیا برخی مسوولین هم مانند آحاد مردم در پرداخت کرایه خانه مانده اند ،آیا در پرداخت شهریه تحصیل فرزند دانشجوی خود مستاصل شده اند ............؟؟
علی۳۴۱۳۹۰۷۱۶:۵۳:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
در جایی که مردم حاکم باشد زوال و سقوط بی معنا ست
صمصام۳۴۱۴۰۳۹۱۹:۴۷:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
.. تا دیر نشده کاری کنید
ناشناس۳۴۱۴۱۲۱۲۱:۳۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
مشکل اصلی پس از انقلاب همان نکته ای است که شما فرمودید که سیاست باید تابع اقتصاد باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین