ماجرای تولید پژوپارس با مجوز کتبی/ استاندارد: هنوز نامه‌ای ندیده‌ایم!

  4021215111 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به دنبال موضوعات اخیر پیرامون ادامه‌ تولید پژو پارس، پس از آنکه گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد بر مبنای مجوز کتبی سازمان ملی استاندارد، به ترتیب اولویت جهت واریز وجه فراخوان صورت می‌گیرد؛ این گروه صنعتی در نامه‌ای از رئیس سازمان ملی استاندارد خواستار مجوزی کتبی و شفاف برای تدوام تولید شده که در این رابطه، رئیس سازمان اعلام کرد هنوز نامه‌ای با این مضمون مشاهده نکرده است.

ماجرای تولید پژوپارس با مجوز کتبی/ استاندارد: هنوز نامه‌ای ندیده‌ایم!

به گزارش ایسنا، توقف تولید پژو پارس از دی ماه سال جاری با طرح موضوع زیان‌دهی شرکت به سبب قیمت‌ پایین آن و همچنین عدم رعایت الزامات استاندارهای ٨۵گانه صورت گرفت؛ اما رایزنی‌ها از سوی وزارت صمت و گروه صنعتی ایران‌خودرو با معاون اول رئیس جمهور و سازمان ملی استاندارد آنقدر ادامه پیدا کرد که در نهایت هم به نتیجه رسید و این سازمان مشروط به رعایت تعهدات در جهت اصلاح عیوب و بهبود و ارتقا، تولید خودروی پژو پارس ادامه پیدا کند.  

 ٢۴ دی ماه بود که رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن تاکید بر اینکه قانونِ مربوط به استانداردهای اجباری در صنعت خودرو، قطعا اجرایی می‌شود و تولیدکنندگان نیز بایستی خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند، اعلام کرد که گروه صنعتی ایران‌خودرو تنها تا نیمه اسفند ماه سال جاری برای خودروی پژو پارس مجوز تولید خواهد داشت؛  پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد و سازمان استاندارد مسئولیتی در قبال پیش فروش‌های پس از مهلت قانون توقف تولید، ندارد. لذا تولیدکنندگان خودرو بایستی بن‌سازه‌های (پلتفرم‌ها) تولیدات خود را منطبق بر استانداردهای ملی کشور قرار داده و بر اساس مجوزهای لازم از جمله رعایت استانداردهای ۸۵ گانه اقدام به پیش فروش خودروهای خود کنند.  

اما پس از آن، هشتم بهمن ماه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از رایزنی صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد برای تمدید این مهلت و توافق بر تمدید این مهلت تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و ضمن تاکید بر اینکه موافقت صورت گرفته به جهت ایفای تعهدات شرکت‌ برای مشتریانی است که در مرحله نخست فروش یکپارچه خودروهای داخلی در اسفند ماه سال گذشته، خودروهای پژو پارس خریداری کرده‌اند؛ اعلام کرد: بر همین اساس با توجه به اینکه برخی از این مشتریان نوبت تحویل در سال ١۴٠٣ دریافت کرده‌اند؛ بنابراین رایزنی‌ها برای ادامه تولید در سال آینده هم در حال پیگیری است.

بدین ترتیب همچنان رایزنی‌ها با معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه پیدا کرد تا تولید محصول پارس تا زمان ایفای تعهدات به مشتریان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه داشته باشد و پس از آن هم تولید خودروی پارس در سال‌های آینده با استانداردهای کامل ۸۵ گانه به کار خود ادامه دهد.

در راستای ادامه‌ رایزنی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو با سازمان ملی استاندارد برای اخذ مجوز تداوم تولید خودروی پژو پارس، بالاخره این گروه صنعتی موفق شد و تداوم تولید پژو پارس برابر قانون، مشروط به نتایج آزمون شد؛ در حقیقت رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: چنانچه این خودرو بتواند استانداردهای بین‌المللی مدنظر را پاس کند، تولید آن مانعی ندارد.

اما حال آنچه که از شب گذشته، مورد بحث قرار گرفته، این است که گروه صنعتی ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای، توضیحاتی در رابطه با آخرین وضعیت متقاضیان خودرو پارس ارائه کرده است.

این گروه صنعتی ضمن اشاره به مصاحبه اخیر رئیس سازمان ملی استاندارد، در خصوص موافقت با ادامه‌ تولید محصول پژو پارس، از مساعدت ایشان مبنی بر مجوز تداوم تولید پژو پارس، تشکر و اعلام کرده است که بر مبنای مجوز کتبی سازمان ملی استاندارد، متقاضیان به ترتیب اولویت جهت واریز وجه فراخوان شده و در نوبت تحویل خودرو پارس قرار خواهند گرفت.

البته مهدی اسلام‌پناه- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران- امروز (سه‌شنبه) در حاشیه رونمایی از سامانه مشتقات نفتی، در رابطه با تعیین تکلیف تولید پژو پارس و پاسخ به درخواست ایران‌خودرو از این سازمان در قالب نامه‌ای مبنی بر صدور مجوزی شفاف (کتبی) برای ادامه‌ روند تولید پژو پارس، اظهار کرد: در رابطه با این نامه اطلاعی ندارم؛ بایستی در نامه‌ای واصل شده به سازمان استاندارد این موضوع را پیگیری کنم؛ اما اگر ایران‌خودرو به ما نامه‌ای ارسال کرده است، پاسخ خود را خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص چگونگی ادامه روند تولید پژو پارس، پیش از این مطالبی عنوان کرده‌ام و آن، مطالب فصل‌الخطاب است. استاندارد خودرو برای ما مهم است، مردم نیز برای ما مهم هستند.

گفتنی است که در نامه مدیرعامل ایران‌خودرو به سازمان استاندارد، ارائه مجوز شفاف درباره امکان تداوم تولید پارس با استانداردهای فعلی درخواست شده است.

دیدگاه کاربران

محمدی۳۴۰۸۴۳۶۲۱:۲۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
استاندارد هشتاد و پنج گانه بدون استاندارد استحکام بدنه هیچ ارزشی نداره
ناشناس۳۴۰۸۵۷۶۲۲:۵۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
واقعا سازمان استاندارد چکار می کند اگر ماشین استاندارد را پاس نمی کرد و تولید را قطع کرده پس چرا الان مجوز می دهد و اگر استاندارد را پاس می کرده چرا بی دلیل سد راه تولید می شود؟
علی۳۴۰۹۶۵۶۱۴:۵۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
سلام ایرانخودرو چرا کارشکنی می‌کند پارس تحویل مشتری نمدهید چه گناهی کرده‌ایم از خدا بترسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین