راهکارهای کاهش هزینه در سفر + ارزان‌ترین شهرهای ایران برای سفر کدامند؟

  4021222117

شکی نیست که ما سفر می‌کنیم تا انرژی بیشتری برای ادامه زندگی به دست بیاوریم. پس هر چه بیشتر سفر کنیم، روحیه بهتری هم خواهیم داشت، اما سفر خرج دارد و برای اینکه بتوانیم بیشتر سفر کنیم باید کمتر هزینه کنیم.

 راهکارهای کاهش هزینه در سفر + ارزان‌ترین شهرهای ایران برای سفر کدامند؟

در این مطلب از الف درباره راهکارهای کاهش هزینه در سفر و ارزان‌ترین شهرهای داخلی ایران برای سفر صحبت خواهیم کرد.  سفر کردن یکی از بهترین تجربیات است که می‌توانیم در طول زندگی داشته باشیم. با سفر کردن می‌توانیم با آدم‌های جدید، فرهنگ‌ها و آداب رسوم نو، غذاهای جدید، اقلیم‌های مختلف آشنا شویم و درک بیشتری نسبت به خودمان و زندگی کسب کنیم. روش‌های مختلفی برای سفر کردن وجود دارد. می‌توانیم با ماشین شخصی خود به هر کجا که می‌خواهیم برویم، در طبیعت چادر بزنیم یا به خانه اقوام و آشنایانمان برویم.

راهکارهای کاهش هزینه در سفر و انتخاب مقصد سفر

قدم اول در یک برنامه سفر تعیین مقصد است؛ اینکه کجا برویم می‌تواند روی هزینه‌های سفرمان تأثیر زیادی داشته باشد. برای داشتن یک سفر ارزان لازم نیست حتما هزاران کیلومتر از خانه‌تان فاصله بگیرید. رفتن به مکان‌های نزدیکی که تا حالا تجربه نکرده‌اید، می‌تواند برایتان ارزان‌تر تمام شود. مثل شهری در همسایگی که تا به حال دستتان به مناطق بکرش نرسیده یا اطلاعات کاملی در مورد آن نداشته‌اید.

دیگر اینکه طبیعت می‌تواند به کمک شما بیاید. به عبارت دیگر سفر به مناطقی که سرشار از جاذبه های طبیعی مانند دریاچه، جنگل، ساحل، آبشار و غیره هستند، مثل موزه‌ها یا مکان‌های تاریخی نیازمند هزینه بلیط نیست. زدن به دل طبیعت اگر رایگان نباشد، ارزان است. ضمن اینکه انرزی مضاعفی هم به شما خواهد بخشید.

یکی از بهترین ترفندهای سفر ارزان این است که سفر را پس اولین و بهترین کار این است که با شهر و روستاهای نزدیک شروع کنید. برخی از این شهر و روستاها را می توانید حتی بدون رزرو بلیط هم ببینید و از محیط آنها لذت ببرید. بنابراین با این کار هم به سفر رفته اید و آب و هوایی تازه کرده اید و هم اینکه هزینه های سفر را کاهش داده اید.

طبیعت گردی

گزینه بعدی برای کاهش هزینه سفر، استفاده از ترفندهای سفر ارزان در طبیعت گردی است. طبیعت گردی شیوه تفریح و مسافرت دنیای امروزی است و کسانی که عاشق طبیعت و جاذبه‌های طبیعی مثل دریاچه، جنگل، آبشار، ساحل، کویر و غیره هستند به خوبی می‌دانند که حتی یک روز سفر به طبیعت چه تأثیر عجیبی در بهتر کردن حال و هوای ما دارد.

طبیعت گردی برخلاف سفر به قصد بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی نیاز به تهیه بلیط نیست. حتی می‌توانید در طبیعت، کویر و جنگل کمپ بزنید در این صورت حتی هزینه رزرو اقامتگاه هم حذف می‌شود! بسیاری از جاذبه‌های طبیعی در داخل و اطراف شهرها با تاکسی‌های گردشگری و یا ایستگاه‌های بین راهی اتوبوس‌های مسافربری هم قابل دسترس هستند بنابراین هزینه رزرو بلیط هم به شدت کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی طبیعت گردی می‌تواند نسبت به بسیاری از گزینه‌های سفر و گردشگری هزینه کمتری برای شما داشته باشد.

وسیله سفر و راهکارهای کاهش هزینه در سفر

یکی از بحث‌های مهم سفر این است که چطوری و با چه وسیله‌ای مسافرت کنیم که فشار زیادی به جیبمان وارد نشود.

مثلا اگر می‌خواهید تنها به طبیعت گردی بروید و به اندازه کافی هم جسارت دارید، هیچهایکینگ را امتحان کنید. به این صورت که کنار جاده بایستید، دست تکان دهید تا یک نفر از مردم عادی یا محلی‌ها شما را به مقصدتان برساند. خوبی این روش این است که از همان ابتدا باب آشنایی با مردم محلی را هم باز می‌کنید.

اگر اهل هیچهایک نیستید، بلیط اتوبوس یا بلیط قطار گزینه خوبی به نظر می‌رسند؛ آن هم در مقایسه با اتوموبیل شخصی، زمانی که تنها هستید و مسافت زیادی را باید بپیمایید. خرید بلیط اتوبوس و قطار به صورت اینترنتی هم به کاهش هزینه‌هایتان کمک می‌کند. اما در صورتی که با خانواده و دوستان خود عازم سفر هستید، استفاده از یک خودروی مشترک مانند وَن عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد. مزیت‌های این روش هم کم نیستند؛ از تقسیم شدن و کاهش هزینه‌ها گرفته تا یک سفر خانوادگی و گروهی و صرفه جویی در مصرف سوخت.

بدون شک مسئله حمل و نقل فقط به وسیله‌ای که با آن عازم سفر می‌شویم، محدود نمی‌شود. به هر حال وقتی به مقصد رسیدید هم قرار است، در شهر یا روستا تردد کنید؛ آنهایی که ماشین شخصی خود یا حتی ون را انتخاب کرده‌اند، مشکلی نخواهند داشت. می‌رویم سراغ گروهی که یکی از راه‌های هیچهایکینگ، اتوبوس، قطار یا هواپیما را امتحان کرده‌اند.

صادقانه بگوییم که ارزان‌ترین راه رفت و آمد در مقصد به غیر از پیاده روی، پناه بردن به وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو است که حتی در مورد سفرهای داخلی هم صدق می‌کند. اگر میانه خوبی با وسایل نقلیه عمومی ندارید، تاکسی‌های خطی زرد رنگ یا گذری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

یادتان باشد که تاکسی‌های زرد رنگ شیک که تقریبا اطراف بیشتر مکان‌های توریستی یا رستورانها انتظار شما را می‌کشند؛ چندان با جیبتان مهربان نیستند!

زمان سفر

اولین نکته‌ای که باید به شما بگوییم این است که روزهای سال فقط به بهار و تابستان خلاصه نمی‌شوند. درست است که در این روزها، تعطیلات بهانه و فرصت خوبی برای سفر است، اما قیمت همه چیز در بالاترین حالت خود قرار دارد. پس کمی ریسک کنید و فصل‌های دیگر سال را هم مد نظر قرار دهید. مثلا پاییز بسیاری از نقاط ایران دیدنی و جذاب است و هزینه سفر به آنها ارزان‌تر.

نتیجه اینکه اگر در های سیزن یا همان اوج شلوغی با سفر داخلی یا خارجی بروید، مجبور خواهید شد بیشتر هزینه کنید. این مازاد هزینه هم شامل بلیط قطار، هواپیما یا اتوبوس شما می‌شود و هم رزرو هتل، خورد و خوراک، بلیط مکان‌های دیدنی و غیره. اما فصل‌های بی‌حاشیه سال مانند پاییز یا حتی تابستان امکان یک سفر بی دردسر و آرام را هم فراهم می‌کنند؛ نه از ترافیک ماشین‌ها خبری هست و نه از ترافیک انسانی.

یک نکته جالب اینکه یک سفر ارزان گاهی نیازمند آن است که از خدمات لحظه آخری نهایت استفاده را بکنید. اتاق خالی هتل که امشب خالی است یا صندلی هواپیمایی که امشب پرواز دارد، برای روز بعد قابل استفاده نیست، به همین دلیل در لحظات آخر معمولا قیمت رزرو آنها کاهش پیدا می‌کند. به ویژه اگر سرو کار شما با آژانس‌های مسافرتی، تورهای تفریحاتی و هتل‌ها است.

اقامت در سفر

به یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر می‌رسیم. اینکه شب قرار است کجا بخوابیم با مقصد و شیوه سفر ارتباط زیادی دارد. هیچهایکرها شب را در چادر سپری می‌کنند که ارزان‌ترین راه اقامت است، اما روش خوبی برای سفر با خانواده نیست.

ارزان‌ترین جای اقامت برای این دسته، خانه‌های محلی و روستایی، خانه‌های معلم، مسافرخانه‌ها و حتی اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که تجربه منحصر به فرد آشنایی با فرهنگ محلی مقصد را نصیب آنها می‌کند. وقتی قرار است تمام روز را به گشت و گذار اختصاص دهید و فقط شب آن هم برای خواب در هتل بمانید، دیگر وجود جکوزی یا سونا چندان محلی از اِعراب ندارد.

خورد و خوراک در سفر

بی‌شک همه ما با دیدن رستوران‌های شیک، غذاها و شیرینی‌های محلی یا حتی فست فودهای رنگارنگ وسوسه می‌شویم تا حسابی از خجالت شکم‌مان درآییم. در این صورت ممکن است وقتی به خودمان بیایم که نصف هزینه سفر را خرج شکم کرده‌ایم. پس بهتر است کمی خویشتن‌دار بوده و تمام پول خود را در رستوران‌های شیک و گران هدر ندهید.

در قدم اول می‌توانید هنگام انتخاب هتل یا هتل آپارتمان، سراغ آنهایی بروید که آشپزخانه دارند. بنابراین خود هزینه‌های خورد و خوراک‌تان را مدیریت کرده و از پرخوری هم به دور خواهید ماند. اما هستند کسانی که از آشپزی فراری هستند. برای این دسته چشیدن طعم غذاهای خیابانی هم به کاهش هزینه کمک می‌کند و هم به آشنایی با فرهنگ غذایی مقصد.

قدم بعدی این است که پیش از سفر آمار رستوران‌های ارزانِ مقصد را درآورید و ترجیحا در آنها غذاهای محلی را امتحان کنید. چندان هم گول ظاهر رستوران‌های لوکس را نخورید، بدون پرداخت قیمت‌های نجومی هم می‌توان غذای با کیفیت خورد. به علاوه فست فود و غذاهای ایرانی همیشه هستند، کمی هم طعم بریانی یا کلم پلو را امتحان کنید.

وسایل همراه در سفر

هر چند که در سفر همواره توصیه به سبکبال بودن می‌شود، اما این به معنای آن نیست که از بردن وسایل ضروری خودداری کنیم؛ چرا که این کار می‌تواند هزینه‌های اضافی برای ما بتراشد. اگر قرار است با هواپیما سفر کنید، داشتن چمدان بیشتر یعنی پرداخت هزینه بار بیشتر و دردسر مضاعف از خانه تا فرودگاه. از سوی دیگر نبردن وسایل لازم هم می‌تواند سفر ارزان شما را دچار مشکل کند. چون در این صورت مجبور خواهید شد آنها را در میانه راه و با قیمت بیشتر خریداری کنید.

تا آن جا که امکان دارد لوازم ضروری از جمله چادر مسافرتی، پتو و زیرانداز، داروهای ضروری، اقلام مرتبط با خورد و خوراک مانند لیوان، فلاسک چای، نان و غیره را همراه داشته باشید تا نیازی به خریدهای اضطراری در فروشگاه‌های بین راهی نداشته باشید.

یکی از مواردی که در هزینه‌ها و استفاده از ترفندهای سفر ارزان تأثیرگذار است، وسایلی است که با خودمان حمل می‌کنیم مخصوصا در سفرهای خارج کشور و سفر با هواپیما که وزن وسایل کاملا محاسبه می‌شوند. شاید این مورد تأثیر خیلی زیادی در هزینه کلی سفر نداشته باشد اما در هر صورت راهکاری جالب برای سفر ارزان محسوب می‌شود. در ادامه لیستی از وسایل ضروری سفر را لیست کرده ایم تا بتوانید سبک‌تر و ارزان‌تر سفر کنید و هم از ترفندهای سفر ارزان بهره مند شوید:

  • وسایل ضروری با خودتان حمل کنید. در فرودگاه‌ها برای چک کردن کیف و چمدان‌های بزرگ از شما هزینه دریافت می‌شود. ولی در اکثر فرودگاه‌ها بابت حمل چمدان و کیف کوچک هزینه ای دریافت نمی‌کنند. همچنین هر مسافر سقف خاصی برای حمل وسایل دارد پس تلاش کنید که مشمول هزینه اضافه بار نشوید.
  • لیستی از وسایل ضروری در هنگام سفرهای داخلی و خارج کشور تهیه کنید. به عنوان مثال اگر در زمان اقامت شما هوا ابری و بارانی است لباس مناسب با خودتان ببرید.
  • وسایل الکترونیکی ضروری مسافرت، هندزفری، پاور بانک، شارژر موبایل، رم اضافه دوربین، فلش USB و دوربین هستند.
  • اسناد و مدارک ضروری سفر شامل بلیط هواپیما، ویزا و پاسپورت، کارت اعتباری، کارت واکسیناسیون، پول نقد کشور مقصد، چک پول مسافرتی، برگه رزرواسیون هتل، دفترچه شماره تلفن‌های ضروری شهر یا کشور مقصد هستند.
  • لوازم شخصی و بهداشتی مثل مسواک، کرم ضد آفتاب، نخ دندان، خمیر دندان، ناخن گیر، قرص‌های ضروری مثل قرص ضد تهوع در سفرهای دریایی و هوایی و غیره از الزامات سفر هستند.

تورهای لحظه آخری را از دست ندهید

وقتی آژانس‌های گردشگری تور مسافرتی را طراحی می‌کنند، خدماتی مثل بلیط هواپیما و رزرو اقامتگاه را به صورت عمده برای تاریخی مشخص خریداری می‌کنند. اگر این آژانس مسافرتی نتواند تمام صندلی‌های هواپیمایی که اجاره کرده یا تمام اتاق‌های هتلی که خریداری کرده است را بصورت کامل بفروشد، تورهای مسافرتی خود را به حراج می‌گذارد. این تورها که معمولا چیزی به شروع سفرشان نمانده تور لحظه آخری می‌گویند. اگر بتوانید تور لحظه  آخری برای مسافرت پیش روی خود پیدا کنید، هزینه بسیار کمتری برای آن تور پرداخت خواهید کرد.

ارزان‌ترین شهرهای ایران برای مسافرت کدامند؟

یکی از پارامترهای مهم برای سفر کردن، مخارج و هزینه آن است. سفر ارزان با داشتن اطلاعاتی مفید و یاد گرفتن روش‌هایی کارآمد امکان پذیر است.

شهر تهران از ارزان ترین شهرهای ایران در تعطیلات

از آنجایی که تهران پایتخت کشور به حساب می‌آید و هزینه‌ها در این شهر بسیار بالا است، خیلی‌ها فکر می‌کنند که این مقصد برای سفر مناسب نیست. چرا که سفر به تهران بسیار پر هزینه و گران است. اما واقعیت چیز دیگری است. شاید به جرات بتوان گفت که شهر تهران در ایام تعطیلات یکی از خلوت‌ترین شهرها و البته مناسب‌ترین شهرها برای سفر به حساب آید. چرا که در این ایام قیمت‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

شما می توانید با هزینه کمی اقامتگاه پیدا کنید. به بازدید از جاذبه‌های تاریخی این شهر که تعدادشان کم نیست بروید. همچنین از امکانات تفریحی آن استفاده کنید و سفری مقرون به صرفه داشته باشید.

تهران دارای جاذبه‌های تاریخی فراوان و دیدنی است. اکثر این بناهای تاریخی از دوران قاجار و البته پهلوی بر جای مانده‌اند. شما می‌توانید در سفر ارزان به تهران از کاخ نیاوران، کاخ گلستان، کاخ سعدآباد، عمارت مسعودیه، باغ نگارستان، موزه ایران باستان بازدید کنید. جاذبه‌هایی که نام برده شد تنها بخش کوچکی از دیدنی‌های تهران به حساب می‌آیند. 

استان لرستان، از مقاصد ارزان قیمت گردشگران

مقصد بعدی استان لرستان است. استان لرستان یکی از زیباترین استان‌های ایران به شمار می‌رود که چهار فصل را به معنای واقعی می‌توان در آن تجربه نمود. قرارگیری این استان در قلب رشته کوه زاگرس طبیعت بسیار منحصر به فرد و ویژه‌ای به این استان عطا کرده است.

قدمت چهار هزار ساله لرستان در کنار چشم انداز طبیعی حیرت انگیز آن باعث شده تا این استان پر از جاذبه گردشگری گردد. خوشبختانه سفر به این منطقه بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. از جاهای دیدنی لرستان می‌توان به تنگه شیرز، آسیاب گبری، قلعه فلک افلاک، دریاچه کیو، پارک جنگلی شورآب و خیلی مکان های دیگر اشاره نمود.

استان زیبای ایلام از ارزانترین مقاصد گردشگری ایران

یکی دیگر از گزینه‌های سفر ارزان، سفر به استان زیبای ایلام است. طبیعت کوهستانی این استان و هوای فوق العاده خنک آن در فصل تابستان، سفری خاطره انگیز را برای شما رقم خواهد زد. این استان دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در کنار هم است. جاذبه‌هایی همچون کوه قلاقیران، قلعه قیران، غار طلسم خان، تپه چغاگلان، موزه تاریخ طبیعی، شهر باستانی سیروان، تنگه بهرام چوبین و خیلی از مکان‌های دیدنی دیگر.

 استان کردستان، از کم هزینه ترین مقاصد گردشگری ایران

یکی از استان‌هایی که کمتر شناخته شده و به خوبی معرفی نگشته است، کردستان است. این استان دارای آب و هوای بسیار مطبوعی در فصل بهار و تابستان است. شهرها و روستاهای این استان هر کدام با جاذبه‌های درونشان به نوعی شما را شگفت زده خواهند کرد.

از روستای اورامانات گرفته تا سنندج زیبا مقاصدی بسیار مناسب برای سفر محسوب می‌شوند. چنانچه به این استان زیبا سفر کردید فراموش نکنید از دیدنی‌های کردستان مانند آبشار بل، دریاچه زریوار، کلیسای سنندج، روستای پلکانی پالنگان و دیگر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی آن دیدن نمایید. در ضمن بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان در این استان قرار دارد. حتما خود را به تماشای یک فیلم در این مکان مهمان کنید. 

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

  17. حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

  18. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  19. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  20. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  21. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  22. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. بازی با کلمات

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

  7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

  10. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

  14. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

آخرین عناوین