تحریف واقعیت و بازی با امنیت ملی

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4011018117 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
تحریف واقعیت و بازی با امنیت ملی

ایران وارد بحرانی شده که چندوجهی و دارای ابعاد مختلفی است و ریشه‌یابی و تمیزدادن علل ظهور و بروز آن،‌ بینشی ژرف را می‌طلبد. اما در آشفته بازار کنونی اظهاراتی را می‌شنویم که نسبت چندانی با واقعیت‌های موجود ندارد و به نظر می‌رسد بیان این تحلیل‌ها و اظهارات در برهه کنونی، چیزی جز تحریف واقعیت برای تاثیرگذاری بر افکارعمومی و به تبع آن حاکمیت نباشد.

یکی از تحلیل‌گران روابط بین‌الملل که جزو چهره‌های آمریکوفیل و بلوک حامیان برجام به حساب می‌آید و جریان اصلاح‌طلب هم با این نوع رویکرد قرابت زیادی دارد، با نقد جدی سیاست خارجی ایران و ارجاع سرمنشا مشکلات کشور به آن، گفته‌ است:

«چهارماه قبل زمانی که عملا همه طرف‌ها بر سر متن به دست آمده اتفاق نظر داشتند، ایران تصمیم گرفت متن مذکور را نپذیرد و همین مساله باعث ایجاد تردید‌هایی جدی در کشور‌های غربی در خصوص تمایل ایران به احیای برجام شد. سیاست خارجی ما باعث شده با مشکلات بسیاری در داخل نظیر تورم، بیکاری و گرانی و بسیاری از مشکلات داخلی دیگر مواجه باشیم. تحرکات برای منزوی ساختن ایران هم به‌شدت در جهان افزایش پیدا کرده. در جنگ اروپا با غرب که در اوکراین متجلی شده، نام تهران عملا در کنار نام روسیه و دیگر متحدان مسکو نظیر روسیه سفید قرار گرفته است. این جنگ مزید بر علت شده تا مشکلات و تنش‌ها میان ایران و غرب تشدید شود.
برداشت من این است گام‌هایی که از سوی کشور‌های غربی برداشته می‌شود گام‌های خطرناک و جنگ‌طلبانه‌ای است که پیش‌تر در آستانه حمله به یوگسلاوی، حمله به افغانستان و حمله به لیبی برداشته شده بود. تبلیغات غربی‌ها دقیقا مشابه همان زمان است؛ آن‌ها از یک سو در حال توجیه افکار عمومی جهان هستند و از سوی دیگر وضعیت را به نحوی پیش می‌برند که اذهان را در داخل کشور برای بروز چنین شرایطی آماده کنند. این مسئله به اتفاقات بسیار شومی می‌تواند منجر شود. ما برای اینکه بتوانیم حق خود را در منطقه و جهان بگیریم باید و باید منافع ملی ایران را در اولویت قرار دهیم.»

 باید از این دیپلمات سابق و تحلیلگر کنونی پرسید، منافع ملی ایران که از لزوم اولویت قرار گرفتن آن صحبت کرده‌اند دقیقاً چیست و چگونه تعریف می‌شود؟ چرا تصور می‌شود ایفا کردن نقش یک بازیگر خوب و سر به زیر در نظام بین‌الملل، تامین‌کننده منافع ملی ما خواهد بود؟ آیا این تنش‌زدایی که دائماً از آن صحبت می‌گردد،‌ مسیری آزموده شده و پیش روی ما نیست و باید تبیین گردد تجربه ۶ دولت پس از جنگ که در مسیر تنش‌زدایی و پرهیز از درگیری‌های ایدئولوژیک قدم برداشتند، چه دستاوردی در جهت تامین منافع کشور داشته است؟ تحریم‌های داماتو در دهه ۷۰، تهدید نظامی از سوی آمریکا در زمان اشغالگری افغانستان و عراق، قرارگرفتن در بین کشورهای محور شرارت و تحریم‌های پسابرجامی و فشار حداکثری همه‌جانبه، محصول سیاست تنش‌زا و ایدئولوژیک محور ایران بوده یا برآیند کرنش و کنارآمدن با نظم غالب غربی و سعی در هضم آن؟

این واقعیتی است که از نگاه تحلیل‌گران آمریکوفیل مغفول مانده و یا عامداً در جهت پوشاندن مقاصد خود که همانا هضم در نظام‌جهانی به سرکردگی ایالات‌متحده است، بیان نمی‌گردد و می‌بینیم که حتی با نگاه منفعت‌گرایانه هم این رویکرد، دچار اختلال و نواقص بسیاری است.

امکان همکاری و تعامل با دیگر کشورها در نظام بین‌الملل و بهره‌مندی از مواهب آن، ضروری و غیرقابل انکار است اما این مهم به دست نمی‌آید مگر با تولید قدرت و تبدیل‌شدن به بازیگری که توانایی اثرگذاری در تحولات بین‌المللی را دارد.

این حقی که ایشان به درستی از ضرورت استیفای آن سخن گفته‌اند با حضور فعال و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف حاصل می‌گردد نه بیرون نشستن، نظاره‌گر بودن و پذیرفتن نظم دیکته‌شده غالب. علاوه بر این، موقعیت ژئوپولیتیک ایران ایجاب می‌کند که برای دفع تهدیدات و به تبع آن تامین منافع خود وارد چالش‌هایی شود که حتی تمایلی هم برای ورود به آن نداشته باشد و این ضرورتی است انکارناپذیر  و می‌توان بازیگری ایران در عرصه منطقه‌ای را در همین چهارچوب، تبیین و تفسیر کرد.

در همین برجامی که از لزوم احیای آن و خطای ایران در نپذیرفتنش صحبت می‌شود، حقوق تحدید شده‌ ما جز با تولید قدرت قابل استیفا نیست و اگر غیر از این بود، آمریکا به سادگی هر چه تمام و بدون هیچ هزینه‌ای از آن خارج نمی‌شد و برای بازگشت به آن امتیازات جدیدی را طلب نمی‌کرد.

کاهش منازعات ایران و غرب و رفع تحریم‌ها و به تبع آن انتفاع اقتصادی، در گرو وارد کردن فشار بر غرب است و این تنها راه موجود و پیش روی ماست. آیا در شرایطی که آمریکا و اروپا تا حدی دست برتر را دارند، حاضرند در میز مذاکره امتیاز قابل‌توجهی به ایران اعطا کنند؟ و اساساً در شرایطی که موازنه برقرار نیست، میز مذاکره به محلی برای دیکته خواسته طرف‌های مقابل تبدیل نخواهد شد؟

و در مورد شبح جنگ که به دستاویزی مندرس تبدیل شده، باید ذکر کرد که سایه این شبح شوم به دلیل همان قدرتی که تولید شده از کشور رخت بربسته است. غرب نشان داده که اگر توانایی‌اش کفاف وارد شدن به منازعه‌ای سخت را بدهد، درنگ نخواهد کرد و باید تامل کرد که در مورد ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز و منابع گران‌بهایش که شکار دلچسبی برای این شکارگران ماهر است، چرا غرب جسارت و جرات حمله نظامی را از خود بروز نداده؟ یکسان پنداشتن سرنوشت ایران و لیبی تشبیهی است باطل؛ زیرا لیبی با خلع ید و تحویل سلاح‌های خود آغوشش را برای تجاوز نظامی غرب باز کرد و ایران با افزایش قدرت نظامی و خلق قدرتی که در این حوزه کرده،‌ بازی طرف‌های مقابل را بر هم زده است.

 جریان‌های سیاسی، کنش‌گران و تحلیل‌گران، فارغ از تفاوت دیدگاه‌ها باید اولویت شان درنظر گرفتن نفع کشور باشد و منافع و امنیت ملی را دستاویزی برای تئوریزه‌کردن منویات خود قرار ندهند. این قسم از اظهارات و تحلیل‌ها چیزی نیست جز تحریف واقعیت و بازی با امنیت ملی.

 

 

 

دیدگاه کاربران

علی۲۸۴۶۶۶۵۰۹:۴۰:۳۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
اقای نگارنده من دو بار بدنیا نمیام که در این بدون بحران زندگی کنم کار شما سیاستدارن رفع بحران است شما نظامی نیستید که کاراتان قدرت نمایی و زور آزمایی باشد سیاست یعنی سیا سی کاری یعنی حریف دست شما را نخواند یعنی با پنبه سر بریدن و لبخند زدن به رقیب .
ناشناس۲۸۴۶۸۸۰۱۱:۵۵:۲۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
شما وقتی در این 20 سال با مذاکرات و توافقات غیر قانونی و خارج از آژانس شرکت می کنی عملا خودتان را گوشه رینگ می برید
ناشناس۲۸۴۷۲۰۷۱۴:۰۰:۰۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
ظریف که اینهمه لبخند زد چرا تحریم ها بیش از دو برابر شد و رکورد جهش ارز و شاخص فلاکت در 8 سال گذشته شکسته شد ؟!
علی۲۸۴۷۳۸۹۱۵:۴۶:۵۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
خدا شاهده به روحانی رای ندادم ولی در دوران برجام ماشین خریدم کار درست داشتم الان چی ، ما با کشور و نظام دشمنی نداریم ولی اینکه نتونیم تنش ها را برطرف کنیم اسمش سیاست نیست پس اینهمه دستگاه و تشکیلات دیپلماسی برای چیست ؟
شهاب۲۸۴۷۷۵۷۲۰:۰۴:۲۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
تورم زیاد شد چون مخالفان و کاسبان تحریم داخلی و مخالفان خارجی اینقدر تحریک کردند تا برجام بهم خورد و نتیجه اش وضع امروز اقتصاد ماست
ناشناس۲۸۴۸۶۰۱۱۲:۲۶:۵۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
اون کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است ! و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.
ناشناس۲۸۴۸۷۴۸۱۴:۴۰:۲۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
سعد اباد چی بود؟ یا کشور برزیل و ترکیه به نیابت از آنها؟!! در ضمن با سرکوب اقتصادی دوراول می شود فاجعه دور دوم!!
ناشناس۲۸۴۶۶۷۴۰۹:۵۱:۲۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
امنیت ملی ؟؟.،،،
ناشناس۲۸۴۷۰۳۶۱۳:۰۲:۱۹ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
نه ما میدانیم امنیت ملی کشور برای تو امثال تو معنا نداره و هر شب آرزو می کنی به ایران حمله نظامی بشه البته با حمایت و سیاه نمایی های بی وطن های داخلی و سعودی و اسراییل وامریکا ... تا دوباره ربع پهلوی جون دزد بیاد که چهل سال پیش دزدیدن و رفتن دوباره بیاد بقیه رو چپو کنه
ناشناس۲۸۴۷۰۹۵۱۳:۲۱:۴۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
امنیت و قدرت ملی در گروه اتحاد داخلی است که لازمه آن عدالت، توسعه، دموکراسی و اقتصاد قوی است. هر چه هست داخل مرزهای ایران است.
ناشناس۲۸۴۷۱۰۱۱۳:۲۳:۲۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
در عراق دارند مسابقات فوتبال تحت نام خلیج عربی برگزار می کنند. اگر ما این مخارج را در افغانستان و کشورهایی که دارای سابقه مشترک تاریخی کرده بودیم بهره بیشتری داشتیم.
ناشناس۲۸۴۶۷۷۲۱۰:۵۱:۴۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
برجام هیچ نفعی برای ایران نداشت وتنها باعث نفوذ پلید غرب در ایران شد.بدون برجام بامدیریت انقلابی و بسیار عالی دولت و مجلس فعلی و هماهنگی دستگاه قضا بعد از چهل سال بزودی شاهد رفع مشکلات بخصوص مشکلات اقتصادی خواهیم بود . در 1410 ایران قویترین اقتصاد غرب آسیا و ریال ایران بالاتر از دینار کویت خواهد بود . به شرط وجود همین تفکر انقلابی و اقتصاد اسلامی فعلی و روحیه استکبار ستیزی در دولت و مجلس
ناشناس۲۸۴۶۹۱۸۱۲:۱۵:۰۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
آدم با سواد و صاحب نظر بر اساس شاخص ها و نمودار ها و با مدرک و سند حرف میزنه. بر اساس کدام شاخص صنعتی و اقتصادی ادعا می کنید که تا 9 سال دیگه چنان خواهیم شد؟ کدام بخش کشور در حال پیشرفت است؟
ناشناس۲۸۴۶۹۹۴۱۲:۴۳:۴۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
انگار ایران قبلا بهشت بده و الان جهنم نخیر همیشه همینطوری بود و پیشرفت را در چی ببینی در ساخت و ساز بله در علم بله در اقتصاد خیر همچون گذشته
ناشناس۲۸۴۷۸۱۳۲۰:۳۴:۰۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
در علم قراره پیشرفت کنیم؟! ظاهرا خبر ندارید نخبگان علمی و صنعتی کشور با سرعت تمام در حال مهاجرت از کشور هستن. ظاهرا خبر ندارید رئیس سازمان نظام پزشکی ابراز نگرانی کرده از خروج پزشکان از کشور
ناشناس۲۸۴۸۷۴۷۱۴:۳۸:۴۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
در علم قرار نیست پیشرفت کنیم پیشرفت کردیم در ضمن همیشه مهاجرت بوده و حتی برگشتن
ناشناس۲۸۴۷۲۰۲۱۳:۵۸:۲۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
هدف برجام فلج کردن اقتصاد ایران بود دشمنان با برجام نرخ ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره را 10 برابر کردند و اقتصاد ایران را نابود کردند.
ناشناس۲۸۴۷۲۲۸۱۴:۰۸:۳۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
فعلا که همین پهپادهای شاهد بلای جان منافع غربی ها شده همان که روزی فتوشاپ می نامیدید
ناشناس۲۸۴۶۸۰۱۱۱:۱۰:۰۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
هر کشوری از نظر اقتصادی قوی بشه میتونه رو پا وایسته... اول و آخر قدرت فقط پول و اقتصاده... چین هم ایدئولوژی رو کنار گذاشت و چسبید به اقتصاد...کشورهای عربی هم شل کردن و رفتن دنبال منافع اقتصادی..
ناشناس۲۸۴۷۲۱۰۱۴:۰۱:۰۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۸۴۷۲۹۴۱۴:۵۲:۳۱ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
شما هر چقدر پول داشته باشی تا وقتی قدرت نظامی نداشته باشی فایده نداره کافیه به اشغال کمتر از یک هفته ای بسیاری از کشورهای اروپا توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم توجه کنی.وضع خوبی داشتند ولی قدرت نظامی خیر... در ضمن همون چین با ایدئولوژی و بدون اون فعلا جزو برترین قدرتهای نظامی دنیاست یعنی از همون ابتدا و بعد از جنگ جهانی دوم در کنار سیاستهای اقتصادی سیاستهای نظامی جاه طلبانه ای رو هم در پیش گرفت و در کمتر از چندسال به بمب اتم دست پیدا کرد. نکته آخر اینکه دنیا رو ایدیولوژی می گرداند. هم اکنون غالب سران کشورهای پیشرفته و علی الخصوص غربی به شدت ایدئولوژی دینی دارند و تنها ظاهری سکولار رو انتخاب کردند. برای شناخت بیشتر جستجوی مختصری درباره عقاید و پیشینه ی ایدئولوژیک رهبران فعلی دنیا بفرمایید.بسیاری کشیش زاده ، کلیسا رفته، عضو انجمنهای نیوانجیلی، فراماسونی و ... هستند و اقتصاد سلاح موثری برای پیشبرد مقاصد و نیاتشون هست.
ناشناس۲۸۴۸۰۰۳۲۲:۳۰:۲۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
مثال جالبی زدید می خواستم نظرتون در باره شوروی و قدرت نظامی و اقتصادیش بدونم، چطور شد کشوری با چند هزار کلاهک هستی و قطب دوم نظامی جهان بعد از جنگ جهانی دچار فروپاشی شد ؟ چرا ابر موشک ها و کلاهک ها هسته ای جلوی فروپاشی را نگرفتند؟ اصلا چه کشوری جرائت کرد به این کشور حمله کنه و تجزیه اش کنه ؟ اندکی تامل لازم است فقط اندکی
ناشناس۲۸۴۹۲۵۰۲۳:۰۴:۳۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
به دلیل همراهی گرباچوف باریگان واعتماد به او
ناشناس۲۸۴۶۸۲۹۱۱:۲۶:۲۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
من‌میخام‌زندکی کنم میخام ازدواج کنم‌میخام ماشین خوب داشته باشم
ناشناس۲۸۴۶۹۱۵۱۲:۱۳:۰۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
فعلا در مرحله اول دنبال هوای تمیز برای نفس کشیدن باید بود.
ناشناس۲۸۴۷۱۹۵۱۳:۵۴:۲۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و پراید 17 میلیون و متوسط قیمت مسکن متری 3 میلیون بود روحانی با برجام فرصت سوزی کرد و قیمت همه اقلام بیش از 10 برابر شد.
ناشناس۲۸۴۶۸۸۵۱۱:۵۸:۰۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
نویسنده این مطلب تورم بیکاری و گرانی و قیمت دلار را ندیده !!
ناشناس۲۸۴۷۱۹۸۱۳:۵۶:۳۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
شما احتمالا جزو همان ساده لوحان هستی که شب امضاء برجام با اسکناس 500 تومانی و یک دلاری توی خیابونها رقص و پایکوبی می کردند و خیال می کردند با توافق هسته ای دلار مفت میشه و مملکت گل و بلبل میشه !
ناشناس۲۸۴۷۲۶۴۱۴:۳۴:۵۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
بهتر است اینطور بگوییم اگر همان 10 سال قبل به جای گدایی از دشمن فقط و فقط مالیات بر دلالی آن هم درست گرفته می شد الان تورم کم بود و دلار هم خیلی بالا می‌رفت 50درصد بود
ناشناس۲۸۴۶۹۴۰۱۲:۲۲:۵۳ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
شما دلتون می خواد با همه دعوا داشته باشید به همه مردم ایران تعمیم ندید لطفاً
ناشناس۲۸۴۷۳۲۷۱۵:۰۸:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
ایران با هیچ کشوری دعوا ندارد اما تاریخ ما از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۲۸۴۶۹۵۴۱۲:۲۸:۱۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
عرصه زندگی بیجهت و برای هیچ و پوچ بر ایرانیها تنگ شده و همه منابع کشور بر سر این رقابت بیهوده گذاشتید .
ناشناس۲۸۴۷۰۷۹۱۳:۱۸:۲۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
دوباره ارتش مجازی با اکانتهای قلابی شروع کردن لایک گذاشتن
ناشناس۲۸۴۷۱۱۱۱۳:۲۵:۵۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
تمام فرض شما این است که کشورها بدون هیچ دلیل می خواهند کشورهای دیگر را از بین ببرند. این یک مغلطه عوامفریبانه است. کشورها بر اساس منافع خود عمل می کنند. چرا کشورهای عربی اقتصاد خوبی دارند؟ ما چه به دست آوردیم؟
ح۲۸۴۷۹۵۲۲۲:۰۲:۴۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
کشورها بدون دلیل به کشورهای دیگر کار ندارند بلکه می خواهند آن ها را استثمار و غارت کنند و در مورد کشورهای عربی شما فقط نقاط مرفه آن را دیده اید شهرها و نقاط بدبخت آن ها را نشان شما نمی دهند بر عکس ایران که چهره سیاهی از آن به دیگران نشان داده می شود.
بانو۲۸۴۷۱۱۲۱۳:۲۶:۱۱ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
نویسنده محترم،آیا صرف استفاده از لفظ محور شرارت از سوی آمریکا با سیل تحریمهای همه جانبه و انسداد سیاسی یکی است ؟اصلا قابل قیاس است؟
حسین۲۸۴۷۱۲۴۱۳:۲۸:۰۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
سلام نگارنده بسیار خوب تهدیداتی که ممکن است برای مردم ایران پیس بیاید را به مسیولین گوشزد کرده و بسیار تحلیل خوبی است اما چه کنیم که عده ای با کم تدبیری کشور را به بیراهه میبرند
ناشناس۲۸۴۷۱۶۱۱۳:۴۳:۰۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
فقط وفقط باید دست دزدان و خائنان را از هرصنفی که باشد، قطع کرد . همین.
علی کریمی۲۸۴۷۲۸۸۱۴:۴۸:۰۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
جناب آقای سعید ونکی آنچه امروز تاثیر تعیین کننده در تامین امنیت ملی دارد کاهش شکاف بین مردم و نظام است.
ناشناس۲۸۴۷۲۹۲۱۴:۵۱:۱۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
امنیت ملی یعنی من جلو زن بچم شرمنده نباشم
ناشناس۲۸۴۸۴۶۳۱۰:۲۹:۰۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
جناب ونکی جواب این نظر را دادیم که اتفاقا درست هم بود منتشر نکردید
سلام۲۸۴۷۳۳۶۱۵:۱۴:۲۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
اگر هر چه سریعتر همه مفسدان اقتصادی داخلی بدون اغماض مجازات شوند وضعیت متفاوت خواهد بود.
ناشناس۲۸۴۷۳۳۷۱۵:۱۴:۲۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
یقین بدانید منافع ملی که از آن دم میزنید در سایه آسایش مردم ودر نتیجه اعتماد آنان محقق خواهد شد ولا غیر
صمصام۲۸۴۷۴۰۲۱۵:۵۳:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
اقای ونکی من دارم کم کم به یک باور تلخ میرسم : من دارم به نتیجه میرسم الحمدالله امنیتی که امروز نظام ما بدست اورده الزما با سختیها و تحریمها و محدودیتهای تحمیل شده به مردم ما همراه بوده است یعنی امنیت نظام ما در گرو تحریمهای اقتصادی است که فقط و فقط ملت ما را هدف قرار داده است !
ناشناس۲۸۴۷۶۰۳۱۸:۰۵:۲۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
مشکل شما این است که دشمن را دست کم می گیرید ، علی رغم اینکه میدانید و هر روز هم تبلیغ می کنید که امریکا بزرگترین دشمن ماست اما در واقعیت رفتاری که از مسئولان می بینیم بدور از واقعیت مبارزه با قوی ترین کشور دنیاست .
حمید۲۸۴۷۷۸۳۲۰:۲۰:۱۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
اگر می خواهید بدانید که برجام برای اقتصاد ما مفید بد یا نه باید با اقتصاد تا سال 95 نگاه کنی. به اینکه تورم حدود 50درصدی به زیر 10 درصد رسید. البته بعد از خروج ترامپ از برجام بدبختی مردم هم شروع شد. وگرنه تا قبل از آن شرایط به سمت مطلوب پیش می رفت. یادم هست که مثلا تویوتا هیبرید را با اقساط یکساله به قیمت 120 میلیون می فروختند. پس مشکلات اقتصادی مربوط به خروج از برجام بود نه برجام
حسین۲۸۴۷۹۱۰۲۱:۴۴:۰۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
راستش من بعد از ترور سردار سلیمانی در برنامه های شبکه های مختلف همچون افق و شبکه دو و سه افرادی از دو جریان سیاسی را دیدم در حال بحث بر سر واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی در این برنامه ها که از اقایان اصلاح طلب و اصولگرا استفاده شده بود. اصلاح طلبان را بی دل و جرات دیدم که خیلی با ترس نسبت به واکنش ایران حرف می زدند و بر عکس طیف مقابل بر سر اقدام شدید و حمله ایران به منافع امریکا مسرور بودند. کشوری اقدار دارد و صاحب اقتدار می شود که نترس و شجاع باشد و برای امنیت و منافع ملی خود بجنگد نه اینکه کوتاه بیاید.
ناشناس۲۸۴۸۴۷۵۱۰:۴۰:۰۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
مثلا کره شمالی که انقدر اقتدار و قدرت دارد که مردمش دارن علف می خورن و رفاه اقتصادی و ماشین و لوازم خانگی هیچ مفهومی براشون نداره
ناشناس۲۸۴۷۹۴۶۲۲:۰۱:۱۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
از نظر من تولید قدرت فقط اولویت دادن به منافع ملی است، و همانطور که از اسمش پيداست یعنی ارجح بودن منفعت مردم در تمام امور.
ناشناس۲۸۴۸۰۸۹۲۳:۲۰:۴۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
با برجام موافق نیستم ولی کاهش تنش در سیاست خارجی و باز شناسی منافع مشترک را در راستای امنیت ملی میدانم. دوستی و دشمنی دائمی نداریم، منافع ملی دائمی داریم.
محمد باقر۲۸۴۸۵۷۲۱۲:۰۹:۵۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
اینکه با برجام یا بدون برجام حرفی هست که هر کدام دیدگاه خودشان دارند و صاحب نظران باید باشند برجام در کفه ترازو بگذارند و چه دست آوردی داشته یا چقدر به ضرر ایران بود با توجه به وضع همان موقع ایران در سازمان و قطعنامه های صادره حتمن بهتر خواهیم فهمید البته از خودم شروع میکنم که برجام ندیدم و نخواندم شایدهم دیگر عزیزان مثل من باشند ولی نتایج برجام در مدت کوتاهی که بود دیدم مردم هم وضع اقتصاد و معصیت نگاه می‌کنند وضع امنیت داخلی مد نظرشان هست ، در آخر اگر اقتصاد قوی داشته باشیم می‌توانیم بهترین و پیشرفته ترین صلاح هم بدست بیاوریم با اقتصاد قوی مردم در کنار خودمان داریم اینکه الان موشک داریم ولی عده ای از مردم کنارمان نداریم چه ارزشی دارد در جنگ ۸ ساله مردم همه گونه فداکاری کردند از جان چیزی بالاتر نیست ولی در جواب آنهمه فداکاری و ایثار به جه رسیدند امیدوارم حکومت و دولت بیشترربفکر مردم باشند درک بیشتری از این فشار تورم بر مردم داشته باشند تا ایران به ساحل آرامش امن برسد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین