بی‌دندانی در کمین است

  4021210009

درحالی پوسیدگی دندان در ایران ‌نسبت به ۲۰ سال گذشته سه برابر شده که شاخص پوسیدگی دندان در کشورهای پیشرفته سالانه رو به کاهش است.

بی‌دندانی در کمین است

به گزارش فارس، «دندونم درد میکنه اما از ترس هزینه‌هاش دکتر نمیرم» «دیر رفتم دکتر چیزی از دندونم نمونده باید بکشمش» این‌ بخشی از حرف‌های افرادی است که دندان‌شان را از دست داده‌اند یا در شرف از دست دادن هستند. این درحالیست که طبق آمار هر ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد. 
به تازگی رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران باقر شهنی‌زاده اعلام کرد که «مشکلات تغذیه‌ای و عدم تامین بودجه درمان دندان‌ها» عامل افزایش آمار پوسیدگی دندان‌ها در کشور است.
طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵، میانگین دندان‌های پوسیده، از دست‌رفته و پُرشده در کودکان ۶ و ۱۲ ساله به ترتیب ۸۴.۵ و ۸۴.۱ بوده است و افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله که در سن فعالیت اجتماعی هستند، ۱۲ تا ۱۳ دندانِ از دست‌ رفته داشتند. همچنین در گروه سنی بالای ۶۵ سال نیز بیش از ۵۵ درصد افراد دیگر هیچ دندانی برایشان باقی نمانده بود.
بر اساس آمار  پوسیدگی دندان در ایران نسبت ‌به ۲۰ سال گذشته سه برابر شده است. این درحالی است که شاخص پوسیدگی دندان در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای درحال‌توسعه سالانه رو به کاهش است.
پزشکان و فعالان بازار تجهیزات پزشکی معتقدند، ‌وجود مواد قاچاق و غیراستاندارد دندان‌پزشکی از معضلات دیگری است که نه تنها هزینه بیشتری به بیماران ایرانی تحمیل کرده، بلکه سلامت آنها را نیز نشانه گرفته است.
استاد دانشگاه علی تاجرنیا می‌گوید که خیلی از مردم یا نمی‌توانند خدمات دندانپزشکی دریافت کنند و دچار بی‌دندانی می‌شوند، یا هزینه‌های بالای دندانپزشکی باعث می‌شود که برای معاینه دندان خود به دندان پزشک مراجعه نکنند. افراد تا درد شدید دندان نداشته باشند و مجبور نباشد به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند.
اما کاظم قبادی، دندان پزشک، می‌گوید که در این که هزینه‌های دندانپزشکی بالا است، شکی نیست ولی «تعرفه‌ها در ایران حدود یک بیستم قیمت جهانی است در صورتی که مواد و تجهیزات دندانپزشکی خیلی گران‌تر از کشورهای دیگر به دست دندانپزشکان ایرانی می‌رسد.» با این حال پیشگیری بهتر از درمان است و سهل‌انگاری خانواده‌ها هم در خرابی دندان‌ها تاثیر گذار است، اغلب افراد مراقب تغذیه خود نیستند و روزی سه بار مسواک نمی‌زنند و نخ دندان نمی‌کشند.
انجمن دندانپزشکان توصیه می‌کنند که همه افراد در هر سنی، حداقل دو بار در سال برای چکاپ دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنند تا  سلامت دهان و دندان‌شان تضمین شود.
مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه دکتر محمدحسین خوشنویسان هم می‌گوید که بهتر است «والدین از سن ۳ سالگی به همراه بچه ها با یک حالت تفریحی مسواک بزنند»، تا کودکان با دیدن نحوه مسواک زدن والدین تا هم روش صحیح مسواک زدن را از آنها بیاموزند و هم این عادت بسیار مفید در «سبک زندگی سالم کودک» قرار گرفته و نهادینه شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین