توکلی در برنامه پایش مطرح کرد؛ اجرایی شدن ماده 29 قانون برنامه ششم برای شفافیت حقوق مسولان را دنبال خواهیم کرد /برخی مسئولین حاضر به بیان میزان حقوق دریافتی خود نیستند

گروه اقتصادی الف،   3961221135 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
 اجرایی شدن ماده 29 قانون برنامه ششم برای شفافیت حقوق مسولان را دنبال خواهیم کرد /برخی مسئولین حاضر به بیان میزان حقوق دریافتی خود نیستند

وی با بیان اینکه این موضوع مخصوص رژیم شاه نبوده، افزود: اگر هر کسی چه در رژیم سابق و چه در نظام فعلی حرام خواری کرد، باید این اموال را پس بدهد.

رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در طرح اعاده اموال نامشروع که در مجلس در دستور کار نمایندگان قرار دارد، مشخص نیست که افراد چقدر اموال را تصاحب کرده و بررسی آنها به این راحتی نیست، گفت: این بخش احتیاج به کار قضائی و اطلاعاتی دارد.

توکلی با تاکید بر اینکه رویکرد نمایندگان در این زمینه را نباید تخطئه کرد، برای اینکه حرامخواریها کار ما را به اینجا رسانده است، افزود: یعنی سوء استفاده از موقعیت عمومی برای کسب منافع خصوصی موجب بروز این مسائل شده است. بین این دو نیز فرق است.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع)  گفت: ایشان می فرمایند فقر گسترده ناشی از این است که مسئولین کشور میل جمع کردن مال پیدا می کنند. پس اگر می خواهیم با فقر مبارزه کنیم باید اول با فساد مبارزه شود.

t2

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رویکرد طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان قابل دفاع است. اجزای آنرا می توان درست کرد.

توکلی ادامه داد: اینجانب به آقای دهقان نماینده چناران و طراح این طرح پیشنهاد دادم که برای بررسی آن در مجلس قید ۲ فوریت برای آن در نظر نگیرند بلکه می توانند با قید یک فوریت، طرح را به کمیسیون تخصصی مجلس ببرند و بررسی کارشناسی بیشتری روی آن داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر آقای لاریجانی رئیس مجلس بخواهد، می تواند با استفاده از اختیارات خود به کمیسیون مربوطه دستور دهد تا در بررسی این طرح تسریع شود.

رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در پاسخ به این سوال که طرح اعاده اموال نامشروع و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه مکمل هم هستند، گفت: بله. یعنی ماده ۲۹ از اینکه مسئولین در آینده فاسد و حرامخوار شوند، جلوگیری می کند و این ماده کم هزینه تر است.

توکلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت شفافیت در کشور در سالی که گذشت، گفت: از نظر من کارنامه امسال مثبت بود. برای اینکه یک جو عمومی پیدا شد که شفافیت را به یک خواسته مطلوب تبدیل کرد و این ادبیات ساختن و رایج کردن اصطلاحات سیاسی و حکومتی است. اگر این نباشد اتفاقی نمی افتد.

 وی گفت: این یک مقدمه ضروری است که امسال خوب اتفاق افتاد و حتی آنهایی در قسمت تاریک نشسته اند، از شفافیت دفاع می کنند.

وی افزود: هم دولتی ها در پیدایش این ادبیات و رشد آن زحمت کشیدند و هم نهادهای مدنی مثل دیده بان شفافیت و عدالت، شفافیت برای ایران و حتی جنیش های دانشجویی که بصورت خودجوش این کار را انجام دادند، زحماتی متقبل شدند که اتفاقات مثبتی هم رخ داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر شما نگاه کنید شوراهای شهر در این دوره جدید علاقه دارند شفافیت را رواج دهند مثل شورای شهر تهران و اصفهان.

توکلی با بیان اینکه سازو کارهایی در این مورد تبیین می شود تا مردم بدانند هر نماینده به چه مواردی رای مثبت می دهد و یا مخالفت می کند، افزود: اگر در مجلس این کار بخواهد صورت گیرد، باید آئین نامه داخلی مجلس را اصلاح کرد چرا که طبق آئین نامه فعلی رای گیری در مجلس مخفی است.

وی با تاکید بر اینکه این شیوه رای گیری در مجلس حکمت هم دارد، افزود: به خاطر این نیست که بخواهند در رای گیری مسائل تاریک باشد بلکه اگر رای گیری آشکار باشد، نماینده در معرض فشارهایی قرار می گیرد که ممکن است مخل اظهار نظرش باشد.

رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه از زمان مشروطه تا کنون رای گیری در مجلس بصورت مخفی است، تصریح کرد: در مواردی می توان تقاضای رای علنی کرد. راه حل این مساله هم شاید این باشد که نمایندگان داوطلبانه تشویق شوند آرای خود را علنی کنند. این خود زمینه فراهم می کند تا شجاعت اظهار نظر هم بالا برود.

توکلی در پاسخ سوال مجری مبنی اینکه سال ۹۶ رو به پایان است اما ماده ۲۹ قانون مذکور اجرا نشده، گفت: از نظر حقوقی اگر قانونی تصویب و زمان نداشته باشد، باید فوری اجرا شود.

وی افزود: دولت باید قانون را اجرا کند اما حقیقت این است که مسئولین ذیربط خودشان حقوقهایی می گیرند که خجالت می کشند بگویند که چقدر می گیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مدتی قبل یکی از مسئولین به دفتر سازمان دیده بان شفافیت و عدالت تشریف آورد.من از ایشان پرسیدم شما چقدر حقوق می گیرید؟. ایشان پاسخی نداد. دوباره پرسیدم که باز هم جوابی نداد. معاون ایشان در جواب گفت «ایشان کار خلاف قانون نمی کند». من گفتم عدد بگوئید.

 وی تصریح کرد: آقایان می گفتند ما سقف حقوق نجومی را ۲۰ میلیون در نظر گرفتیم.

t1

توکلی با تاکید بر اهمیت شفافیت افزود: اگر شفافیت باشد خیلی از اتفاقات نمی افتد. تعبیر درست این است که وقتی جایی چراغ روشن باشد، دزدی نمی شود.

وی افزود: ضعف انگیزه دولت به این برمی گردد که متاسفانه عده کثیری از مسئولان کشور، بیش از انتظار مردم و بیش از حد قانونی حقوق می گیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به میزان حقوق نمایندگان مجلس گفت: حقوقی که نمایندگان می گیرند زیاد نیست. زیر ۱۰ میلیون تومان است. فکر می کنم نمایندگان فعلی شش تا هفت میلیون تومان حقوق بگیرند. من در مجلس نهم چهار میلیون  ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گرفتم. ولی متاسفانه عده کثیری از مسئولین جمهوری اسلامی به اسم های مختلف فراتر از این مبالغ حقوق می گیرند.

توکلی افزود: حسن ماده ۲۹ این است که می تواند این ضعف را کاملا برطرف کند و موجب صرف جویی در حقوق می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت شفاف سازی در کشور  تصریح کرد: اگر نظارت عمومی نباشد، دستگاههای رسمی کفاف نمی کند.

 

1- ماده 29 قانون برنامه ششم: دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، روسا، مدیران کلیه دستگاههای اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و دانشگاهها، شرکتهای دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانکها و موسسات اعتباری دولتی، شرکتهای بیمه دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، موسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و موسساتی که زیر نظر ولی‌فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاهها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه آنها، ستاد اجرائی و قرارگاههای سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنی هستند. اجرای این حکم درخصوص بنگاههای اقتصادی متعلق به وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تنها با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۳۶۳۳۱۵:۲۴:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
لابد زن و بچه مسوولین فقط نیاز به خوب پوشیدن و خوب خوردن و خوب تفریح کردن و سفر به امریکا و اروپا دارن و لایق درس خواندن در دانشگاههای آمریکا و اروپا دارن زن و بچه دیگه ملت ندارند دیگه؟حرفهای اقای توکلی درست است
ناشناس۲۷۴۲۵۸۰۹:۵۷:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
اینکه نه‌تنها لیست حقوق و مزایای دولتی‌ها و مدیران اجرایی که لیست درآمد همه مسوولان در همه سمت‌های اجرایی، قضایی، تقنینی،نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی برای عموم مردم منتشر شود و حتی فراتر از آن به شرکت‌های عمومی، خصوصی و خصولتی نیز پرداخته شود و شفافیت همه‌جا را خانه‌ای شیشه‌ای می‌کند که حتی کوچک‌ترین شبهه‌ای از فساد، رانت، رشوه و حق‌الزحمه غیر‌مشروع وجود نداشته باشد بسیار مطلوب است و هیچ جای تردیدی نیست که اگر عملی شود و همه نهاد‌های حاکمیتی.. بپذیرند و عمل کنند بسیاری از شبهه‌ها مرتفع و بسیاری از خلاف‌ها ریشه‌کن می‌شود اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که چرا اینقدر دیر به فکر چنین شفافیتی افتاده‌اند و حالا به فرض که دلسوزانه است و هرجا جلوی ضرر را بگیری منفعت است...
ناشناس۲۷۳۶۳۷۱۵:۲۵:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خب وقتی رئیس دیوان محاسبات 43 میلیون تومان حقوق بگیره چطورید انتظار دارید جلوی حقوق 57 میلیون و 30 میلیون کع غیرقانونی و خارج از عدالت است رو بگیره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۷۳۸۵۳۱۸:۰۴:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
یه دندونپزشک 28 ساله دانشگاه آزادی هم همینقدر در ماه درامد داره.
ناشناس۲۷۳۶۶۹۱۵:۴۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بیچاره کارکنان دولت و معلمان و فرهنگیان با این حقوق های ناچیز؟؟
ناشناس۲۷۴۱۴۹۰۷:۱۴:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
اساتید حق التدریس دانشگاه که از همه فلک زده تر هستند
ناشناس۲۷۳۶۹۷۱۶:۰۴:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
البته حقوق بالا بد نیست به خودی خود به شرطی که همه به همان نسبت حقوق بالا بگیرند مشکل از جایی شروع میشود که خواص راه خود را از مردم جدا کنند برای خود نون بوغلمون تهیه ببینند و مردم نان هم گیرشان نیاید
بیگی29۲۷۳۸۹۳۱۸:۴۱:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حقوق یک روز معادل یک ماه بسیاری از باز نشسته ها.....تازه این کوچکه است.اونوقت انتظار دارید مردم ..
مصطفی کمالی ارجمند۲۷۳۷۰۱۱۶:۰۶:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
جناب دکتر توکلی عزیز بانک تجارت با وجود زیان بسیار سنگین مدیرانش تنها در یک قلم وام هایشان اقدام به اخذ وام هایربالای ۴۰۰ میلیون با سود ۲درصد کرده و با وجود زیان پاداش تراز به خود و کارکنان داده اند اگر لطفا رسیدگی نمی کنید لفطا رسیدگی کنیدmostafa.kamali95@yahoo.com
ناشناس۲۷۳۷۳۲۱۶:۱۹:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
احسنت بر دکتر دمت کرم
ناشناس۲۷۳۷۳۶۱۶:۲۶:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
.. وای به روزی که... دیوان محاسبات میخواد جلوی تخلفات رو بگیره، با این حقوقهای نجومی که خودشون میگیرن؟!!!!
ناشناس۲۷۳۸۱۰۱۷:۱۶:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بعله همینه رطب خورده منع رطب میکنه....به نظرم هیچ وقت مسئولین اجازه نمی دن حقوق واقعیشون در سایتی در معرض دید عموم قرار بگیره. چرا که گر حکم کنند که ... این وسط حقوق یه سری بدبخت بیچاره رو میزارن و این وسط یکی دو نفر را نقره داغ می شن و دیگه تمام و هرکی برمیگرده ..
ناشناس۲۷۳۸۷۲۱۸:۲۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حیف شد تهرانی ها این شخص بزرگوار را به مجلس نفرستادند
ناشناس۲۷۳۸۸۱۱۸:۲۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
چرا در جلسه هیات محترم وزیران که در مورخ 96/12/16 برگزار شده افزایش 50 درصدی حقوق کارکنان وزارت اقتصاد و دارایی مورد تصویب قرار می گیرد در حالیکه پرسنل وزارت جهاد کشاورزی از مدتها قبل با نوشتن طومار ودرخواست دسته جمعی خواهان اجرای آن بودند و وزارت اقتصاد و دارایی قبل از این افزایش در چند نوبت دیگر هم افزایش داشته است نمایندگان مجلس براساس چه تحلیل و استنباطی مبادرت به آن کردند آیا نگاهی به فیش های حقوق کارکنان این دو وزارتخانه و تفاوت معنی دار آنها داشتند. وزارت اقتصاد و دارایی چه تفاوتی با وزارت جهاد کشاورزی دارد؟؟؟؟؟ ...
علی۲۷۳۹۲۰۱۹:۰۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
سلام یادش به خیردرابتدای نظام جمهوری اسلامی اختلاف حقوق من کارشناس دولت بامدیرارشد دولت بسیار ناچیز بود.
مرتضی۲۷۳۹۵۹۲۰:۰۹:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
از آقای توکلی خواهشمند است پیگیر آزمون استخدامی امسال دیوان محاسبات باشد. نتایج را که اعلام کردند بر خلاف سایر دستگاه ها اصلا کارنامه صادر نکردند. نتایج نهایی بعد از مصاحبه را هم از طریق سایت اعلام نکردند. برخلاف مصوبه دیوان عدالت اداری کارمندان قراردادی خودشون را پذیرش نمودند.
ناشناس۲۷۴۰۲۶۲۱:۴۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اقای دکتر مشکل اصلی حقوق ها نیست که البته مشکل هست اما مشکل بزرگ غارت بیت المال توسط مدیران و اطرافیان و فامیلهاشان از طریق رانت و اختلاس ها و قراردادهای به نفع خود و خویشاوندان و امثالهم است ، مشکل دادن امتیازها و مجوزها و مشارکت ها است ، مشکل اصلی تغییر کاربریها است ، مشکل تبدیل باغات به برجها است مشکل چگونگی مجوز دادن به این مالها و پاساژهای پنجاه و صدها هزارمتری است ، مشکل چگونه پولدار شدن صدها میلیاردی مدیران است حقوق صد ملیونی طی ۴۰ سال خانه اخرش سرمایه اش میشود ۱۰ میلیارد ، مشکل اصلی تابعیت دوگانه داشتن خود و خانواده این مدیران است خدا به این مملکت رحم کند و دست این راهزنان...بر ملت ایران را قطع کند ، خدا به شما طول عمر و سلامتی بدهد و به رهبر عزیز و ساده زیست مان هم سلامتی بدهد و بصیرتی به مدیران کشور بدهد که همچون ایشان ساده زیست باشند .
بورامینی از همدان(pooramini)۲۷۴۰۵۷۲۳:۲۵:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
با سلام کارکرد قاعده مند حزبی ویا مدنی براین منوال است که ضمن محترم شمردن چارچوب نظام مند به نقدعملکرد ها هم ببردازد در اینجا دیده بان شفافیت کارکرد مدنی دارد حال ممکن است این رویه از سوی یک گروه یا فرد از توده مردم باکارکرد مدنی صورت گیرد واین در جامعه ای به ندرت رخ می دهد که در ان جامعه احزاب منفعل رفتار کنند واز حقوق مردم دفاع نکنند و دراین حالت خاص اقدام فرد یا گروه منتقد نباید مورد تعرض احزاب منفعل قرار گیرد ولی متاسفانه این تعرض صورت میگیرد که خطاست برای مثال بنده انتقادی از عملکرد معیشتی مسیولان در روزنامه ای طرح کردم و بعد ازاصلاح عملکرد که مورد انتقادقرارداده بودم از مسیول ونمایندگان مربوطه تشکر کردم که بلافاصله مورد تعرض وخط ونشان برخی اشخاص حزبی واقع شده ام که وا اسفا که برخی در نقش شخص سوم به ناامیدی مردم دامن میزنند واحزاب را دور میزنند چنین کنید وچنان کنید..و واقعا دچار تاسف واندوه شدم وقتی احزاب به وظایف حزبی خود در دفاع از حکومت ومردم بدرستی توامان عمل نمیکنند اگر مردم وارد میدان نشوند چه کسی باید از مردم وحاکمیت بدرستی حمایت کند انشا الله احزاب بطور مثال مانند دیده بان شفافیت رفتار کنند وجور مردم رابکشند
محمد۲۷۴۰۶۴۰۰:۰۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
خواهشمند است صورت حساب بانکی کارکنان اداره دارایی ، برق ، آب و فاظلاب ، شرکت گاز ، پتروشیمی ، شرکت نفت و پالایشگاه ، نیروگاههای برق ، سازمان بازرسی کل کشور بررسی کنید ببینید حقوق آبدارچی هایشان تاکید می کنم آبدارچی هایشان با حکم رسمی چقدر حقوق می گیرند و بعد یک دبیر آموزش و پرورش با مدرک کارشناسی ارشد چقدر است آنوقت عمق تبعیض و بی عدالتی را متوجه می شوید.
حسين۲۷۴۰۷۵۰۰:۳۱:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
کار بسیار واجبیه و همه مسیولین باید اعلان کنند نه بخشی از حقوق بگیران ..
ناشناس۲۷۴۱۰۵۰۲:۲۰:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
البته حقوق و مزایای همه مسئولان ... شامل این طرح بشود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین