مذهبی صورتی، شیعه هیئتی !

گروه تعاملی الف،   4020830008 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رشد هم‌زمان مذهبی صورتی و تشیع هیئتی نگران‌کننده است. نقطه مشترک هر دو، کم‌توجهی به وظایف شرعی است. یکی به خاطر جذب حداکثری و دیگری به امید رستگاری از راه هیئت و عزا.

مذهبی صورتی، شیعه هیئتی !

گروه تعاملی الف - علی بهاری:

اصطلاح مذهبی صورتی چند سالی است در کشور رایج و بعد از فوت خانم مهسا امینی شایع‌تر هم شده است. معمولا این عبارت را برخی مذهبی‌های انقلابی که به اسلام سیاسی حداکثری معتقدند برای توصیف کسانی به کار می‌برند که طرفدار مهربانی و خوش‌رویی با مخالفان سیاسی و عقیدتی‌اند و یا در اجرای احکام شرعی، آن سخت‌گیری گروه مقابل را ندارند. در مقابل، صورتی‌ها هم آنها را به سخت‌گیری بی‌جا و طرد اکثریت مردم متهم می‌کنند. در این باره چند نکته گفتنی است:

یک: مذهبی صورتی‌ مفهومی غلط‌انداز است که بد جا افتاده؛ مثل مفهوم آزادی. بسیاری از آزادی دفاع می‌کنند و شماری هم به آن می‌تازند در حالی که ده‌ها معنای مختلف می‌توان برایش برشمرد یا مفهوم آقازادگی که به صورت منفی جاافتاده است، در حالی که فرزندان بسیاری از مشهوران، ثروتمندان یا قدرتمندان خود نیز انسان‌های محترم و فرهیخته‌ای اند که موفقیتشان به خاطر تلاش خودشان است نه سوء استفاده از نام پدر. پس برای ستایش یا نکوهش صورتی‌گری، اول باید دقیقا معنای آن را مشخص کرد.

دو: مذهبی‌های صورتی با مخالفان دین و نظام مهربان‌ترند و این مولفه مهمی برای جذب دل‌ها است. قرآن به پیامبر می‌فرماید: «اگر خشن و سنگدل بودی، (مردم) از اطرافت، پراکنده می‌شدند؛ آل عمران، ۱۵۲» تا وقتی با مخالفان و دگرباوران مهربان و پذیرای آنها نباشیم زمینه‌ای برای گفتگو پدید نمی‌آید. پس اگر تنها عیب صورتی‌گری، رواداری با غیر باشد نقطه قوتشان را ضعف پنداشته‌اند. چه بهتر که منتقدان، خود را به این زینت بیارایند نه آن که دیگران را از آن محروم کنند!

سه: در آن طرف ماجرا، مذهب خطوط قرمز تغییرناپذیر هم دارد. نمی‌توان هر روز به خاطر تغییر گرایش جامعه که معمولا نتیجه ذائقه‌سازی رسانه‌ها است از خطوط قرمز مسلم شرعی عقب نشست و نام «جذب حداکثری» رویش گذاشت. فرض کنید روزی در جامعه ما اکثریت مردم به این نتیجه برسند که ازدواج بیهوده است و بهتر است هم‌جنس‌بازی جای ازدواج متعارف را بگیرد. آیا باید به خاطر میل اکثریت، دین را تغییر و به جواز هم‌جنس‌بازی فتوا دهیم؟ البته تغییرناپذیری دین به معنای این نیست که مُجریان دین مجازند مردم را به پیروی از دین مجبور کنند. اجبار به اطاعت از دین یک حرف است و دفاع از مرزهای عقیده و شریعت حرفی دیگر.

چهار: هم‌زمان با مذهبی‌های صورتی، جریان دیگری در دل شیعه دارد رشد می‌کند که آن را تشیع هیئتی می‌نامم؛ کسانی که تمام دین را در مناسکی مانند عزاداری، پیاده‌روی اربعین، جشن‌های مولودی و مراسم نُه ربیع خلاصه می‌کنند و هم‌زمان به واجبات و محرمات دینی کم‌توجه‌اند. چند سال پیش یکی از دوستان صمیمی‌ام به این جریان مبتلا شد و در نهایت سر از انحرافات عقیدتی درآورد. یادم می‌آید زمانی که هم‌اتاق بودیم شبی دیر وقت به اتاق آمد. روی گونه‌هایش جای زخم بود. با نگرانی پرسیدم: «چی شده؟ دعوا کردی؟» یکی دو بار جواب سر بالا داد. اصرارم را که دید اعتراف کرد: «شب شهادت امام باقره. تو هیئت لطمه زدم.» گمان نمی‌کنم حتی امام صادق علیه‌السلام هم برای شهادت پدر بزرگوارش لطمه زده باشد! گاهی هم که نقدی می‌کنیم، بی‌درنگ به مخالفت با دستگاه امام حسین علیه‌السلام و زیر پا گذاشتن سخن رسول خدا متهم می‌شویم. گویا پیامبر فقط به عزا دستور داده و هیچ توصیه‌ای درباره نماز و حجاب و حق‌الناس نداشته است!

پنج: رشد هم‌زمان مذهبی صورتی و تشیع هیئتی نگران‌کننده است. نقطه مشترک هر دو، کم‌توجهی به وظایف شرعی است. یکی به خاطر جذب حداکثری و دیگری به امید رستگاری از راه هیئت و عزا. امیر مومنان پاسخ صورتی‌ها و هیئتی‌های تند را به زیبایی و اختصار داده است. انگار همین امروز به گروه دوم می‌فرماید: «کارهاى مستحب اگر به واجبات زیان برساند موجب نزدیکی به خدا نمى‌شود؛ نهج البلاغه، حکمت ۳۹» پس اگر عزاداری مزاحمتی برای مردم درست کرد یا شب دیر خوابیدند و نماز صبحی قضا شد نباید در انتظار رستگاری بنشینند.

در سخنی دیگر هم که گویا خطاب به صورتی‌هاست می‌فرماید: «فقط دو شخص کمرم را شکستند؛ عالمی که از انجام گناه ابا ندارد و نادانی که اهل عبادت باشد. آن عالم با ارتکاب گناهان، مردم را از دینداری فراری می‌دهد و این نادان، به خاطر جهلش مردم را به سمت باطل می‌کشاند؛ غرر الحکم، ص ۶۹۶» مقصود ما بخش دوم حدیث است.

مذهبی صورتی مردم را به سوی آن چه که دین می‌داند (و در واقع دین نیست) می‌کشاند. مثلا به دنبال‌کننده‌های صفحه اینستاگرامش می‌گوید سگ نجس نیست یا بدون حجاب می‌شود نماز خواند. به شکل ناخواسته – ان‌شاء‌الله ناخواسته است! - شریعت را تغییر می‌دهد و تصور می‌کند کار نیک انجام می‌دهد. به قول قرآن: «آیا به شما خبر دهیم که زیان‌کارترینِ (مردم) در کارها، چه کسانی هستند؟ آنها که تلاش‌هایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده؛ با این حال، می‌پندارند کار نیک انجام می‌دهند؛ کهف/ ۱۰۳ و ۱۰۴» امید که این گونه نباشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۹۹۰۱۸۱۲:۲۴:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
طبق دستور شرع زن نباید خودنمایی کند حال با هر نوع پوششی حتی با چادر
ناشناس۳۲۹۹۱۰۶۱۳:۱۲:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۳۰
مذهبی صورتی چنانچه خود دین را تغییر دهد مانند آنچه گفتید مثلا سگ نجس نیست این شخص بدعتگذاری کرده اما آنچه که واقعیت دارد طرفداران اسلام رحمانی خود بیش از همه به احکام اسلام پایبندند ولی اجبار این احکام را خلاف خواست خدا میدانند مثلا خود کاملا با حجاب و به تمام فرایض پایبندند اما به اجبار حجاب اعتقادی ندارند چرا که این کار را سبب بی ارزش کردن حجاب مومنین میدانند.
ناشناس۳۲۹۹۷۸۴۰۱:۰۹:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۱
مذهبی واقعی مزاحمتی برای کسی ندارد و آزارش به کسی نمیرسد تا زمانی که ببیند حقی ضایع شده و الا به مسائل شخصی دیگران کاری ندارد
ناشناس۳۳۰۰۰۲۶۱۰:۲۳:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱
نگو بی آزار بگو بی تفاوت باشد.. مذهبی بی تفاوت نیست... من سمع منادیا ینادی....
ناشناس۳۲۹۹۱۵۸۱۳:۳۲:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۳۰
تمام این نوع حجاب ها جلب توجه کن‌ بر میگردد به بی غیرتی مردان
ناشناس۳۲۹۹۴۹۷۱۹:۱۳:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۳۰
درست است. اگر واقعا همه مردان غیرت داشتند که این آخر عاقبت مملکت نبود.
ناشناس۳۲۹۹۸۹۶۰۸:۱۵:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱
شما با همسر و خواهر و مادر خودت چه رفتاری می کنی اگر نخواهند حجاب داشته باشند چه می کنی؟
ناشناس۳۲۹۹۱۹۶۱۴:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۳۰
مذهبی صورتی‌! خوب است برای گروه دیگر که ذکر کردید رنگی انتخاب نکردید
ناشناس۳۲۹۹۳۴۸۱۶:۰۱:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۳۰
مرد می تواند خودنمایی کند؟ خیر
ناشناس۳۲۹۹۰۲۲۱۲:۲۹:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۳۰
متاسفم که این جمله را می گویم ، اما ریشه هر دو این جریانات را در نیاز به خودنمایی و جلب توجه افراطی و بی حد و حصر باید یافت ، و همچنین ریشه گرایش به تن نمایی و تیپ های پوشش عجیب و غریب و نامگذاری های خاص و شاذ و من درآوردی برای کودکان و تاریخ تولد و روشهای جدید مداحی و موسیقی های غیر معمول و هزاران نمود و جلوه دیگر در جامعه
ناشناس۳۲۹۹۱۳۲۱۳:۲۱:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۳۰
از مصائب مدرنیته هست
ناشناس۳۲۹۹۰۳۲۱۲:۳۲:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۳۰
از نظر ما مردم مذهبی صورتی و هیئتی نداریم. ما مردم یک سری آدم مومن می شناسیم که به دور از سیاست هستند و برای رضای خدا و خلق خدا کار می کنند و یک سری آدم مذهبی داریم که در جهت سیاست خود و مسئولشان اقدام می کنند و چیزی برای رضای خدا وجو ندارد
ناشناس۳۲۹۹۲۱۸۱۴:۱۲:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۳۰
ربطی به مذهبی بودن و نبودن نداره. هیچ آدم سالمی ابعاد شخصی زندگیش رو در شبکه های اجتماعی جار نمیزنه
ناشناس۳۲۹۹۲۲۲۱۴:۱۵:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۳۰
فضای مجازی یه عده محدود رو جوری به توهم انداخته بود که فکر می‌کردن اکثریت جامعه مثل اونا فکر می‌کنن، بعد از چندتا اتفاق و عدم همراهی مردم فهمیدن که کلا چقدر هستن، از اون به بعد فقط به اونایی که مثل خودشون فکر می‌کنن می‌گن «ما مردم» بقیه هم مهم نیست چی می‌گن!!
ناشناس۳۲۹۹۸۹۷۰۸:۱۷:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۱
اتفاقا از جمعیت حاضر در راهپیمایی ها هم میشه فهمید چند درصد مردم کدوم طرفی هستند.
ناشناس۳۲۹۹۷۷۹۰۱:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱
دسته دوم به ظاهر مذهبی
علی۳۲۹۹۰۳۴۱۲:۳۳:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
هردو گروهی که فرمودید بعلاوه مذهبی های میانه رو مجموعا ۱۵ الی بیست درصد جامعه هستند.
ناشناس۳۲۹۹۱۶۶۱۳:۳۸:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۳۰
از نظر شما البته!
ناشناس۳۲۹۹۰۳۵۱۲:۳۴:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۳۰
یک نکته در مورد مذهبی صورتی: اینها به اصطلاح بیشتر طرفدار رفق و مدارا و اسلام رحمانی هستند. اما فقط برای مخالفان مذهب ولی در برابر مذهبی های واقعی خیلی تند و بد برخورد میکنند این تناقض را چگونه جواب میدهند ؟ الله اعلم
ناشناس۳۲۹۹۱۶۴۱۳:۳۷:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۳۰
نکته عجیب و جالبی بود، از این زاویه دقت نکرده بودم
ناشناس۳۲۹۹۷۸۲۰۱:۰۵:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱
طرفداران اسلام رحمانی طرفدار صلح اند و طبیعتا با کسی که کاری به دیگران ندارد کاری ندارند ،اما اگر احساس کردند کسی مزاحم دیگران شده حالا چه مذهبی نماهایی که مزاحم غیر مذهبی میشوند و چه غیر مذهبی هایی که مزاحم عبادت مذهبی ها میشوند آنگاه اعتراض میکنند
ناشناس۳۲۹۹۷۸۳۰۱:۰۷:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱
مذهبی های واقعی منظورت چیه ، چرا خود شیفته هستید و فکر میکنید شما واقعا مذهبی واقعی هستید ، مذهبی های صورتی اگر شما کاری به بقیه نداشته باشی و مزاحم مسائل شخصیشون نشی کاری به کارت ندارن
ناشناس۳۲۹۹۰۷۱۱۳:۰۰:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۳۰
مذهب صورتی و ابی ندارد.
ناشناس۳۲۹۹۲۷۰۱۴:۵۶:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
اما صورتی و آبی تعریف داره، خصوصا آبی!
ناشناس۳۲۹۹۰۸۷۱۳:۰۴:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
مطلب درخور توجهی است
ناشناس۳۲۹۹۰۹۵۱۳:۰۶:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۳۰
... مفهوم آقازادگی که به صورت منفی جاافتاده است... آقازاده دقیقا اصطلاح کسانی است که پدرشان جزو مسئولان کشور است و با رانت پدر منافع مادی و معنوی دریافت می کنند.
ناشناس۳۲۹۹۰۹۷۱۳:۰۷:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۳۰
خطوط قرمز شرعی مشخص شده هرکسی ممکنه از رو غفلت گاهی این خطوط رو رد کنه اما از دایره تدین بیرون نمیره اما وای از زمانی که ما اصلا این خط قرمز ها رو انکار کنیم این خیلی خطرناکه این خط قرمز ها فقط مربوط به نماز وروزه نیست ودرمورد سبک زندگی وپوشش ونحوه تعامل با نامحرم ونانی که انسان سر سفره میذاره هم وجود داره. خدای متعال عاقبت همه ما رو ختم بخیر کنه
ناشناس۳۲۹۹۵۰۷۱۹:۲۷:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
الهی آمین
علی۳۲۹۹۲۳۹۱۴:۲۴:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
در شرایطی که هوای تهران مملو از انواع سموم شده و مردم‌ یکی بعد از دیگری دارن به سرطان و بیماریهای کشنده دچار میشن ، مسوولین مملکت و رسانه های کشور در فکر حجاب بان و حجاب صورتی و بگیر و ببند هستند؟؟؟
ناشناس۳۲۹۹۴۶۵۱۸:۲۸:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
سموم فکری و فرهنگی بدتر و خطرناکتر از سموم جسمی است مثلا سم خطرناک صهیونیزم سبب کشته‌شدن میلیون‌ها انسان شده است. و سم هرزگی و بی‌حیایی میلیون‌ها فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست برجای گذارده و فرزندانی که پدرشان نامشخص است و میلیون‌ها زن که در سنین کم ناچار به بزرگ کردن فرزند به تنهایی شده‌اند و یکی از فجیع‌ترین نمودهای تضییع حقوق بشر را ایجاد کرده است
ناشناس۳۲۹۹۳۱۸۱۵:۳۸:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۳۰
اون آقايي كه براي خودنمايي وسط جلسه كاري نماز ميخونه يا جاي مهر رو پيشوني ميزنه براش نسخه نداري؟
ناشناس۳۲۹۹۴۹۹۱۹:۱۴:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
شما نیت خوانی کردی!!!
ناشناس۳۲۹۹۵۵۲۲۰:۱۳:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
نیت خوانی نکنید. ریا بد است و این را همه میدانیم. اما این که فلان فرد در کارش ریا کرده یا نه، فقط خدا از نیتها خبر دارد.
ناشناس۳۲۹۹۴۵۰۱۸:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۳۰
شما هم فکر می‌کنید معصوم هستید و اشتباه ندارید و همه راه‌ها اشتباه است جز راه شما این همه اطمینان را از کجا إوردید هیچ فکر کرده اید که اشتباه کنید چه میشود
ناشناس۳۲۹۹۴۷۹۱۸:۵۰:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
ذکر فرمایشات امیر مومنان ع دل را صیقل میدهد. دم شما گرم.
ناشناس۳۲۹۹۵۱۵۱۹:۳۹:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۳۰
بنظرم اگه روزی اکثریت جامعه به نتیجه ای در تعارض با دین رسید، شما لازم نیست دین رو تغییر بدی. باید به نظر اکثریت احترام بذاری حتی اگه اشتباه باشه. و بعدش هم بری یه گوشه بشینی فکر کنی که چرا اکثریت جامعه به این نتیجه رسیدند.
ناشناس۳۲۹۹۶۷۸۲۲:۵۲:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۳۰
متاسفانه تفکر شیعه هیئتی مخصوصا در چند سال اخیر به شدت وبه طرز خسته کننده ای در صدا سیما نفوذ کرده !
ناشناس۳۲۹۹۷۴۵۰۰:۲۳:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۱
باید حسن ختام قانون باشد حتی اگر بد باشد .. اگر هم قانون غلط است باز با قانون بروید تغییرش دهید نه اینکه هر که راهی باز کند و ... باز مثل همیشه بسیار معتقدم افراطی گری آفت جامعه ایران است و حرکات جامعه را محدود به قشری خاص در هر جناح فکری می‌کند و مابقی افراد میانه روی جامعه ساکن می‌شوند و بیشتر وقتشان صرف توجیه یا تقبیح رفتار افراطیان می‌شود .. ازین رو از همه درخواست دارم در نظرات و اعمال مستقل باشند و اجازه ندهند تندروها راهی را باز کرده اند دنبال شود مگر در چارچوب مر قانون باشد ولاغیر
ناشناس۳۲۹۹۹۸۷۰۹:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۱
همه این مسخره بازی ها مال یک قشر واقع در شمال تهران است که سبک زندگی شو میخواد تو فضای مجازی اکثریت جا بزنه.
ناشناس۳۳۰۰۳۹۳۱۵:۱۶:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۱
ملاک خواست اکثریت جامعه است حتی اگر رفتن به جهنم باشد. ای پیامبر تو فقط تذکر دهنده هستی ،خواهند هدایت یابند خواهند هدایت نیابند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین