۱۳ نکته برای اینکه بدانیم چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم؟

  4021227083

در ایام تعطیلات عید یا مهمان داریم یا به مهمانی می‌رویم. شیرینی و شکلات‌های خوشمزه وسوسه‌انگیز می‌شوند و نمی‌توانیم مقاومت کنیم. اما چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم؟ در مهمانی‌ها چیزی نخوریم؟ 

۱۳ نکته برای اینکه بدانیم چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم؟

علاوه بر اینکه در دید و بازدید ایام تعطیلات عید قند و چربی بیشتری به دلیل خوردن شیرینی و شکلات و آجیل مصرف می‌کنیم، سرکار نمی‌رویم و تحرک کمتری داریم. حالا چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم؟

۱. پرخوری نکنید

در یک مهمانی نرمال به نظر می‌رسد که با اولین تعارف شیرینی، یکی برداریم. ولی در تعارفات بعدی می‌توانیم نه بگوییم. باید حواستان باشد بیش از اندازه نخورید. تست کردن یک شیرینی خوشمزه جدید می‌تواند جذاب باشد، اما باید بدانیم دومی هم همان مزه را می‌دهد. صاحبخانه نیز دوست دارد در منزل او کام‌مان را شیرین کنید که با خوردن یک شکلات یا یک عدد شیرینی نیز این امر امکان‌پذیر است.

۲. برای خود در خوردن محدودیت تعیین کنید

تعین محدودیت به این معنی است که برای خود شرط بگذارید مثلا به خود بگویید در روز حق دارید فقط یک شیرینی بخورید و یا اجازه خوردن بیشتر چند دانه آجیل را به خود ندهید و حتما به آن عمل کنید.

۳. از باشگاه هتل محل اقامت خود استفاده کنید

تعطیلات عید نوروز ممکن است وقت بیشتری را برای دیدن تلویزیون و خوشگذرانی‌های مختلف بگذارید بنابراین ناخودآگاه وزن شما افزایش پیدا می‌کند.

می‌توانید زمانی که در هتل هستید زمانی را برای ورزش قرار بدید و از باشگاه هتل استفاده کنید یا اگر در هتل اقامت ندارید میتوانید در طول روز کمی حرکات ورزشی را انجام دهید تا تناسب اندام خود را در این زمان حفظ کنید.

سعی کنید حداقل روزی ۲۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش علاوه بر اینکه چربی‌های اضافی را از بین میبرد به شادابی و سلامت بدن هم کمک میکند.

۴. ورزش روزانه را در ایام عید فراموش نکنید

درست است که عید است و تعطیلی؛ اما معنی‌اش این نیست که ورزش و تحرک بدنی را هم تعطیل بکنید. تفریح و عید دیدنی خوب است اما از همین تعطیلات برای ورزش بیشتر استفاده کنید.

شاید نیازی به گفتن نباشد اما ورزش خواص زیادی برای سلامتی دارد. چون می‌تواند استرس را کاهش دهد، عضلات و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد.

از همه مهم‌تر اینکه به کنترل وزن کمک می‌کند. اگر می‌خواهید در طول تعطیلات چاق نشوید ورزش را فراموش نکنید.

۵. پیاده روی کنید

اگه به باشگاه دسترسی ندارید و در منطقه‌ای هستید که آب و هوای خوبی دارد فراموش نکنید که پیاده‌روی از افزایش وزن در تعطیلات جلوگیری می‌کند.

میتوانید برای جابجایی و بازدید به مکان‌های مختلف پیاده‌روی کنید تا به آن مکان برسید و یا اینکه زمان خاصی را با دوستان یا اعضای خانواده فقط به پیاده‌روی اختصاص بدهید.

۶. از غذای بیرون دوری کنید و در منزل آشپزی کنید

اداره‌ها تعطیل‌اند و سر کار نمی‌روید. برای همین بهانه‌ کمبود وقت و خستگی ندارید. آستین‌ها را بالا بزنید و سکان آشپزخانه را به دست بگیرید. اینکه در طول تعطیلات خودتان آشپزی کنید مزایای زیادی دارد. از همه مهم‌تر اینکه تمرین تغذیه‌ سالم می‌کنید. آشپزی در منزل باعث می‌شود مواد غذایی سالمی انتخاب کرده و غذاهای متنوعی تهیه کنید. آشپزی کنید و از غذایی که خودتان تهیه کرده‌اید لذت ببرید.

۷. در برابر پرخوری مقاومت کنید

معمولاً بیش‌ترین پرخوری در برنامه‌های عید دیدنی اتفاق می‌افتد. میزبان اصرار می‌کند و شما هم می‌پذیرید. بعد همان صحنه‌ آشنای شیرینی، شربت، آجیل، میوه، انواع شکلات‌ها و تنقلات و غیره.

کافی است در طول روز به چند جا برای عید دیدنی بروید. اگر همین طور ادامه دهید شک نکنید چاق می‌شوید. باید مقاومت کنید. هر جایی که می‌روید از همه‌ی آنچه تعارفتان می‌شود میل نکنید.

اگر خانه‌ عمو شیرینی میل کرده‌اید خانه‌ خاله میوه بخورید. آجیل را در منزل دایی و تنقلات را در منزل یکی دیگر از اقوام نوش جان کنید. خلاصه اینکه تناسب اندام و معده‌ خود و جیب صاحب‌خانه را در نظر بگیرید.

۸. مواد غذایی فیبردار مصرف کنید

انتخاب میان وعده‌ای مناسب میتواند در جلوگیری از افزایش وزن کمک‌تان کند. میان وعده‌هایی مثل میوه و پروتئین و مواد غذایی فیبردار گزینه مناسبی در این زمان هستند. اگر به مسافرت رفتین همراه خود مقداری میوه را خریداری کرده و نوش جان کنید. مواد غذایی فیبردار به شما کمک میکند تا احساس راحتی داشته باشید و قند خون را تثبیت و هضم را آسان می‌کند. همچنین مصرف مواد غذایی فیبردار باعث می‌شود که کمتر به سمت غذاهای چرب و پرکالری بروید. بنابراین خوردن این تنقلات مفید رو فراموش نکنید.

۹. آب کافی بنوشید

زمانی که در مسافرت هستید یک بطری آب تهیه و همراه خود داشته باشید چون ممکن است در این زمان، خوردن آب را فراموش کنید. نوشیدن آن در شادابی و طراوت پوست موثر هست و همچنین دارای کالری بسیار کمی است و در نهایت با خوردن آب معده شما پر می‌شود و احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت.

۱۰. خوب بخوابید

معمولاً در روزهای عید خیلی از ما خواب را نادیده می‌گیریم و به راحتی برنامه‌ خواب و بیداری‌مان به هم می‌ریزد؛ اما با این حال باید بدانید که در طول شب بدن باطری‌هایش را شارژ می‌کند و عضلات ما استراحت می‌کنند تا روز جدیدی را آغاز کنند. خواب خوب و باکیفیت به شما انرژی لازم برای شروع یک روز خوب دیگر را می‌دهد.

از طرف دیگر خواب خوب روی اشتهای شما هم تأثیر می‌گذارد. اگر شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانید حتی اگر شام خوب هم خورده باشید بدون شک به دنبال ریزه‌خواری خواهید بود. متأسفانه این قبیل ریزه‌خواری‌ها و سر یخچال بودن‌ها دشمن شماره یک تناسب اندام هستند.

۱۱. خطرات دراز کشیدن جلوی تلویزیون را جدی بگیرید

زمانی که در مقابل تلویزیون ولو می‌شوید بدون شک دور و برتان را پر از چیپس، پفک، شکلات، بستنی و هله‌هوله‌های دیگر خواهید کرد. روزهای تعطیل برای این نیستند که شما روی کاناپه دراز بکشید و شیرینی و آجیل میل کنید.

البته که نوش جانتان اما به جای خوردن از وقتتان استفاده کنید و به دل طبیعت بزنید. کتابی بخوانید، لوازم خراب منزل را تعمیر کنید. خلاصه هر کاری جز هله‌هوله خوری و لم دادن در برابر تلویزیون انجام دهید.

۱۲. کنترل استرس

افراد به علت‌های مختلف مثل تهیه کردن نیازهای روزانه در تعطیلات عید دچار استرس می‌شوند. استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. در نتیجه ترشح این هورمون مصرف مواد غذایی بیشتر می‌شود و افزایش وزن را به همراه دارد.

۱۳. دمنوش‌ها را فراموش نکنید

روزهای عید وقتی از این خانه به آن خانه می‌رویم، هر جا که می‌رسیم، یک استکان یا لیوان چای تعارف می‌شود و گاهی وقت‌ها هم بر خود واجب می‌دانیم که دست میزبان محترم را رد نکنیم و حتما چای تعارف شده را بنوشیم. اگر می‌توانید یک نه محکم بگویید که بهتر اما اگر خیلی برای‌تان سخت است و خودتان هم این را نشانه بی‌ادبی می‌دانید، حداقل می‌توانید به جای چای صبحانه دمنوش‌های مناسب فصل را برای خود آماده کنید و فقط چای اجباری را در مهمانی‌ها بخورید. از اسموتی‌های مخصوص فصل بهار هم لذت ببرید به خصوص که در این فصل می‌توانید انواع و اقسام نوشیدنی‌های جذاب و طبیعی را به راحتی از مواد تازه مثل انواع سبزی و میوه بهاره تهیه کنید.

چند نکته برای اینکه بدانیم چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم:

  • توجه داشته باشید که دید و بازدیدها و سفرهای نوروز نظم خواب‌تان را بر هم نزند زیرا اختلال در نظم خواب، سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد. 
  • در این ایام به وعده صبحانه خصوصا در کودکان اهمیت بیشتری دهید و حتما گروه لبنیات و نان و غلات را در آن بگنجانید تا علاوه بر اینکه مواد مغذی مورد نیاز برای رشدشان تامین می‌شود، از پرخوری در میان وعده آن هم از مواد غیر مغذی جلوگیری شود. مصرف صبحانه کمک شایانی نیز به کنترل قند خون افراد دیابتی نیز می‌کند. 
  • سعی کنید مصرف نوشابه‌های گازدار را به حداقل ممکن برسانید، به جای آن دوغ کم چرب یا ماست را جایگزین آن کنید. 
  • چون دریافت مواد قندی در ایام عید بالاست، مصرف قند به همراه چای را تا آنجا که می‌توانید محدود کنید. 
  •  رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. رژیم متعادل می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند، ذخیره و بازسازی بدن را انجام دهد، استرس را دور کند و همچنین تغییرات روحی را کنترل کند. 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین