عبرت های برجام و پاسخ به چند سوال/ دستگاه دیپلماسی به دنبال چه تضمین‌هایی است؟

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3970223116 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حال حاضر آمریکا با خروج یکجانبه از برجام چهره واقعی خود را نشان داد  و حال ادامه برجام  بدون  آمریکا موضوعی است که باید ایران در مورد آن تصمیم گیری کند.

عبرت های برجام و پاسخ به چند سوال/ دستگاه دیپلماسی به دنبال چه تضمین‌هایی است؟

 شعار  دولت روحانی ازابتدای آغاز به کار خود  پیشبرد سیاست خارجی و مذاکره با کشورهای غربی به خصوص حل کردن پرونده هسته ای ایران اعلام شد  تا بتواند از این طریق، فضای اقتصادی کشور را بهبود بخشد، اما واقعیت آن بود که مشکل اصلی اقتصاد به داخل معطوف بود، نه به خارج از کشور. متاسفانه آقای روحانی و تیم حامی وی در تبلیغات و  تحلیل هایی که در انتخابات ریاست جمهوری ارایه کردند  سهم زیادی برای رفع تحریم ها در اقتصاد کشور قایل شدند، و همین موضوع باعث شد تا  مذاکره کنندگان به دلایل زیر دچار اشتباه محاسباتی شوند :

1) اشتباه در فهم برخی از مسئولین در مورد تحریم ها

2) خوشبینی  مفرط به طرفهای غربی در مذاکرات بویژه امریکا 

3) اعتماد به نفس کاذب در انجام مذاکراکرات و بیان این جملات که دیگران توان انجام مذاکرات را ندارند و زبان دنیا را نمی‌فهمند 

4) شتابزدگی در انجام مذاکرات و عدم پذیرش انتقاد از سوی منتقدین

5) عبور کردن از خطوط قرمز تعیین شده به دلیل اعتماد به طرفهای مذاکره و  خوش بینی به آنان

در حالیکه دیگر رهبر انقلاب بارها به مسئولین در مورد غیرقابل اعتماد بودن غرب و به ویژه آمریکایی ها هشدار دادند، ایشان در سال 94 در دیدار با کارگران سراسر کشور، در جمع‌بندی سخنانشان تاکید کردند: «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است و همه باید مسئولیت‌های متفاوت خود را در تقویت نیروی داخلی به عنوان «تنها راه علاج مشکلات اقتصادی»، انجام دهند.» 

در هر حال دولت برجام را به سرانجام رساند و با کشورهای 1+5 به توافق رسید، از ابتدا ساختار برجام طوری بود که اگر آمریکا دبه می کرد، این به ضرر اروپا نبود بلکه تنها به ضرر ایران بود و همین اتفاق هم نیز افتاد، نگرفتن تضمین های قطعی موجب شد تا آمریکایی ها از توافقات شانه خالی کنند در حالیکه جمهوری اسلامی ایران، عملا به  تمامی تعهدات خود عمل کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با تاکید بر این موضوع مهر تاییدی بر آن زد اما اهداف تعیین شده دولت در برجام به وقوع نپیوست و به نوعی ایران به منافع مورد نظرش دست نیافت.

در حال حاضر نیز آمریکا با خروج یکجانبه از برجام چهره واقعی خود را نشان داد  و حال ادامه برجام  بدون  آمریکا موضوعی است که باید ایران در مورد آن تصمیم گیری کند.حسن روحانی رییس جمهور، پس از سخنرانی دونالد ترامپ به محمدجواد ظریف دستور داد تا با اروپایی ها مذاکره کرده و تضمین کافی از آنها بگیرد.

 حدود چهار سال پیش، رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار تضمین از سوی 1+5 شده بود، در همان زمان محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان؛ امضای جان کری وزیرخارجه وقت آمریکا، تضمین برجام دانست اما این امضاء هیچ وقت نتوانست منافع ایران را تضمین کند، حال مقام عالی دستگاه دیپلماسی کشور قرار است ازکشورهای E3 جهت تامین منافع مان تضمین بگیرد که امیدواریم همانند گذشته تنها امضایی بر روی یک برگه نباشد.

 

از طرفی هم طی روزهای اخیر و پس خروج ترامپ از برجام، رهبر انقلاب اسلامی در دانشگاه فرهنگیان در مورد مذاکره با سه کشور اروپایی فرمودند: «حالا گفته میشود که برجام را میخواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من میگویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] میخواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید -تضمین واقعی، تضمین عملی- وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه‌ی دیگر.»

اما نکته ای که وجود دارد این است که دولت همچنان سعی دارد تا برجام را بدون آمریکا به سرانجام برساند و اینکه آیا می توان به اروپا اعتماد کرد یا خیر، سوالی است که در طی رایزنی های محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مشخص خواهد شد، وی روز گذشته در سفری که  به پکن داشت با مقامات چین در این خصوص رایزنی های فشرده ای را انجام داد، او امروز به کرملین رفته و با مقامات روسی هم دیدار و رایزنی خواهد کرد و فردا نیز به بروکسل رفته و با سه کشور اروپایی مذاکره خواهد کرد.

واقعیت این است که اروپا نفع زیادی از برجام (از منظر اقتصادی) کسب کرد و به دلیل اینکه برجام توافقی بین المللی است و مدت زمان زیادی برای دستیابی به برجام صرف شده است لذا منطقه یورو نمیخواهد این دستاورد بزرگ به سادگی از بین برود. از سوی دیگر اظهارنظرهای مقامات غربی علیه ایران نیز همچنان ادامه دارد. بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس طی سخنانی ادعا کرد که برجام  دست بندی به دست ایران است. این نشان میدهد که اروپایی ها مراودات تجاری زیادی با آمریکا دارند، اینکه آیا آنها می توانند آمریکا را متقاعد کنند که ایران از برجام نفع ببرد بعید به نظر میرسد، چرا که اروپا در گذشته  نیزحسن نیتی از خود نشان نداده است و عملا تحت فشار آمریکا هیچ تبادل بانکی بین ایران و اروپا انجام نشده  و سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در ایران برقرار نشد . باید از گذشته درس و عبرت گرفت.

 مذاکرات ظریف با 5کشور در حال انجام است  اما چند سوال اساسی در اینجا مطرح است: 

1) آیا اروپا حاضر است هزینه ماندن ایران را در برجام را پرداخت کند؟و اساسا بدون آمریکا قادر به ادامه این راه خواهد بود ؟

2)آیا مذاکره مجدد می تواند منافع ما( اقتصادی) را تامین می کند؟

3)آیا فشار آمریکایی‌ها به شرکت های اروپایی همانند گذشته باعث می شود که اروپایی ها تمایلی به سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند؟

4) دستگاه دیپلماسی کشور چگونه می تواند تضمین های کافی اخذ کند، آیا با ماندن ایران در برجام منافع مان تامین خواهد شد یا با خروج از آن ؟

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۸۸۳۰۷:۰۲:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۴
وضیعت سیاست خارجی ما به برکت دیپلماتهایی که فقط با رانت و رابطه به این مقام رسیدند فاجعه امیز است. این دیپلماتها چه در این دولت و چه در دولت قبل کاری کردند که الان دوست و دشمن از امریکا تا روسیه و عراق و عربستان و حتی اذربایجان امارات و کویت و... از خروج ترامپ از برجام سود می برند چون با خروج امریکا از برجام و تحریم نفت ایران این کشورها صادر کننده نفت بیشترین سود را از بالا ماندن قیمت نفت می برند و سکوت روسیه و موضع گیری نمایشی او هم دقیقا به همین خاطر است. اگر به خاطر مشکلات ایران و ونزوئلا با امریکا نبود روسیه یا عربستان یا حتی عراق امکان نداشت بتوانند در خواب هم ببینند که صادرات نفت دو کشور بنیان گزار اوپک چنین به نفع تولید نفت انها و تولید شیل نفتی امریکا از صحنه جهانی حذف شود. در امریکا هم به برکت گران شدن قیمت نفت در چهار ماه گذشته سیل تولید نفت شیل امریکا با افزایشی یک میلیون بشکه ایی به رقمی نزدیک به 11 میلیون بشکه رسیده وبا این روند تا سال اینده به راحتی به 13 میلیون بشکه خواهد رسید و برای حفظ این میزان تولید چاره ای نیست تا تولید نفت ایران مانند ونزوئلا کاهش یابد و در این وسط فقط ملتهای ایران و ونزوئلا هستند که بیشترین خسارات را از این همه بی تدبیری و بی دانشی در مسئولان فرهیخته! سیاست خارجی کشور خود می بینند. حتی شرکتهای نفتی اروپا هم از این گرانی نفت و دولتهای اروپا از مالیات ان بیشترین سود را می برند ولی مردم ایران و ونزوئلا تفریبا هیچ. افسوس
بابک۳۴۴۳۱۷۱۱:۴۵:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۴
نفت 70دلار شد و دولت هم دلار فروشی میکند با 4200 این یعنی درآمد سرشار مضاعف اما دولتی که حال و عرضه کار نداشته باشد با برجام و بی برجام و باپول و بی پول فرقی نمیکند همین آش است و همین کاسه تا 1400
ناشناس۳۴۳۸۸۴۰۷:۰۳:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
کسی باید خیلی ساده باشید و دانش سیاست خارجی ان در حد اقای ظریف و عراقچی باشد که تصور کند سران اروپا در برابر امریکا و محور نتانیاهو و ترامپ می توانند کاری کنند. نتانیاهو حتی سکوت پوتین را خرید و به راحتی پوتین سکوت محض در مورد سوریه و برجام و کره شمالی کرده حالا شما انتظار دارید که مرکل یا ماکرون در برابر نتانیاهو و ترامپ بایستند؟
رامین۳۴۴۵۳۰۱۳:۲۰:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
واقعا دانش سیاست خارجی آقایان ظریف و عراقچی حتی یکهزارم دانش فزاینده حضرات جلیلی، متکی و.. نیست
ناشناس۳۴۷۱۲۴۲۳:۰۱:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
درعمل که اینطور بوده
ناشناس۳۴۳۸۹۳۰۷:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
فکر نمی کنم خروج ایران از برجام هم مشکلی رو حل کنه.مملکت داری با لج و لج بازی نمیشه.
ناشناس۳۴۴۴۷۸۱۳:۰۳:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۴
لجبازی اینه که ما بزور بخواهیم توی برجام بمونیم...هر ادم ازاده ای اگر الان ایران از این قرار داد خارج بشه تحسینش می کنه
ناشناس۳۴۴۸۱۲۱۵:۴۰:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
اصلا بزارید تمام این کشورهای #مزاحم_برجام از توافق خارج بشن!!! همه برن بیرون تا ما بمونیم و بتونیم با خیال راحت به تعهداتمون عمل کنیم! :-)
بورامینی۳۴۳۹۱۸۰۷:۵۵:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
جمهوری اسلامی بنظر می رسد در بسا برجام ودر مسایل کنونی منطقه در مجموع بر وفق همراهیو هماهنگی شرایط دراستانه قدم گذاشتن در راهی است که به تدریج در رقابت با سایر بازیگران منطقه ای به مرکز ثقل اصلی سیاست ورزی منطقه وتاثیر گذار بر روابط ومعادلات بین المللی تبدیل شود ایجاد اجماع جهانی حول برجام (-اختلاف راهبردی اروبا امریکا در بایبندی به برجام علیرغم دوگانگی و در خصوص قدس وموارد دیگر و امکان گسترش ان - تنش سیاسی بین اروبا وترکیه) وبرتری ایران در مسایل منطقه که مبتنی بر راه حل سیاسی ولزوم خنثی نمودن بهانه ها و اتهامات واهی غرب در مورد مسایل منطقه است دو دلیل بنیادی بر مدعای امکان ایفای نقش اساسی وقریب الوقوع ایران است بی اعتمادی به امریکا ودر یافت تضمین عملی در حد قابل قبول از اروبا از ملزومات نسبی ان به حساب می اید
ناشناس۳۴۳۹۲۱۰۷:۵۵:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
مگر اروپا تا حالا خارج برجام بوده که حالا قرار است بیاید اجرای برجام را تضمین کند؟!!
ناشناس۳۴۴۲۷۰۱۱:۱۹:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
بله خارج بوده ظاهرا
ناشناس۳۴۳۹۲۳۰۷:۵۸:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۴
عبرت نمی گیریم...در سال ۱۴۰۰ هم کاندیدای اصلاح طلبان می اید و با وعده «بزن و برقص» ، برای برجام های بعدی از ملت بیعت میگیرد.... بزنید و برقصید ، در عوض به کرسنت و حقوق های نجومی و افتضاح برجام حساس نشید...
مهرداد۳۴۳۹۲۴۰۷:۵۹:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
سلام بحث تضمین در دنیای امروز یک حرف بی منطق است در دنیای حاضر همه برای تامین منافع ملی کشورشان تلاش می کنند و شاید دوست زمان حال ما زمانی که منافع ملی ما را تامین نکند دشمن تلقی گردد و بالعکس
ناشناس۳۴۷۱۲۸۲۳:۰۴:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۵
جلب اعتماد دیگر کشورها هم در راستای همان منافع است و برای این اعتماد تضمین هم میتوان داد پس تضمین کاملا منطقی و برطبق معادلات سیاسی قابل اخذ است
ناشناس۳۴۳۹۳۶۰۸:۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
این اتفاقات چیزی از ارزش های روشنفکران ایران کم نمی کند
ناشناس۳۴۳۹۴۶۰۸:۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
دولت به صدا و سیما دستور داده که برنامه جهان ارا یامین پور نباید پخش شود..و فقط کارشناسان برجامی باید به صدا و سیما دعوت شوند..مثل بهشتی پور و.. از مناظره درباره برجام می ترسند.،
ناشناس۳۴۳۹۴۷۰۸:۱۸:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
این نتیجه قطع امیدازخداوامیدبه کدخداست.
مصلح۳۴۳۹۶۳۰۸:۳۴:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
باید یک جدول اقدام متقابل ایران در قبال انجام تحریم های امریکا، تنظیم شده و به تایید همه طرفها برسد. تا هر تحریمی که آمریکا اجرا کرد ما هم از بخشی از محدودیت هایمان طبق جدول خارج شویم.
ناشناس۳۴۳۹۸۷۰۸:۵۸:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۴
آیا روحانی می توانست تضمین بگیرد و نگرفت؟ حتی به روحانی اجازه ملاقات با اوباما در سازمان ملل را ندادیم،حال چطور انتظار داشتیم که او پای برجام را امضاء کند.
ناشناس۳۴۵۲۳۴۲۱:۱۲:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۲۴
چه ربطی دارد؟ مگر روحانی را برای مذاکره فرستادیم؟ ما تیم مذاکره کننده فرستادیم به ریاست وزیر امور خارجه، طرف مقابل هم همینطور، و دو طرف مذاکره کردند، دیدار کردند و حتی قدم هم زدند، و نهایتا به یک توافق بین المللی رسیدند که مورد تائید سازمان ملل هم قرار گرفت، با این وجود طرف مقابل زده زیر تعهداتش، این چه ارتباطی به دیدار کردن یا نکردن روحانی و اوباما دارد؟ مگر دیدار این دو نفر هم جزو تعهدات برجامی ما بوده؟
ناشناس۳۴۳۹۹۸۰۹:۱۰:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۴
چه تضمینی بهتر از اینکه گام به گام انجام میشد ؟!!! یعنی حتما باید کار عملی از طرف ما انجام میشد تا بعد آمریکایی ها به تعهدشان عمل میکردند ؟؟؟؟ ریختن سیمان در مراکز هسته ای مان باید آخرین مرحله و با رفع کامل تحریمها صورت میگرفت . که متاسفانه تضمین گرفتن ما به یک برگ کاغذ و مهر و امضا بسنده شد !!!!
علی۳۴۴۰۲۲۰۹:۲۷:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
بجای اروپا ما تضمین دهیم؟؟!! جمع کنید این مسخره بازی را بنام برجام یا هر اسمی دیگر
کاشانی۳۴۴۰۴۱۰۹:۳۴:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
اروپا باید تحریم های آمریکا را بی اثر کند این یعنی تضمین ماندن در برجام و الا این بلاتکلیفی را پایان دهید
مهدی۳۴۴۰۸۷۰۹:۵۷:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۴
ترامپ میگفت که درباره برجام دوباره مذاکره شود و ایران قبول نمی کرد و ... اما حالا از راه دیگه و خیلی خوب ایران داره مذاکره میکنه درباره برجام ، که برجام باشه یا نه و همون خواسته ترامپ درباره مذاکره مجدد شد. انشاالله که تضمین خوب بدهند و ....
ناشناس۳۴۴۱۴۷۱۰:۲۲:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۴
عبرت برجام اینه که تا با نصف دنیا دعوا داریم همینه داستان با روحانی یا احمدی ناد یا هر کی فرق نمی کنه همینه!
ناشناس۳۴۴۳۷۱۱۲:۱۶:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۴
شاید دیگران با ما دعوا داشته باشند و هرچه کوتاه بیایم بیشتر جلو بیایند
ناشناس۳۴۵۲۳۷۲۱:۱۷:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۴
اشتباه شما در این است که فکر می کنید اگر در یک جنگ یک طرف ماجرا بنشیند و دستهایش را بالا ببرد جنگ تمام می شود، اشتباه می کنید، برای پایان یک جنگ هر دو طرف درگیری باید کنار بنشیند نه یک طرف.
ناشناس۳۴۴۱۴۸۱۰:۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۴
راه حل شما دوستان رو هم دیدیم که چند سال مذاکره و تحریمهای سازمان ملل و بردن ایران زیر بند 7 منشور بود که وضعیت جنگی بود
ناشناس۳۴۴۲۰۶۱۰:۴۹:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۴
دولت که در امتحان رد شد شما چی داری؟
ناشناس۳۴۴۲۶۶۱۱:۱۸:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۴
چطوره از برجام خارج شیم و از محصولات هسته ای خودمان تغذیه کنیم و روی پای خود بایستیم تازه مقوی تر هم هست!
ناشناس۳۴۴۴۴۹۱۲:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۴
واقعا برخی نظرات از بی اطلاعی محض است... دولت عجب مشغولمان کرده است. محمود غنی سازی صفر رو رسوند به بیست درصد می خواست باهاش معامله بکنه که فرصت نکرد و داد حسن بره باهاش معامله بکنه و حسن هم قول داد معامله خوبی بکنه ولی دیدیم یک ملیارد داد، آب نبات قلابی شور از آمریکا گرفت و هنوز هم میگه شیرینه شما نمی فهمی... باشه آقا. ولی تا آخر مسیر سینه خیز نرو... ملت رو بدبخت نکن حسن... یکم به داخل اعتماد کن وزیران ملیاردی رو برکنار کن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین