واکاوی چالش های نقد بهاییت در پنجمین شماره فصلنامه بهایی شناسی

بخش فرهنگی الف،   3970319095 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

از خواندنی‌های این شماره می توان به مصاحبه با دکتر مجید تفرشی در مورد چالش‌های بهائی شناسی در روزگار حاضر اشاره کرد. همچنین در این شماره به انعکاس دیدگاه های خانم کارن باکت از منتقدان غربی بهائیت پرداخته شد

واکاوی چالش های نقد بهاییت در پنجمین شماره فصلنامه بهایی شناسی

پنجمین شماره از فصلنامه تخصصی و فرهنگی-اجتماعی بهائی شناسی منتشر شد.

از خواندنی‌های این شماره می توان به مصاحبه با دکتر مجید تفرشی در مورد چالش‌های بهائی شناسی در روزگار حاضر اشاره کرد. همچنین در این شماره به انعکاس دیدگاه های خانم کارن باکت از منتقدان غربی بهائیت پرداخته شده است.

  به گزارش الف کتاب، فصلنامه «بهایی شناسی» دومین سال انتشار خود را تجربه می‌کند، در موضوعات مختلف فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و کلامی، به نقد بهائیت پرداخته است. رویکرد این فصلنامه نقد علمی و فرهنگی فعالیت‌های بهائیت در ایران و سایر کشورهای جهان است و از بهائیان دعوت کرده است تا به جای طرح مکرر مسائل حقوق بشری و تلاش برای محکوم کردن کشورمان در مجامع بین المللی، وارد میدان گفتگو و نقد علمی شود و تلاش کند تا حقانیت خود را اثبات نماید.

در گفتگو با دکتر مجید تفرشی چالش‌های بهائی شناسی در روزگار حاضر مورد واکاوی قرار گرفته است. تفرشی که مدیر موسسه مستقل مطالعات ایران و اروپا در انگلستان است، در این مصاحبه هر گونه تلاش برای نقد بهائیت را دچار یک چالش اساسی دانسته که آن هم متهم شدن به بهائی ستیزی و نفرت پراکنی علیه بهائیت توسط تشکیلات بهائی است.

در هر شماره این فصلنامه نیم نگاهی به منتقدان غربی بهائیت نیز داشته است و سلسله مقالاتی را با عنوان بهائیت از دیدگاه منتقدان و روشنفکران بهائی منتشر کرده که در این شماره به انعکاس دیدگاه های خانم کارن باکت پرداخته است. از مهمترین مسائل مورد نقد کارن باکت که در این فصلنامه بدان پرداخته شده می توان به نمایشی بودن ساختار دموکراتیک در اداره جامعه‌ی بهائی اشاره کرد. باکت که خود سالها بهائی بوده، انتقاداتی را نیز به نحوه‌ی هزینه کرد پولهای دریافتی از بهائیان توسط محفل ملی بهائیان کانادا مطرح کرده است. او همچنین ضمن بی اثر خواندن طرح روحی در ترویج بهائیت، نسبت به برخورد با دگراندیشان بهائی و اخراج روشنفکران از جامعه بهائی به شدت اعتراض کرده است.

بهائی شناسی در بخش دیگری از پنجمین شماره خود، نامه ای انتقادی نسبت به بیت العدل را از ایقان شهیدی منتشر کرده است. شهیدی که این نامه را در عنفوان جوانی به نگارش در آورده، ضمن استناد به بخش های مهمی از نصوص بهائی، عملکرد و وضعیت بیت العدل (مرکز جهانی بهائیان در اسرائیل) را زیر سوال برده است.

از دیگر بخش‌های قابل اشاره در این شماره می‌توان به تحلیل اخبار مهم و جاری بهائیان در ایران و سراسر دنیا اشاره کرد. در این شماره، مقاله‌ای تحلیلی در مورد آزادی رهبران تشکیلات بهائی از زندان در پاییز و زمستان سال گذشته به نگارش در آمده و پیشنهادات مهمی در مورد لزوم منع قانونی تبلیغ بهائیت در ایران مطرح شده است.

مقاله‌ی تاریخی این شماره به قلم سید مقداد نبوی رضوی، به بیان کشتارهای بابیان و بهائیان از یکدیگر در طول تاریخ پرداخته و نشان داده است که علی رغم شعار صلح طلبی، خشونت‌های بسیاری از سوی بهائیان نسبت به دیگران صورت پذیرفته که قابل تامل است.

در حوزه‌ی کلام و اندیشه نیز مقاله‌ای در موضوع معجزه به بررسی تطبیقی دیدگاه رهبران و مبلغان بهائی در این زمینه با سایر ادیان الهی پرداخته است. این مقاله به قلم سعیده زرگر آزاد و هدی تفضلی نوشته شده است. همچنین در مقاله‌ای دیگر به موضوع عدم وجود طبقه‌ی روحانی در بهائیت پرداخته شده و نشان داده شده است که این ادعا از اساس باطل و مغایر با تخصص گرایی در دوران معاصر است و بهائیت نیز دارای طبقه‌ای است که موظف به کار فکری و تبلیغی هستند؛ هرچند که ممکن است آن طبقه لباس خاصی برای خود انتخاب نکرده باشند.

تازه ترین شماره بهائی شناسی به مدیر مسوولی عبدالحسین فخاری و سردبیری مهدی حبیبی در 236 صفحه فارسی و 42 صفحه انگلیسی  به قیمت  15000 تومان منتشر شده است.