فقر و گرانی، نتیجه غیاب نخبگان اقتصاد است

گروه تعاملی الف،   4020710006 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عدم استفاده از کارشناسان اقتصادی شایسته و خبره، خود موجب افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف ایران و در نتیجه بحرانی شدن وضعیت معیشتی مردم خواهد شد.

فقر و گرانی، نتیجه غیاب نخبگان اقتصاد است

گروه تعاملی الف - محمد مهدی ترحمی، وکیل دادگستری:

مشکلات ناشی از فقر و گرانی به مرور زمان یکی پس از دیگری نمایان می‌شوند، اصولا در جامعه منظم با اقتصاد متعادل و کم تنش، جهت دستیابی به ثروت‌های کلان شرایط خاصی وجود دارد که باید طی شود و بدون زحمت و طی کردن اصول مربوطه، دستیابی به ثروت و امکانات رفاهی بالا میسر نخواهد بود، لیکن با افزایش نرخ تورم در جامعه؛ این شرایط و قواعد منتفی خواهد شد و افرادی ناشایست، بدون این که تلاش کنند یا اقدامات اساسی داشته باشند صرفا با قرار گیری در شرایط خاص به ثروت‌های کلانی دست می‌یابند و برخی دیگر از سر بدشانسی و یا تعلل در برخی اقدامات به خاک سیاه خواهند نشست و تمام یا بخش مهمی از دارایی و سرمایه خود را از دست می‌دهند و در نتیجه به طبقه پایین‌تر سقوط خواهند کرد.

بدون تردید در حال حاضر نرخ تورم ایران یکی از بالاترین میزان خود را تجربه می‌کند و جلوگیری از تنگدستی و رکود اقتصادی نیز مستلزم تدارک برنامه کارشناسانه توسط دولت و استفاده از افراد شایسته در حوزه های گوناگون بالاخص اقتصادی است تا اقشار تنگدست و کم‌درآمد با رفع مشکلات، اقدامات موثر دولت را حس کنند و حقوق‌بگیران و شهروندان زیر بار گرانی کمر خم نکنند.

عدم استفاده از کارشناسان اقتصادی شایسته و خبره، خود موجب افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف ایران و در نتیجه بحرانی شدن وضعیت معیشتی مردم خواهد شد، لذا دولت در راستای کتترل نبض تورم ناگزیر از مراجعه به افراد شایسته و نخبه است و مادامی که این‌ مهم تحقق نیابد، تورم فزاینده بر مردم تحمیل و در همه برهه‌های زندگی ایشان ظهور داشته و مردم کشور را برای تأمین ضروری‌ترین هزینه‌های زندگی با مشکلات فراوان روبرو خواهد نمود و تبعا موج گرانی و ورشکستگی تجار و رکود کسب و کار توام با فساد، به شکل گسترده یکی پس از دیگری در سطح جامعه نمایان می‌شوند.

فقر و تنگدستی منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و ارتکاب جرایم است، لذا حل مسئله موصوف الزاما باید در اولویت دولت باشد؛ در غیر این صورت خود به تنهایی می‌تواند جامعه را لبریز از خشم و بزه کند و طبقات اجتماعی با شکاف عمیق پدید آورد، چه آنکه شهروندان ظرفیت‌های خاصی برای پذیرش فقر و گرانی و فساد اقتصادی دارند و در چنین شرایطی معدود افرادی هستند که نا امید نمی‌شوند و مقاومت می‌کنند، برخی نیز دست به کارهای غیراخلاقی و غیرقانونی همچون احتکار می‌زنند و برخی هم ترجیح می‌دهند ادامه ندهند، لذا نمی‌توان از شهروند این انتظار را داشت که در برابر مشکلات اقتصادی و گرانی تاب‌آورند و پایدار باشند، افرادی که در فقر و تنگدستی به سر می‌برند، قاعدتا نمی‌توانند خود را با افزایش سریع قیمت‌ها هماهنگ کنند و پا به پای افزایش روزانه بهای کالا، قدرت خرید خود را بالا ببرند، نتیجتا فقرا، فقیرتر و سبد خرید آن‌ها کوچک‌تر و رنجشان افزون  می‌شود.

لذا مشاوران و کارشناسان اقتصادی دولت باید از باخردترین و نخبه‌ترین کارشناسان تعیین و مورد مشورت قرار گیرند، تا جامعه و وضع معیشت مردم از لغزش و پشیمانی ناشی از تصمیمات غیر اصولی افراد غیرمتخصص ایمن بماند، لذا با عنایت به گستردگی و پیچیدگی و موضوعات و اطلاعات اقتصادی، و لزوم کنترل نرخ تورم در جامعه، ضرورت حضور نخبگان اقتصادی بیش از پیش احساس می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۴۶۵۷۸۱۲:۰۷:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۲
این حرفهای سطحی یعنی چه؟ نخبگان اقتصاد دقیقا منظورتان چه افرادی هستند و میخوان چیکار کنن؟ مشکلات اقتصادی تا حدی جهانی است و اکثر کشورها درگیر آن هستند و بخشی از آن هم سیاسی است. اون نخبگان هم که شما میگی ته حرفشان این است که با آمریکا خوب شویم. در صورتی که آمریکا با ما خوب نمیشود. نمونه اش برجام. چون با نظام سیاسی ما مشکل دارد.
ناشناس۳۲۴۶۶۴۷۱۳:۰۴:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۱۲
امریکا فقط با 4 تا کشور مشکل داره یکیش هم ایران . بقیه هم کوبا کره شمالی و ...
ناشناس۳۲۴۶۷۹۰۱۴:۳۵:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۲
فقر فلاکت نتیجه عوامل قدرت است که هر گروه برای خود بانکی دارند و سایتی .
ناشناس۳۲۴۶۹۶۵۱۶:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۱۲
قوه تقنین و قضا و اجرا وضع معیشت و اقتصاد افتضاح افتضاح افتضاح
ناشناس۳۲۴۷۱۵۰۲۱:۰۲:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۱۲
علاوه بر ان یهو ۵میلیون اجنبی دیگر بر سرمان ناگهان هوار شدند و بیکارمان کردند
ناشناس۳۲۴۶۸۵۳۱۵:۲۳:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۲
فقر و گرانی نتیجه‌ی اعدام نکردن جانیان اقتصادیه
ناشناس۳۲۴۷۰۹۳۱۹:۱۳:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۲
راستش گاهی اعدام ، حیات‌ بخش و امید آفرین و نوید بخشه اعدام فتنه‌ انگیزان اقتصادی و اشرارِ معیشتی از اعتماد سازترین تکالیف قوای قضائیه
ناشناس۳۲۴۶۸۵۷۱۵:۲۶:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۱۲
امریکا دشمن خیالی درست می کرد برای استعمارگری ولی دشمن خیالی ایران برخلاف دیگر کشورها ابر قدرتی ان را به زیر دارد می کشاند .
ناشناس۳۲۴۷۳۲۲۰۴:۰۷:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۳
توهم چیز بسیار خطرناکی است، درمان نیاز دارد
ناشناس۳۲۴۷۲۹۷۰۱:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۳
ترکیه روسیه وتازگی چین رو هم اضافه کن والبته لبنان وسوریه
ناشناس۳۲۴۶۶۶۵۱۳:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۲
خدا وکیلی چند درصد مدیران ما و نفراتی را که برای موارد اجرایی خود انتخاب میکنند در رشته مرتبط با مسئولیت خود از دانشگاههای تراز اول ایران یا جهان درس خواندند؟ تقریبا هیچکدام...و این هم نتیجه مدیریت مشعشع مسئولان نامرتبط و نابلد....
سعید۳۲۴۶۶۶۷۱۳:۱۵:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۱۲
ته حرف شما اینه که اصولا هیچ کس نخبه نیست و ما خودمون کارارو می بریم جلو که نتیجش شده فقیر ترین کشور خاور میانه! به بیان شیوا تر من کار بلد نیستم و کار کسیی را هم قبول ندارم!
محمد قاسمی۳۲۴۶۶۶۹۱۳:۱۶:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۲
درک شما از اقتصاد چیه؟ اصل اساسی اینه که با تکونولوژی هزینه ها رو پایین بیاریم و سود رو ببریم بالا امروز ما برای سرپا نگه داشتن کشور خام فروشی میکنیم.( منابع آیندگان) محصولی که میشه با تکنولوژی روز دنیا صد برابر فایده داشته باشه تا به منابع آیندگان دست درازی نشه . اما اصلاح امور اقتصاد جز با بیرون رفتن نهادهای دولتی و حکومتی امکان پذیر نیست ما اقتصادی نداریم که بگیم بدیم دست نخبگان اقتصاد اصول ساده و روتینی داره که ما میخوایم قوانینش رو تغییر بدیم اشتباهی که بسیاری از کشورها در گذشته انجام دادن و شکست خوردن و بعدا اصلاح کردن مثل چین و کره جنوبی در خصوص امریکا شما بفرمایید دوستی عمیق ما با روسیه چه فایده ی عمده و ماندگاری برای کشور داشته؟ ما بابت همین روسیه و حمایت ازش در مضان اتهام جهانی قرار گرفتیم اما او چه کرد؟ دست از حمایت از ارمنستان کشید و به ترکیه اجازه حمله به سوریه داد و با عربستان بست و جزایر سه گانه را اشغالی نامید. ما برای رضایت خاطر روسیه برجام رو به عقب انداختیم و او بازارهای ما رو تصاحب کرد. حالا شما از امریکایی میگیی که ما علنا میگیم دشمنتیم. دوستی عمیق و دشمنی با هر دو قطب جهان برای ما ضرر داره ان شالله منافع ملی و پایدار جز اصول اساسی مملکت ما قرار بگیره و نخبگان واقعی و عالم در راس امور اقتصاد قرار بگیرن و در نهایت اقتصاد الویت اول و آخر ما باشه سرفراز باش میهمن من
ناشناس۳۲۴۶۹۰۵۱۵:۵۱:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۲
انصافاً خوب گفته
ناشناس۳۲۴۶۹۶۷۱۶:۴۴:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۱۲
چیزهای بی ریط به هم گره زدی؟ مثلا برجام عقب انداخته شد به خاطر روسیه !! انگار ایران عقب انداخته و به کدخدا گفته تعهدات را عمل نکن!!
ناشناس۳۲۴۷۱۳۹۲۰:۴۰:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۲
واقعیت اینه که منابع تکنولوژی رقابت پذیر هم عمدتا دست اروپا و آمریکاست و آنچه در اختیار چین و روسیه است بجز موارد معدود دست چندم همان تکنولوژیهای غربی است و دنباله روی ما از تکنولوژی آنها هم اقتصاد ما را رقابت پذیر و درونزاد نمیکند. امروز تکنولوژی یک پایه کلیدی قدرت است که برتری اقتصادی و نظامی را تضمین میکند و شما یا آنرا دارید یا لاجرم برای بقا وابسته میشوید. ادعای استقلال در فضای خلا تکنولوژی ادعای واهی است.
ناشناس۳۲۴۶۶۷۰۱۳:۱۶:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۱۲
به نظر من تا نگاه امنیتی و سیاسی حاکمان مملکت ما تغییر نکنه شما نخبگان رو هم بکار بگیرید دردی دوا نمیشه.
ناشناس۳۲۴۶۶۸۱۱۳:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱۲
برای توجیه فلاکت های اقتصادی فعلی ما که حتی چشمهای نابینا هم نمیتوانند منکر آن شوند اقتصاد همه کشورهای دنیا را زیر سوال می بری ؟! مطمئنا تفکر امثال شما در کشور حاکم است و با این طرز تفکر خیلی بعید است کوچکترین بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور حاصل بشود!!
ناشناس۳۲۴۶۸۶۲۱۵:۲۷:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۲
اولا کشورهای دیگر هم الان مشکلات اقتصادی فراوان دارند دوم هم جمع همه شدید ایران ازجمله جنابعالی!!
ناشناس۳۲۴۶۷۳۸۱۳:۵۸:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۱۲
نخبگان مورد نظر شما همانهایی هستند که به دلیل عدم توانایی ایجاد ارتباط ،با امریکا رابطه برقرار نمیکنند وگرنه اگه گوشه چشمی ببینند سر از پا نمی‌شناسند همانطور که برای گرفتن یک عکس سلفی با موگرینی همدیگر رو زیر دست و پا له کردند !
ناشناس۳۲۴۶۷۴۸۱۴:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۱۲
دوست عزیز ایا استفاده از نخبگان میشود حرف سطحی.
ناشناس۳۲۴۶۷۹۳۱۴:۳۶:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۲
استفاده از نخبگان اقتصادی شده سطحی ؟! همه مشکل اقتصادی دارند اونم شبیه ایران ؟! بی‌کیفیت ترین کشور جهان برای زندگی یعنی ایران انتخاب شد کمترین دستمزد جهان کنار سوریه و لبنان و رتبه یک مالیات در خاورمیانه چه ربطی به مشکل بقیه دارد ؟! هر 10 نفر 9 نفر در آمریکا خودرو دارد ایران هر 10 نفر 2 نفر الان مشکل اقتصادی بقیه که تحریم هم نیستن شبیه ایران است ؟ برجام تورم را تک رقمی کرد بعد از 28 سال ، برجام اسمش میاد همه چی ریزش می‌کنه همین امروز امضا بشه دلار میاد روی 20 ؟! آمریکا پول بلوکه شده آزاد می‌کنه اقتصاد تکان میخوره آمریکا معافیت نفتی میده اقتصاد تکان میخوره.
ناشناس۳۲۴۷۱۰۹۱۹:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۱۲
واسه توجیه عدم کارایی دولت رئیسی از هیچ بهانه ای کوتاه نمیایین
ناشناس۳۲۴۶۵۸۰۱۲:۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۱۲
حالا نخبگان و من جمله نخبگان اقتصادي كجا هستند ؟
عمران۳۲۴۷۱۵۷۲۱:۲۰:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۲
نخبگان علمی در بطن جامعه هستند، همان بچه هایی که در مدرسه نمراتشان از همه بالاتر است، همان دانشجویانی که در بین هم درسان خود به هوش و ذکاوت معروف میشوند و در المپیادها و مسابقات علمی مقام می آورند، همان محققینی که مقالاتشان در بهترین مجلات علمی منتشر میشود، همان فارغ التحصیلانی که چندین شرکت خصوصی داخلی و خارجی سر و دست میشکنند تا بتوانند جذبشان کنند. همان اساتیدی که برای مشورت جلوی دفترشان از وزیر و مدیر عامل ازشان وقت میگیرند. در یک کلام نخبه کسی است که توانایی ذهنی بارزی دارد بدون اینکه با اتکا به رانت های مختلف رشد کند و بدون اینکه از بالا به پایین در موقعیت مدیریتی قرار بگیرد. نخبه به صورت طبیعی و ارگانیک در جامعه رشد میکند و کیفیت کارش در محیط اطرافش مدام تصدیق میشود. نخبه یعنی امثال مریم میرزاخانی، ایمان افتخاری، منصور ستاری.
ناشناس۳۲۴۶۵۸۴۱۲:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۲
کدام اقتصاد دان ها جناب وکیل؟؟
ناشناس۳۲۴۶۵۹۴۱۲:۲۲:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۲
عدم استفاده از کارشناسان اقتصادی شایسته و خبره، خود موجب افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف ایران و در نتیجه بحرانی شدن وضعیت معیشتی مردم خواهد شد،نویسنده هنوز باور ندارد اوضاع بحرانی است. منشا مشکلات ما سیاسی است و تنها راه آن اصلاحات ساختاری سیاسی کلی است.
ناشناس۳۲۴۶۶۰۳۱۲:۳۳:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱۲
شما به صحبت های دیروز سخنگوی دولت در پاسخ به خانم دانشجو دقت کنید با چه اعتماد به نفسی دستاوردهای خیالی دولت رو بیان میکنند. واقعا این ها از قیمت ها خبر ندارند که بعید میدانم.
ناشناس۳۲۴۶۶۱۶۱۲:۴۴:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۲
صاحبان قدرت و ثروت اجازه اصلاح امور را نمی دهند و بدنه کارشناسی و نخبگان اقتصادی از صحنه حذف می شوند.
ناشناس۳۲۴۶۶۴۸۱۳:۰۵:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱۲
همون داستان توهمی چهار درصدی ها جناب قالیباف !
ناشناس۳۲۴۷۱۷۴۲۱:۴۲:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۱۲
و نیز توهم گران شدن فقط ۴ قلم کالا!!!
ناشناس۳۲۴۶۶۲۰۱۲:۴۹:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۱۲
نتیجه سیاسی کاری در اقتصاد هست ولو متخصص هم باشی
ناشناس۳۲۴۶۶۲۱۱۲:۴۹:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۲
اقتصادی که در تحریم اقتصادی هست از این بهتر نمیشه ! شما با ملیت ایرانی اگر سکونت خارج از کشور نداشته باشی هیچ حساب بانکی بین المللی برات حساب باز نمیکنه ! تازه سکونت هم داشته باشی خیلی بانکها قبول نمیکنن . الان شما بخوای خودرو وارد کنی یا گوشی موبایل نیاز به ارز داری باید یک چیزی بفروشی تا ارز بیاد الان در شرایط تحریم چطوری می تونی ارز وارد کشور کنی ؟؟ در شرایط انتظار داری اوضاع اقتصادی مردم خوب باشه ؟ با چی با مالیات زیاد گرفتن ؟
ناشناس۳۲۴۶۸۶۷۱۵:۲۸:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۲
از روش غیر معمول سلطه غرب وارد و خارج می شود
ناشناس۳۲۴۷۱۶۴۲۱:۳۳:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۱۲
تحریم مردم مهم است برداشته بشه نه فقط تحریم دولت !
ناشناس۳۲۴۶۶۳۵۱۲:۵۶:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۲
زمانی نخبگان سمت رشته های مهندسی می رفتند و الان سمت پزشکی! مقصر این اتفاقات آموزش و پرورش است!
التماس تامل۳۲۴۶۶۳۷۱۲:۵۷:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۱۲
مسوول مملكت بايد جايي بره كه به چالش كشيده بشه تا ببينه نخبه كيه.
ناشناس۳۲۴۶۶۶۸۱۳:۱۵:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۱۲
ما بعضا از نخبگان راه حل می‌خواهیم ولی متاسفانه دخالت سیاسیون در اقتصاد و اختلاس بعضی از سیاسیون مانع از موفقیت های اقتصادی است!؟ مثلا شما ارزش پول ما و افغانستان را از اسفند 1400 به بعد که با دلار مقایسه کنید می‌بینید که افغانی صعودی بوده در حالیکه ريال ایران نزول کرده؟
ناشناس۳۲۴۷۳۳۷۰۶:۵۵:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۳
این چه علمی هست که با دخالت، مختل می شود. به نظر، علم اقتصاد متعارف پولی، علمی مملو از معادلات بهره پرور و رباخیز می باشد. حق بصورت سیستماتیک، ناعدلانه توزیع می گردد.
محمد۳۲۴۸۲۸۶۱۹:۴۷:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۱۳
بسیار عالی
ناشناس۳۲۴۶۷۳۹۱۳:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۱۲
اصلا تمام مشکلات اقتصادی فعلی به خاطر حضور همان نخبگان اقتصادی مد نظر شما در سنوات گذشته میباشد. راه کار : کنار گذاشتن فرمول اقتصادی نئولیبرال میباشد که نه تنها ایران بلکه کل دنیا را فقیر کرده تا تعداد اندکی کلان سرمایه دار سود ببرند. تمامی دروس اقتصادی مدون امروزی ساخته و پرداخته دست سرمایداران برای سود بیشتر است. به نسخه های اصلی اسلامی و بومی برگردید.
ناشناس۳۲۴۷۰۶۳۱۸:۴۴:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۲
شاید به خاطرت نیاید زمان گذشته اقتصاد ایران تا ۱۲ در صد هم گاهی رشد داشت
ناشناس۳۲۴۶۷۸۹۱۴:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۲
کسی به حرف نخبه ها توجه نمی کند همه را از دایره دانشگاه و مراکز علمی بیرون می کنن.
ناشناس۳۲۴۶۸۳۹۱۵:۰۹:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۲
تا زمانیکه این سیستم تامین کننده منافع عده ای خاص هست جای هیچ اقتصاد دانی نیست.
ناشناس۳۲۴۶۹۱۴۱۵:۵۵:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۲
باید به آقای وزیر اقتصاد گفت که برادر عزیز آن کمیته ارزیابی زمانی درست است که اعضای آن خودشان دارای صلاحیت حرفه ای باشند نه این که چند تا آدم بی تجربه و بدون تحصیلات اقتصادی و فاقد کارنامه کاری مثبت را از بین رفقای دوران مجلس خود جمع کنی و این ها بخواهند مدیران متخصص را ارزیابی کنند.
SMAH1۳۲۴۶۹۲۳۱۵:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۱۲
در تمام این سال ها که من بیاد دارم (از دولت هاشمی به بعد)، همه وزرای مربوط به اقتصاد (بازرگانی، صنعت و معدن و ...) همه یا خودشان استاد دانشگاه بودند یا یک استاد دانشگاه پشتشان بود. مثلا در دولت احمدی نژاد، «صفدر حسینی» خودش اقتصادی بود و پشت دولت هم «دکتر پژوهان» بود و ... اتفاقا ایراد اقتصاد ما این است که استادانی را آورده ایم که می خواهند همان راهی را بروند که غرب رفته ولی چند مشکل دارد که خلاصه اش این است: «غربی‌ها تله‌های این راه را می دانند و در نهایت همین می‌شود که الان است». راهش این است که یک بار هم که شده به استادانی نگاه کنیم که «آمالشان غرب نباشد». دیدشان محلی (ایرانی-اسلامی) باشد و بر اساس آموزه‌های اسلام پیش برویم.
سعید۳۲۴۶۹۷۵۱۶:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۲
شما همش دنبال اسمی در حالی که رسم رو ول کردی. کجای اقتصاد ما نئولیبراله آخه؟! بورسی که 70 درصد سهماش دست دولته. صادرات و واردات کاملا توسط دولت انجام میشه. بانک ها همه مال ارگان های حکومتی خاصن و هیچ بانک عملا خصوصی یا بین المللی وجود نداره. تمام قیمت ها نرخ دولتی داره!
ناشناس۳۲۴۷۲۴۸۲۳:۳۹:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۲
چند دهه است که سیاست کشور ما رنگ شرقی گرفته است !! آیا شما میتوانید یک دست آورد بزرگ ما نشان دهید؟؟؟؟؟ آخر شرق و بخصوص روسیه چه چیز دارد که شماها اینقدر شیفته آنید و به غربیها میتازید؟؟؟؟ در ضمن برادر و یا خواهر گرامی، علم و صنعت و تکنولوژی، غربی و شرقی و غیره ندارد. در همه جای جهان آب در صد درجه جوش میآید و در صفر درجه یخ میزند. این به غربی و شرقی ربطی ندارد.
ناشناس۳۲۴۶۹۴۷۱۶:۱۹:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۲
اون کسی که میگفت اقتصاد دان به خط کردم کجاست؟
ناشناس۳۲۴۶۹۵۶۱۶:۳۱:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۱۲
این حرفا رو خیلی ساله میزنید
ناشناس۳۲۴۷۰۲۶۱۷:۵۷:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۲
در بیشتر پارامترها اقتصادی، سیاسی، اجتماعی پیشرفتی لاک پشتی داشتیم.
ناشناس۳۲۴۷۰۳۱۱۷:۵۸:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۲
تیم اقتصادی طالبان هیچ کدام سواد دانشگاهی ندارند ولی براحتی تورم را صفر کردند و ارزش افغانی در مقابل دلار امریکا را بالا بردند و چندین میلیارد دلار هم جذب سرمایه کردند نخبه اقتصادی و دکتر اقتصادی هم نیستند ولی اصول اولیه و ساده تجارت را رعایت میکنند که عبرت اموز است...
ناشناس۳۲۴۷۰۶۵۱۸:۴۷:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۲
اکنون هر کجا کم میاورند حواله به دولت قبل می دهند، واقعیت های محسوس وملموس را تحریف میکنند. ناکار امد ترین و بی مهارت ترین دولت ، دولت فعلی است .
آهنگر۳۲۴۷۰۶۸۱۸:۵۰:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۲
نویسنده محترم ما نخبه زیاد داریم اما نقشه راه مشخصی نداریم ، زمانی می توانیم از شر فقر، گرانی و تورم رها شویم که منسجم و هدفمند حرکت کنیم. وقتی سیاست اقتصادی را با سیاست خارجی گره می زنیم انتظار بیهوده است.
ناشناس۳۲۴۷۰۹۱۱۹:۱۱:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۲
فقر ، فساد ، گرونی .....
حسن۳۲۴۷۰۹۷۱۹:۱۷:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۲
اگر نخبه اقتصادی پیدا کردید که اهدافش فقط منافع ملت باشد نه هم حزبی وهم باندیش خبر کنید تا از افکارش استقبال کنیم مملکت نفراتی مثل حاج قاسم وبابائی وباکری وصیاد شیرازی وچمران نیاز دارد
ناشناس۳۲۴۷۱۱۵۱۹:۴۶:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۲
علت بدتر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی مردم علی الخصوص تو این دوسال کاملا مشخصه چقدر اسمون ریسمون می بافید دولت اگه در حدنصف شعارهای انتخاباتی خودش عمل می کرد الان اوضاع اینجور نبود
ناشناس۳۲۴۷۱۲۱۲۰:۰۴:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۱۲
ایران می‌توانست با اتکا به مجلس و احزاب قوی مانند برخی از کشور ها مثل با اتکا به جذب توریست یا تلاش مردمانش بدون داشتن منابعی مثل نفت و یا مثل امارت کوچک دبی که با اعلام شدن بندر آزاد و جذب توریست به یکی ازثروتمندترین و قوی ترین اقتصاد درجهان تبدیل شده به ابر قدرت اقتصادی و صنعتی مبدل شود
ناشناس۳۲۴۷۱۶۰۲۱:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۱۲
فقر و گراني نتيجه رانت خواري ، فساد اقتصادي ، احتكار و مديران بي لياقت است
ناشناس۳۲۴۷۱۷۰۲۱:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱۲
مشکلات روز به روز بیشتر میشه راه را باید درست رفت.
ناشناس۳۲۴۷۲۰۶۲۲:۲۷:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۲
قدیم که ما درس می خواندیم بعد از راهنمایی هنگام انتخاب رشته شاگرد زرنگها و باهوش تر ها می رفتند ریاضی فیزیک و علوم تجربی و تنبلها که به زور نمره قبولی گرفته بودند می رفتند رشته علوم انسانی ، بعد در دانشگاه برای رشته های مدیریت دولتی ، مدیریت صنعتی ، اقتصاد ، آمار فقط از بین رشته های انسانی می‌توانستند بروند و هنگام استخدام هم در دولت فقط از این رشته ها استخدام می کنند ، دانش آموزانی که در دبیرستان رشته های ریاضی فیزیک می رفتند بعدها در دانشگاه فقط رشته های مهندسی را می توانستند انتخاب کنند ، حالا شما خود قضاوت کنید مدیران کشور از چه قشری به مقام مدیریت رسیده اند‌.
باهر۳۲۴۷۲۱۸۲۲:۵۴:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱۲
تا در ایران شایسته سالاری و قانون‌گرایی و شفافیت و حزب های واقعی و آزادی های مدنی حاکم نگردد هیچ‌چیز و هیچ‌وقت درست نخواهد شد .
مهرگان۳۲۴۷۲۸۷۰۱:۱۱:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۳
تا زمانی که تیم اقتصادی دولتها از میان یک جمع بسته و انحصاری هر چهار سال دست به دست میشود وضعمان همین است که هست تا زمانی که تصمیم گیران اقتصاد کشور از میان یک مکتب و گروه انحصاری انتخاب میشوند نبایع توقع معجزه داشت تا زمانیکه چند رسانه زنجیره ای با اعلام امار دروغ و خااف در حال تطهیر و به به از دولت هستند امید به اصلاح اوضاع اب در هاون کوبیدن است در مغازه های قصابی گوشت گوسفند و گوساله از قرار هر کیلو بالای ۵۰۰۰۰۰تومان است در حالیکه رسا نه های حامی دولت خبر از کاهش قیمت گوشت میدهند
ناشناس۳۲۴۷۳۰۴۰۱:۴۹:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۳
مشکل بزرگ بودن دولت یا به عبارتی کارمندی قشر تصمیم گیر در سطح خرد و کلان است .. کارمند در هر سطحی معمولا تمام توان و تلاش خود را برای رسیدن به نتایج حداکثری به کار نمی‌بندد.. توضیحش سخت است ولی اکثرا میدانید منظور کجاست .. نخبگان باید در بنگاه های خصوصی با راهبری دولتی کوچک و چابک بدون قوانین دست و پا گیر فعال شوند.. این کارمندان را می‌شود به عنوان زیردستان این نخبگان در سازمان های خصوصی بکار گرفت و بر حقوقشان نظارت دولتی داشت.. آنوقت شایسته سالاری خود به خود اجرا و پیشرفت رنگ می‌گیرد..
ناشناس۳۲۴۷۳۲۳۰۴:۱۰:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۱۳
طرف نمیتونه بگه درد اصلی چیست، مقاله می نویسه غیر مستقیم اشاره می کنه، باید بشودها تاریخ اش گذشت، فایده ای نداره مگر …
ناشناس۳۲۴۷۵۴۳۱۰:۵۰:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۳
این مقاله رو یک وکیل دادگستری نوشته، یعنی شما ببین کسی که صلاحیت اظهار نظر در مورد اقتصاد رو نداره اومده یک مقاله راجع به حل مشکلات اقتصادی نوشته.
ناشناس۳۲۴۸۸۸۰۱۳:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۴
درایران ما نخبه اقتصادی نداریم .چون دیدگاه کلی درآموزش و پرورش و آموزش عالی، علوم پایه هستش پس انتظار معجزه نباید داشت.
ناشناس۳۲۴۹۶۲۱۲۱:۳۳:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۴
در کشوری که رشته مدیریت دولتی دانشگاه هایش از گروه علوم انسانی است وضعیت بهتر نخواهد شد ، یادم هست در سوم راهنمایی برای تعیین رشته در دبیرستان بچه زرنگ های کلاس می رفتند ریاضی فیزیک و علوم تجربی ، بچه تنبل ها که به زور قبولی سوم راهنمایی را می گرفتند می رفتند رشته علوم انسانی .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین