هشدار نسبت به مصرف شیرین‌کننده‌ها

  4021204019

یک دکترای صنایع غذایی و کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به استفاده زیاد شیرین‌کننده‌ها هشدار داد و گفت : شیرینی برخی از این شیرین‌کننده‌ها تا ۳۰۰ برابر شکر است.

هشدار نسبت به مصرف شیرین‌کننده‌ها

به گزارش ایرنا، دکتر سمیه سلیمانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر توجه مصرف‌کنندگان به سلامت افزایش یافته است و به همین دلیل بسیاری از مردم سعی می‌کنند با کاهش مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالای شکر، نمک و چربی، سبک زندگی خود را تغییر دهند افزود: در حال حاضر بسیاری از مردم به مصرف غذاهای حاوی شیرین کننده‌های رژیمی روی آورده‌اند. این شیرین‌کننده‌ها به عنوان جایگزین شکر یا قند استفاده می شوند، که به مراتب شیرین‌تر از شکر هستند، اما یا کالری ندارند و یا کم کالری هستند.

وی با اشاره به اینکه شیرین کننده های رژیمی (سنتزی) به دو دسته مغذی(حاوی کالری) مانند آسپارتام و غیر مغذی(فاقد کالری یا دارای کالری کم) مانند سوکرالوز تقسیم شده اند و بسیاری از این شیرین‌کننده‌ها بجز استویا با روش‌های شیمیایی ساخته می‌شوند، گفت: متأسفانه امروزه بسیاری از تولیدکنندگان با درج نام فاقد شکر روی محصول سعی بر جلب نظر مشتریان دارند غافل از این که مصرف بیش از حد این ترکیبات نیز اثرات نامطلوبی بر سلامت مصرف کنندگان به دنبال خواهد داشت.

او با بیان اینکه شیرین کننده های رژیمی بر جوانه‌های چشایی تاثیر می گذارند و بسیاری از این شیرین‌کننده‌ها با جوانه‌های چشایی روی زبان واکنش می‌دهند و از حساسیت آنها به شیرینی می‌کاهند گفت : به دنبال استفاده از آنها جوانه‌های چشایی زبان قادر به درک شیرینی طبیعی مثل شیرینی میوه‌ها نیست و مصرف کننده همیشه به دنبال شیرینی و غذای شیرین است.

سلیمانی مهر با بیان اینکه افزایش احساس گرسنگی نیز یکی از عوارض این مواد است گفت: مصرف این شیرین کننده‌ها با ایجاد تداخل در پیام‌های گرسنگی در بدن همراه هستند به طوری که در واقع پس از مصرف این ترکیبات، بدن نمی‌تواند به طور مؤثری از مواد غذایی حاوی آنها استفاده کند و مصرف شیرین کننده‌های رژیمی مانع ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون (جی ال بی ـ ۱) شده و با افزایش احساس گرسنگی همراه است.

وی با بیان اینکه خطر ابتلا به افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی با مصرف نوشابه‌های حاوی شکر و شیرین کننده‌های رژیمی تقریباً برابر است و این مسأله به ویژه در زنان بیشتر به چشم می‌خورد گفت: مطالعات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به ناهنجاری‌های متابولیکیدر افرادی که نوشیدنی‌های رژیمی زیاد مصرف می‌کنند ۲ برابر بیشتر از افرادی است که از این نوشیدنی‌ها استفاده نمی‌کنند.

سلیمانی مهر با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده در جوامع اروپایی حاکی از آن است هم نوشیدنی‌های حاوی شکر و هم انواع شیرین شده با شیرین کننده‌های رژیمی، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهند گفت: خطر ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی که روزانه حداقل یک نوشابه رژیمی یا حاوی شکر مصرف می‌کنند، بسیار بالاست و حتی افرادی که دارای وزن طبیعی هستند، پس از مصرف نوشیدنی‌های حاوی این نوع شیرین کننده‌ها مستعد ابتلا به دیابت نوع دو خواهند شد.

سلیمانی مهر در ادامه عنوان کرد: اثراتی نظیر سردرد، افسردگی، مشکلات رفتاری و شناختی، واکنش‌های عصبی و بیماری‌های کلیوی مزمن با مصرف بیش از حد محصولات حاوی شیرین کننده‌های رژیمی گزارش شده است که نیاز به مطالعات بیشتر و دقیق‌تری در این زمینه احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه چون این شیرین کننده‌ها میزان مصرف شکر را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، مصرف آنها در داخل کشور نیز رو به افزایش است، بنابراین برای ارتقای سطح سلامت عمومی، باید مصرف کلیه شیرین کننده‌ها کاهش یابد نه فقط شکر گفت : بهتر است مصرف کنندگان به ترکیبات درج شده روی بسته‌بندی مواد غذایی توجه کرده و با آگاهی بیشتر و اگر بیماری خاصی دارند با مشاوره با پزشک، نسبت به انتخاب و خرید و مصرف آنها اقدام کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  9. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  13. دور باطلی که تمامی ندارد!

  14. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  15. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  16. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  17. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. برای این عکس شما تیتر بزنید

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  22. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  23. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  24. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  25. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

آخرین عناوین