ماجرای ترور رئیس دولت اصلاحات/ اراده می‌کردم میتوانستم خاتمی را ترور کنم!

  4020127045 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرشاد طولابی، محافظ سیدمحمد خاتمی که قصد ترور او را داشت گفت: اگر اراده می‌کردم می‌توانستم خاتمی را از طریق روش‌هایی چون مسمومیت، انفجار، اسلحه کمری، قناصه و دورزن و... ترور کنم.

ماجرای ترور رئیس دولت اصلاحات/ اراده می‌کردم میتوانستم خاتمی را ترور کنم!

 با ظهور دوم خرداد 76 و رای 20میلیونی ایرانیان به سید محمد خاتمی، محافظه‌کاران که تصور نمی‌کردند ماراتن انتخابات را از دست دهند، تحرکاتی را برای به بن‌بست کشاندن گفتمان اصلاحات آغاز کردند؛ دوره‌ای که سید محمد خاتمی با عبارت هر 9روز یک بحران از آن یاد می‌کند. اما جدا از این رخداد در آن ایام زیر پوست رقابت محافظه‌کاران با اصلاح‌طلبان، رخدادی در حال وقوع بود که در تاریخ معاصر کشورمان ردپایی از آن مشاهده نمی‌شود.

یکی از اعضای تیم حفاظتی سید محمد خاتمی که از استان لرستان به نزدیک‌ترین فاصله با سید محمد خاتمی رسیده بود، فردی است که برنامه‌ریزی برای ترور خاتمی را در دستور کار قرار می‌دهد. تنها در خاطرات 4فروردین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که جماران آن را منتشر کرده است اشاره‌های کوتاهی به ماجرای ترور سید محمد خاتمی توسط فرشاد طولابی می‌شود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌نویسد: «پیش از ظهر دکتر حسن روحانی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) از قول آقای علی ربیعی گفت یکی از محافظان آقای خاتمی، قصد ترور ایشان را داشته و دستگیر شده است.» این فرد که حسن روحانی به نقل از علی ربیعی به آن اشاره می‌کند، فرشاد طولابی یکی از اعضای سپاه استان لرستان است که نقشه ترور خاتمی را در سال‌های ابتدایی پس از دوم خرداد 76 می‌چیند.» دست روزگار فرشاد طولابی را از لرستان به نزدیک‌ترین فاصله با رییس دولت اصلاحات می‌کشاند.

طولابی در گفت‌وگو با «اعتماد» که بهمن‌ماه 1401 صورت گرفت، به ابعاد گوناگون برنامه‌ریزی‌هایش برای ترور خاتمی اشاره می‌کند. جالب اینجاست فردی که پس از دستگیری زمینه آزادی او از زندان را فراهم می‌کند سید محمد خاتمی یعنی همان فردی است که نقشه ترور او را بارها مرور کرده است. سید محمد خاتمی به محض آگاهی از دستگیری طولابی طی نامه‌ای اعلام می‌کند که هیچ شکایتی از نامبرده ندارد. با گذشت بیش از 2دهه از موضوع، طولابی در دفتر روزنامه اعتماد نوری به ابعاد پنهان تلاش‌هایی می‌تاباند که برای ترور خاتمی انجام داده است. 

   ‌در خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به نقل از افرادی چون حسن روحانی و... به ماجرای ترور سید محمد خاتمی اشاره شده است. این اظهارات به نقل از شخص شما بیان شده است. لطفا بفرمایید ایده ترور خاتمی از کجا به ذهن شما خطور کرد؟ 

از سال 76 و 77 بود که تقابل فکری و عملی من با جریان اصلاحات آغاز شد. این تنفر و تقابل بسیار هم شدید بود. در آن سال‌ها احساس کردم انحرافات جدی در ساختار اجرایی در حال وقوع است. تصور می‌کردم مهره‌چینی‌هایی با اهداف خاصی در حال انجام است.

در آن ایام من آقای هاشمی‌رفسنجانی را نماد اُمویت دوران جدید می‌دانستم، تصورم این بود که این جریان برای به دست گرفتن ساختارهای قدرت تلاش می‌کند. آقای خاتمی هم بعد از هاشمی با شعار اصلاح‌طلبی و توسعه روی کار آمد و به تعبیر من تکمیل‌کننده پازلی بود که آقای هاشمی‌رفسنجانی برنامه‌ریزی کرده بود. مثلا تلاش می‌کرد وزارت اطلاعات را تحت سیطره بگیرد. سپس مجلس را هم با حضور جبهه مشارکت و آقای کروبی در اختیار گرفتند و حتی برنامه‌ریزی برای نفوذ در سپاه هم در آن زمان آغاز شد. 

  ‌به هر حال بیش از 20میلیون ایرانی به آقای خاتمی رای داده بودند تا تغییراتی را در نظام حکمرانی اعمال کند. طبیعی بود که ایشان کابینه (از جمله وزارت اطلاعات و...) را بچینند، ترکیب مجلس پنجم و ششم هم با رای مردم شکل گرفت. آیا تلاش قانونی برای کسب قدرت و پاسخگویی به مطالبات مردم ایرادی دارد؟

وقتی انتخابات سال 76 پیش آمد، خانم عفت مرعشی همسر آقای هاشمی اعلام کردند هاشمی‌رفسنجانی، سید محمد خاتمی را رییس‌جمهور کرده. تدابیری که آقای هاشمی اتخاذ کرد، کک تقلبی که به جان مردم انداخت، سخنرانی که در نمازهای جمعه داشتند و... باعث شد تا نام خاتمی از صندوق‌های رای بیرون بیاید. در حالی که ناطق نوری و خاتمی دو روی یک سکه بودند. هر دو هم دو انگشتر انگشت آقای هاشمی بودند. در کل متوجه شدم خاتمی به دنبال استحاله نیمه تند انقلاب و مبانی نظام هستند.

  ‌شما در آن زمان در سپاه لرستان خدمت می‌کردید؟ چرا از خاتمی گلایه داشتید؟

بله، آقای خاتمی می‌گفت: «ما که نمی‌توانیم دور آسمان دیوار بکشیم تا امواج ماهواره نیاید. ما باید به فکر مصونیت باشیم، نه ممنوعیت. باید کاری کنیم که جوان ایرانی دنبال لاابالی‌گری نرود.» ظاهر صحبت‌ها ایرادی ندارد، اما اگر به  لایه‌های عمیق‌تر موضوع دقت شود، ایرادات نمایان می‌شود، چرا که حوزه متافیزیک شبیه فیزیک انسان نیست.

  ‌مگر در دهه‌های بعد مسوولان توانستند جلوی رشد ماهواره، اینترنت، فضای مجازی و... را بگیرند؟

به هر حال بحث اینترنت ملی و محدودسازی‌های اخیر بحث خوبی است.

  ‌ببینید، من با شما بحث‌های عقیدتی ندارم، موضوع این گفت‌وگو بحث تصمیم شما برای ترور آقای خاتمی است. درباره شرایطی که منجر به این تصمیم شد، توضیح می‌دهید؟

پس از اینکه متوجه خطرات فراوان اصلاح‌طلبی برای کشور شدم، سال77 نامه‌ای ناشناس به آقای خاتمی ارسال کرده و در آن صریحا ایشان را خطری برای مملکت خطاب کردم و او را مرید شیطان دانستم. در آخرین جمله این نامه هم تاکید کردم: «یقین بدانید اگر تا به حال برای خاتمه دادن به حیات دنیوی‌تان اقدام نکرده‌ام به این دلیل بوده که هنوز ایشان را امیدوار به اصلاح می‌دانم.» در غیر این صورت این تهدید را مقید کردم به بقا و عدم بقای ایشان. در واقع ایشان را تهدید به ترور کردم.

  ‌یعنی شما معتقد بودید سید محمد خاتمی به‌رغم تایید شورای نگهبان، رای بالای مردم و تنفیذ رهبری، شایسته حذف فیزیکی و ترور است؟

در مورد بنی‌صدر هم این مراحل طی شد اما امام(ره) فرمودند اگر شما (بنی‌صدر) را خطری برای اسلام و کشور بدانم، تنفیذ خودم را پس می‌گیرم. من هم فکر می‌کردم در خصوص آقای خاتمی اگر قیدهای شرعی و قانونی صریحا یا قریب به تصریح از بین برود، باید وارد عمل شوم. یعنی اگر مشکلاتی چون حوادث کوی دانشگاه ادامه یابد و مسوولان دولت اصلاحات به جای خاموش کردن آتش اعتراضات، آتش بیار معرکه شوند، برای ترور رییس دولت اصلاحات راسا وارد عمل می‌شوم. 

  ‌این نامه در چه تاریخی به دفتر آقای خاتمی ارسال شد؟

در 30دی‌ماه 77 این نامه با نام مستعار عبدالله فانی ارسال شد. 2نسخه از این نامه هم به دفاتر دیگری ارسال کردم تا از نامه من سوءاستفاده نشود.

  ‌چه شد که محافظ آقای خاتمی شدید؟

حفاظت سپاه انصار، یکسری نیروی ثابت داشتند و گروهی از نیروها هم متغیر بودند. این نیروهای متغیر را به صورت دوره‌ای از برخی سپاه‌های استانی تامین می‌کردند. ماموریت‌های یکساله، دو ساله و بیشتر به این نیروهای استانی محول می‌شد. هر بار هم یکی از استان‌ها این نیروها را تامین می‌کردند. من در تیمی 20نفره از استان لرستان انتخاب شدم. ابتدا مردد بودم که بروم یا نروم، چون نامه تهدید برای آقای خاتمی فرستاده بودم و نمی‌دانستم رفتنم به صلاح است یا نه؟

  ‌چه شد که تصمیم گرفتید بروید؟

به خاطر اوضاع اقتصادی بدی که داشتم و حضور در این ماموریت اضافه‌کاری‌ها و مزایای مالی خاصی داشت و حقوقی 2برابری را به دریافتی‌ام اضافه می‌کرد، قبول کردم. در اردیبهشت ماه 78 عضو تیم حفاظتی آقای خاتمی شدم. جالب اینجاست در حوزه مسوولیت‌هایی که سپاه انصار در خصوص حفاظت از مجلس، ریاست‌جمهوری، قوه قضاییه و... دارد، قرعه حلقه حفاظتی فیزیکی شخص سید محمد خاتمی به نام من افتاد. البته ابعاد حفاظتی رییس‌جمهوری شامل حلقه حفاظت فیزیکی و حلقه حفاظت ویژه می‌شود. من در آن زمان 30سال سن و با درجه سروانی سپاه فعالیت داشتم.

  ‌حلقه فیزیکی با حلقه ویژه حفاظتی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت حلقه ویژه و حلقه فیزیکی، طول مداومت همراهی با ایشان و گستره تسلط و نزدیکی به ایشان بود. مسوول تیم حفاظتی ویژه سید محمد خاتمی، محمد صفوی بود و مسوول حلقه فیزیکی ایشان هم آقای علی اکبر هدیه‌لو بودند. دست بر قضا من در تیم حفاظتی فیزیکی ایشان افتادم و در ماموریت‌های داخل شهر و سفرهای استانی همراه ایشان بودم. از نظر مجاورت و اشراف هم در کنار آقای خاتمی بودم. به ایشان بسیار نزدیک بودم و در دسترس من قرار داشتند.

  ‌در آن زمان آیا هرگز فرصتی رخ داد تا با آقای خاتمی صحبتی داشته باشید؟

اتفاقا به دنبال این بودم که سر صحبت را با ایشان باز کنم و بگویم آقای خاتمی دنیایی که اینقدر بی‌ارزش است و بدون اینکه بدانی و بفهمی، خداوند اجل را بیخ گوشت می‌گذارد، آیا بهتر نیست دست از اعمالت ‌برداری. من اگر اراده می‌کردم می‌توانستم سید محمد خاتمی را از طریق روش‌هایی چون مسمومیت، انفجار، اسلحه کمری، قناصه و دورزن و... ترور کنم. اگر بگویم از رگ گردن تا چند کیلومتری می‌توانستم ایشان را ترور کنم به گزاف سخن نگفته‌ام.

  ‌آیا هیچ‌وقت به ذهن‌تان خطور کرد که ایده ترور را عملی کنید. آیا با خودتان درگیری ذهنی داشتید؟

اتفاقا نیروهای حفاظت اطلاعات که بعدها مرا بازداشت کردند، عین این پرسش‌های شما را مطرح کردند. گفتم، خیر. خیلی راحت کنار ایشان می‌ایستادم و همراهی‌اش می‌کردم. هیچ وقت به چنین فکری نیفتادم. تنها فکری که داشتم، این بود که چطور دست قضا چنین شرایطی را شکل داده است. گاهی اوقات می‌خواستم به ایشان بگویم من نویسنده نامه تهدید جانی‌اش هستم، اما سکوت کرده و به دنبال فرصت مناسب بودم.

  ‌آیا می‌دانید دولت آقای خاتمی بهترین آمارهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دیپلماسی را در میان همه دولت‌های پس از انقلاب ثبت کرده است.

بله از نظر من این‌طور بود. تجربه هم ثابت کرد که شاید درست فکر نمی‌کردم. در این برهه احساس کردم تحولاتی در حال وقوع است، 2ماه پس از حضور در تیم حفاظتی ایشان، ماجرای کوی دانشگاه در سال 78 شکل گرفت. در همان اوایل رخداد کوی دانشگاه، یک بار پوستری از عکس میرزا رضای کرمانی در بساط دستفروشان روبه‌روی دانشگاه تهران دیدم. تصویری که در آن میرزا رضا با غل و زنجیر روی پله‌ای نشسته و جمله‌ای بالای سر ایشان ثبت شده که می‌گوید: «این‌ دار را به یادگار نگه دارید. من اولین نیستم و آخرین هم نخواهم بود.» این پوستر را خریدم و به صورت جدی پیروی نامه قبلی برای آقای خاتمی فرستادم. شماره تلفن مسوول دفتر ایشان را هم پیدا کردم و به نحوی که قابل کشف و ردیابی نباشد، تماس گرفتم که این نامه را به شوخی نگیرند. 

  ‌پس از سال 78 است که تصمیم شما برای ترور جدی‌تر می‌شود. درست است؟

پس از ارسال پوستر، مرحوم ری‌شهری، آقای خاتمی را برای کمک به توسعه حرم به شاه عبدالعظیم دعوت کرد. در این سفر من به عنوان محافظ همراه آقای خاتمی بودم. برای خود من این سفر طنز ذهنی بود. با خودم می‌گفتم، از یک طرف نامه تهدید به ترور برای ایشان فرستادم، از سوی دیگر هم پوستر میرزا رضای کرمانی را داده‌ام، حالا همراه ایشان به محل ترور ناصرالدین‌شاه (حرم عبدالعظیم) آمده‌ام، به نظرم بهترین مکان برای ترور بود. وقتی متوجه پروژه برخی افراد و جریانات برای به آشوب کشاندن کشور شدم، انگیزه‌ام برای ترور بیشتر شد. افرادی مانند عبدالله نوری، موسوی لاری، تاجزاده و...مقابل دانشگاه تهران می‌رفتند و بر آتش مشکلات می‌افزودند.

  ‌اتفاقا بررسی‌های دقیق‌آماری نشان می‌دهد با تدابیر وزارت کشور دولت اصلاحات مهار رخداد اعتراضی کوی دانشگاه به‌رغم اینکه وسعت بسیاری داشت به نسبت رخدادهای اعتراضی 96، 98 و1401 بسیار معقول‌تر و با تلفات کمتر انجام شد. 

پشت صحنه جمع‌آوری رخدادهای اعتراضی کوی دانشگاه خود آقای خاتمی بودند. برخی اصلاح‌طلبان که به دنبال عبور از خاتمی بودند، می‌خواستند از ایشان سوءاستفاده کنند. 

 در این زمان اتفاقات مشکوکی در حول و حوش زندگی من رخ داد.

  ‌اتفاقات مشکوکی که فکر می‌کردید برای شما رخ داده، چه مواردی بودند؟

چند گلوله کلاشینکف و مقداری تی‌ان‌تی و... تعدادی رونوشت نامه که طی سال‌های 76 و 78 برای ائمه جمعه و نمایندگان و سایر مسوولان فرستاده بودم را جایی در کوه در خرم‌آباد پنهان کرده بودم. این نامه‌ها را با دستگاه کپی محل خدمتم در خرم‌آباد آماده می‌کردم. البته بعدها دادسرای نظامی 75هزار تومان بابت این کپی‌ها از من گرفت. این اقلام گم شدند و من نگران شدم. احساس می‌کردم زباله‌های منزل من کنکاش می‌شود. مسائل مشکوک دیگری هم اتفاق افتاده بودند که باعث هراس من شده بودند. اینجا بود که به دو دلیل از طریق حفاظت اطلاعات بیت تلاش می‌کردم، رهبری را ببینم. یکی اینکه پس از استغاثه‌ای که به امام زمان داشتند، خون گریه کردم و می‌خواستم با ایشان صحبت کنم. دومین موضوع هم مربوط به ترور آقای خاتمی بود. در آن زمان مسوول حفاظت ایشان شخصی به نام سردار باقر بودند، از ایشان خواستم اجازه دیدار را بدهند. حریف ایشان نشدم و ایشان گفتند ابتدا باید به من بگویی. ماجرا را برای ایشان شرح دادم. گفت من این اختیار را ندارم باید از فرد دیگری کسب تکلیف کنم. 

  ‌آیا هیچ‌وقت درباره نحوه ترور خاتمی فکر کردید؟

در سال‌های بعد که حفاظت اطلاعات دستگیر شدم، از من سوال کردند که اگر قرار بود چنین اقدامی کنی، چگونه و چه نوع این کار را می‌کردی؟ گفتم برای من تفاوتی نداشت، اما زیباترین نوع ترور برای من این بود که خاتمی را بغل کنم و با خودم منفجر کنم. تا بگویند این فرد چقدر باور به این مساله داشت. در نامه‌ای هم که به خاتمی نوشتم، گفتم که می‌آیم و شما را با خود به محکمه عدل عدالت می‌برم. 

  ‌در مراحل بعدی شما دستگیر شدید و مشکلات فراوان را تجربه کردید.

در چتر اطلاعاتی قرار گرفتم، دستگیر شدم و در دادسرای نظامی 18ماه بازجویی‌های گسترده‌ای را تجربه کردم. دو سال و نیم جنبه‌های قضایی و انتظامی را پشت سر گذاشتم تا اینکه آزاد شدم. مسوولان حفاظت به دنبال این بودند، متوجه شوند که آیا من ذیل یک تیم فعالیت دارم یا اینکه قصد ترور سایر مدیران و مقامات کشور را دارم یا نه؟

  ‌ظاهرا آقای خاتمی هم در آزادی شما نقش داشتند؟

بله پس از اینکه آقای خاتمی متوجه این ماجرا می‌شوند، فردی را مامور می‌کنند که از جانب ایشان اعلام کند، شکایتی از من ندارند. این نامه عامل اصلی آزادی من بود. طی سال‌های گرفتاری و زندان بودنم، همسر و فرزندانم شرایط نابسامانی را از نظر مالی داشتند، آقای خاتمی 500هزار تومان برای خانواده من ارسال کردند که بسیار به کار آنها آمد و با اعلام رضایت‌شان زمینه آزادی مرا فراهم کردند.

  ‌یعنی همان فردی که قصد ترور او را داشتید، باعث و بانی آزادی شما شد؟

بله، متاسفانه رفتار مناسبی با من و خانواده‌ام صورت نگرفت. از همسر اولم جدا و مجبور شدم تنها خانه‌ام را به عنوان مهریه به همسر دومم منتقل کنم. پس از ماجرایی که در سال‌های 77 و 78 برای من رخ داد، سرنوشت روی تاریک خود را به من نشان داد. امروز پسر بزرگم با مشکلات فراوانی دست به گریبان است و از من گلایه می‌کند که چرا به فکر آینده او نبوده‌ام.

  ‌امروز هم درباره اصلاح‌طلبان همان‌گونه می‌اندیشید که 3دهه قبل فکر می‌کردید؟

بحرانی در کشورمان از ابتدای انقلاب داریم که من اسم آن را بحران مبناها می‌گذارم. بسیاری از مشکلات مملکت ما ناشی از نداشتن مبناهاست. انگار که موضوعات سیال رها می‌شوند و هر کسی می‌تواند تعریف خاص خود را از گفتمان‌ها ارایه کند. بسیاری از مفاهیم اگر سیال رها شوند، خطرناک می‌شوند و افراط به وجود می‌آورند. ماجرای تصمیم من برای ترور آقای خاتمی هم از چنین بستری بیرون آمده است.

  ‌در پایان اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید.

از شما و مخاطبان شما ممنونم، امیدوارم هیچ فرد و جریاناتی به مرض تندروی و افراط دچار نشود. اما بسیار علاقه‌مندم آقای خاتمی را ملاقات کرده و از ایشان حلالیت بطلبم، به خاطر زحماتی که برای آزادی من کشیدند از ایشان قدردانی کنم و...

  ‌امروز که قصد ترور ایشان را ندارید؟

ممکن است با دیدگاه‌های ایشان مخالفتی داشته باشم، اما ترور را راه مناسبی نمی‌دانم. امروز به گفت‌وگو و تعامل اعتقاد پیدا کرده‌ام.

  ‌فکر نمی‌کنید همین که شما (به عنوان فردی که به دنبال ترور بوده) به دنبال تعامل و گفت‌وگو هستید، برای گفتمان اصلاحات و شخص سید محمد خاتمی یک پیروزی باشد. مگر هدف گفتمان اصلاحات غیر از این است؟

ان‌شاء‌الله که همین‌طور است. لطفا اگر می‌توانید زمینه دیداری میان من و آقای خاتمی را فراهم کنید...

منبع: روزنامه اعتماد 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۰۰۴۳۳۱۱:۵۰:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۲۷
کسی کاری به ماهواره در خانه ها نداشت وگرنه به راحتی جمع می شد با یک عکس هایی از منازل اینترنت هم خود دولت‌ها آزاد گذاشتند
ناشناس۳۰۰۰۸۸۷۱۴:۳۴:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۲۷
خاتمی و رفسنجانی واژه‌ی تحریم خلق کردن روحانی تحریم رو بزرگ کرد رئیسی تحریم رو بی اعتبار کرد
ناشناس۳۰۰۱۶۷۲۲۰:۰۵:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۲۷
شما این استدلالا رو از کجا میارین ؟؟
ناشناس۳۰۰۱۶۸۲۲۰:۰۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۲۷
بهتر بگیم احمدی نژاد با بی تدبیری باعث و بانی تحریم شد.
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۰۰۴۵۱۱۱:۵۷:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۲۷
«هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد» حالا که این آقا(محافظ) صحبت از ترور فیزیکی رئیس دولت اصلاحات را اقرار کرده است باید اضافه کرد متاسفانه جناب آقای سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری فقط با خطر ترور فیزیکی مواجه نبوده اند چه بسا تاسفبارتر با خطر ترور شخصیتی هم مواجه بوده اند و متاسفانه این داستان گویی هنوز هم ادامه دارد! والله اعلم
ناشناس۳۰۰۰۵۱۷۱۲:۲۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۲۷
خاتمی مسیر انقلاب را منحرف کرد و پایه گذار فسادهای فرهنگی و اخلاقی در کشور شد که این خسارات تعمیم پیدا کرد و به همه عرصه ها رسوخ کرد
ناشناس۳۰۰۰۵۵۲۱۲:۳۵:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۲۷
حوادث کوی دانشگاه اوضاع اسف بار فرهنگی و اجتماعی دولت اصلاحات را نشان می داد.
ناشناس۳۰۰۰۵۶۱۱۲:۳۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۲۷
این بده خدا مشکل روحی شدیدی داشته است
ناشناس۳۰۰۰۸۷۷۱۴:۲۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۲۷
تنها ایشون دچار مشکل روحی نبوده همه در دوران رفسنجانی و خاتمی و روحانی آسیب روحی دیدن دوران فریب و انحرافات فرهگی و اخلاقی و اعوجاجات سیاسی و اقتصادی از بدترین برگهای تاریخ ایرانه
ناشناس۳۰۰۱۰۳۷۱۵:۳۹:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۲۷
ما بهترین دوران اقتصادی کشورمون زمان خاتمی بود .
ناشناس۳۰۰۱۴۳۰۱۸:۲۷:۱۲ ۱۴۰۲/۱/۲۷
موافقم
ناشناس۳۰۰۲۰۹۵۲۲:۵۱:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۲۷
پس دوره محور شرارت کی بودیم؟؟؟دوره ای که مردم از ترس خاتمی به احمدی نژاد پناه بردن کی بود؟؟؟
ناشناس۳۰۰۰۵۹۲۱۲:۵۳:۴۹ ۱۴۰۲/۱/۲۷
کدام بهترین آمارهامربوط به دولت خاتمی است؟؟؟ اگر بود که مردم به احمدی نژاد رای نمی دادند؟؟/
علی۳۰۰۱۰۵۷۱۵:۴۶:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۲۷
به احمدی نزاد رای دادن چون فکر میکردن بهتر میشه
ناشناس۳۰۰۰۵۹۹۱۲:۵۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱/۲۷
دوباره سناریوی قهرمان سازی از اصلاحات که بی رنگی حنایش بارها به اثبات رسیده شروع شد تا شاید چند کرسی مجلس را بتوانند به دست آورند. دیگر حوصله اصلاح طلبان و اصولگرایان پر مدعا و مضر را ندارم.
ناشناس۳۰۰۰۶۰۷۱۳:۰۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۲۷
رپورتاژ خوبی بود برای کسی که واقعا باغی انقلاب است و زمینه سازی های زیادی برای فساد توی کشور انجام داد...
ناشناس۳۰۰۰۸۶۴۱۴:۲۲:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۲۷
واقعا یاغی بود و هست
ناشناس۳۰۰۰۶۲۴۱۳:۰۸:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۲۷
با شناختی که از نئولیبرال‌های غرب پرست و ولنگارهای سیاسی داریم گذشت خاتمی از پیگیری طرح ترورش نه از باب رأفت بلکه میتونه بدلیل رفع خطر و برای جلوگیری از انتشار تخلفات سیاسی و فرهنگی دولت و دلایل ترور باشه
ناشناس۳۰۰۰۸۵۴۱۴:۲۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۲۷
خاتمی بهترین شاگرد رفسنجانی و البته حسن فریدون شاگرد ممتاز اکبر رفسنجانی بودن و هستن هرگز از کسانیکه در برابر یانکی‌ها و شیاطین کرنش و مردم و فرهنگ مملکت خودشو نکوهش میکنه نباید توقع تعهد و خدمت داشته باشیم اگه منصافانه و دقیق به تاریخ اخیر نگاه کنیم میبینیم رانت و فساد و ولنگاری و بخور بخور و فامیل بازی و قبیله سالاری و اشرافیت و تبعیض و بی عدالتی و تحریم خواهی و محرومیت آفرینی در دوران این هنرمندها رکورد زده.ویرانی امنیت و اقتصاد و فرهنگ و سیاست و معیشت و اجتماع از بارزترین نبوغ و هنرهای اینهاست.
ناشناس۳۰۰۱۰۰۲۱۵:۲۲:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۲۷
مستندات اين ادعاها را هم منتشر كنيد تا همه روشن شوند .
خداوندگار۳۰۰۱۷۲۵۲۰:۲۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۲۷
من با ارشد نمی فهمم نئولیبرال در فضای سیاسی ایران یعنی چه؟
ناشناس۳۰۰۰۷۷۰۱۳:۵۴:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۷
این مسئله دو صورت دارد یا اینکه سپاه توانایی تربیت محافظ ندارد که چنین فردی را محافظ ریاست جمهوری کرده است ویا اینکه او یک شخص متوهم هست
ایران۳۰۰۰۷۸۵۱۳:۵۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۷
تا قبل از اقای خاتمی فضای کشور یک بعدی و خشک و ترسناک بود . ایشان ازادی سخن گفتن و ابراز عقیده و فکر کردن را به مردم دادند.
ناشناس۳۰۰۱۳۱۸۱۷:۳۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۲۷
خدا خاتمی را در امان بدارد
ناشناس۳۰۰۲۲۶۷۰۰:۴۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۲۸
و مشکلات داخلی و بین‌المللی در این دوران رشد کرد داخلی افزایش بی بند و باری بین المللی هم با پلمب غیر قانونی صنعت هسته ای که با نشست غیر قانونی با چند کشور ایجاد شد و زمینه را فراهم کرد که همچنان ادامه دار شود و تحریم هم آورده شد
p r۳۰۰۰۸۱۰۱۴:۰۷:۰۲ ۱۴۰۲/۱/۲۷
با اصطلاح بحران مبنا ها موافقم . مبنا های اخلاقی و دینی هنوز به درستی تعریف نشده مثلا در مورد دروغ و دزدی و .. اگر در جناح فکری مان اتفاق بیافتد همه تلاشمان را برای توجیه آن میکنیم ولی کوچکترین خطای ثابت نشده از جناح مقابل گناه کبیره است .
ناشناس۳۰۰۰۸۱۸۱۴:۰۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۲۷
حالا میفهمم چرا خاتمی با گریه گفت نگذاشتند کار کنم وقتی یک محافظ ریس جمهور منتخب مملکت تهدید به کشتن کنه دیگه بفهمید تو اون کشور ازادی و حق رای مردم کجاست؟ این محافظ را چه کسی منصوب کرده بود؟ همون فرد و یا نهاد باید پاسخگو چنین تعدی به حقوق ملت باشه
ناشناس۳۰۰۰۸۷۵۱۴:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۷
جریان به اصطلاح اصلاحات نه تنها باور دینی ندارند بلکه عرق ملی هم ندارند و تمام تلاششان تحویل کشور به اجانب است .
ناشناس۳۰۰۰۸۷۹۱۴:۳۰:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۲۷
بنظرم اگر آقاى خاتمى بيايد و رياست اجرايى كشور را در اختيار بگيرد .كشورمان از بسيارى از بحرانها و اشتباهات نجات پيدا ميكند . راهى جزء تعامل با جهان نيست و براى الگو شدن و اعتبار دادن به تشيع راهى جزء بهبود آمارها در همه امور نيست امارهايى نظير: كاهش شديد مفاسد اقتصادى كاهش مفاسد اجتماعى كاهش بيماريها افزايش خدمات بيمه اى و تخصصى پزشكى كاهش زندانيان كاهش پروندهاى مليونى در دادگسترى ها كاهش طلاق افزايش ازدواج و سهولت ان كاهش قيمت مسكن ملكى و اجاره اى افزايش اشتغال بخصوص براى جوانان سرعت بخشيدن و تسريع در مجوز كسب و كارها افزايش ارزش پول كشور افزايش ارزش پاسپورت كشور در مجموع ايجاد اميد و اميدوارى و نشاط و حس خوشحالى در كشور و تمامى اينها جزء با تعامل با جهان ايجاد نخواهد شد
ناشناس۳۰۰۱۱۱۴۱۶:۰۴:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۲۷
برادر من اینها که می گویی با کار به دست می آید نه با گدایی از این و از آن...وگرنه الان مصر و لیبی و سودان و اردن و....همه تعامل دارند؟؟/
ناشناس۳۰۰۱۳۶۰۱۷:۵۵:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۲۷
امار ها کاملا مشخص میکنه که خاتمی موفق بوده یا طبق نظر شما نبوده
موج۳۰۰۱۷۸۹۲۰:۴۲:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۲۷
تعامل از نظر شما یعنی گدائی!؟؟ کاسب بازاربزرگ اگر بخواد در کنار بقیه کاسبی کنه راهش کاهش تنش و تعامله یا درگیری و یقه گیری و فحاشی با بقیه پیشه وران که عمدتا کاسب معتبرتر و مهمتری از او در بازار هستند؟
ناشناس۳۰۰۱۱۵۵۱۶:۲۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۲۷
دولت خاتمی فاجعه بود دولت روحانی شرم آور دولت رفسنجانی واویلا
امیر۳۰۰۲۱۲۲۲۳:۰۶:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۲۷
حتما دولت رئیسی گل و بلبله؟؟؟
عمران۳۰۰۱۵۳۹۱۹:۱۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱/۲۷
مردم از اصلاحطلبان، چه خاتمی چه دیگران عبور کردند. هیچ اصلاحطلبی نخواهد توانست از مردم رای بگیرد.
حسن۳۰۰۱۸۷۹۲۱:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۲۷
احسنت .
ناشناس۳۰۰۰۸۸۰۱۴:۳۱:۴۹ ۱۴۰۲/۱/۲۷
به هر حال تنها فردی که در مدت زمان مسئولیتش کشور اندکی نفس کشید خاتمی بود.
ناشناس۳۰۰۱۱۱۵۱۶:۰۵:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۷
البته خودش و دولتش با گرانی نفس مردم گرفته شد و گرنه با وعده محمود به احمدی نژاد رای نمی دادند؟؟؟
ناشناس۳۰۰۱۸۷۸۲۱:۱۲:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۲۷
خرید خانه و‌ ماشین و یک زندگی معمولی در دوران خاتمی از همه دولتهای بعدی آسانتر بود...
ناشناس۳۰۰۰۹۷۶۱۵:۱۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۲۷
خاتمی توان مقابله با امر یکا ومتحدانش را ندارد وکشور راتحویل نوکران امر یکا میدهد
جواد۳۰۰۱۰۶۴۱۵:۴۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۲۷
سید محمد خاتمی یک شانس و راهی برای اصلاح امور بود .
ناشناس۳۰۰۱۰۷۵۱۵:۵۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۲۷
اگر خاتمی با همکاری اروپاییها پارس جنوبی و پتروشیمیها رو راه ننداخته بود ایران الان چیزی شبیه افغانستان و پاکستان بود
ناشناس۳۰۰۱۲۱۸۱۶:۴۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۲۷
ایت الله خاتمی دردو دوره ریاست جمهوریش ... ازادی بیان را دربین ملت رواج داد کسی شهامت وجرات نداشت بگوید فلانی چرا اینگونه رو صندلی نشسته است دربعد اقتصادی ایران جایگاه خوبی داشت ...
ناشناس۳۰۰۱۴۲۱۱۸:۲۳:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۲۷
واقعا خوب بود
محمد۳۰۰۱۸۶۷۲۱:۰۷:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۲۷
حقیقتا هر آنچه به عنوان آزادی بیان الان داریم مدیون آقای خاتمی هستیم. حقیقتا دوره آقای خاتمی دوره شکوفایی آزادی بیان بود چون خود ایشان هم به اون اعتقاد داشت.
ناشناس۳۰۰۲۱۳۵۲۳:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۲۷
تنها رييس جمهوري كه زندگي و معيشت مردم بهبود يافت و اميد در دل مردم جوانه زد و كمي هويت ايراني در دنيا بهبود يافت. ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  17. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  24. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین