پلاستیک‌ها با زایمان زودرس ارتباط دارند

  4021119012

یک مطالعه جدید حاکی از آن است که مواد شیمیایی مورد استفاده برای پلاستیک در ظروف غذا، لوسیون و سایر محصولات با ده ها هزار زایمان زودرس (در آمریکا) مرتبط هستند.

پلاستیک‌ها با زایمان زودرس ارتباط دارند

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «یو اس ای تودی»، این مطالعه بیانگر آن است که این نوزادان زودرس در طول زندگی خود میلیاردها دلار هزینه درمانی دارند. محققان مسئول این مطالعه منتشر شده، تماس روزانه با فتالات و مواد شیمیایی مصنوعی مورد استفاده در اقلام روزانه را با استفاده از داده‌های مربوط به ۵ هزار مادر بررسی کردند. این مطالعه افزایش خطر زایمان زودرس را نشان داد که این مساله در آمریکا نیز افزایش یافته است.

فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که برای انعطاف‌پذیری پلاستیک و شکستن آن استفاده می‌شود. آن‌ها اغلب نرم‌کننده نامیده می‌شوند. بعضی از فتالات ها به عنوان حلال (مواد حل‌کننده) برای مواد دیگر استفاده می‌شوند. از آن‌ها در صدها محصول مانند کف وینیل، چسب‌ها، مواد شوینده، روغن‌های روان کننده، پلاستیک‌های اتومبیل، لباس‌های پلاستیکی (بارانی) و محصولات مراقبت شخصی (صابون‌ها، شامپوها، اسپری‌های مو و لاک‌های ناخن) استفاده می‌شود.

از فتالات به طور گسترده‌ای در پلاستیک‌های پلی وینیل کلراید استفاده می‌شود که برای تولید محصولاتی مانند فیلم و ورق بسته‌بندی پلاستیک، شیلنگ‌های باغ، اسباب‌بازی‌های بادی، ظروف ذخیره‌سازی خون، لوله‌های پزشکی و برخی از اسباب‌بازی‌های کودکان استفاده می‌شود.

میلیونها تن فتالات هر ساله در آمریکا تولید می شود و این کشور یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان مواد شیمیایی در جهان به شمار می رود. این مواد در اقلام متداول خانگی و حتی در صنایع غذایی به کار می روند. این مطالعه جدید به شواهد و مدارک قبلی درباره زیان‌های این محصولات می‌افزاید. هر چند تولید مواد شیمیایی دارای قوانین خاصی است، اما شرکت های شیمیایی به سمت تولید مواد شیمیایی جایگزین روی آورده‌اند که به گفته کارشناسان مطالعات زیادی درباره آنها انجام نشده است. این مطالعه جدید ظاهرا نشان داده است که این مواد جایگزین نیز به همان اندازه زیان‌بار هستند.

دکتر لئوناردو تراساندی مولف اصلی این تحقیق گفت: ما در ارتباط با محافظت از جامعه در برابر پلاستیکها نه تنها راه حل نداده‌ایم بلکه یک مشکل بزرگتر ایجاد کرده ایم. وی خاطرنشان کرد که این مطالعه تاکیدی بر لزوم پایان دادن به آلودگی پلاستیکی جهانی است. یک مطالعه دیگر انجام شده توسط همین محققان در ماه ژانویه نشان داده بود که تماس با پلاستیکها در سال ۲۰۱۸ در حدود ۲۴۹ میلیارد دلار هزینه برای درمان بیماری‌ها بر جا گذاشته است.

این نکته حائز اهمیت است که این مطالعه جدید مشاهداتی است و لزوما یک تاثیر علت و معلولی پلاستیک ها بر زایمان پیش از موعد را ثابت نمی‌کند. با این حال دانشمندان می گویند این تحقیق از شواهد و مدارک مشخص شده استفاده کرده و یافته‌های جدیدی درباره مواد جایگزین شیمیایی ارائه می کند.

دکتر «فیلیپ لندریگان» مدیر برنامه سلامت جهانی در کالج بوستون گفت: محافظت از مصرف کنندگان در آمریکا در برابر محصولات شیمیایی بسیار ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: نیازمند بازبینی اساسی در مقررات شیمیایی به منظور محافظت از سلامت انسان ها هستیم.

از سوی دیگر، شورای صنایع شیمیایی آمریکا اعلام کرد صرف اینکه یک ارتباط بین پلاستیک و این نتایج مربوط به سلامت و بهداشت وجود دارد؛ به این معنا نیست که پلاستیک آنها را ایجاد کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین