جامعه سالم تر با یاد مرگ !

گروه تعاملی الف،   4021017010 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر درست زندگی کنیم مرگ چندان ترسناک نیست بلکه آغاز بهترین خوشی‌ها است اما اگر نادرست زندگی کنیم مرگ یکی از ترسناک ترین واقعیت‌ها است. بنابراین باید به مرگ فکر کرد تا درست زندگی کرد و هنگام مواجه با مرگ با حقیقتی بسیار شیرین روبرو شد.

جامعه سالم تر با یاد مرگ !

گروه تعاملی الف - حسین غزالی:

بعضی معتقدند نباید به مرگ فکر کرد، یاد مرگ زندگی را تلخ می‌کند، باعث ترس می‌شود و شادی را از بین می‌برد. در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند یاد مرگ ضرورت داشته و فواید مهمی دارد. در این نوشتار سه فایده از فواید یاد مرگ و ضرورت آن بیان می‌گردد:

1- انسانی که به یاد مرگ و عذاب‌ها و نعمت‌های پس از آن است احتکار نمی‌کند، اختلاس نمی‌کند، گران فروشی و کلاهبرداری نمی‌کند، با دیگران بد اخلاقی نمی‌کند، به پدر و مادر خود احترام می‌گزارد و ... پس هر چه انسان‌های یک جامعه به یاد مرگ باشند زندگی در آن جامعه شیرین‌تر و گواراتر خواهد بود.

امیرالمؤمنین علی (ع): عَجِبتُ لِمَن یَری اَنَّه یَنْقُصُ كُلَّ یومِ فی ‌نَفسِه وَ عُمرِهِ وَ هُوَ لا یَتأَهَّبُ لِلموَتِ!
تعجب می‌کنم از کسی که کاستی را هر روز در جان و عمر خود می‌بیند ولی خود را برای مردن آماده نمی‌کند! (نهج‌البلاغه، کلمة ٤٥)

2- انسانی که به مرگ فکر نمی‌کند حتی اگر برای هفت نسلش ثروت جمع کرده باشد باز به فکر کسب ثروت بیشتر است گویا تا ابد در این دنیا زنده می‌ماند اما کسی که به یاد مرگ است برای جمع آوری توشه آخرت، به دیگران کمک می‌کند و کار خیر انجام می‌دهد.
امام جعفرصادق (علیه‌السلام): اَكثِرِ الزّادَ فَإنَّ السَّفَر بَعیدٌ!
توشه خود را زیاد کن که سفر، طولانی است! (بحار، ج ١٣، ص ٤٣٢)

3- آیا مرگ ذاتا امری بد و ترسناک است و بدی و ترسناکی آن را نمی‌شود تغییر داد؟
به مثالی دقت کنید: فرض کنید تمام انسان‌ها باید در 40 سالگی یک عمل جراحی بسیار سخت داشته باشند و امکان بیهوشی و بی‌حسی هم در آن نباشد. اگر این اتفاق قابل تغییر نباشد حق این است که بگوییم: ما که نمی‌توانیم آن را تغییر بدهیم برای چه از الان که مثلا در 14 سالگی هستیم به آن فکر کنیم و زندگی خود را تلخ کنیم؟ اما اگر این عمل جراحی قابل تغییر باشد مثلا بگویند اگر ورزش منظم داشته باشی، اگر از فلان سبزیجات و ... استفاده کنی اگر فلان غذاهای مضر را نخوری نیاز به چنین عمل جراحی نیست. در چنین حالتی عقل می‌گوید: باید به یاد این عمل جراحی بود تا طبق برنامه عمل کنیم و نیاز به این عمل جراحی را بر طرف کنیم.

مرگ هم همین‌طور است. اگر مرگ ذاتا امری بد و ترسناک بود و این را نمی‌شد عوض کرد حق با کسانی بود که می‌گویند نباید به مرگ فکر کرد. برای چه به چیزی که نمی‌توانیم تغییرش دهیم فکر کنیم و خاطر خود را مکدر کنیم؟ اما این طور نیست و مرگ قابل تغییر است. اگر درست زندگی کنیم مرگ چندان ترسناک نیست بلکه آغاز بهترین خوشی‌ها است اما اگر نادرست زندگی کنیم مرگ یکی از ترسناک ترین واقعیت‌ها است. بنابراین باید به مرگ فکر کرد تا درست زندگی کرد و هنگام مواجه با مرگ با حقیقتی بسیار شیرین روبرو شد.

پیامبر گرامی اسلام (ص): أقَلَّ الذُّنوبَ یَهِنْ عَلیكَ المَوْتُ.
کمتر گناه کن تا مردن بر تو آسان گردد. (شهاب ‌الاخبار، ص ٣٠٩)

نتیجه: حداقل به دو دلیل باید یاد مرگ را در خود، فرزندان خود و جامعه نهادینه کنیم: 1- برای اینکه جامعه بهتری داشته باشیم و در کنار هم بهتر زندگی کنیم. 2- برای سعادت ابدی خود

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۴۷۹۸۴۰۹:۲۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
جامعه سالم با زندگی درست و ظلم نکردن به دیگران ....
ناشناس۳۳۴۸۱۹۶۱۲:۰۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
یکی از دلایل ظلم نکردن به دیگران باور به مرگ و معاد هست والا انکه به مرگ و معاد باور ندارد یک شبه پولدار شدن را زرنگی می داند نه دزدی
ناشناس۳۳۴۸۳۳۱۱۳:۵۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بعضی‌ها با کامنت‌هاشون نشون میدن مرگ و رستاخیز و قیامت رو باور ندارن و فقط دارن تظاهر به باور میکنن کسی که مرگ و دنیای باقی رو باور داشته باشه باید از اختلاس و ولنگاری خیانت و بی بند و باری و تهمت و افترا و وطن‌فروشی و حرامخواری و گناه فاصله بگیره
ناشناس۳۳۴۸۳۹۳۱۴:۵۵:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
خداوند مجازات ظالمین و مفسدان اختلاسگر را به آن دنیا واگذار نکرده و از تمام حاکمان دادگر خواسته آنها را در این دنیا به اشد مجازات برسانند نه با حروف الفبا م ج ،ح ف ...نام آن ها را بگویند مبادا خاطر مبارکشان مخشوش شود اگر شک دارید نهج البلاغه را عمل کنید
ناشناس۳۳۴۸۳۹۰۱۴:۵۳:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کسانی که دزدی و رانت خواری میکنند را نباید به آخرت حواله کرد باید دولت همینجا مطابق قانون به عنوان مفسد فی الارض و محارب با خدا و بندگان خدا مجازات کند و اموال ایشان و بستگان درجه یک آنها را مصادره کند تا به مجازات اخروی نزدیکتر شوند.
ناشناس۳۳۴۸۴۸۳۱۶:۱۷:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کسی هم چنین حرفی نزد بلکه مجازات افراد خاطی که وظیفه حکومت است یک چیز است و یاد مرگ که یک مبحث تربیتی است و فواید زیادی دارد یک چیز دیگر. علاوه بر این یاد مرگ به این معنی نیست که 24 ساعته یاد مرگ باشیم و شادی و نشاط نداشته باشیم و به دنبال رونق اقتصادی نباشیم.
ناشناس۳۳۴۸۶۴۱۱۹:۳۶:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
به نظرت امثال داعش و طالبان به مرگ و معاد باور ندارند
ناشناس۳۳۴۸۹۷۲۰۸:۳۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
وضع آن ها فرق می کند آن ها اقدامات خود را درست می دانند و موجب پاداش.
ناشناس۳۳۴۸۵۳۷۱۷:۴۰:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بدون یاد مرگ ومعاد رسیدن به چنین اهدافی ناممکنه یاد مرگ میتونه حرص وشهوت وطمع انسان رو پس بزنه
ناشناس۳۳۴۸۶۱۶۱۹:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
خیلی خیلی بهتر بود اگر آقای حسین غزالی مشخص می فرمودند که این مطلب را خطاب به ( خودی ها ) نوشته اند یا ( غیر خودی ها ) !
ناشناس۳۳۴۹۲۰۸۱۳:۱۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
خطاب به هر کسی که روزی می میرد
ناشناس۳۳۴۸۸۶۲۰۲:۱۵:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
جامعه اى سالم است كه شرايط زير را داشته باشد ١- مردم اميد به پيشرفت و ترقى و تعالى داشته باشند ٢- مردم نگران معيشت و حداقل هاى زندگى نباشند ٣- مردم باور داشته باشند كه فرزندانشان آينده مطمئن و روشنى دارند ٤- مردم حس كنند از بيت المال كشورشان مراقبت و محافظت ميشود ٥- مردم قبول و ايمان داشته باشند كه مسئولين براى رضاى خدا در حال خدمت بمردم هستند ٦- مردم دعواهاى سياسى و جناح بندى هاى سياسى براى كسب قدرت را در راستاى منافع شخصى و گروهى نبينند ٧- مردم باور داشته باشند كه تمامى قوانين قانون اساسى و قوانين و حقوق شهروندى رعايت ميشود ٨- مردم احساس امنيت و آرامش داشته باشند ٩- مردم به اين باور و يقين برسند كه مسئولين كشور خودشان و خانواده هايشان ساده زيست و متعهد و متدين هستند ١٠- مردم حس كنند ارزش پول كشورشان رو به اصلاح و افزايش است و قدرت خريدشان رو به بالا است ١١- مردم دغدغه مسكن و گرانى آن و افزايش اجاره بها نداشته باشند ١٢- مردم و مسئولين بياد مرگ و آخرت و معاد و يوم الحساب باشند
ناشناس۳۳۴۹۰۳۹۰۹:۵۴:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
در اینکه وظیفه حکومت بهبود شرایط اقتصادی و زندگی و روانی و امنیتی است شکی نیست اما توجه کنید در بهترین شرایط هم این شاخص‌ها به ۱۰۰ نمیرسد زیرا تا وقتی در دنیا زندگی می‌کنیم نگرانی‌های مختلف و احتمال حوادث و پیشامدها و... همیشه با انسان است
ناشناس۳۳۴۷۹۹۴۰۹:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
هر روز ما یحتاج مردم گرانتر از دیروز هست زندگان را فراموش کرده اید و دم از مرگ می زنید
ناشناس۳۳۴۸۰۲۱۰۹:۴۹:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
یاد مرگ فقط برای مردم عادی خوب است.
ناشناس۳۳۴۸۰۵۰۱۰:۰۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
الان خیلی وقته قیمتها ثابته...
ناشناس۳۳۴۸۲۱۳۱۲:۲۰:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
شما ایران تشریف دارید؟
ناشناس۳۳۴۸۰۷۰۱۰:۲۰:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
برای اینکه مرگ حق هست و آزمایش شدن در این دنیا و بازگشت چه با رفاه و چه با فقر
ناشناس۳۳۴۸۰۹۱۱۰:۴۲:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
عمر و جوانی مان تمام شد و هیچ خوشی و شادی تجربه نکردیم. حتی یک ماشین معمولی که در تمام دنیا اقتصادی محسوب میشه هم برامون حسرته. ازدواج که دیگر حتی جزو اهداف هم نمی تونیم بزاریم. حالا از مرگ سخن می گویند برای ما
ناشناس۳۳۴۸۲۱۹۱۲:۲۵:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
برو کار کن تا داشته باشی وگرنه مانند شما زیاد هستند که همه این را دارند ایجاد می کنند و تازه کارگر هم هستند
ناشناس۳۳۴۸۴۰۳۱۵:۰۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کار با حقوق هشت میلیون تورو به هیچ جا نمی رساند عزیز جان
علی۳۳۴۸۴۲۱۱۵:۱۳:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
از ۱۷ سالگی کار،کردم مدرک ارشد هم دارم کل دلرییم یه ماشین ایرانی هست.
ناشناس۳۳۴۸۱۲۷۱۱:۰۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
دوست عزیز جمله اول گفته اگر درست زندگی کنی مرگ راحته، یعنی یاد مرگ باعث درست زندگی کردن می‌شه، اتفاقا دقیقا هدفش زندگان بوده!
ناشناس۳۳۴۸۱۷۰۱۱:۴۵:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
هر فردی در هر جایگاهی اگر به فکر مرگ و وضعیت زندگی ابدی خود باشد درست عمل می‌کند اگر مسئول به فکر مرگ و آخرت باشد درست عمل می‌کند و اگر مردم عادی هم به این حقیقت زندگی توجه داشته باشند درست عمل می‌کنند
ناشناس۳۳۴۸۳۹۹۱۴:۵۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اگر فردی به آخرت اعتقاد نداشت پس باید هر آنچه خواست بکند آنجا قانون دادگرانه باید اورا به مجازات عمل خائنانه دزد محورانه اش در قبال جامعه برساند چقدر دزد و اختلاسگر بعد چند مدت حبس با تخفیف و دایم المرخصی راست راست میگردند.
ناشناس۳۳۴۸۲۰۲۱۲:۱۳:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
عزیزم شما انگار دقت نمی کنین گفته یاد مرگ باعث میشه طرف احتکار نکنه، گرانفروشی نکنه، بد اخلاقی نکنه و ... به نظرتون این به نفع زندگان نیست؟
ناشناس۳۳۴۸۶۲۳۱۹:۲۰:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
ما تو این دو سال خودمون با مرگ زندگی کردیم .
ناشناس۳۳۴۸۳۶۳۱۴:۱۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اتفاقا دو مورد اول مقاله خیلی به نفع زندگان است یکی ظلم نکردن به دیگران یکی کمک کردن به دیگران
ناشناس۳۳۴۸۳۷۱۱۴:۲۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
مُرده که دیگه مرده یاد مرگ براش معنی نداره. یاد مرگ برای زنده هاس تا زندگی خودشون رو تباه نکنند و به دیگران ظلم نکنند
ناشناس۳۳۴۸۴۱۱۱۵:۰۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
مرگ دو‌ نوع است مرگ اخروی که همان تبدیل کالبد به میت است و دومی مرگ تدریجی و زجر کش که تبدیل جسم به میت متحرک از نداشتن و فقر است
ندا۳۳۴۸۵۴۱۱۷:۴۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
زندگان را فراموش نکرده اند . به زندگان هشدار می دهد چگونه زندگی کنید . باور داشته باشید روزی نخواهید بود .پس به فکر همدیگر باشیم . متن رو با دقت بخوان .
علي هاشمي۳۳۴۷۹۹۶۰۹:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
با عرض ادب خدمت همه ياران الف من فکر میکنم امید به زندگی و تلاش برای رسیدن به اهداف مادی مثل مسکن ، شغل مناسب ، مسافرت ، لباس خوب و هزاران مورد مثبت باید به جامعه تزریق بشه تا روحیه اجتمایی و پیشرفت معنوی هم در کنارش بدست بیاد . مرگ حقه اما زندگی شرافتمندانه و همراه با عدالت هم حقه .
ناشناس۳۳۴۸۲۲۷۱۲:۲۹:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
وقتی می خواهند با گدایی از دشمن یک تکه نان بگیرند همان را هم نمی دهند هیچ همان غرب گراها که در راس امور بودن از عمد یا غیر عمد قدرت خرید را نابود می کنند که در بین دولت های گذشته سابقه نداشت ولی باز می خواهند بیایند در راس و تایید صلاحت هم بشوند.
ناشناس۳۳۴۸۲۹۶۱۳:۲۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
می گویید نباید فیلتری در کار باشد و هرکس تایید صلاحیت بشود و فقط توسط مردم باید انتخاب شوند چه کسی انتخاب شود و بعد که گند زده می شود....
ناشناس۳۳۴۸۳۰۰۱۳:۲۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
29 ماه از دولت فعلی می گذرد. 4 سال هم از مجلس. وضع مردم هم مشخصه
ناشناس۳۳۴۸۳۱۳۱۳:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
از بدتر شدن جلوگیری شده
بازنشسته کشوری۳۳۴۸۴۲۶۱۵:۱۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
دوست عزیز! من بازنشسته در دولت مردمی هم زیر گرانیها له شدم و سال به سال هم قدرت خریدم کمتر میشه و قرار سال آینده هم با افزایش کمتر از نصف تورم حقوقم فقیرتر بشم. لطفا برای منهم یک نسخه بپیچید!
ناشناس۳۳۴۸۵۹۰۱۸:۴۶:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
از بانی وضع موجود که تورم های بالا و ارزهای رانتی به جای گذاشت سوال کنید، در ضمن قدرت خرید را باید در اخر انتهای دولت نتیجه گیری کرد و نه اول و وسط همان طوری که دولت سابق از اول و آخر آن مقایسه شود هیچ دولتی در تخریب معیشت 40 درصد در کاهش آن و کاهش اعتماد عمومی مانند آن عمل نکرد و نخواهد هم کرد
ناشناس۳۳۴۸۰۰۲۰۹:۳۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
جامعه سالم تر با ترویج ورزش و نشاط
ناشناس۳۳۴۸۰۰۶۰۹:۳۸:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
همه این حرفها فقط روی کاغذ صحیح است. دوران نشستن و فلسفه بافتن دهها سال است که تمام شده.
ناشناس۳۳۴۸۳۱۲۱۳:۳۶:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
برای این پرداختن به فلسفه، نتیجه لازم را نداشته چون فقط گفتن بوده و کسی عمل نکرده. به نظرت کسی که گرون فروشی می کنه به مرگ فکر می کنه؟ کسی که بقیه رو اذیت می کنه به مرگ فکر می کنه؟ و ...
ناشناس۳۳۴۸۰۰۹۰۹:۴۲:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
این 3 بندی که نوشتید مرا به یاد رفتار و روش حال حاضر مسئولین کشور می اندازد!
ناشناس۳۳۴۸۰۱۴۰۹:۴۵:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
مردم خودشان می دانند با خدای خودشان در آن دنیا
ناشناس۳۳۴۸۰۱۵۰۹:۴۶:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
زندگی فقط یک بار است
ناشناس۳۳۴۸۱۶۷۱۱:۴۲:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اما ابدی است و مدت بسیار کوتاهی از آن در این دنیا است و ادامه همیشگی آن دنیا
ناشناس۳۳۴۸۲۸۲۱۳:۱۶:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
پس چرا برخی افراد این همه دروغ میگن و خلاف می کنند؟
ناشناس۳۳۴۸۴۱۸۱۵:۱۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
چون به مرگ فکر نمی کنن
ناشناس۳۳۴۸۰۱۷۰۹:۴۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
جامعه سالم با مجازات اختلاسگران و رانتخواران آنهم بطور فراجناحی و اعدام در ملا عام آنها و مصادره کل اموال آنها بدون توجه به جناح خودی و غیرخودی و بدون توجه به منصب و صندلی و گماردن افراد مدیرو‌سالم حاصل میشود نه توسعه فقر
ناشناس۳۳۴۸۰۲۳۰۹:۵۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
این دیدگاه اون هم در این اوج فشار اقتصادی و درد و رنج مردم
ناشناس۳۳۴۸۰۲۷۰۹:۵۲:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
یاد مرگ از نظر تربیتی مراتب و جایگاه داره نمیشه واسه کل مردم این سفارش و کرد شما دنیای مردم و آباد کردی مگه برسی به اخرتشون؟؟؟
ناشناس۳۳۴۸۰۳۳۰۹:۵۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
چون از رسیدگی به رفاه و آسایش ملت ناتوان هستیم ارزان ترین وسیله رو انتخاب کردیم ،برادر من مرگ و خودمون تجربه خواهیم کرد تو زندگی کردن رو بهمون یاد بده.
ناشناس۳۳۴۸۳۲۱۱۳:۴۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اولا همان طور که در مقاله ذکر شده یاد مرگ باعث میشه انسان در زندگی کمتر نسبت به خودش و دیگران خطا کنه و این به نفع دیگران هم هست، قدر وقتش رو بدونه و هدر نده و ... دوما وقتی مرگ رو تجربه کردی دیگه فایده نداره الان باید یاد مرگ باشی و درست زندگی کنی
ناشناس۳۳۴۸۰۳۶۰۹:۵۶:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اگه وقت کردی به زندگی هم فکر کن. در دولت مردمی، هر روز قدرت خرید پایبنتر میره.
ناشناس۳۳۴۸۰۴۲۱۰:۰۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
یاد مرگ. را یاد برخی مسئولان متخلف رانتخور فعلی و قبلی بیندازید که مثلاً با انحصار سواپ نفت و غیره ثروت نجومی به جیب نزنند
علیرضا۳۳۴۸۰۵۱۱۰:۰۸:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
جامعه ای زنده است که به زندگی فکر کند .جامعه ای پویا است که شاداب و سرزنده باشد .امید سرمنشا همه خوبی ها است .
ناشناس۳۳۴۸۲۳۲۱۲:۳۳:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
حضرت علی (ع) انسانی بودند که اهل مزاح و شوخی بودند اما گریه های ایشان در دل شب معروف است پس یاد مرگ با نشاط منافات ندارد
ناشناس۳۳۴۸۶۳۳۱۹:۲۸:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
ولی اهل ارائه آمار دروغ به ملت نبود اهل رانت نبود اهل ثروت اندوزی و قدرت طلبی نبود اهل ظلم به ملت نبود ،از ملت بی خبر نبود،همه جا دنبال منافع ملت بود خودش رو هم فدای ملت کرد
شهاب۳۳۴۸۰۶۲۱۰:۱۶:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
حتی یاد مرگ هم در کنار یک زندگی سالم و موفق مفهوم پیدا می کند،نه در جامعه ای که به هزاران درد بی درمان آلوده هست،اساسا تفکر در مورد هر چیزی نیازمند روح آرام و نگرش متعادل هست که مقدمه آن تامین حداقل های مادی برای زندگی می باشد،ملتی که صبح آفتاب نزده تا پاسی از شب اسیر تامین مایحتاج خود هست فرصتی برای تفکر ندارد.
سعادت۳۳۴۸۰۶۹۱۰:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
خیلی جالبه که این مقاله جزو سه مقاله اصلی الف امروز منتشر شده، گویا هیچ خبر مهم دیگری وجود نداره و اگر هم وجود داشته باشه به اندازه این مقاله وزین و سنگین نیست ، جناب الف چه هدفی در پشت انتشار این مقاله است ؟
عمار یاسر۳۳۴۸۶۷۲۲۰:۲۷:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اتفاقا بهترین مطلب هم هست یاد مرگ را اگر در جامعه جا بیندازیم نیازی به خواندن بسیاری از این خبرها را حس نمی کنیم و بسیاری ازاین اخبار اصلا اتفاق نمی افتاد .
ناشناس۳۳۴۸۰۹۶۱۰:۴۸:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
یاد مرگ رو نمیخواد یاد مردم عادی بدی که هر روز همه زندگیشون داره آب میره با این تورم و فشار. این یاد آوری هارو برای مسئولینی بکن که به وظیفه خود برای خدمت به مردم به درستی عمل کنند و صرفا به دنبال مقام و منصب و ثروت نباشند.
اصغر اصغر زاده۳۳۴۸۱۴۸۱۱:۲۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اپيكور فيلسوف يونان قديم گفته است كه از مرگ نمي ترسد چون : « وقتي كه من هستم ، مرگ نيست ، وقتي مرگ آمد ، ديگه من نيستم » !! وودي آلن كه گويا از كارگردانان و نويسندگان سينما است مي گويد : « من از مرگ نمي ترسم ، فقط دوست دارم وقتي مر گ آمد ، من آنجا نباشم » ! و اما مولاناي خودمان در مورد مرگ سخن بهتري دارد : « مرگ اگر مرگ است گو نزد من آ تا در آغوشش كشم تنگ تنگ من از او جاني برم بي رنگ و بو او زمن دلقي ستاند رنگ رنگ » ! و خدا رحمت كنه همه اموات شما ، مرحوم ابوي ما اعتقاد داشت كه : « خداوند بخاطر هيچ نعمتي بر انسان منت نگذاشته است ، غير از نعمت مرگ كه اگر مرگ نبود چنين مي شد و چنان » .... العهدة علي الابوي !! و نيز كسي ديگر گفته است : « من از اين دو روزه عمر به تنگ آمدم اي خضر چه مي كني به عمر جاودان كه داري » !! و حافظ شيرين سخن : « حجاب چهره جان مي شود غبار تنم خوشا دمي كه از اين چهره پرده بر فكنم چنين قفس نه سزاي چو من خوش الحانيست روم به گلشن رضوان كه مرغ آن چمنم » !!
اصغر اصغر زاده !۳۳۴۸۱۹۷۱۲:۰۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
-- نماز ميت فقط با همين چند نفر ؟ ... تصوير بالا را عرض مي كنم ! يادش بخير ! زماني كه ده دوازده ساله بوديم ، با مرحوم ابوي مي رفتيم سر ِ زميني كه پدر كشاورزي مي كرد ، در امامزاده شهر نماز ميت مي خواندند ، مرحوم ابوي گفت : پسر جان ا اينجا بنشين تا من نماز بخوانم ! --- پدر جان كي مرده ؟ -- نميدونم باباجان ! -- پس چرا مي خواهي نمازش بخواني ؟ -- ثواب داره پسرم ، ... ثواب ... !! بعد كه نماز ميت با جمعيت زيادي برگزار شد ، ديدم كه مرحوم ابوي زير تابوت رفت ، يكي از چهار دسته تابوت به كول گرفت تا سر قبر ! --- ثواب داره پسرم ... هر كه بود خدا رحمتش كنه ! . حالا منظور آن است وقتي تصوير بالا را ديدم كه نماز ميت با حضور چند نفر اندك برگزار مي شود بسيار تعجب نمودم ... خدا انشا الله همه رفتگان رحمت كنه !
ناشناس۳۳۴۸۲۷۷۱۳:۱۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
این عکس برای زمان کرونا است که اجازه تشییع با جمعیت بالا داده نمی شد
ناشناس۳۳۴۸۳۲۰۱۳:۴۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
خدا خيرت بدهد برادر كه گفتي !
ناشناس۳۳۴۸۲۱۰۱۲:۱۸:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اولا طبق تحقیق که اتفاقا خارجی هم هست Eight benefits of crying گریه کردن 8 فایده برای بدن دارد که یکی از آنها رفع تنش و آرامش است. پس گریه کردن خود باعث زندگی بهتر است. دوما یاد مرگ باعث می شود که با یاداوری گذرا و کوتاه بودن دنیا در برابر مشکلات ان مقاوم باشیم و در برابر خوشی ها سرمست و مغرور نشویم و نهایتا اینکه قدر عزیزانمان را بدانیم که شاید فردایی نباشد
ناشناس۳۳۴۸۲۹۳۱۳:۲۲:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
گریه حاصل از حزن بعنوان نتیجه یک امر خارجی حادث شده برفرد با ایجاد و ساخت غم و اندوه و حزن و گریه تفاوت دارد. ضمنا لطفا منبع علمی این تحقیق مورد ادعا را اعلام بفرمایید
ناشناس۳۳۴۸۹۴۹۰۷:۴۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
هیچ کس جز بیماران روانی اندوه ذاتی ندارند اندوه بخاطر رفتار و حوادث بیرونی اتفاق می افتد حال چه این رفتار بخاطر رفتار بد دیگران در فرد ایجاد شده باشد چه به خاطر پشیمانی از انجام رفتار بد از سوی خود فرد در حق دیگران
ناشناس۳۳۴۹۶۰۱۱۹:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
آنهاییکه بدلیل فقر معیشت و دستان خالی برای زن و فرزند چاره ای جز گریه ندارند باید چه کنند
ناشناس۳۳۴۸۲۲۰۱۲:۲۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
لطفا تخصص روانشناسی یا جامعه شناسی نویسنده و مستندات مطالعاتی ایشان را که منتج به چنین نتیجه گیری شده را اعلام فرمایید. البته لازم است جوامع نمونه نیز ذکر گردد. مثلاً حداقل از ابتدای انقلاب تا به امروز همواره یاد مرگ درحال پخش بوده. آیا حکم نویسنده بر نتایج حاصله در جامعه ای ایران جاری بوده.
ناشناس۳۳۴۸۳۰۳۱۳:۳۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بر فرض یاد مرگ در حال ترویج بوده این با فعلیت یافتن یاد مرگ در افراد تفاوت دارد. آیا الان همه مردم نسبت به این واقعیت زندگی هوشیار هستند و با توجه به این مطلب فحش می دهند؟ بد رانندگی می کنند و ...؟
ناشناس۳۳۴۸۲۴۵۱۲:۴۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
با این مطلب مخالفم باید زندگی کرد و زندگی کردن و شاد زیستن را ترویج داد .
ناشناس۳۳۴۸۲۷۸۱۳:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
طبق کتاب روانشناسی شخصیت لارسن، شادی هیجان برتر از نظر دنیای غرب است اما در مشرق زمین، حالت برتر، آرامش روح است نه شادی
ناشناس۳۳۵۱۰۷۷۱۱:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
شادی و آرامش لازم و ملزوم هم هستند و بدون هر کدام دیگری مفهومی ندارد.غم و اندوه خود نشانه ی بارز ناآرامی درون است.
ناشناس۳۳۴۸۲۵۵۱۲:۴۷:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
فلسفه حیات خیلی پیچیده تر از این باورها باید باشد.
ناشناس۳۳۴۸۲۵۸۱۲:۵۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
درست زندگی کردن و انسانیت ربطی به ترس از مرگ ندارد.
ناشناس۳۳۴۹۹۰۸۰۸:۵۰:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
آمار زنازادگی و مستی و قتل و ... خانه های سالمندان و افسردگی و اختلال روانی پس از سانحه (مثل تجاوز) در کشورهایی که تفکر شما را دارند و ترسی از مرگ ندارند خلاف گفته های شما را ثابت می کند. چرا که نفس دنبال نفع و شادی خویش است حال می خواهد دزدیدن پول مردم باشد یا دزدیدن آبروی دختر و یا ربودن و دزدیدن دل مردان نامحرم با بدن نمایی
ناشناس۳۳۴۹۹۰۹۰۸:۵۲:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
طبق روانشناسی انگیزه انسان برای انجام رفتاری یا کسب پاداش است یا فرار از تنبیه و باز طبق اصول روانشناسی اثر تنبیه بیشتر از تشویق است و الان آمریکا کل دنیا را با قوانین تنبیه و ترس از تحریم و جنگ به انجام خواسته های مد نظر خود وامیدارد لذا وقتی جهنمی در کار نباشد چطور می شود فرد دزدی را زرنگی نداند چطور می شود ترس از تنبیهی نباشد و شهوت خودش را کنترل کند.
ناشناس۳۳۴۸۴۰۹۱۵:۰۵:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
هیچ مدیریت عدالت محوری پیاده سازی عدالت و‌ سرکوب مفاسد و مفسدان. را به آخرت واگذار نمی‌کند.
بازنشسته خجل از خانواده۳۳۴۸۴۱۴۱۵:۰۹:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
با گرانیهای شدید و کاهش قدرت خرید به لطف دولت مردمی، من بازنشسته هر روز مرگ را جلوی چشمم میبینم و نیازی به یادآور آن نیست.
ناشناس۳۳۴۸۴۴۲۱۵:۳۷:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
جامعه سالمتر با احترام به عقايد همديگر، پرهيز از دروغ و دزدي، دادن حق انتخاب به مردم و كاهش فشار كمرشكن به آحاد ملت
ناشناس۳۳۴۹۰۵۲۱۰:۱۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اگر من از زندگی ابدی و پس از مرگ نگرانی نداشته باشم و اصلا معتقد به زندگی ابدی نباشم، چرا باید به عقاید شما احترام بگذارم و خودم را محدود کنم؟ هر طور دلم خواست زندگی میکنم حتی اگر شما آزرده بشی اهمیتی برایم نداره چون فقط شادی خودم مهم است بله اگر از ناراحتی شما ناراحت شدم، برای ناراحت نشدن خودم کاری میکنم که شما هم ناراحت نشی یا ناراحتی شما را نبینم که ناراحت نشوم در واقع بدون اعتقاد به زندگی ابدی، اخلاق معنای کاملی پیدا نمی‌کند
ناشناس۳۳۴۹۹۱۱۰۹:۰۱:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
ان کسی که خود را محدود نمی کند و ناراحتی دیگران برایش مهم نیست اختلاس می کند و برایش مهم نیست کودکی گرسنه بخوابد، یا با هزار عشوه و کرشمه سرلخت بیرون می رود و با کوله ای پر از عواطف دزدیده شده پدران و جوانان کوی و برزن به خانه برمی گردد و برایش مهم نیست که جوانی به گناه بیفتد یا پدری، بیدل به خانه برگردد و کودکی بچه طلاق شود و شبها با چشم خیس و بدون مادر به خواب رود و جوانی به گناه بیفتد. فقط خودشان شاد باشند برایشان کافی است و جالب انکه اسم دین شان هم انسانیت است!!
ناشناس۳۳۴۸۴۵۲۱۵:۴۵:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
جامعه ی سالم تر با: -هوای پاک -مهار تورم -ایجاد شغل -افزایش ازدواج و فرزند آوری -و جوانان با نشاط و امیدوار ...
ناشناس۳۳۴۸۴۵۶۱۵:۵۰:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
یاد مرگ برای انسانهای صالح فرحبخش و لذت‌بخش ست
ناشناس۳۳۴۸۴۸۴۱۶:۱۷:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
با این وضعیت اقتصادی دلهای مردم هیچ ذوق و خوشی ندارند.
کاوه۳۳۴۸۵۵۱۱۸:۰۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
مرگ برای همه موجودات پیش بینی شده است و اتفاق می افتد اما نوع زندگی و اینکه افراد چقدر برای جامعه شان مفید به فایده هستند مهم است . فردی که از بیت المال می دزدد ، فردی که کلاهبرداری می کند ، فردی که تمام تلاشش ضربه زدن به دیگران است ایا صرفا بخاطر مسلمان بودن یا شیعه بودن از مجازات در آخرت معاف است؟ قران‌و نهج البلاغه تماما پند و نصیحت می دهد اما آیا کارگزاران به دستورات عمل کردند یا فقط بفکر خودشان و دور و بریهایشان بوده اند؟
ناشناس۳۳۴۸۵۷۳۱۸:۳۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
یه بنده خدایی گفته بود که کارهایی که این دولت کرده و میکنه هزینه زندگی سالم رو برای مردم بالا برده و چقدر راست گفته
ناشناس۳۳۴۸۶۴۲۱۹:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اینکه از ترس عذاب کار بد نکنی یا به امید پاداش کار نیک انجام دهی چه ارزشی دارد؟! اگر بدون هیچ چشمداشتی در مسیر درست قدم برداری هنر کردی.
ناشناس۳۳۴۸۹۸۴۰۸:۴۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اگر این طور باشه که عالی هست ولی به نظرتون چند درصد از انسان ها به این مرحله می رسند؟
ناشناس۳۳۴۸۷۰۸۲۱:۱۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
این‌حرفها‌فقط‌نشان‌دهنده‌نامیدی‌و‌یاس‌در‌جامعه‌است.‌کنترل‌تورم‌و‌قانونمندی‌و‌ عدالت‌کارهدفمند‌سطح‌رفاه‌خوب،‌آینده‌ روشن‌برای‌‌بچه‌ها‌باعث‌میشه‌مردن‌هم‌سر جای‌خودش‌‌بامعنی‌باشه.‌وگرنه‌زندگی‌فعلی‌‌ اکثرمردم‌ایران‌عین‌مردنه
احسان۳۳۴۸۸۹۷۰۵:۳۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
با سلام آنچه دنیای غرب را به این شکل کرد پایبندی به قانون و کنترل های دقیق افراد جامعه بوده البته منهای قشر ثروتمند که معمولا قانون گریزانند چون به قدرت ها مرتب اند اما در کشور ما آنچه ایجاد بازدارندگی می کند هم قانون اساسی هست و شریعت یعنی دو عامل اما متاسفانه عمل نمی کنیم حتی به یکی از این دو . البته با پررنگ شدن نقش سیستم ها در زندگی مردم آن شاالله شاهد زندگی بهتری برای مردم عزیزمان خواهیم بود
ناشناس۳۳۴۹۱۴۵۱۱:۴۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
مرگ وجود دارد و واقعه مهم این است که بعد از آن چه اتفاقی می افتد بعد از مرگ زمان حساب و کتاب فرا میرسد چه به آن اعتقاد داشته باشیم و چه نداشته باشیم ، چه آن را فلسفه بافی بدانیم و چه ندانیم خواهیم سوخت و هیچکس به دادمان نخواهد رسید این را قرآن میگوید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین