سناتور سندرز: اسرائیل در جهان طرد شده و آمریکا باید از همدستی با آن دست بکشد

  4021021061

سناتور برنی سندرز با ارائه درخواستی در مجلس سنای آمریکا از وزارت خارجه کشورش خواست تا توضیح دهد کمک‌های نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی چگونه استفاده شده و نقض‌های این رژیم علیه غیرنظامیان را علنی کند.

به گزارش ایسنا، سناتور برنی سندرز، سیاستمدار سرشناس آمریکایی در صحن مجلس سنای ایالات متحده در مورد فاجعه انسانی وحشتناک غزه و اقدامات کنگره در مورد آن صحبت کرد. او همچنین اعلام کرد که قصد دارد قطعنامه ۵۰۲ بی(سی) خود را که وزارت امور خارجه را ملزم به ارائه هرگونه اطلاعات معتبر در مورد نقض حقوق بشر در کمپین رژیم صهیونیستی می‌کند، برای رای‌گیری در هفته آینده در صحن علنی کند.

سندرز گفت: می‌خواهم چند کلمه‌ای در مورد قطعنامه‌ای که براساس بند ۵۰۲بی قانون کمک‌های خارجی ارائه کرده‌ام، بگویم و قصد دارم هفته آینده آن را به صحن علنی کنم. بگذارید به شما بگویم این قطعنامه درباره چیست و چه نیتی دارد.

این سناتور آمریکایی اهل ورمونت گفت: «قانون کمک‌های خارجی ایجاب می‌کند که وقتی ایالات متحده کمک‌های امنیتی یا تسلیحاتی به هر طرفی در جهان ارائه می‌دهد، از این کمک‌ها در راستای حقوق بشر شناخته‌شده بین‌المللی استفاده شود. این قانون کمک به هر دولتی را که در یک الگوی ثابت از تخلفات دست داشته، ممنوع می‌کند. این قانون ایالات متحده آمریکاست. این قانون همچنین چندین ابزار نظارتی را برای اطمینان از رعایت این قانون در اختیار کنگره قرار می‌دهد. یکی از این ابزارها بخش ۵۰۲بی‌(سی) است که به کنگره اجازه می‌دهد تا به وزارت امور خارجه دستور دهد تا گزارشی در مورد هر طرفی که کمک امنیتی ایالات متحده را دریافت کرده و رعایت آن از حقوق بشر بین‌المللی را ارائه کند.»

سندرز گفت: «این همان کاری است که این قطعنامه انجام می‌دهد – مطابق با قوانین موجود، به وزارت خارجه دستور می‌دهد تا هرگونه اطلاعات معتبری را که ممکن است در مورد نقض احتمالی حقوق بشر شناخته‌شده بین‌المللی توسط اسرائیل در کارزار خود در غزه در اختیار داشته باشد، ارائه دهد. این به‌ویژه بر انکار حق زندگی - یک حق بشری که در قوانین ایالات متحده و قوانین بین‌المللی تصریح شده است - که بر اثر عملیات‌های نظامی نامتناسب یا بی‌تناسب و همچنین محرومیت از نیازها و دسترسی‌های اولیه بشردوستانه ایجاد می‌شود، تمرکز دارد. این قطعنامه همچنین اطلاعات بیشتری در مورد اقداماتی که ایالات متحده برای محدود کردن خطر برای غیرنظامیان در این جنگ انجام داده است، گواهی مبنی بر اجرای کامل قوانین "پاتریک لهی" و خلاصه‌ای از تسلیحات و مهمات ارائه شده به اسرائیل از ۷ اکتبر را می‌خواهد.»

او ادامه داد: «در اصل، ما به یک سوال بسیار ساده رای خواهیم داد؛ آیا از اینکه از وزارت خارجه بپرسیم که آیا نقض حقوق بشر ممکن است با استفاده از تجهیزات یا کمک ایالات متحده در این جنگ رخ داده باشد، حمایت می‌کنید؟ این قطعنامه دستوری نیست و کمک به اسرائیل را به هیچ وجه تغییر نمی‌دهد. این به سادگی از وزارت امور خارجه درخواست می‌کند که در مورد نحوه استفاده از کمک‌های ما گزارش دهد. پس از آن وزارت امور خارجه ۳۰ روز فرصت دارد تا گزارشی در پاسخ به این درخواست ارائه کند. امیدوارم این سوال مطرح شود که چگونه از سلاح‌های ایالات متحده استفاده می‌شود.»

این سناتور همچنین در مورد اینکه چرا این قطعنامه ضروری است، گفت: «بر کسی پوشیده نیست که ما مدت‌هاست از اسرائیل حمایت می‌کنیم و سال‌هاست میلیاردها دلار کمک نظامی در سال ارائه می‌کنیم. ما همچنین از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر، حجم گسترده‌ای از تسلیحات و مهمات را فراهم کرده‌ایم. ارتش اسرائیل از این تسلیحات آمریکایی در عملیات خود استفاده گسترده‌ای کرده است، از جمله استفاده گسترده از بمب‌هایی به وزن ۲۰۰۰ پوند، بمب‌هایی به وزن ۱۰۰۰ پوند و مهمات توپخانه‌ای ۱۵۵ میلی‌متری. در اول دسامبر، وال استریت ژورنال گزارش داد که ایالات متحده از ۷ اکتبر حداقل ۱۵۰۰۰ بمب و ۵۷۰۰۰ گلوله توپخانه در اختیار اسرائیل قرار داده است، از جمله بیش از ۵۴۰۰ بمب عظیم ۲۰۰۰ پوندی که می‌تواند کل محله‌ها را با خاک یکسان کند. واشنگتن پست گزارش داد که تنها در شش هفته پس از ۷ اکتبر، اسرائیل بیش از ۲۲۰۰۰ بمب تدارکاتی آمریکا را بر روی غزه پرتاب کرد و سی‌ان‌ان گزارش داد که ۴۰ تا ۴۵ درصد از بمب‌های مورد استفاده در غزه "بمب‌های کور" هدایت‌نشده بوده‌اند.»

این عضو سنای آمریکا گفت: «بگذارید خیلی واضح بگویم، این کارزار نظامی تهاجمی منجر به ویرانی گسترده و آسیب گسترده به غیرنظامیان شده است. شواهد گسترده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این بمباران فشرده‌ترین کمپین بمباران قرن بیست و یکم با اختلاف بسیار بوده است. ناظران مستقل حقوق بشر و مطبوعات به طور گسترده استفاده از تسلیحات ایالات متحده را در حملاتی که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی غیرنظامی فلسطینی شده است، مستند کرده‌اند. کارزار نظامی اسرائیل فقط چیزی نیست که به من و میلیون‌ها آمریکایی مربوط ‌شود، بلکه چیزی است که برای کل جامعه بین‌المللی نگران‌کننده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها و با اکثریت قاطع به تلاش برای ایمن کردن دسترسی بشردوستانه، توقف بمباران و ایجاد یک آتش‌بس بشردوستانه رای داده‌اند. ایالات متحده اکثر این تلاش‌ها را وتو کرده یا علیه آنها رای داده است. همه ما می‌دانیم که حماس این جنگ را با حمله خود در ۷ اکتبر آغاز کرد. شکی نیست که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و در برابر عاملان آن حمله پاسخ دهد. اما در حالی که واضح است اسرائیل حق دارد علیه حماس وارد جنگ شود، حق ندارد علیه مردم فلسطین و مردان، زنان و کودکان بی‌گناه غزه وارد جنگ شود.»

سندرز در سنای آمریکا گفت: «اسرائیل به بمباران‌های گسترده، از جمله بمباران گسترده در مناطق شهری پرجمعیت متکی است. این بمباران و محدودیت‌های شدید بشردوستانه منجر به فاجعه‌ای شده است که امدادگران کهنه‌کار می‌گویند فراتر از هر چیزی است که تا به حال دیده‌اند. و این همان چیزی است که بحران انسانی ویرانگر در غزه امروز به نظر می‌رسد. تاکنون حدود ۲۳۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که هفتاد درصد آنها زن و کودک هستند. بیش از ۵۸۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. ۱۴۶ نیروی سازمان ملل کشته شده‌اند، بیش از هر جنگ قبلی. در غزه، ۱.۹ میلیون نفر بر اثر بمباران و جنگ آواره شده‌اند که بیش از ۸۵ درصد از جمعیت آن است. بسیاری از این افراد بی‌خانمان هستند و حدود ۱.۴ میلیون نفر در تأسیسات سازمان ملل متحد هستند. بیش از ۱۰۰ مورد از این تاسیسات سازمان ملل در حملات اسرائیل آسیب دیده است. با فرا رسیدن زمستان، ده‌ها هزار نفر دیگر در سرما می‌خوابند. چیزی که کاملا غیر قابل باور است این است که بیش از ۷۰ درصد واحدهای مسکونی در غزه اکنون آسیب دیده یا ویران شده‌اند. اجازه دهید این واقعیت نسبتا باورنکردنی را تکرار کنم؛ در سه ماه جنگ، اکنون بیش از ۷۰ درصد واحدهای مسکونی در غزه آسیب‌ دیده یا ویران شده است.»

این سیاستمدار آمریکایی ادامه داد: «براساس مطالعه‌ای که توسط پروفسور رابرت پیپ از دانشگاه شیکاگو انجام شد، به شکلی باور نکردنی این بدان معناست که ویرانی غزه پس از سه ماه جنگ از ویرانی شهر "درسدن" آلمان پیشی گرفته است، جایی که دو سال بمباران در طول جنگ جهانی دوم نیمی از خانه‌های این شهر را ویران کرد. همه ما که کمی تاریخ می‌دانیم، وقتی نام درسدن را می‌شنویم، می‌دانیم که مترادف با نابودی جنگ جهانی دوم است. اما این تخریب بیش از دو سال اتفاق افتاد. غزه در عرض دو ماه به این نتیجه رسید.»

سندرز افزود: «و اکنون اجازه دهید در مورد واقعیت وحشتناک دیگری صحبت کنم که امروز در غزه در حال وقوع است. یکی از موارد عصبی‌کننده کارزار نظامی اسرائیل نه تنها بمباران، نه فقط آوارگی، بلکه این واقعیت است که اسرائیل ورود تجهیزات و اقلام پزشکی، آب و موادغذایی به غزه را بسیار دشوار کرده است. گرسنگی دادن اکنون در غزه یک واقعیت است. سازمان ملل گزارش می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد جمعیت با "ناامنی غذایی حاد" مواجه هستند و تقریبا هر خانواده‌ای چندین روز وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کند. غزه در هفته‌ها و ماه‌های آینده در معرض خطر قحطی گسترده است. صدها هزار کودک هر شب گرسنه به خواب می‌روند و سکنه ناامید غزه‌، به معدود کامیون‌های امدادی سازمان ملل که می‌توانند به آن سوی گذرگاه مرزی برسند، حمله می‌کنند. سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه سقوط کرده است، برق، آب، دارو یا سوخت کم است. تنها ۱۱ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه قادر فعال است و آنهایی که باز می‌مانند به سختی می‌توانند از همه بیماران مراقبت کنند. فقدان سرویس بهداشتی منجر به بیماری می‌شود و در مراکز شلوغ سازمان ملل، هزاران نفر باید یک دوش مشترک داشته باشند و به ازای بیش از ۲۲۰ نفر یک توالت وجود دارد. این تنها بخش کوچکی از واقعیت وحشتناک غزه است. ممکن است برخی بگویند، خب این جنگ است. همیشه خسارت جانبی وجود دارد. اما این فقط یک جنگ نیست، بلکه این یک تخریب کلی است و واضح است که کابینه راستگرا و افراطی نتانیاهو این جنگ را به شیوه‌ای عمیقا بی‌پروا و غیراخلاقی به راه انداخته است.»

این سناتور اهل ورمونت گفت: «بسیاری از شخصیت‌های ارشد کابینه نتانیاهو چیزهایی گفته‌اند که تنها نگرانی عمیقی را که همه ما باید درباره این جنگ احساس کنیم، عمیق‌تر می‌کند. چندین نفر در مورد ایجاد مجدد شهرک‌های اسرائیلی در غزه صحبت کرده‌اند. وزیر اطلاعات فعلی - در میان دیگر مقامات ارشد - آشکارا در مورد آواره کردن دائمی فلسطینی‌ها از غزه صحبت می‌کند. وزیر جنگ در آغاز درگیری اعلام "محاصره کامل" کرد. وزیر میراث فرهنگی با انتشار تصویری از این ویرانی نوشت که "غزه زیباتر از همیشه است و همه چیز بمباران و مسطح می‌شود." یکی دیگر از قانونگذاران اسرائیلی گفت "نوار غزه باید مسطح شود و برای همه در آنجا یک حکم وجود داشته باشد؛ مرگ. ما باید نوار غزه را از روی نقشه پاک کنیم. هیچ بی‌گناهی در آنجا نیست." باز هم می‌توانم ادامه دهم.»

سندرز گفت: «با توجه به همه اینها، مقیاس تخریب و استفاده گسترده از تسلیحات ایالات متحده در این کارزار، از جمله هزاران بمب عظیم ۲۰۰۰ پوندی، کنگره باید برای نظارت واقعی اقدام کند. به همین دلیل است که ما باید این قطعنامه ۵۰۲بی‌ را تصویب کنیم. ما عمیقا در آنچه در حال وقوع است، شریک هستیم و باید اطمینان حاصل کنیم که از کمک‌های ایالات متحده در راستای حقوق بشر بین‌المللی و قوانین خودمان استفاده می‌شود. من سال‌ها از اسرائیل حمایت کرده‌ام. همکاران من هم همینطور. همه ما معتقدیم که اسرائیل حق دارد مانند فلسطینیان در صلح و امنیت زندگی کند. اما ما با نادیده گرفتن این ویرانی هیچ لطفی به اسرائیل نمی‌کنیم. دوستان باید برای گفتن حقیقت به دوستان آماده باشند و حقیقت این است که اسرائیل به دلیل اقداماتش در غزه توسط جهان طرد شده است. دولت ایالات متحده از اسرائیل خواسته است که تاکتیک‌های خود را تغییر دهد تا بیشتر هدفمند باشد و از غیرنظامیان محافظت کند. بارها و بارها این را خواسته‌ایم اما کابینه نتانیاهو گوش نداده و به رویکرد نظامی خود ادامه داده است. به نظر من، این رویکرد غیراخلاقی است و ناقض قوانین بین‌المللی است. به نظر من، ایالات متحده باید به همدستی ما در این اقدامات پایان دهد.»

برنی سندرز در خاتمه صحبت‌های روز چهارشنبه در سنا گفت: «اما لازم نیست برای حمایت از این قطعنامه مهم با من موافق باشید، قطعنامه‌ای که صرفا اطلاعات بیشتری را می‌خواهد تا کنگره بتواند نظرات خود را از طریق آن به بحث بگذارد. این اطلاعاتی است که کنگره باید داشته باشد و هر دیدگاهی که در مورد این جنگ دارید، این قطعنامه باید چیزی باشد که بتوانید از آن حمایت کنید. اگر همانند من فکر می‌کنید که این کمپین کورکورانه بوده است، پس ما مسئولیت داریم که این سوال را بپرسیم. اگر فکر می‌کنید اسرائیل هیچ اشتباهی نداشته، پس این اطلاعات باید باور شما را پشتیبانی کند. به احتمال زیاد همه ما به این زودی در مورد اسرائیل و فلسطین به توافق نخواهیم رسید. اگر لایحه کمک خارجی را در نظر بگیریم، شانس بیشتری برای بحث در مورد این موضوعات خواهیم داشت. اما درخواست اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از تسلیحات و کمک‌های امنیتی ایالات متحده – به‌ویژه در میان این سطح از مرگ و میر و تخریب - نباید بحث‌برانگیز باشد. در واقع این کار ماست.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین