«معنا در هنرهای تجسمی»؛ اروین پانوفسکی؛ ترجمه‌ی ندا اخوان‌مقدم؛ چشمه سه مقاله بنیادین از اروین پانوفسکی

عباس احسان‌جو،   3960629095

کتاب معنا در هنرهای تجسمی ترجمه سه مقاله بنیادین اروین پانوفسکی، یکی از تاثیرگذارترین مورخان هنر سده بیستم است که به موضوعاتی چون اهمیت تاریخ هنر، شمایل نگاری و شمایل شناسی و نسبت‌های بدن می­‌پردازد

سه مقاله بنیادین از اروین پانوفسکی

«معنا در هنرهای تجسمی»
نویسنده: اروین پانوفسکی
مترجمان: ندا اخوان‌مقدم
ناشر: چشمه، چاپ اول 1396
157صفحه، 13500 تومان

*****

کتاب معنا در هنرهای تجسمی ترجمه سه مقاله بنیادین اروین پانوفسکی، یکی از تاثیرگذارترین مورخان هنر سده بیستم است که به موضوعاتی چون اهمیت تاریخ هنر، شمایل نگاری و شمایل شناسی و نسبت‌های بدن می­‌پردازد. دیدگاه­‌های پانوفسکی را می­‌توان یکی از رویکردهای نظام­‌مند و منسجمی دانست که در مطالعات نظری هنر در زمینه تفسیر و تجزیه و تحلیل آثار هنری مطرح هستند. به نظر می‌آید این مقالات در مطالعات و تحقیقات بینارشته‌­ای نیز بسیار مفیدند و آشنایی با مباحث مطرح شده در آن­ها برای پژوهشگران دیگر شاخه‌­های هنری و نیز علوم انسانی خالی از فایده نیست.

مطالعات تاریخ هنر معاصر تا حد زیادی به نگاه روش­‌شناسانه­‌ی پانوفسکی وابسته است. امروزه برای یک دانشجوی هنرهای گذشته تلاش برای تعیین وضعیت مطالعه‌­ی خود در یک بافت و نیز تا حدودی کشف ایده­‌های شخصی و فرهنگی­‌ که آن اثر را شکل بخشیده مرسوم است. محققانی که طی سی و پنج یا چهل سال اخیر آموزش دیده­‌اند با پیگیری مفاهیم همیشه مبهم آثار هنری، خود را مدیون آثار اخیر پانوفسکی می‌­دانند.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
پانوفسکی در سال 1892 میلادی در شهر هانوفر آلمان به دنیا آمد. در سال 1914 موفق به اخذ درجه‌­ی دکترا از دانشگاه فرایبورگ شد. با حضور رژیم نازی در آلمان از 1934 به آمریکا نقل مکان کرد و برای همکاری مدرسه مطالعات تاریخی وابسته به مؤسسه‌­ی مطالعات پیشرفته­‌ی پرینستون دعوت شد و در سال 1963 با عنوان استاد ممتاز بازنشسته شد و در سال 1968 میلادی در پرینستون درگذشت.

در مقاله­‌ی اول، تاریخ هنر به مثابه­ یک شیوه‌­ی اومانیستی مورد بررسی قرار می‌­گیرد. به شکل گیری اومانیسم در ارتباط با مفهوم انسانیت توجه شده و اشاره می‌­شود اومانیسم یک مکتب نیست بلکه آن را می­توان به منزله­ی نگرشی دانست که بر پایه­ی تأکید بر ارزش­های انسانی (خردمندی و آزادی) و نیز پذیرش محدودیت­های انسانی (خطاپذیری و ناپایداری)، به کرامت انسان باور دارد؛ از ارزش‌­ها و محدودیت­‌های انسانی، دو اصل موضوعی مسئولیت و تساهل حاصل می­‌شوند. مورخ هنر، اومانیستی است که مواد اولیه­‌اش شامل آثار و سوابقی است که به شکل اثر هنری به دست ما رسیده است.

مؤلف در ادامه به تبیین این موضوع می‌پردازد که در فلسفه­‌ی مَدرَسی قرون وسطایی هیچ تفاوت اساسی میان علوم طبیعی و آن چه علوم انسانی می‌­نامیم وجود ندارد. حوزه عملکرد هردو در چارچوبی قرار می­‌گرفت که ما آن را فلسفه می‌­خوانیم. نظر مؤلف  نیز که با تشریح و توضیح همراه است این نکته را بیان می‌کند که علوم انسانی نه تنها در تعارض با علوم طبیعی نیست بلکه مکمل آن است و در واقع این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و نتیجه­‌ی این دو فعالیتی است که به درستی کشف جهان و بشر خوانده شده است.

از نکات قابل تأمل در این مقاله اشاره به تفاوت اساسی در لاتین میان «دانش» و «معرفت» و در انگلیسی میان «معرفت» و «دانش» وجود دارد. دانش بیشتر یک دارایی ذهنی است و می‌­توان آن را با علوم طبیعی یکی انگاشت و معرفت بیشتر یک فرایند است تا این که یک دارایی باشد و با علوم انسانی مرتبط است. به نظر می‌­رسد که هدف نهایی علوم چیزی شبیه به سلطه و هدف نهایی علوم انسانی چیزی شبیه خرد است.

در مقاله دوم با عنوان شمایل نگاری و شمایل شناسی: درآمدی بر مطالعه­‌ی هنر رنسانس، توضیح داده می‌­شود که شمایل نگاری شاخه‌­ای از مطالعات تاریخ هنر است که به مضمون یا معنای آثار هنری در تقابل با فرم آن می‌­پردازد. نویسنده برای تبیین بهتر موضوع به کمک  مثالی در زندگی روزمره آن را مرتبط با آثار هنری مطرح و در مضمون و معنای این آثار سه لایه را شناسایی می­‌کند و توضیح می‌­دهد: 1- مضمون طبیعی یا اولیه 2- مضمون قراردادی یا ثانویه و 3- معنای ذاتی یا محتوا.

همچنین اشاره می‌شود که شمایل‌­نگاری کمک بسیار ارزشمندی برای تعیین تاریخ‌­ها، اصل و منشأ و گاهی اصالت اثر به ما می­‌کند و پایه و اساس لازم برای تفسیر بیشتر را فراهم می­سازد. اما تلاش نمی­‌کند تا این تفسیر را برای خود معنا کند. شواهد را جمع­‌آوری و طبقه­‌بندی می‌­کند اما خود را مجبور نمی­‌کند و نیز شایسته آن نمی‌­داند که پیدایش و اهمیت این شواهد را بررسی کند. در ادامه این نکته نیز تذکر داده می‌­شود که پیشوند گرافی بر موضوع توصیفی دلالت دارد و پیشوند لوژی که از Logos مشتق شده با معنای اندیشه یا خرد بر هر امر تفسیری دلالت دارد. بنابراین شمایل شناسی، شمایل‌­نگاری­ای است که به جای این که تنها محدود به نقش بررسی آماری مقدماتی باشد، به امری تفسیری و از این رو به بخش لازمی برای مطالعات هنری تبدیل گشته است.

آثاری از روجیرو وان در وایدن، مینیاتوری از انجیل­های اوتو، یک نقاش ونیزی قرن هفدهمی، نمای مرقس یا سن مارکو در ونیز، و نقاشی دور از جمله موضوعاتی است که در این فصل خواننده را با نظرات عمیق و دقیق نویسنده به صورت مطالعه تطبیقی و تاریخی همراه می‌­کند.

سومین فصل کتاب با عنوان تاریخ نظریه‌­ی تناسبات بشری به مثابه بازتابی از تاریخ سبک­‌ها مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر نویسنده، نظریه‌­ی تناسبات، مفهوم خیلی پیچیده‌­ی مرتبط با مقصود هنری را واضح­تر یا دست کم به شیوه‌­ای قابل توصیف‌­تر از خود هنر بیان می­‌کند. شرح و بسط بیشتر این فصل با مطالعه هنر مصر ادامه می‌­یابد و با به کارگیری نظریه‌ی تناسبات به وضوح مقصود هنری آنان را نشان می­‌دهد و درجهت ثبات نه تغییر و نه در جهت تحقق جاودانگی بی­زمان و نه نمادگرایی جاری کنونی هدایت می‌­شد. در نظر یونانیان مجسمه و تمثال تدفینی برای یادبود فردی ساخته می­‌شد که روزگاری حیات داشت؛ اما در نظر مصریان کالبدی است که در انتظار حیات­بخشیِ دوباره می‌­ماند. در نظر یونانیان اثر هنری در حوزه‌­ی آرمان­گرایی زیبایی شناسی وجود دارد، برای مصریان در حوزه‌­ی واقعیت جادویی. در نظر یونانیان هدف هنرمند تقلید است (میمیسس) و برای مصریان، بازسازی.

این مقایسه تطبیقی نظام تناسبات مصری و هنر کلاسیک یونانی با توضیح سبک هنر قرون وسطایی، نظریه‌­ی بیزانسی تناسبات (که مطابق تأثیر عظیم هنر بیزانسی است)، و رنسانس ایتالیایی به بحث جذاب­ و ژرف­تری پیوند می­‌خورد و خواننده را سیراب می­‌سازد.

در فصل آخر، «مایکل هالی» اصول اساسی تاریخ هنر پانوفسکی را با بیان واضح مسائل، توصیف نتیجه و توجه به تضادها بررسی می‌­کند تا نشان دهد کار پانوفسکی نیز مانند وازاری لازم است از لحاظ تاریخی مورد قضاوت قرار گیرد و شایسته است که در زمره‌­ی اکتشاف در نظر گرفته شود. او به عنوان یک محقق در مواجه با سنت، این جسارت را داشت که پرسش­‌های جدیدی را مطرح کرده و اصول جدیدی از تفسیر را کشف کند.

سخن مترجم (ندا اخوان مقدم)، در ابتدای این کتاب ارزشمند، پیش درآمدی است که خواننده را وارد متن اصلی می‌­کند و اطلاعاتی مختصر و مفید را در اختیار او قرار می­‌دهد و با متنی روان، (متواضعانه) خطاهای احتمالی موجود در کتاب را برعهده می‌­گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین