خاتمی: حادثه فوت متخصص طرحی باید آسیب شناسی شود  

  4030113011 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به حادثه فوت پرستو بخشی متخصص قلب و عروق طرحی در استان لرستان، توضیحاتی داد.

به گزارش مهر، سید مرتضی خاتمی گفت: فوت تأسف بار مرحومه پرستو بخشی، بار دیگر زنگ خطر عدم اهتمام لازم نسبت به حفظ و مراقبت از سرمایه‌های انسانی جامعه پزشکی را به صدا در آورد و چنانچه به فکر چاره نباشیم، علاوه بر آینده جامعه پزشکی، سلامت جامعه نیز در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: از مسئولان کشوری در سطوح مختلف انتظار می‌رود ضایعه درگذشت این متخصص جوان و نمونه‌های مشابه را به دقت آسیب شناسی و با برنامه ریزی مناسب، از وقوع چنین حوادثی در آینده پیشگیری نمایند.

خاتمی ادامه داد: پزشکان علاوه بر مشقات و مشکلات ضمن تحصیل که خود نیازمند بحث مفصلی است، در مسیر انجام تعهدات با ناملایمات عدیده دست به گریبانند که شامل مجموعه‌ای از مسائل قانونی، آئین نامه‌ای و سلیقه‌ای است که می‌توان و باید برای آنها تدبیر کرد؛ البته بیش و پیش از موارد قانونی، آئین نامه‌ها و اعمال سلایق، مشکل آفرین هستند.

وی یادآور شد: در حیطه عمل به قانون، اگر اصول نگهداشت و تأمین و تکریم نیروهای اعزامی و بومی گزینی واقعی اتفاق بیافتد، می‌توان امیدوار شد که در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. همچنین برای اعزام متعهدین عادی به نقاط دور دست باید حالت اجبار از بین برود؛ با توجه به شناختی که از حوزه تأمین و توزیع نیروی انسانی پزشکی وجود دارد، تدوین و اجرای برنامه مدون و جامع برای نگهداشت نیروی انسانی امری مبرم و ضروری است؛ به نحوی که به دور از هرگونه اعمال سلیقه، حضور با نشاط و با انگیزه پزشکان را تأمین و تضمین کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: البته در این زمینه از گذشته گام‌هایی برداشته شده ولی از جامعیت، پشتیبانی و جدیت لازم برخوردار نبوده و یکی از مواردی که باید به جد مورد توجه قرار گیرد نگاه متعهدانه به مشکلات شخصی، خانوادگی، جسمی، روحی و شرایط خاص نیروها است که متأسفانه رد پای این گونه مشکلات در حوادث این چنینی مشهود است. خدمات قانونی و ایفای تعهد به شکلی که در گروه پزشکی حاکم است، مختص این گروه از فارغ التحصیلان است و سایر رشته‌ها چنین دورانی را تجربه نمی‌کنند؛ البته در راستای حل مشکل پوشش خدمات بخش دولتی و رفع نیازهای آموزشی درمانی حاکمیتی است و حال که چنین است، باید این مهم با رعایت کامل حقوق فارغ التحصیلان مربوط همراه باشد و همان گونه که به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و تربیت نیروها تاکید داریم، همزمان از سرمایه‌های انسانی خود به شایستگی محافظت و حمایت کنیم.

وی ادامه داد: امروزه متأسفانه در مورد این عزیزان عمدتاً جنبه اجبار تعهدات، غالب است و حقوق مادی و معنوی متعهدین خدمت، تحت الشعاع واقع شده است. بنابراین ناملایماتی همچون دوری از خانواده، بیماری خود و والدین، دوری از همسر و فرزند، عدم تأمین مالی، مخاطرات و دشواری مسافت‌های دور و مشکلات اقامت در محل خدمت و…، پیش می‌آید. بنابراین، ضروری است در قبال حجم سنگین و سختی خدمات فارغ التحصیلان، تمام برنامه ریزان اعم از مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجزای دست اندرکار دولت و مسئولان ذی‌ربط، مسیر خدمت را هموار و دانشگاه‌ها را برای تحقق این مهم، موظف و مجهز کنند و ناملایمات را به حداقل برسانند.

مرحومه پرستو بخشی متخصص قلب و عروق، متعهد به خدمت در بیمارستان شهرستان دلفان از توابع استان لرستان بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۴۱۴۳۱۱۲:۱۰:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۱۳
متعهدین خدمت سایر رشته ها مثل معلمان هم همین وضع را دارند. من خودم تجربه تبعیض کمیسیون موارد خاص و سازماندهی نیروی انسانی را دارم.
ناشناس۳۴۴۱۴۷۸۱۲:۵۱:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۱۳
ضمن تسلیت بابت از دست دادن این پزشک جوان و تاکید بر لزوم شناسایی عوامل ایجاد کننده این فاجعه، باید ظرفیت رشته های پزشکی را (با حفظ کیفیت آموزش) بالا ببرید والا تا زمانی که نیروی متخصص در هر رشته ای کم باشد همین وضعیت وجود دارد و طبیعی است که همه متخصصان بخواهند در شهر خود طرح را طی کنند. در این صورت مناطق محروم همچنان پزشک نخواهند داشت. خوشبختانه جوانان دبیرستانی مستعد تحصیل در رشته های علوم پزشکی در همه استان ها و نیز اساتید خوب وجود دارند. پرداختی اساتید دانشگاهی را افزایش دهید. پرداختی پزشکان طرحی را افزایش دهید. تجهیزات مورد نظر مراکز آموزشی را فراهم کنید تا از معضل کمبود پزشک و تبعات بعدی آن رها شوید.
ناشناس۳۴۴۱۷۹۳۱۹:۱۰:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۱۳
مناطق محروم باید از محرومیت در بیایند وگرنه اگر این مناطق در محرومیت خود باقی بمانند حتی نیروهای بومی هم تمایل به ماندگاری در منطقه خودشان ندارند.
ناشناس۳۴۴۱۴۸۰۱۲:۵۳:۰۳ ۱۴۰۳/۱/۱۳
وقتی ظرفیت برای جوانان بومی در نظر نمیگیرند اینچنین میشود
ناشناس۳۴۴۱۴۸۴۱۲:۵۶:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۱۳
سالی چند کارگر براثر حوادث کاری فوت میکنند یا نقص عضو میشوند؟ به نظر شما اهمیت نداره؟
ناشناس۳۴۴۱۷۳۱۱۷:۴۶:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۱۳
چرا .اما متاسفانه دیده نمیشه
مهدی۳۴۴۱۵۰۲۱۳:۱۶:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۱۳
کشور با کمبود شدید پزشک متخصص مواجه است و فشار زیادی دوره رزیدنتی به دانشجوها وارد میشه
ناشناس۳۴۴۱۵۴۲۱۳:۴۹:۰۹ ۱۴۰۳/۱/۱۳
تا زمانی که ظرفیت رشته پزشکی پایین نگه داشته می‌شود شاهد فشار بر پزشکان و مشکلات برای بیماران هستیم. فقط به بهای بالا نگه داشتن در آمد تعدادی از پزشکان
هرمز۳۴۴۱۶۹۶۱۶:۵۸:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۱۳
تعداد پزشک به شدت کم است و در بیمارستان های دولتی شیفت های هولناکی به رزیدنت ها می دهند که بسیاری از آنان تحمل نکرده یا انصراف می دهند و یا .... ولی راه چاره افزایش تعداد رزیدنت هاست و بس
ناشناس۳۴۴۱۷۳۴۱۷:۵۵:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۱۳
این چه حرفیه. هر شخص تعهد خدمت دارد باید به محل خدمت خود برود. نمیشه که با امتیاز تعهد خدمت در منطقه محروم پذیرفته شود و بعد با هزاران بهانه به محل خدمت نرود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین