تقدیم ۲۵۸ لایحه به مجلس یازدهم/دولت و مجلس تعامل خوبی دارند

  4021115035

حسینی معاونان پارلمانی دستگاه‌های اجرایی را به تبیین جایگاه مهم و اثرگذار مجلس و نقش آن در اجرای برنامه های اقتصادی فراخواند و اظهار داشت: با توجه به شناخت و اشرافی که از فعالیت‌های قوا دارید در کنار تشریح دستاوردهای دولت، نقش مجلس در اجرای آن را تبیین کنید تا در افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفند نقش‌آفرینی کنید.

تقدیم ۲۵۸ لایحه به مجلس یازدهم/دولت و مجلس تعامل خوبی دارند

به گزارش ایرنا، سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس در سی‌امین نشست معاونان و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی با تبریک ایام الله دهه فجر و قدردانی از زحمات و تلاش های معاونان پارلمانی گفت: در آستانه انتخابات و کمتر از یکماه که تا برگزاری این رویداد مهم سیاسی باقی مانده است باید از همه ظرفیت ها برای دعوت و ترغیب مردم به مشارکت گسترده در انتخابات استفاده کرد. مدیران ارشد در هر وزارتخانه و دستگاه با احساس مسئولیت نسبت به این رویداد مهم سیاسی لازم است که با برنامه‌های مختلف از جمله برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، اهمیت حضور در انتخابات و آثار داخلی و جهانی آن را یادآور شوند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اطلاع رسانی از دستاوردهای دولت مردمی را در ایجاد امید و نشاط در جامعه و نقش آن در افزایش انگیزه مشارکت در انتخابات مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: متاسفانه در حوزه اطلاع رسانی ضعف داریم به نحوی که حتی خواص جامعه نیز از برخی دستاوردها و موفقیت های شاخص دولت بی خبر هستند و دهه فجر فرصت مناسبی است که این دستاوردها یادآوری شود و از معاونان پارلمانی انتظار می رود در فرصت باقی مانده با همت و تلاش مضاعف روشنگری نمایند و نتایج برنامه ها و مصوبات دولت و نقش مجلس در مسیر تصویب و اجرای درست این مصوبات را به اطلاع مردم برسانند. بی تردید اگر مردم با نقش مجلس در انجام این اقدامات آشنا شوند با احساس اینکه رای شان تاثیر گذار است با انگیزه بیشتری پای صندوق رای حاضر خواهند شد و در حد توان دیگران را همراه خواهند ساخت.

معاون رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی در مقایسه با مجالس بسیاری از کشورها از نقش و جایگاه مهم‌تر تاثیرگذارتری برخوردار است و تبیین این موضوع می تواند تبلیغات موجود برای القای کم اهمیت بودن آنرا خنثی کند، گفت: از ۱۷۷ اصل قانون اساسی بیش از ۳۰ اصل، مستقیماً به جایگاه مجلس شورای اسلامی اختصاص دارد، گفت: در ایران سیستم تک مجلسی حاکم است در حالیکه در برخی از کشورها مانند فرانسه، انگلیس، روسیه و سوئیس دو مجلس وجود دارد و در ایران قبل از انقلاب نیز اینگونه بود در این شرایط اگر قانونی تصویب شد مجدداً مجلس دوم نیز باید آن را تایید کند که بعضاً در مواردی که برخلاف خواست حاکمان است، تصویب نمی شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این کشورها مصوبات مجلس نمایندگان بدون تایید مجلس دوم بلا اثر می ماند، خاطرنشان ساخت: بعضاً شورای نگهبان را مجلس دوم تلقی می کنند، در حالی‌که این ادعا و شباهت سازی درست نیست، چون شورای نگهبان صرفاً نهاد ناظر است که از قانون اساسی و شرع صیانت می‌کند و مشابه آن در کشورهای دیگر با عناوینی همچون شورای قانون اساسی و نهاد کنترل کننده و مراقبت از قانون اساسی وجود دارد.

حسینی گفت: در بعضی کشورها نظیر فرانسه، آلمان و روسیه، رئیس جمهور می‌تواند مجلس را منحل کند اما در قانون اساسی ایران، امکان انحلال مجلس توسط مقامات اجرایی یا قضایی وجود ندارد بلکه برعکس مجلس می‌تواند وزرا را استیضاح و برکنار کند و حتی عدم کفایت رئیس جمهور را تصویب کند.

معاون رئیس جمهور افزود: در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه، رئیس جمهور می‌تواند مصوبات مجلس را وتو کند از جمله ریگان و روزولت روسای جمهور آمریکا به ترتیب ۶۱ و ۶۳۱ بار مصوبات کنگره را وتو کردند اما در ساختار جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور چنین حقی ندارد لذا در ایران نهاد مجلس شورای اسلامی از جایگاه رفیعی برخوردار است و با اینکه رئیس جمهور مستقیما با رای مردم انتخاب می‌شود اما وزرا بایستی از مجلس رای اعتماد بگیرند و نمایندگان مجلس در مسائل مختلف و در لوایح، نظرات خود را اعمال می‌کنند.

حسینی در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگاران درباره تعامل دولت و مجلس اظهارداشت: در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت لایحه محوری از ۲۵۸ لایحه ای که به مجلس یازدهم تقدیم شده، شامل ۱۲۸ لایحه معوقه و ۱۳۰ لایحه جدید، با تعامل و همگرایی سازنده ای که با اهتمام دولت، بین دو قوه ایجاد شده است ۵۲ مورد یعنی ۲۰ در صد لوایح تصویب و به قانون تبدیل شده است و بقیه در نوبت رسیدگی است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد: این در حالی است که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۹۰ طرح نمایندگان از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده اما از این تعداد فقط ۱۹ مورد یعنی حدود ۶/۶ درصد از کل طرح ها نهایی شده است که در قیاس با ۵۲ لایحه قانون شده، نشان دهنده تحقق لایحه محوری در این مجلس است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در طول ۲ سال و نیم از عمر دولت سیزدهم همچنین از ۱۸۹ اظهار نظر کارشناسی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در مجلس ۱۶۲ مورد معادل ۸۵ درصد منجر به موافقت نمایندگان با نظر دولت شده است که دلیل روشنی از تعامل دولت و مجلس است.

در این نشست محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی با تقدیر از فعالیت های مفید و موثر معاونان پارلمانی، تبیین کارآمدی مجلس شورای اسلامی در میزان مشارکت را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین گزارشی از برنامه های تحولی در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه دارد.

در ادامه نشست تعدادی از معاونان پارلمانی در سخنانی پیشنهادات خود را در خصوص جلب مشارکت عمومی در صحنه انتخابات مطرح کردند.

معاون رئیس جمهور در پایان این نشست از نمایشگاه روایت تحول دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه‌های پژوهش و فناوری، ساختار و تشکیلات، فرهنگی و تربیتی بازدید کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین