جشنواره ملی حاتم ۲۸ آذر ماه وارد ایستگاه پنجم خواهد شد

گزارش بازرگانی، 236616،   4020915021

پنجمین همایش و جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) با همراهی وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و سایر متولیان نظام اقتصادی کشور 28 آذر ماه با موضوع محوری تولید و تاب آوری اقتصادی کشور، در محل مرکز همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد.

این رویداد ملی همچون ادوار گذشته تلاش دارد میعادگاه و حلقه وصلی باشد جهت هم افزایی و همگرایی نظام حکمرانی و فعالان اقتصادی کشور با هدف تبیین نقشه راهی منسجم برای عبور از بحران ها و ابر بحران های پیش روی اقتصاد مولد کشور.

به گزارش واحد روابط عمومی دبیرخانه دائمی طرح و جشنواره ملی حاتم(حمایت از تولید ملی) نشست مشترک اعضای کمیته علمی و اجرایی پنجمین جشنواره در محل دانشگاه صنایع و معادن ایران وابسته به وزارت صمت برگزار شد.

در این نشست پوریا قلیخان دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره با اشاره به سابقه و علل تشکیل دبیرخانه دائمی طرح ملی حاتم با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: بی شک نامگذاری سال های اخیر با محوریت تولید بیانگر اهمیت این موضوع در راهبردهای کلان جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان داشت: زمانی که در سال 1380 رهبر معظم انقلاب، اقتدار ملی کشور را امری جدایی ناپذیر از کارآفرینی و اشتغال مولد دانستند؛ بی شک حکیمانه موانع موجود مسیر حرکتی اقتصاد ایران در سال های آتی را در چشم انداز خود مشاهده فرموده بودند. در آن سال ها افزایش نسبی قیمت نفت و تحقق رشد اقتصادی با تقریب مناسب نسبت به پیش بینی های برنامه توسعه، توجه ها را از اهمیت مقوله تولید کمی منحرف نمود و لکن موضوع تحریم های نفتی اواخر این دهه و اوایل دهه 90 و تاثیر آن بر اقتصاد کشور سبب شد برای اولین بار مفهوم اقتصاد مقاومتی وارد ادبیات و واژگان اقتصادی کشور شود و در سال 1392 ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سبب شد این کلید واژه به اسم رمز عبور از ابرچالش های اقتصاد و نقشه راه تحقق توسعه کشور بدل شود.

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره ادامه داد: نامگذاری سال های 95 و 96 با عنوان اقتصاد مقاومتی تعیین تکلیفی بود برای نظام حکمرانی و فعالان اقتصادی کشور که سبب شد عده ای از علاقه مندان به این مفهوم که در آن سال ها در موضوعات مرتبط با تولید و برندسازی مشق می کردند، با استفتا از دفتر مقام معظم رهبری و تاکید معظم له مبنی بر انجام امور از مسیر قانونی، موضوع ماده 20 و 21 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مبنی بر "تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد"و نیز "تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی."را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت:از آنجا که مطابق بخشنامه شماره 250329/60 مصوب بهمن ماه 1396 وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تولید کشور، انجام رویدادهای ترویجی با موضوعات مرتبط می بایست تحت نظارت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری این وزارتخانه برنامه ریزی و اجرا می گردید؛ مقرر شد با همکاری این معاونت، مجلس شورای اسلامی و سایر متولیان بخش حکمرانی اقتصادی دبیرخانه دائمی همایش و جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) تشکیل گردد.

قلیخانی که دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد است در ادامه افزود: در سال های اخیر و پس از تشکیل دبیرخانه دائمی، همایش و جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) توانسته است به میعادگاهی برای ایجاد ارتباط دوسویه میان حکمرانان با فعالان اقتصادی کشور بدل شود و علاوه بر فراهم آوردن فضایی برای مفاهمه این دو بخش راهبردی نظام اقتصادی ایران به بخشی جدایی ناپذیر از نهضت و جنبش جهاد تبیین در موضوع اقتصاد مقاومتی تبدیل گردد.

این رویداد در سال های مختلف تلاش داشته تا با بررسی فرصت ها و تهدیدهایی که اقتصاد مولد کشور با آن ها رو به رو است و به مدد همراهی صاحبنظران دانشگاهی، مدیران و متولیان نظام حکمرانی و نیز فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی نسبت به تبیین نقشه راه برون رفت از بحران ها و ورود به زنجیره ارزش جهانی با عنایت به مفهوم درون زایی و برون گرایی اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کند.

در ادامه گزارش ادوار رویداد قلیخانی افزود: از آنجا که در دیدار مقام معظم رهبری با هیئت محترم دولت در شهریور ماه مجدد بر محور بودن تولید تاکید شده است؛ مقرر شد پنجمین همایش و جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) 28 آذر ماه سال جاری در محل مرکز همایش های صدا و سیما با حضور متولیان اقتصاد از قوای سه گانه، تشکل های معتبر اقتصادی و بیش از 500 واحد برگزیده صنعت و اقتصاد از 31 استان کشور با موضوع و محوریت تولید و تاب آوری اقتصادی واحدهای مولد اقتصاد کشور از مناظر مختلف برنامه ریزی و اجرا گردد.

او در پایان اشاره کرد: محوریت تولید با نقشه راه اقتصاد مقاومتی در محتوای رویداد مستتر خواهد بود و موضوعاتی همچون الزامات تحقق حکمرانی تولیدمحور در بازار سرمایه، بازیابی حلقه مفقوده تولید در برنامه هفتم توسعه، دیپلماسی اقتصادي در خدمت تولید صادرات محور، شناسایی جایگاه تولید ایرانی در زنجیره ارزش جهانی، آسیب­شناسی گلوگاه­های قانونی و نهادی حمایت از تولید، نقش هوش مصنوعی و انقلاب چهارم صنعتی در تولید و عارضه­یابی بحران و ابرچالش ناترازی انرژی در تداوم تولید توسط سخنرانان و پانلیست های همایش به بحث و مداقه گذاشته خواهد شد و امکان حضور علاقه مندان در جشنواره با ثبت نام رایگان از طریق سایت رسمی به آدرس hatamonline.ir میسر خواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین