فقدان سواد اقتصادی در سودای مدرک و سویدای قدرت

محمود رستم خانی، گروه اقتصادی الف،   3970305057 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
فقدان سواد اقتصادی در سودای مدرک و سویدای قدرت

 

 اظهارات چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس به نقل قول از رییس مجلس در مذاکرات بررسی مشکلات اقتصادی و ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس ، سوژه ای شد تا مجددا" به  یکی دیگر  از مهم ترین چالشهای بنیادی کشور پرداخته شود . در این مذاکرات نبود سواد اقتصادی ،  بعنوان علت العلل مشکلات موجود کشور درمواجهه با مشکلات و مباحث  اقتصادی عنوان شده است .

اظهارات دیر هنگام ولی واقعی  ، از آنجا ناشی شد  که تلاطم شدید حاصل از نوسانات ارزی ، باعث کاهش ارزش پول ملی ، در قبال ارزش پول رایج بین المللی و سایر کشور های دیگر گردید .

 هر چند  از ماه گذشته علت العلل کاهشِ ارزش پول ملی و افزایش ارزش نرخ سایر ارزهای رایج در قبال پول ملی  ، عاملِ روانی ناشی از  موضعگیری ها و رخدادهای سیاسی عنوان شد ، لیکن بنظر می رسد بسنده کردن به پذیرش اظهارات مسئولین ذیربط ، نوعی ساده انگاری و فراموش کردن ناتوانی تصمیم سازانِ تصمیمات کلان اقتصادی ، در ایفای نقشِ توانمند و هوشمندِ مدیریت اقتصادی کشور در کسوت پیران مجرب و تحصیلکرده است .

 اگر به زعم آنان ، عامل سیاست را صرفا" در پدیده های اقتصادی و یا اجتماعی  و رخداد اخیر الذکر ، مفروض بدانیم و تجربیات گذشته این قبیل دخالت ها را تجربه شده بیابیم ، آنگاه باید بپذیریم که مسئولین کشور ، با علم به قبول تاثیر سیاست بازی های کشور های خارجی در اقتصاد کشور و آشنا بودن به تجربیات گذشته ، به هر دلیل و برهانی ، از دانائی و توانمندی لازم برای مواجهه منطقی و خردمندانه در مقابله با چالش اخیر برخوردار نبوده اند .  

 با اقرار به این موضوع که جغرافیای حاکمیتی ایران ، همچون جغرافیای کشور های دیگر ، همواره  در تنازع اقتصادی و اجتماعی ، درگیر فاعلیت های مزاحمی بوده  که آماده بودن و آماده شدن از لوازم ضروری آنست ، می توان به این باور رسید که در صورت عدم احرازِتواناییِ مبتنی بر دانایی ، عدم برخورداری از آمادگی های به روز شده و نیز ملبس شدن به لباسِ رخوت و یا خدای نا کرده لباسِ عجزو نا توانی ،  چیرگیِ خواسته های طرف یا طرفهایِ تنازع ، بر قامت کشور غیر قابل اجتناب شده ، ضعف ، درهم ریختگی اقتصادی و عدم اطمینان به اقدامات و برنامه ها ، از لوازمات غیر قابلِ انکار آن خواهد بود .    

اگر بپذیریم که اصل تنازع بقا یا استیلای جزئی و کلی در جهت استعلای حاکمیتی قدرتمندان و زور گویان  ، برپایین دستان ، بعنوان خصوصیات بشر ، مسلم و غیر قابل انکار است  می توان گفت که این  اصل  علاوه بر اینکه می تواند موتور حرکت جوامع در مقابله با رخدادهایِ تزاحمی و پیشرانِ توسعه آرمانی در پناه       خویشتن یابی ِآگاهانه یِ خویش باشد ، می تواند با توجه به تجربیات تلخ گذشته  جمهوری اسلامی در جغرافیای متعدد و پر تعداد مواجهه با کشور های  مستعلا ، "هشداری مجدد" ، از "جنس هوشیاری"  ، برای مسئولین نظام  ما باشد که پس از مغلوب شدن در قبال خواسته های آنان ، مسئولیت ناتوانی خود را بجای مقابله یِ خردمندانه ی متقابل ، به دوش سیاست نیاندازند .  

گر چه چاشنیِ فعلِ خواستن برای بهبود و آرمانی شدن شرایط کشور در تراز صداقت مسئولان ارشد کشور ، همواره ملازم آنان در پندار و گفتار بوده است لیکن ناتوانی از نوع آشنائی به دانش‌روز ، کارشناسی نشدن  مباحث ، عدم استفاده از ابزار های فنی ، عدم  برنامه ریزی عملیاتی و تطابقیِ زمان مند در چارچوب اهداف کلی نظام از یک سو و همسو نشدن نظرات با یکدیگر در اشل رفتار های تزاحمی و تداخلی از سوی دیگر ، سبب شده است که عملکرد های ناشی از تصمیمات اقتصادی و اجتماعی آنان ، بجای آنکه ، خود بخشی از  "راهکار "باشند تبدیل به بخش از "مشکلاتی شوند" که در روند اصلاح و ترمیم مشکلات ، به مشکلات مضاعفی بیانجامند که ضرورتا"متقاضی راهکار های جدیدی باشند .

دور و تسلسل ناشی از ارائه راهکارهای نامناسب ونامتناجس ونیز تزاید مشکلات ناشی از تزریق بسته های "شفابخش نا کارآمد" و تبدیل آن به "مشکلات فزاینده "، روش آزمون و خطایی است که نا آزموده گان حوزه های اقتصادی و اجتماعی با  "سودا گری مدرک" و "سویدای قدرت"   ، با اصرار بر توانایی و توانمندی ، سعی درتحمیل مدیریتی خوش پندار به  عوام و خواصی دارند که با عدم پذیرش آن  از سوی جامعه هدف ،  نتیجه آن نه تنها معکوس بلکه زیان بار است .

اگر  مدل نظارت ، کنترل و ارزیابی عملکرد با محور خود ارزیابی را  در جهت  بهینه گزینی و بهسازی فرآیند ها تعریف نماییم وحداقل و حداکثر انتظار را در سطح جامعه به  صورت منطقی  و واقعی معین کنیم  آنگاه عملکرد نسبی فرد و یا گروه عملیاتی و اجرایی ، در محدوده عملِ زمانیِ خاص،‌ درمقیاس استاندارد و تراز سنجش محاسباتی و عملیاتی ، در سطحی قرار خواهد گرفت که  قابلیت ها و توانمندیهای  آنان در کمینه و بیشینه مورد انتظار مورد قضاوت  قرار خواهد گرفت .

این روش نه تنها قادر به دریافت بازخوردهای‌ لازم‌  درباره‌ نقاط‌ قوت‌ و ضعف‌ رفتاری و عملکردی آنان ‌،  بلکه تلاشی نظام مند ، برای اطلاع از  حد جواب گوئی ارکان  عملیاتی و اجرائی  مسئولین به نیازهای مردم و توانایی آنان در برآورده نمودن آنهاست .

 این داوری که  مبتنی بر مقایسه دقیق داده های عینی با استانداردهای انتخابی است ، دقیق بودن هدف ها  را با  مشاهده نتیجه گیری منطقی و غیر هیجانی از داده ها و ستانده های سنجش محور، اندازه گیری و در اختیار ذی نفعان قرارخواهد داد .

متاسفانه یکی از موضوعات چالشی امروز، فقدان مدل های  رفتاری و ارزیابی آنها در پهنه عملکردهای متعدد و گسترده ای است که پیشرفتِ در مسیر و توسعه مدلهای تکمیلی و تحولی را از سوی برنامه ریزان مدیریت دولتی ، با مشکل مواجه کرده است .

 طبیعی است وقتی الزامات اولیه و ضروری در پهنه گسترده عملکردهای متعدد و پیچیده نادیده انگاشته شوند و مقدمات مفروض ، اسبابِ اقتضائات حکمت قرار نمی گیرند  ، اقداماتِ علیل در فرآیندهای عملکردی به نتایجیِ منجر خواهند شدکه ثمره آن تزاید مشکلات در گستره مشکلات متکثّر و نهادینه شده خواهد گردید .  

عدم بازرسی موثّر و هدفمند ، عدم ارزیابی و کنترل عملکرد دوره ای در دوره مدیریتی ، تساهل و تغافل عامدانه در چشم پوشی از هدر رفت منافع عمومی در زمان برخورداری از مدیریت ، نادیده انگاشتن ضعف های عمده از سوی مدیران بالاسری علیرغم اطلاع آنان از ضعف های موجود  ، عدم توجه به شاخصهای استاندارد عملکردی و بی اطلاعی از آنها ، عدم امکان دستیابی به اطلاعات و شاخصه های منطقی و غیر هیجانی عوامل مثبت و منفی مدیریتی ، برخورد گروهی، محفلی و جناحی در انتخابِ مدیران بدون ملاحظه جایگاهِ شغل با شاغل ، مدرک گرایی بدون پشتوانه علمی و تجربی با چاشنی حفظ قدرت ، انتخاب های منفعتی و معامله گرایانه در مسئولیت های کلیدی و نیز  عدم التزام  واقعی به اجرای قانون ، از جمله عواملی است که خرد ورزی منتج به حکمت عملی را در پیشگاه ملت فهیم و صبور ایران ، با چالش جدی مواجه کرده است .

این چالش که از رفتار مسئولان مدعی و مباشرانِ دست اندر کار فعالیت های اجرایی و تصمیم سازی  حکایت دارد و در جبین ملت ایران نشانی از اِشراف عملیاتی بر سامانه کنترل و ارزیابی عملکرد مدیران و دست اندر کاران وظائف و حقوق عامه ندارد ، از ضروت نوسازی و بازسا زی ارکان تصمیم سازانی دارد که عدم اقدام بموقع و بجا ی آن ،  می تواند آثار جبران ناپذیری در حیات اقتصادی کشور  و روندِ بهبودِ مستمر کشور داشته باشد . 

.       

دیدگاه کاربران

محمد باقر قالیباف زادگان۳۵۹۴۸۳۰۹:۱۷:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۵
حالا سریعترین کار ممکن این است که حضرات والامقام اقایان ولی اله سیف و محمد باقر نوبخت را سریعا برکنار و تیم اقتصادی حاصل از نشست اقتصاد دانان مطرح کشور را به کار گمارد
ناشناس۳۶۰۸۲۸۰۰:۵۶:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۶
سیف گفته بود گران شدن دلار مربوط به جشن سال میلادی است نوبخت هم گفته بود ریس جمهور از گران شدن دلار مکدر است در زمانی که 4000 تومان بود
ناشناس۳۵۹۵۳۵۰۹:۵۵:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۵
از ریس جمهور محترم می خواهیم به فوریت در تیم اقتصادی خود تجدید نظر نموده و افرادی را که خواسته و ناخواسته به اقتصاد کشور لطمه زده اند توبیخ لازم را بنمایند ناخواسته از ان جهت که اگر کار نابلد بودند چرا از پست و سمت خود کناره گیری نکردند
رضا۳۵۹۷۰۴۱۱:۲۶:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۵
تا وقتی درک اقتصادی ما در حدی است که با تعویض مهره ها به دنبال اصلاحات باشند در بر همین پاشنه می چرخد.در یک جمله در یک اقتصاد سالم و نرمال سه فاکتور کلیدی وجود دارد 1- تورم کمتر از 2 درصد 2-رشد اقتصادی بالاتر از 8 درصد و 3- رشد نقدینگی حداکثر معادل رشد اقتصادی به دست آمده این سه تا را درست کنید سود بانکی و تسهیلات به کمتر از 5 درصد می رسد، فضای کسب و کار مساعد فعالیت های مفید اقتصادی می شود و سوداگری از بین می رود،اشتغال شکوفا می شود و نرخ ارز برای همیشه تثبیت می گردد اما چه کسی باید این کار را بکند و هزینه گزاف آن را که پیاده سازی برنامه ریاضت اقتصادی است چه کسی تقبل می کند و اصلا در مملکت ملوک الطوایفی ما ارگانی دارای این حد از قدرت هست که چنین برنامه ای را پیاده کند؟
ناشناس۳۶۰۲۹۵۱۶:۱۲:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۵
سکون عجیبی در بازار ها اقتصادی حاکم است بنظر من طوفان سهمگین در راه است که بضرر کل ملت بعلت بی تدبیری و بی نظمی و تردید در اتخاذ تصمیمات استراتژیک از سوی کل مجموعه حکومتی است
ناشناس۳۶۰۴۴۰۱۷:۵۰:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۵
سلام الان این مطلب چه تحلیل اقتصادی داشت که نشان دهد سواد نویسنده از کسانی که بی سواد خوانده است بیشتر است ؟
شهرابی۳۶۰۸۹۰۰۴:۳۹:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۶
مقاله بسیار جامع و دقیقی بود که حکایت از ضعف و نقصان در لایه های تیم اقتصادی اقای روحانی را نمایان میکند که لازم است تحول و تغییری اساسی در الگوهای اقتصادی و معیشتی دولت ایشان نهادینه شود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین