واکاوی چالش های نقد بهاییت در پنجمین شماره فصلنامه بهایی شناسی

بخش فرهنگی الف،   3970319095 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

از خواندنی‌های این شماره می توان به مصاحبه با دکتر مجید تفرشی در مورد چالش‌های بهائی شناسی در روزگار حاضر اشاره کرد. همچنین در این شماره به انعکاس دیدگاه های خانم کارن باکت از منتقدان غربی بهائیت پرداخته شد

واکاوی چالش های نقد بهاییت در پنجمین شماره فصلنامه بهایی شناسی

پنجمین شماره از فصلنامه تخصصی و فرهنگی-اجتماعی بهائی شناسی منتشر شد.

از خواندنی‌های این شماره می توان به مصاحبه با دکتر مجید تفرشی در مورد چالش‌های بهائی شناسی در روزگار حاضر اشاره کرد. همچنین در این شماره به انعکاس دیدگاه های خانم کارن باکت از منتقدان غربی بهائیت پرداخته شده است.

  به گزارش الف کتاب، فصلنامه «بهایی شناسی» دومین سال انتشار خود را تجربه می‌کند، در موضوعات مختلف فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و کلامی، به نقد بهائیت پرداخته است. رویکرد این فصلنامه نقد علمی و فرهنگی فعالیت‌های بهائیت در ایران و سایر کشورهای جهان است و از بهائیان دعوت کرده است تا به جای طرح مکرر مسائل حقوق بشری و تلاش برای محکوم کردن کشورمان در مجامع بین المللی، وارد میدان گفتگو و نقد علمی شود و تلاش کند تا حقانیت خود را اثبات نماید.

در گفتگو با دکتر مجید تفرشی چالش‌های بهائی شناسی در روزگار حاضر مورد واکاوی قرار گرفته است. تفرشی که مدیر موسسه مستقل مطالعات ایران و اروپا در انگلستان است، در این مصاحبه هر گونه تلاش برای نقد بهائیت را دچار یک چالش اساسی دانسته که آن هم متهم شدن به بهائی ستیزی و نفرت پراکنی علیه بهائیت توسط تشکیلات بهائی است.

در هر شماره این فصلنامه نیم نگاهی به منتقدان غربی بهائیت نیز داشته است و سلسله مقالاتی را با عنوان بهائیت از دیدگاه منتقدان و روشنفکران بهائی منتشر کرده که در این شماره به انعکاس دیدگاه های خانم کارن باکت پرداخته است. از مهمترین مسائل مورد نقد کارن باکت که در این فصلنامه بدان پرداخته شده می توان به نمایشی بودن ساختار دموکراتیک در اداره جامعه‌ی بهائی اشاره کرد. باکت که خود سالها بهائی بوده، انتقاداتی را نیز به نحوه‌ی هزینه کرد پولهای دریافتی از بهائیان توسط محفل ملی بهائیان کانادا مطرح کرده است. او همچنین ضمن بی اثر خواندن طرح روحی در ترویج بهائیت، نسبت به برخورد با دگراندیشان بهائی و اخراج روشنفکران از جامعه بهائی به شدت اعتراض کرده است.

بهائی شناسی در بخش دیگری از پنجمین شماره خود، نامه ای انتقادی نسبت به بیت العدل را از ایقان شهیدی منتشر کرده است. شهیدی که این نامه را در عنفوان جوانی به نگارش در آورده، ضمن استناد به بخش های مهمی از نصوص بهائی، عملکرد و وضعیت بیت العدل (مرکز جهانی بهائیان در اسرائیل) را زیر سوال برده است.

از دیگر بخش‌های قابل اشاره در این شماره می‌توان به تحلیل اخبار مهم و جاری بهائیان در ایران و سراسر دنیا اشاره کرد. در این شماره، مقاله‌ای تحلیلی در مورد آزادی رهبران تشکیلات بهائی از زندان در پاییز و زمستان سال گذشته به نگارش در آمده و پیشنهادات مهمی در مورد لزوم منع قانونی تبلیغ بهائیت در ایران مطرح شده است.

مقاله‌ی تاریخی این شماره به قلم سید مقداد نبوی رضوی، به بیان کشتارهای بابیان و بهائیان از یکدیگر در طول تاریخ پرداخته و نشان داده است که علی رغم شعار صلح طلبی، خشونت‌های بسیاری از سوی بهائیان نسبت به دیگران صورت پذیرفته که قابل تامل است.

در حوزه‌ی کلام و اندیشه نیز مقاله‌ای در موضوع معجزه به بررسی تطبیقی دیدگاه رهبران و مبلغان بهائی در این زمینه با سایر ادیان الهی پرداخته است. این مقاله به قلم سعیده زرگر آزاد و هدی تفضلی نوشته شده است. همچنین در مقاله‌ای دیگر به موضوع عدم وجود طبقه‌ی روحانی در بهائیت پرداخته شده و نشان داده شده است که این ادعا از اساس باطل و مغایر با تخصص گرایی در دوران معاصر است و بهائیت نیز دارای طبقه‌ای است که موظف به کار فکری و تبلیغی هستند؛ هرچند که ممکن است آن طبقه لباس خاصی برای خود انتخاب نکرده باشند.

تازه ترین شماره بهائی شناسی به مدیر مسوولی عبدالحسین فخاری و سردبیری مهدی حبیبی در 236 صفحه فارسی و 42 صفحه انگلیسی  به قیمت  15000 تومان منتشر شده است.

دیدگاه کاربران

فرشته سعدي۳۷۸۴۴۸۱۳:۲۲:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱۹
خیلی عالی. چرا این قدر دیر معرفی کردید. ۵ شماره گذشته. واقعا جای چنین نشریاتی خیلی خالی است. البته واقعا امیدوارم کار علمی کرده باشند و شعار کار علمی نداده باشید. در تقابل با گروه های منحرف فکری، بهترین کار روشنگری است.
متحدين۳۷۹۲۹۶۰۱:۰۶:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۰
من این فصلنامه رو امروز دیدم و با جستجوی اینترنتی مرکز پخشش رو پیدا کردم. از معرفی تون ممنون. بهائی ها در شیراز خیلی تبلیغ می کنند. امیدوارم جواب محکم و مناسبی برای تبلیغاتشون داشته باشه. سال گذشته به اسم دویستمین سال تولد بهاءالله هم تو فضای مجازی و هم تو فضای حقیقی خیلی مطلب نوشتند و سعی کردند یارگیری کنند. رهبراشون رو هم که پارسال آزاد کردند. خلاصه دور برداشتند. باید از تبلیغاتشون جلوگیری بشه. اما یه جوری که نتونند مظلوم نمایی کنند. به نظرم بهترین کار، همین برخورد فرهنگی و مردمیه.
حقیقی۳۷۹۳۵۷۰۳:۰۸:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
از اینکه بعد از سالها شاهد یک کار علمی و مرتب و دانشگاهی در نقد بهائیت هستیم به پدید آورندگان این فصلنامه تبریک گفته و توفیق تان را از خداوند متعال خواهانیم .
سعید۳۸۰۸۷۳۰۶:۳۹:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۱
آقای تفرشی که عکسش روی جلد آمده، چهره فرهنگی خیلی بزرگی است. در هر رسانه ای حضور پیدا کرده، از منافع ایران دفاع کرده است. درود بر شرفت مرد.
على۳۸۸۷۶۷۰۸:۴۱:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
نشریه بسیار وزینی است،ای کاش پخش خوبی هم داشته باشد و به دست کسانی که در معرض تبلیغ فرقه ضاله قرار گرفته اند برسد.اینها بطور مخفیانه و مرموزی ایین شان را تبلیغ می کنند و مسلمانان را با شعارهای فریبنده ولی بی محتوا فریب می دهند و هدفشان بهایی سازی مسلمانان است این روش مثل حرکت تبشیری کشیشان مسیحی است که به اسم کارهای عام المنفعه به کشورها می رفتند و افراد را مسیحی می کردند.آنها متتقدان خود را با عنوان بهایی ستیز بایکوت می کنند و هیچ نقدی را بر نمی تابند.باید دستشان رو شود...
محسن۳۸۹۷۷۱۰۵:۳۵:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
آیا فایل شماره های این مجله در فضای مجازی هم هست؟مثلاً در نورمگ یا سایت خود نشریه و امثال آن؟اگر هست خوب است نویسنده مقاله اطلاع رسانی نماید
مهید۳۸۹۹۸۹۱۰:۵۳:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۲۷
سلام مقالات بر روی سایت نورمگز هم هست. در سایت خود نشریه بهائی شناسی هم هست. آدرس سایت: bahaimag.com
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین