چرا قرعه کشی خودرو عادلانه نیست؟

گروه اقتصادی الف،   3990803067 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا قرعه کشی خودرو عادلانه نیست؟

از سال 97 بازار خودرو هم متاثر از بقیه بازارهای کشور به تبع بالا رفتن قیمت ارز دچار تلاطم شد و همچنان ادامه دارد. قیمت خودرو در دوره های زمانی مختلف در بازار آزاد بالا رفت اما خودروسازان برای افزایش قیمت باید از شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار اجازه می گرفتند که مجوز آن هم در دوره های زمانی مختلف صادر شد.

از همان زمان اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد زیاد بود و همین مسئله باعث می شد تقاضای بسیار زیادی برای ثبت نام خودرو شکل بگیرد. اما این تقاضای زیاد از سوی دیگر باعث می شد فرایند ثبت نام پیش فروش خودروسازان با اختلالاتی مواجه شود و همگان نتوانند ثبت نام کنند. برای اینکه در این موضوع اجحافی صورت نگیرد بنا بر این شد که میان همه متقاضیان واجد شرایط قرعه کشی صورت پذیرد.

از اوایل امسال و به خصوص پس از جهش ارزی در سه چهارماه اخیر شکاف بین قیمت کارخانه و بازار بسیار زیاد شده است. برای درک این موضوع کافی است نگاهی به قیمت ها بیندازیم. مثلا تیبا در بازار آزاد با قیمتی حدود 140 میلیون تومان معامله می شود اما در فروش فوری اخیر سایپا با قیمت 71 میلیون به فروش رسید. یا مثلا پژو پارس در فروش فوری اخیر ایران خودرو به قیمت 97 میلیون فروش رفت اما در بازار آزاد قیمت این خودرو حدود 235 میلیون تومان است.

این اختلاف قیمت بسیار زیاد باعث شده است عده زیادی صرفا به دلیل کسب سود هنگفت در قرعه کشی ثبت نام کنند. افراد زیادی که نیاز به خودرو ندارند و حتی برخی از ایشان اکنون صاحب خودرو هستند اما با خود می اندیشند که اگر در قرعه کشی برنده شوند به راحتی می توانند خودروی خود را نو کنند و پولی هم علاوه بر آن در جیب بگذارند.

طبیعتا سوالی که مطرح می شود این است که چرا چنین امتیاز ویژه ای باید داده شود و چرا به این افراد باید تعلق بگیرد؟ ایشان چه مزیتی نسبت به بقیه مردم دارند که حکومت سود چند صد میلیونی به ایشان می رساند؟ آیا خوش شانسی دلیل کافی برای توزیع رانت و پول پاشی است؟

برای فهم بهتر این پرسش باید شرایط کشور را در نظر بگیریم. در سال جاری، دولت به دلیل تحریم فروش نفت و عدم تمکین به اصلاح ساختار بودجه دچار کسری بودجه شدید است. از طرف دیگر تورم افسارگسیخته هر روز بر مردم ضعیف کشورمان فشار بیشتری وارد می کند. در این شرایط دولت به دلیل کسری بودجه نمی تواند از اقشار ضعیف حمایت کند.

در چنین شرایطی رانت مابه التفاوت قیمت خودرو به طبقه ای تعلق می گیرد که بالقوه یا بالفعل توان تهیه پول خودرو را دارند. قاعدتا افراد طبقه ضعیف در این دسته قرار نمی گیرند چرا که ایشان توان تهیه چنین پولی را ندارند. به نظر می رسد دولت می تواند قیمت فروش کارخانه را مطابق بازار آزاد قرار دهد. اما به خودروساز همان مقدار تعلق گیرد که توسط شورای رقابت محاسبه شده است. با این کار تقاضای کاذب و سوداگرانه از بازار خداحافظی می کند و مشریان حقیقی در بازار حاضر خواهند بود.

در عوض، دولت می تواند مابه التفاوت قیمت تمام شده خودرو و بازار آزاد را برای حمایت از قشر مستضعف هزینه کند. مثلا در شرایط شیوع کرونا بیش از گذشته نیاز به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی احساس می شود. دولت می تواند این این اعتبار را برای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه کند که مشتریان آن عمدتا طبقات ضعیف اقتصادی هستند.

به نظر می رسد با این کار دولت می تواند یک تیر و چند نشان کند. هم تقاضای سوداگرانه را از بازار خودرو حذف می کند و احتمالا در پی آن قیمت خودرو کاهش پیدا کند و هم از سوی دیگر از طبقات ضعیف جامعه حمایت می کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۹۰۰۷۰۰:۱۸:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۵
کلا نگارنده متن فقط به فکر جیب دولت است چرا به جای کنترل بازار توسط دولت بهای ان را مردم بدهند و سود نصیب دولت شود فکر نمی کنید افزایش ۱۰۰ میلیونی قیمت امکان خرید همین پراید را از خیلی از ما ها می گیرد کمی به جای کاسبی از این شرائط به فکر هم دیگر باشیم بهتر نیست
۱۱۶۵۹۳۷۴۰۹:۵۳:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۵
نظر عالی بود ... منتها نظارت شود که دولت ما به التفاوت را خرج عام المنفعه کند
ناشناس۱۶۵۹۴۳۷۱۰:۲۹:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۵
شما راه دیگری سراغ داری بسم الله. اگر نداری، نق نزن!
ناشناس۱۶۵۹۶۹۵۱۲:۴۳:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۵
این چه منطقی است قیمت کارخانه را به قیمت بازار برساند این یعنی تثبیت قیمت بازار ،بهترین راه این است هر خانواده صاحب ماشین از قرعه کشی کنار گذاشته شوند تولید زیاد شود نظارت شدید شود با روش شما قشر مستضعف خواب ماشین خریدن را هم نخواهند دید
ناشناس۱۶۵۹۸۵۲۱۴:۰۱:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۵
جالب است بدانید یکی از گروه هایی که هیچ گاه پلاک فعال و سند به نام آنها نیست، دلالان هستند همچنین این ها در جریان نحوه قول نامه کردن خودروها هستند و از افراد بی بضاعت جهت ثبت نام استفاده می کنند ایران بهشت دلالان و رانت خواران و جهنم تولید کننده و مصرف کننده
ناشناس۱۶۵۹۹۲۱۱۴:۳۲:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۵
مساله اینجاست که اصلا قرعه کشی در کار نیست. چطور نمایندگی میگه ۲۰ میلیون بده، اسمت حتما درمیاد؟
ناشناس۱۶۵۹۰۱۰۰۰:۲۳:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۵
طرح بسیار بهتری نسبت به وضعیت الان است. سوال این است که چرا مجلس چنین طرحی نمی دهد؟ یا عقلشان نرسیده که باید پرسید چه نماینده هایی هستند که چنین طرحی به ذهنشان خطور نکرده؟ یا هم که عوامل دیگری هست.
ناشناس۱۶۵۹۰۱۶۰۰:۳۱:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۵
خودروسازی؟؟؟؟؟؟!!! تا زمانی رقابت منصفانه و آزادانه نداریم وضع همینه بدین به پیغمبر به اون خدایی که اعتقاد دارید فساااااد سیستمی در خودروسازی بیداد میکنه
ناشناس۱۶۵۹۳۵۰۰۹:۴۲:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۵
توهین چیه؟ تحمل انتقاد را هم ندارن
ناشناس۱۶۵۹۰۲۲۰۰:۴۰:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۵
نه بابا دولت هم اومد ناوگان رو نو کرد ما هم باور کردیم خخخخخ
علیرضا۱۶۵۹۰۲۵۰۰:۴۴:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۵
بالاخره این روش خیلی بهتر از روش قبلی بوده که معلوم نبود داشت خوردو به کی میرسید کسانی که از اون وضعیت راضی بودن و الان دستشون کوتاه شده دنبال جمع کردن این قصه هستن، مردم حد اقل اینجور ممکنه احتمال این رو بدن که صاحب خودرو بشند، مثلا همون تیبا ۱۴۰ میلیونی کدوم کارمندی ممکنه بتونه اونو بخره، بده لاقل بشه امید داشت که بشه اونو با بدبختی و شانسی ۷۰ خرید؟ به نظرم اگرم بخواد چیزی تغییر کنه شرایط قرعه است که می تونه بازهم هدفمند تر بشه نه اینکه بگیم قیمت خودرو رو باید بالا تر ببره کارخونه تا خرج مترو و غیرو بشه (مثل هدفمند کردن که همش خرج حمل نقل عمومی شد!!!!)
ناشناس۱۶۵۹۰۳۳۰۰:۵۴:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۵
چرا کسی که یک پراید مربوط به سال ۸۴ داره بخاطر اینکه پلاک فعال داره نمی تواند در طرح قرعه کشی شرکت کند کسانی را که پلاک فعال دارند میزان عمر خودرو آنها را در نظر بگیرید آنها هم می خواهند خودروی فرسوده خود را تبدیل به احسن کنند
ناشناس۱۶۵۹۴۶۴۱۰:۴۶:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۵
بزرگوار پرایدشو بفروشه ثبت نام کنه
ناشناس۱۶۵۹۹۳۰۱۴:۳۷:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۵
جناب وقتی شانس یک در صد هزار چی را بفروشه همان لگن شکسته را هم از دست بدهد
ناشناس۱۶۵۹۰۳۵۰۰:۵۷:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۵
در گذشته نه چندان دور همین چهار چرخ ها را بصورت اقساطی به مردم می دادید پراید ۷ میلیون تومان نصف نقد بقیه ۴ قسط شش ماهه
ناشناس۱۶۵۹۰۴۳۰۱:۰۹:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۵
وخود دولت تبدیل شود به بزرگترین سوداگر بخش خودرو...
ناشناس۱۶۵۹۰۴۴۰۱:۱۱:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۵
آقای نویسنده به چه دلیل خودروهای هفت هشت میلیونی باید قیمت چند صد میلیونی پیدا کنند که شما بخود اجازه دهید این تز را بدهید که این مقدار خودرو هم به تعدادی نرسد
امید۱۶۵۹۰۵۹۰۱:۲۵:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۵
دولت کم خون ملتو تو شیشه کرده که اینم بهش اضافه کنه واقعا خجالت چیز خوبیه
ناشناس۱۶۵۹۰۶۴۰۱:۳۰:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۵
مملكت به همين نحو اداره ميشه كه همه بدبختند مرحبا !!!!!!
علی۱۶۵۹۰۹۸۰۳:۲۶:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۵
قرعه کشی خودرو اصلن عادلانه نیست ، ممکن است یک نفر دفعه اول برنده شود ولی در کنار آن هزاران نفر چندین سال ثبت نام کنند و برنده نشون ، همه چیز شانسی است ، باید قیمت بازار و کارخانه میانگین گرفته شود و همان قیمت کارخانه مد نظر قرار گیرد و ماشین های سطح بازار هم ۵ درصد بالای آن قیمت گذاری شوند و هر کس بیشتر از آن بفروشد به جرم گرانفروشی مورد برخورد قضایی قرار گیرد ، در این شرایط بد اقتصادی کشور تنها راهکار همین است ...
ناشناس۱۶۵۹۱۰۵۰۳:۴۹:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۵
اگه دولت این خودرو را از همه جهت ول کند باور کن همه چی درست میشود.
ک.م۱۶۵۹۱۰۹۰۴:۱۶:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۵
سلام.ثبت نام خودرو اگه بخواهد بصورت قرعه کشی باشد،ابتدا باید کسانیکه خودرو می خواهند باید بدون پرداخت هیچ وجهی قرعه کشی شوند و اسم آنان در قرع کشی که بیرون آمد سپس وجه از آنان دریافت شود.
ناشناس۱۶۵۹۱۱۷۰۶:۰۵:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۵
خوب اینطوری خودرو ساز هم تولیدش میاد پایین
ناشناس۱۶۵۹۱۴۴۰۷:۱۳:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۵
چی عادلانه اس مگه؟ مملکت پر از بادآورده ها و پولها و درآمدهایی است که فاصله مردم را به شدت زیاد کردن..
ناشناس۱۶۵۹۱۴۵۰۷:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۵
دولت مابه التفاوت را به بدهی هایش می دهد و چیزی که نصیب قشر مستضعف خواهد شد تورم ناشی از این افزایش قیمت است بازار هم به قیمت بالاتر از قیمت دولت حرکت کرده و خودرو گرانتر خواهد شد خواهشا از این طرح های آبکی ندهید
ناشناس۱۶۵۹۱۶۳۰۷:۳۳:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۵
اصلا قرعه کشی واقعی صورت نمیگیرد . قرعه کشی نوعی حساب احتمالات است طور ممکن است ۲۰ نفر ثبت نام کننده در اطرافیان ما باشند و در ۳ نوبت ثبت نام یکی از انها برنده نشده باشد . جز اینکه برندگان از افرار خاص و از قبل معلوم هستند ؟؟؟
من من۱۶۶۰۷۰۰۰۰:۲۸:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۶
ذرست و غلط این داستان بماند! ولی یعنی علم امارو احتمالات رو ترکوندی! 20 نفر :))) عزیز دل وقتی مثلا میگن 10 تا ماشینه و 1000 نفر تقاضا یعنی از هر 100 نفر یکی میانگین برنده میشه... دقت کن میانگین! معنیش این نیست اگه تو 100 نفرو بشناسی حتما باید 1 نفر توشون برنده شده باشه! ممکنه تو 200 نفرو بسناسی ولی هیچکدوم برنده نشده باشن! اون حالت میانگینه... نهایتا اکه این روند به تعداد بالا تکرار بشه و در یک توزیع نرمال حتما توی این 100 نفر هم برنده دیده میشه..
ناشناس۱۶۵۹۱۶۵۰۷:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۵
اين مقاله توسط يك شخص كاملا كاملا كاملا بيطرف نوشته شده...يه وقت فكر نكنيد طرف منفعتي در اين جور ديدگاهي داره ها...
ناشناس۱۶۵۹۱۶۷۰۷:۴۰:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۵
سلام من تا الان ماشین نداشتم در این چند ماه ۴ مرتبه در قرعه کشی ایران خودرو و۳ یا چهار مرتبه هم قرعه کشی سایپا ثبت نام کردم که تو هیچ کدومشون پذیرفته نشدم.. آیا این انصاف وعدالته..
ناشناس۱۶۵۹۳۴۹۰۹:۴۱:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۵
انشالله با ظهور امام زمان عدالت اجرا و شما به خودرو دست خواهی یافت . فقط دعا کن آقا زودتر ظهور کنه
ناشناس۱۶۵۹۳۹۴۱۰:۰۱:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۵
مطمئنم آقا ظهور کنه اولین کاری که میکنه پلمپ سایپا و ایرانخودروعه چون اینا به عدالت رفتار نمیکنن و شاکی زیاد دارن .
ناشناس۱۶۵۹۸۳۶۱۳:۴۷:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۵
قرار نیست مشکل خودرو رو به ظهور امام زمان وصل کنیم. اونوقت باید برای زنده ماندن خودمون روهم فقط بشیینیم تو خونه دعا کنیم. امام زمان همچین ملتی رو نمیخواد.
ناشناس۱۶۵۹۱۶۸۰۷:۴۲:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۵
با سلام خیلی باید ساده باشید که فکر کنید قرعه کشی واقعی است.
رضا۱۶۵۹۱۷۲۰۷:۴۵:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۵
"در عوض، دولت می تواند مابه التفاوت قیمت تمام شده خودرو و بازار آزاد را برای حمایت از قشر مستضعف هزینه کند." مثلا راهکار ارائه دادین ؟ خیلی فساد دولت کمه، میخوای یه پولی دودستی تحویل آقایان بدی ؟ اون همه از صندوق ذخیره ملی برای کرونا برداشت شد، هنوز معلوم نیست کجا رفته ! لطفا راهکار ارائه ندین.
ناشناس۱۶۵۹۱۸۲۰۷:۵۱:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۵
دوست نه چندان عزیز.شما معلومه جای گرم نشستی که پیشنهاد همسان سازی قیمت خودرو در کارخانه و بازار رو میدی. اون نقد اولت خوب بود ولی آخرش خراب کردی. لطفا نظرات آب دوغ خیاری ندید و گرفتاری های قشر ضعیف رو بیشتر نکنید....
ناشناس۱۶۵۹۱۸۶۰۷:۵۳:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۵
عادلانه این هست قیمت خودرو آزاد بشه واردات خودرو دست دوم و نو بدون تعرفه در قبال نفت آزاد بشه
ناشناس۱۶۵۹۲۰۴۰۸:۰۶:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۵
اگر اینکار رو بکنن مابه التفاوت میره جیب برخی افراد خاص و نه قشر ضعیف. همه اینو میدونن.
ناشناس۱۶۵۹۲۱۷۰۸:۱۶:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۵
"در عوض، دولت می تواند مابه التفاوت قیمت تمام شده خودرو و بازار آزاد را برای حمایت از قشر مستضعف هزینه کند" انصافا در این همه سالها کدام دولتی توانسته با این طرح های عجیب و غریب از مستضعف دفاع کند؟ میخواهید اوضاع درست شود،تعامل با دنیا و دست برداشتن از یکدندگی و لجاجت شخصی.
ناشناس۱۶۵۹۲۲۰۰۸:۱۷:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۵
اين چه راهكاريست ؟معني اين كار اينست كه فروش خودرو دراختيار دولت قرارگيرد وقطعا اوضاع بدتر وفساد بيشتر ميشود تنها راهكار رقابت وبازار ودرهاي باز است كه باعث برچيده شدن اين بساط ورشد كيفيت ميشود
ناشناس۱۶۵۹۳۰۳۰۹:۱۴:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۵
قبلا که قانون هر خانواده یک خودرو در قرعه کشی رعایت میشد خیلی به عدالت نزدیک تر بود تا این قانون جدید و مندرآوردی که هرشخصی که خودرو نداشته باشد میتواند خودرو ثبت نام کند, زیرا دلالها به راحتی با اجاره کارت ملی در قرعه کشی به صورت انبوه شرکت میکنند و با دپوی خودرو در سالهای بعد چند برابر میفروشند.
ناشناس۱۶۵۹۳۰۹۰۹:۱۶:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۵
در عوض، دولت می تواند مابه التفاوت قیمت تمام شده خودرو و بازار آزاد را برای حمایت از قشر مستضعف هزینه کند. چرا خود را به كوچه علي چپ مي زنيد ؟ به جاي اينكه اين قرعه كشي مسخره را تعطيل كنيد و خودرو ساز را موظف به عرضه بدون محدوديت كنيد مي خواهيد مابه التفاوت را در جيب دولت بگذاريد؟
ناشناس۱۶۵۹۳۱۹۰۹:۲۲:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۵
مشکل اقتصاد ما توقف در ایده پوسیده خودکفایی مربوط به اقتصاد پایان جنگ دوم جهانی و ‌جنگ سرد است دلیل ناکامی همین خودروسازی که علیرغم بیش از شصت سال قدمت برای خود کفایی هنوز در پیله خود ساخته گرفتار است
متقاضی خرید خودرو پراید با داشتن ۱۳ میلیون وجه نقد۱۶۵۹۳۲۷۰۹:۲۷:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۵
زمانی قرعه کشی خودرو عادلانه میشه که امام زمان ظهور کنه و خودش نظارت مستقیم کنه . اللهم عجل الولیک الفرج
ناشناس۱۶۵۹۳۳۸۰۹:۳۵:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۵
این کارها بی فایده است. تنها راه افزایش تولید است که شدنی نیست.
صادق۱۶۵۹۳۴۱۰۹:۳۶:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۵
تكليف مني كه ماشين ندارم چي ميشه؟ من 300 ميليون پول ندارم ماشين بخرم! به زور همون 100 ميليون قرعه كشي رو بتونم جور كنم! با اين طرحتون همون اندك سوي اميد امثال ما هم نابود ميشه!
ناشناس۱۶۵۹۳۴۲۰۹:۳۷:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۵
قرعه کشی برای لگن های سیار و ارابه های مرگ :-)
ناشناس۱۶۵۹۳۶۳۰۹:۴۹:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۵
چرندیات از این حرف ها خیلی زده اند و می زنید هدف مندی یارانه ها هم مثلا برای این بود که از قشر ضعیف حمایت شود و تمام توجیهات هم مثل همین متن بود چی شد ؟ چه قشری سود بردند ؟ مگه نه همون چند ماه اول اجرای این طرح قیمت همه چی چند برابر شد ؟ بجای اینکه مدام گیر به ایران خودرو و سایپا بدهند بخاطر گرانی و بی کیفیتی حرف های الکی می زنند
ناشناس۱۶۵۹۴۶۶۱۰:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۵
واردات خودرو با نرخ گمرکی صفر درصدی را باز کنید و بعدا هر طور خواستید خودروی داخلی را قیمت بگذارید. اصلا بفرمایید پراید بشه ده میلیارد تومان. هر کسی اختیار مالش را دارد اما اولش واردات خودرو را باید باید آزاد کنید مثل همه دنیا حتی کابل و قندهار هم از ما بهترند.
مجتبی۱۶۵۹۷۶۷۱۳:۲۱:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۵
سلام ما چند بار ثبت نام میکنیم ولی متاسفانه تو قرعه کشی برنده نمیشیم به ماشین هم خیلی احتیاج داریم
یکی از 79.900.000 نفر این مملکت۱۶۵۹۸۱۴۱۳:۴۱:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۵
الان دارید زمینه رو اماده میکنید که قیمت رو افزایش بدید و مثل ، هدفمند کردن هزار تا چیز دیگه پولشو از جیب مردم بگیرید . چرا با ازاد کردن خرید قیمت حاشیه رو پایین نمیارید. چقدر پول میگیری مطلب منتشر میکنی . ما مردم حاضریم 5 برابر بدیم برای ما مطلب بذار . فقط شماره کارت بده ببین چه اتفاقی میفته . فقط انصاف .
ناشناس۱۶۵۹۸۲۲۱۳:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۵
10 بار ثبت نام کرده ایم ولی هنوز هیچ لگنی به نام ما درنیامده است؟
ناشناس۱۶۵۹۸۵۷۱۴:۰۳:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۵
این یعنی دولت واسطه بین خودرو ساز و مردم بشه و نقش دلال خودرو بمنظور کسب درآمد (هرچند با نیت خیر) را بازی کند که علاوه بر پایین آوردن شان و جایگاه دولت (که خیلی موثرتر و بالاتر از اینها می تواند نقش آفرینی کند) هیچ قانونی چنین اجازه ای برای کسب درآمد به دولت نمی دهد. بهتر است قبل از ارائه هر پیشنهاد امکان اجرای آن در بستر قوانین موجود و لحاظ شان سیاستگذاری و نظارتی دولت را هم بکنیم
مهران۱۶۵۹۸۵۸۱۴:۰۴:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۵
سلام تنهاراه رسیدن ماشین بدست مشتری واقعی اینه هرنفر که ثبتنام‌میکنه حداقل ۴۰ درصد مبلغ ماشین روواسه ثبتنام بده اینجورپای خیلیا بریده میشه از ثبتنام کاذب.چون خیلی دیدم فقط ثبتنام میکنن ولی پول ندارن بدن که اگه درومد سهمیشون روبفروشن کلا همه دلال شدن گناه کسی که واقعا ماشین لازم داره چیه لطفا شرط واریز پول روعملی کنید
امیررضا۱۶۶۰۱۴۰۱۶:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۵
من الان هر چی ثبت نام کردم اسمم در نیومده این قرعه کشی الکیه ماشین به کسایی میدن که تو عمرش ماشین نداشته
ناشناس۱۶۶۰۳۴۶۱۹:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۵
دلالی نوش جانشون. وقتی ارزش پولی کشور چنین سقوطی رو تجربه میکنه مردم که نباید گشنه بمونن
فضل الله۱۶۶۰۱۶۸۱۷:۰۷:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۵
دادش بهترین راه این است که قبل از ثبت نام پول کل خودرو در حساب مشتری بولکه بشه تا هرکسی ماشین دارد نتواند ثبت نام کند،،
Arash۱۶۶۰۱۹۷۱۷:۲۸:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۵
... چرا فقط به فکر جیب خودشونن... اگه اونجوری بشه دیگه قشر متوسط توی خوابشونم نمیبنن حتی یه پارس که ماشین معمولیه بخرن ۳۰۰ میلیون .هرروز داریم بدبخت تر از دیروز میشیم.....
مسعود۱۶۶۰۳۴۰۱۹:۱۲:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۵
میفرمایید دولت و دستگاه های اجرایی این کشور انقد معتبرن که بابت ماشین ۷۰ ملیونی ۵۰ درصد مالیات بگیرن بعد خرج مردم کنن و ماجرا ها پیش نیاد. نویسندتون یا تو ایران زندگی نکرده یا زیادی بهش فشار آوردید برای تولید محتوا. حقا که دولت با این همه فشار و داستان به لطف ژورنالیست‌هایی طنازی مثل شما سرپاس.
ناشناس۱۶۶۰۳۷۴۱۹:۳۴:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۵
همش سیاست خودشون همین خودروهارو چندسال پیش دیگه هیچکی نمی‌خرید.همش انبارشده بود کاری با مردم کردن میرن تو قرعه کشی.
ناشناس۱۶۶۰۳۸۵۱۹:۳۹:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۵
راست میگن .. و قرعه کشیشان فیلم نیس.اصلا 80درصدپول و بگن واریز کنیین بعد قرعه کشی کنید.فامیلا اسمشون درآمده حوالشو میفروشن.
ناشناس۱۶۶۰۵۶۳۲۲:۱۸:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۵
علت اینکه مردم در قرعه کشی ثبت نام می کنند و آشغالهای ایران خودرو و سایپا رو می خردند تلاش برای حفظ ارزش پولشونه شما می تونید ببینید که در بازار هم با این قیمت ها ماشین معامله نمیشه. اگر قیمت کارخونه به سطح قیمت بازار برسه کسی ماشین نمیخره.
احد۱۶۶۰۶۸۴۰۰:۰۵:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۶
تا زمانی که کدخدا دزده وضع موجود همینه
داود۱۶۶۰۸۱۰۰۷:۰۱:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۶
باید یه پیش پرداختی موقع ثبت نام باشه تابه گفته دوست گرامی دست خیلی ها کوتاه بشه من کسی رو میشناسم مایه داره موقع ثبت نام کارت ملی رو۵میلیون میخره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  2. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  3. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  8. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  9. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  10. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  13. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  14. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  15. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین