حداقل دستمزد کارگران نباید از ۱۵ میلیون تومان کمتر باشد

  4021102085 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه به دلیل دستمزد پایین تمایل به سمت مشاغل کاذب زیاد است گفت: کارگران در بسیاری شهرها نیازمند دستمزد بیش از ۱۵ میلیون تومانی هستند، جامعه کارگری با ۵۰ درصد این درآمد به سختی امورات خود را می گذراند.

حداقل دستمزد کارگران نباید از ۱۵ میلیون تومان کمتر باشد

به گزارش تسنیم، افزایش هزینه های زندگی و سختی کارگران در تأمین معاش مهمترین مشکل جامعه کارگری است، کارگرانی که دستمزد آنها بسیار کمتر از حقوقی است که باید دریافت کنند.

در حال حاضر حدود 15 میلیون کارگر در کشور وجود دارند که در بخش‌های مختلف خدماتی و تولیدی و… کار می‌کنند. کارگران همانند دیگر قشرهای جامعه از همان ابتدای انقلاب پای کار کشور بوده و در تمام سختی‌ها و شیرینی‌ها، پستی‌ها و بلندی‌ها کنار مردم گام برداشته‌اند.

کارگران در زمره اقشاری هستند که در تلاطم‌های اقتصادی، گرانی و رکود تورمی بسیار متضرر شده‌اند، قشری که آن را اساس تحولات اقتصادی و چرخیدن چرخ‌های اقتصاد کشور می‌دانند اما در زمان تصمیم‌گیری‌ها، همواره آخرین توجهات به آنان معطوف شده است.

دستمزد پایین تر از تورم واقعی جامعه باعث شده است که سفره کارگران هرروز کوچک تر شود. کارگران تنها قشری هستند که با تکانه های اقتصادی ضربه می خورند. همین مسئله باعث شده است که کارگران به سمت مشاغل کاذب رو می آورند تا بتوانند امرار معاش کنند.

هادی ابوی, فعال کارگری می گوید:در برخی مشاغل وجود کار و نبود نیروی کار لازم تبدیل به یک چالش برای بازار کار شده است. در واقع برخی مشاغل؛ به‌ویژه در بخش‌های صنعتی و تولیدی با وجود بسترهای مهیای اشتغال، متقاضی اشتغال به‌کار ندارند که این مسأله نیازمند چاره‌اندیشی است.

ابوی بیان می کند:علت اصلی کمبود تقاضا برای اشتغال در برخی مشاغل به حقوق و دستمزد پایین مربوط می‌شود. در شرایطی که یک زندگی حداقلی خانوار کارگری در بسیاری شهرها نیازمند دستمزد بیش از 15میلیون تومانی است، جامعه کارگری با 50درصد این درآمد به سختی امورات خود را می‌گذرانند.

این فعال کارگری اظهار داشت: نیروی کار با اضافه‌کاری و درآمد حدود 10میلیون تومان به دلیل هزینه‌های بالای تأمین معیشت و دیگر ضروت‌های زندگی، طبیعتاً نباید تمایلی به اشتغال در کارهای با درآمد پایین خواهد داشت. این بخش از نیروی کار در این شرایط، فعالیت در حوزه تاکسی‌های اینترنتی، مشاغل کاذب و غیررسمی را با درآمد بالاتر به فعالیت در حوزه اشتغال رسمی در محیط کار صنعتی را ترجیح می‌دهد.

وی افزود: معیشت کارگران باید واقعی دیده شود. واقعیت جامعه این است که هزینه سبد معاش کارگر20 میلیون تومان به بالا است اما از آنجایی که چنین درآمدی برای یک کارگر در یک شغل دیده نمی‌شود، به صورت اجباری کارگر مجبور است مدام به دنبال شغلی باشد که درآمد بهتری داشته باشد.

ابوی گفت:متأسفانه کارگران با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند,‌بخش زیادی از درآمد آنها صرف اجاره بها می شود. با طرح های دولت مشکلات مسکن کارگران حل نمی شود, چرا که توان پرداخت اقساط را ندارند. به همین دلیل در چند جلسه قبل شورای عالی کار ایجاد قرارگاه مسکن مصوب شد. مقرر شد برای کاهش هزینه های مسکن و تامین خانه برای کارگران،  زمین رایگان در اختیارشان قرار بگیرد.دومین پیشنهاد کارگران، پرداخت وام های ارزان قیمت است. وام هایی که در حال حاضر ارائه می شود، اصلا با توان مالی کارگران تطابق ندارد. همچنین نرخ سود آن ها بسیار بالاست.امیدوارم قرارگاه مسکن با برنامه ریزی درست بتواند به نفع جامعه کارگری قدم بردارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۵۱۰۶۱۷:۴۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
براي كارگر ماهر و داراي مدرك فني حرفه اي مناسب است اما براي كارگر ساده فاقد مهارت ٧ مليون هم زياد است. بدنبال مهارت اموزي و افزايش توان فني كارگران باشيد، حقوق خودش درست ميشود.
سلام۳۳۶۵۱۲۷۱۸:۱۰:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
پس معلمان و بعضی از کارمندان چی
ناشناس۳۳۶۵۶۶۳۰۴:۵۲:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
شما معلم ها هم تا یک چیزی میشه میگید پس ما چی! چند ماه از سال روزی چند ساعت رفتید کلاس و نشستید و چی گفتید چی نگفتید دارید خودتون رو با کارگرهایی از صبح الطلوع تا شب جون میکنن برا نون شبشون مقایسه میکنید. بلی حداقل حقوق کارگر باید حداقل به اندازه یک اجاره مختصر و غذا و هزینه های ضروری از جمله بهداشت و درمان و آموزش باشد حالا هر چقدر که است ۱۵ میلیون یا بیشتر یا کمتر.
ناشناس۳۳۶۵۱۵۱۱۸:۳۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
روزی خواهد رسید که هیچ کس حاضر به کارگری نخواهد بود و کارخانه ها و شرکتها با کمبود کارگر مواجه میشوند و حتی به علت بی ارزش شدن پول ملی ، هیچ کس از کشورهای دیگر ،حاضر به کارکردن در ایران نخواهند بود .متاسفانه
ناشناس۳۳۶۵۶۵۱۰۴:۰۳:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
هوش مصنوعی تمام شغل هارو میگیره حتی کارگری
فلاح۳۳۶۵۱۸۳۱۹:۰۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
دولت و مجلس مردمی و محترم تعیین ۵ میلیون و سیصد هزار تومن حداقل حقوق و به تبع آن اضافه کار با ساعتی ۲۰ تا ۳۰ هزارتومن برای کارهایی مثل کار در معادن کارخانه های سیمان و پتروشیمی و ذوب فلزات و مشاغل سخت و آلودگی بالای میکروبی و آلایندگی های دیگر و اصلا هرکار دیگری .... شرم آور نیست .
ناشناس۳۳۶۵۱۹۹۱۹:۱۱:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲
کارگر بله اما کارمند ۵ میلیون هم زیادیه
ناشناس۳۳۶۵۲۵۲۱۹:۵۴:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲
١٥ميليون كمتراز ٣٠٠دلار قدرت خريد داره…حداقل دستمزد بايستي دستكم ٦٠٠دلاربشه
ناشناس۳۳۶۵۳۹۱۲۱:۴۳:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲
چشم هر وقت دستمزد منطقه ای قبول کردید بیشتر هم می شود!!
علی۳۳۶۵۴۷۶۲۳:۰۳:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲
افزایش حقوق و دستمزد تمامی کارگران بایستی ۴۰ تا ۴۵ درصد براسال آینده باشد، چراکه کارگران دیگه انگیزه ای برای کار کردن ندارند.
ناشناس۳۳۶۵۷۸۶۰۸:۳۴:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
چرا فقط دائم میگن باید حامل های انرژی رو بر مبنای فوب خلیج فارس و ... حساب کنیم !!! حداقل حقوق ها رو هم بر همون مبنا حساب کنند تا از پس پرداخت هزینه حامل های انرژی بتونیم بربیایم .
امین۳۳۶۶۰۰۰۱۱:۱۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
حقوق زیر ۳۰ ملیون با این تورم هیچ معنی نداره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین