افزایش بودجه نظامی کشورهای شورای همکاری پس از «طوفان الاقصی»  

  4020819074

عملیات اخیر حماس در اراضی اشغالی و پیامدهای آن که شامل حمله گسترده صهیونیست‌ها به نوار غزه شده، این احتمال را مطرح کرده که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از بیم بی‌ثباتی، بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از بزرگ‌ترین واردکنندگان سلاح در جهان به شمار می‌آیند و بودجه نظامی، بخش بزرگی از بودجه عمومی آنها را تشکیل می‌دهد. حمله اخیر حماس به اراضی اشغالی و پیامدهای آن که شامل حمله گسترده رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌شود این احتمال را مطرح کرده که این کشورها از بیم بی‌ثباتی بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

با درگرفتن جنگ، هیچ یک از این کشورها به صورت رسمی از افزایش هزینه‌های نظامی خود سخن نگفته‌اند، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که چنین تصمیمی در کنار تلاش برای متنوع کردن منابع واردات سلاح گرفته شده‌ است. به گفته این کارشناسان، این وضعیت به خصوص در مورد عربستان و امارات صادق است.

عربستان در رتبه اول کشورهای عربی و دوم جهان (بعد از هند) در خرید سلاح است و بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۲۳ با ۶.۴ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۶۹ میلیارد دلار رسید. این مبلغ معادل ۳۰ درصد بودجه عربستان است.

این کشور ۶۱ درصد سلاح خود را از آمریکا و ۲۳ درصد را از انگلستان وارد می‌کند.

صفحه رسمی دولت امارات نسبت هزینه‌های نظامی در بودجه این کشور را بیان نمی‌کند، اما گزارش مرکز بین‌المللی مطالعات راهبردی (غیر دولتی) تأکید می‌کند که امارات دومین کشور خاورمیانه به لحاظ هزینه‌های نظامی بعد از عربستان است و ۵.۷ درصد تولید ناخالص داخلی خود را به تأمین سلاح اختصاص داده‌ است.

امارات ۳۵ درصد سلاح خود را از آمریکا و  ۲۸ درصد را از فرانسه وارد می‌کند.

همین گزارش قطر را سومین کشور حاشیه خلیج فارس به لحاظ بودجه دفاعی بعد از عربستان و امارات می‌داند و بودجه نظامی این کشور را ۱۳.۱ میلیارد دلار می‌داند که معادل ۱۱.۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

به نقل از میدل ایست نیوز، کویت در رتبه چهارم کشورهای عربی در هزینه‌های نظامی است و در بودجه سال ۲۰۲۳ خود ۱۲.۶ میلیارد دلار را به تأمین سلاح اختصاص داده که ۴.۱ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته‌ است و معادل ۱۲ درصد کل بودجه کشور است. کویت ۳۴ درصد سلاح خود را از آمریکا و ۲۲ درصد را از فرانسه تأمین می‌کند.

در رتبه پنجم عمان جای دارد که ۱۱.۴ میلیارد دلار برای خرید سلاح اختصاص داده‌ است، مبلغی که حدود یک درصد کم‌تر از سال گذشته است. این مبلغ معادل ۱۵ درصد بودجه عمان است که ۳۷ درصد سلاح خود را از انگلستان و ۱۶ درصد را از آمریکا وارد می‌کند.

در نهایت بحرین ــ بر اساس آمارهای رسمی وزارت دارایی این کشور ــ ۲.۹ میلیارد دلار از درآمدهای خود را صرف خرید سلاح کرده که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۳.۸ درصدی داشته است. این مبلغ معادل ۱۳ درصد کل بودجه بحرین است.

تهدیدهای متنوع

نبیل الخوری، کارشناس اقتصاد سیاسی و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت، درباره معنای این اعداد و ارقام می‌گوید که کشورهای شورای همکاری که بیشترین بودجه‌های نظامی در سطح دنیا را دارند در موقعیت ژئوپلیتیک حساسی هستند ضمن اینکه تولید نفت و گاز آنها برای اقتصاد جهان اهمیت حیاتی دارد و برای همین نیازمندند که امنیت خود را در برابر چالش‌ها و تهدیدهای متعدد حفظ کنند و این نیاز با درگرفتن جنگ در نوار غزه افزایش یافته‌ است.

الخوری تأکید می‌کند که جنگ در غزه باعث می‌شود که کشورهای شورای همکاری رویکرد متفاوتی را درباره تأمین سلاح و هزینه‌های امنیتی و نظامی پیش گیرند.

به نظر این کاشناس اقتصاد سیاسی، در این رویکرد تازه هزینه‌های جدید و بازنگری در برخی مواد قراردادها و توافقات امنیتی به خصوص در بخش هوش مصنوعی رخ خواهد داد چون حمله حماس به اراضی اشغالی به همگان ثابت کرد که وابستگی کامل به هوشمندسازی کامل تمهیدات امنیتی کارساز نیست و با اختلالات شدید همراه است.

وی می‌افزاید که یکی از پیامدهای احتمالی جنگ کنونی پیش رفتن جهان به سمت افزایش تسلیحات باشد و اگر چنین شود کشورهای شورای همکاری هم برای حفظ سهم خود از موازنه امنیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همین مسیر را پیش خواهند گرفت.

پیش از این مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن در گزارشی تأکید کرده بود که کشورهای شورای همکاری با چالش‌های امنیتی متعدد و متغیر مواجه‌اند که شامل «سیاست‌های ایران، نزاع‌های داخلی و منطقه‌ای و تنش‌های برآمده از مناقشه فلسطین و اسرائیل» مربوط می‌شود.

این مرکز در گزارش خود پیش‌بینی کرد که با توجه به چالش‌ها، کشورهای منطقه در مرحله پیش رو در پی تقویت توان نظامی و امنیتی خود برخواهند آمد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین