خطرهای فضای مجازی برای کودکان/ هشدار درباره اعتیاد اینترنتی  

  4020924022

رییس پلیس فتا پایتخت بر ضرورت کنترل و نظارت والدین بر نحوه و زمان مصرف کودکان از اینترنت تاکید کرد.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در گفت‌وگو با مهر در خصوص ضرورت نظارت والدین بر نحوه مصرف کودکان از اینترنت گفت: در صورتی که استفاده از اینترنت بدون ضابطه و نظارت باشد اثرات مخرب بسیاری دارد که می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی، رفتارهای پرخاشگرانه در کودک شود و تأثیرات بسیاری منفی بر روح، جسم و سلامت کودکان و نوجوانان داشته باشد.

وی بیان داشت: برای کاهش آثار مخرب فضای مجازی باید طریق استفاده درست از این ابزار را به کودکان نشان داد. همچنین رفتار صحیح والدین و ارائه راهکارهایی جهت اصلاح رفتار کودکان، موجب راهنمایی و همراهی آنان می‌شود.

وی ادامه داد: تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی دستگاهی که کودک از آن استفاده می‌کند را به طور مرتب توسط والدین باید توسط والدین بررسی شود و والدین باید تنها زمانی که امکان نظارت بر کودک را دارند اینترنت را در اختیار وی قرار دهند. همچنین از نرم افزارهای کنترل والدین و مانیتورینگ استفاده کنند و مراقب تصاویر و مطالبی که فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند، باشند و همچنین برای استفاده از اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای قانون و ساعات مشخصی تعیین کنند.

رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: به دلیل آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی بهتر است والدین با وضع قوانین خانوادگی، زمان استفاده فرزندان از فضای مجازی را کنترل و ضمن بیان مخاطرات ناشی از این فضا، شیوه استفاده صحیح را به آن‌ها آموزش دهند.

سرهنگ معظمی گودرزی گفت: والدین با نظارت و کنترل و آموزش روش استفاده درست از اینترنت و محدودیت در مدت زمان استفاده کودکان و نوجوانان می‌توانند از اعتیاد اینترنتی فرزندان به فضای‌مجازی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه نباید کودکان را در فضای مجازی تنها بگذاریم گفت: والدین باید برای استفاده فرزندان از بستر اینترنت، قوانین و مقررات خانگی تعیین کرده و به آن پایبند باشند چراکه اگر نظارت صحیح والدین در زمان استفاده از اینترنت وجود نداشته باشد ممکن است فرزندان دچار آسیب‌های جدی شوند. فضای مجازی به بخش تفکیک ناپذیری از زندگی انسان‌ها تبدیل شده و با سرعت شتابان، تمامی عرصه‌های زیست بشر را تحت تأثیر قرار داده است از این رو ماهیت شناسی این فضا و تشخیص شرایط و الزامات، و تبدیل شدن به بازیگری توانمند در این عرصه نخستین گام است و هر گونه بی توجهی و غفلت نسبت به این پدیده صدمه‌ها و آسیب‌های خطرناکی را متوجه جامعه خواهد کرد.

وی در خصوص تهدیدات بازی‌های آنلاین برای کودکان گفت: این موضوع باعث افت تحصیلی و عدم تمرکز، افزایش رفتارهای پرخاشگرانه، انزوای اجتماعی و گوشه‌گیری و مشکلات جسمی و روحی می‌شود.

رئیس پلیس فتا پایتخت به آموزش مهارت نه گفتن از دوران کودکی تاکید کرد و بیان داشت: مهارت نه گفتن باعث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان در فضای مجازی و آینده کودکان می‌شود.

رئیس پلیس فتا پایتخت در خصوص خطر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای گفت: افزایش رفتارهای پرخاشگرانه، انزوای اجتماعی، دوری از خانواده و اجتماع و گوشه‌گیری از جمله موارد منفی تأثیر بازی‌های آن لای. است استفاده زیاد از بازی‌های رایانه‌ای باعث ایجاد تغییر در سلامت فیزیکی یا روانی و افت عملکرد تحصیلی دانش آموزان خواهد شد.

سرهنگ معظمی گودرزی با اشاره به نکات مهم جهت حفظ امنیت کودکان در فضای مجازی و برای جلوگیری از اعتیاد اینترنتی و سوءاستفاده کلاهبرداران سایبری از کودکان اظهار کرد: برای استفاده کودک از اینترنت ساعت مشخص کنید تا زیاد در این فضا غرق نشوند، موبایل و دستگاهی که کودک با آن وارد فضای مجازی می‌شود تنظیمات امنیتی انجام دهید و مدام این تنظیمات را بررسی کنید و همچنین مراقب باشید و نظارت کنید که کودک شما چه مطالبی را در اینترنت منتشر یا مشاهده می‌کند.سعی کنید هر بار که کودک به اینترنت وصل می‌شود از دور بر او نظارت کنید.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای به مرور زمان باعث تغییر در رفتار و روحیات، افت تحصیلی، انزوای اجتماعی و بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان می‌شود گفت: برای جلوگیری و درمان این اختلال باید وسایل بازی را از اتاق شخصی خارج و بازی‌های فکری را جایگزین آن کنیم، سرگرم کردن کودک با دوستان و خانواده، کاهش زمان بیداری و زود خوابیدن از جمله روش‌های درمان این اختلال است.

وی ادامه داد: بازی‌های رایانه‌ای که در آن نشانه‌های خشونت و خونریزی شخصیت‌های رایانه‌ای دیده می‌شود، باعث بی‌قراری و اضطراب کودکان می‌شود. این بازی‌ها با ترفندهای گوناگون چنان تأثیری بر فکر و اعصاب فرد می‌گذارند که در واقع خود او نیز جزئی از این مجموعه‌ی ماشینی می‌شود. با توجه به آسیب‌های بازی کردن افراطی برای کودکان و نوجوانان به والدین توصیه می‌شود سعی کنند فرزندان خود را تا حد امکان از بازی‌های رایانه‌ای جدا کرده و وادار به فعالیت‌های جسمی کنند.

سرهنگ معظمی گودرزی با اشاره به کلاهبرداری با گفت‌و گو های آنلاین درون بازی گفت: هرگز نباید اطلاعات و مشخصات خود را برای آنها بازگو کنید و با غریبه‌ها در گفت‌وگوهای آنلاین قرار ملاقات حضوری نگذارید اگر شما را ترغیب به نصب نرم‌افزار خاص یا کلیک بر روی لینک خاصی کرده‌اند، امتناع کنید.

وی در خصوص خطرات فضای مجازی برای کودکان گفت: مواجهه با محتوای نامناسب، زورگیری سایبری، سرقت اطلاعات و مزاحمت‌های آنلاین شایع‌ترین خطرات فضای مجازی برای کودکان هستند و متناسب با افزایش سن آن‌ها و ورود به سن نوجوانی سایر آسیب‌های روحی و روانی نیز ممکن است به علت استفاده نامناسب از شبکه‌های اجتماعی در فرزندان بروز پیدا کند.

رئیس پلیس فتا پایتخت ادامه داد: والدین می‌توانند با کمک انواع نرم افزارهای کنترل والدین ضمن ایجاد محدودیت زمانی، مشخص کنند کودکان هر روز چند ساعت مجاز به استفاده از اینترنت هستند و یا اینکه فرزندانشان چه روزهایی از هفته حق دارند از تجهیزات هوشمند خود استفاده کنند.

سرهنگ معظمی گودرزی با توجه به اینکه امروزه کودکان به استفاده از اینترنت اعتیاد پیدا کرده‌اند گفت: هنگام فعالیت در فضای مجازی، کودکان توجهی به از دست رفتن وقت خود ندارند، بدین ترتیب زمان خواب و استراحت خود را قربانی آنلاین بودن در فضای مجازی می‌کنند. بهتر است که در همان سنین کودکی نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی را به فرزندانمان آموزش دهیم تا در آینده دچار مشکلات روحی و روانی و دیگر معضلاتی که می‌تواند برای آن‌ها خطر آفرین باشد، نباشیم.

وی ادامه داد: ارتباط از طریق فضای مجازی در سال‌های اخیر جایگاه قابل توجهی در بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده است. شبکه‌های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد تأثیر گذارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیرگذارند و امروزه با توجه به نقشی که تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته‌اند، نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند. ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده‌ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین