ادعای فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی: با دعوت دولت عراق اینجا هستیم و نقش ما غیر رزمی است  

  4020526020

فرمانده نیروهای ائتلاف در سخنانی ادعا کرده است که آن‌ها با دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند و نقششان غیر رزمی است.

ادعای فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی: با دعوت دولت عراق اینجا هستیم و نقش ما غیر رزمی است  

به گزارش مهر، منابع آمریکایی گزارش داده‌اند که «متیو مک‌فارلن»، فرمانده نیروهای ائتلاف در عراق و سوریه در سخنانی مدعی شده است که نقش نیروهای مستقر در عراق، فقط مستشاری است و با دعوت دولت عراق به این کشور آمده‌اند.

مک‌فارلن در این باره ادعا کرده است که ما با دعوت دولت عراق اینجا هستیم و نقش ما غیر رزمی است. ما اینجا به نیروهای امنیتی عراقی مشاوره می‌دهیم، به آنها کمک می‌کنیم و تجهیزات مورد نیاز آنها را فراهم می‌کنیم تا مطمئن شویم که آنها ظرفیت نیروهای رزمی لازم را دارند.

این فرمانده نظامی ارشد آمریکایی همچنین با اشاره به هشدار گروه‌های مختلف عراقی مبنی بر لزوم اخراج آمریکا از عراق گفته است که ما شبکه‌های اجتماعی را از نزدیک زیر نظر داریم و اطلاعاتی دریافتی از عراقی‌ها و نیروهای ائتلاف را بررسی می‌کنیم و اقدامات لازم را برای حفاظت از نیروهای ائتلاف و حتی نیروهای عراقی اگر تهدید شوند، انجام می‌دهیم.

این مقام نظامی آمریکا در عین حال اعتراف کرده است که برخلاف عراق، نقش نیروهای ائتلاف در سوریه، رزمی است و آنها در آنجا برای پاسخ به تهدیدهای شبه‌نظامیان آماده هستند.

ادعای حضور مستشاری فرمانده آمریکایی در عراق در حالی مطرح شده که پیشتر «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق در مصاحبه تلویزیونی درباره ارتباط با آمریکا و حضور غیرقانونی نیروهای این کشور در خاک عراق گفته بود: «موضع ما در این خصوص روشن و صریح است؛ عراق به نیروهای رزمی خارجی نیاز ندارد، زیرا سرویس‌های امنیتی قادر به کنترل امنیت در عراق در برابر هر تهدیدی هستند.»

نخست وزیر عراق ادامه داد: «شیوه کنونی حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق به سازماندهی مجدد به صورت قانونی و شفاف نیاز دارد که نیروهای سیاسی و پارلمان آن را اعلام کنند. دولت در حال گفتگو با ائتلاف بین‌المللی است و ما در جلسات شورای امنیت ملی، تیمی از نهادهای امنیتی را تشکیل دادیم تا این گفتگو را انجام دهیم و به زودی فرمول نهایی برای سازماندهی حضور ائتلاف در عراق به دست خواهد آمد.»

دو روز پیش نیز، پایگاه خبری المعلومه عراق در خصوص باج‌گیری آمریکا از این کشور نوشته بود: «آمریکایی‌ها عملاً از هیئت امنیتی بلندپایه عراق که به آمریکا سفر کرده بود، باج خواهی کردند. آنها مدعی شدند که تکمیل روند مسلح کردن ارتش عراق به تعهد دولت این کشور مبنی بر منحل کردن سازمان حشدالشعبی که ضامن امنیت عراق به شمار می‌رود، منوط است.»

بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها همچنین خواهان به کارگیری ۱۵۰ هزار تن از شبه نظامیان کرد سوری موسوم به قسد برای حمایت از مرزهای عراق و سوریه شدند.

عائد الهلالی یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد که این باج خواهی‌ها خطرناک‌ترین موضوعاتی است که آمریکایی‌ها می‌توانستند خطاب به هیئت امنیتی عراق مطرح کنند. وی افزود: «باقی ماندن دولت عراق در توافقنامه‌های تسلیحاتی با آمریکا به ضرر این کشور است. واشنگتن با خرید جنگنده‌های نظامی توسط عراق از فرانسه مخالفت کرده است. آمریکایی‌ها به هیچکدام از مفاد قراردادهای تسلیحاتی با عراق پایبند نیستند به طوری که بعضی از این مفاد را بعد از هشت سال از امضای آن عملیاتی کرده‌اند.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین