پیشنهاد پلیس برای افزایش ۳ برابری مبلغ جرایم رانندگی

  4021017023 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از پیشنهاد فرمانده فراجا برای افزایش مبلغ جرایم رانندگی، رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد پیشنهاد مطرح‌شده در مورد رقم جدید جرایم رانندگی، افزایش به طور میانگین حدود ۳ برابری این مبالغ است.

پیشنهاد پلیس برای افزایش ۳ برابری مبلغ جرایم رانندگی

به گزارش ایسنا، اوایل آذرماه امسال بود که سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا در جریان بازدید از مقر پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا بر ضرورت افزایش مبلغ جرائم رانندگی تاکید کرد. او در توضیح چرایی این پیشنهاد نیز گفته بود:‌ «متاسفانه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰ درصد تصادفات شده است.   جرائم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد، یعنی طوری باشد که فرد متخلف اصلا مرتکب آن نشود. در حال حاضر اما مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند. این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش نرخ جرایم رانندگی ربطی به تورم ندارد و گرانی و ... ندارد. یک راننده اصلا نباید تخلف کند و کسی هم که تخلفی مرتکب نشده که نباید جریمه سنگین پرداخت کند. در واقع خاصیت بازدارندگی جرائم در همین جاست.»

رادان گفته بود:‌ «شما ببینید در بسیاری از کشورهای جهان دنیا برای یک تخلف ساده چندین برابر عدد و رقم تخلف در ایران جریمه در نظر گرفته شده است، اما در کشورما  مبلغ جرایم رانندگی بسیار پایین است و تلاشی هم برای افزایش آن نشده است. اکثریت رانندگان ما به قوانین و مقررات رانندگی احترام می‌گذارند و بخش زیادی از تصادفات مربوط به تخلفات تنها شش تا هفت درصد از رانندگان است. در واقع تخلف این افراد به دیگران نیز آسیب می‌زند، خب چرا باید هزینه تخلف برای این افراد پایین باشد؟ به همین دلیل است که از دولت تقاضا داریم تا اقدامات لازم در راستای بالا بردن هزینه تخلفات و مبلغ جرائم رانندگی انجام دهد. از نظر ما افزایش جریمه‌های رانندگی حتماً تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات فوتی و جانباختگان تصادفات خواهد داشت.»

افزایش ۳ برابر مبلغ جرائم رانندگی
به دنبال طرح این پیشنهاد، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیاتی از پیشنهاد مطرح شده برای افزایش جرائم رانندگی را اعلام کرد. او با تاکید بر اینکه مبلغ جرائم ربطی به پلیس ندارد، گفت: برابر قوانین و مقررات هر سه سال باید چهار دستگاه شامل پلیس، وزارت دادگستری، وزارت کشور و وزارت راه در بحث جرائم تصمیم گیری کرده و در مبالغ آن بازنگری کنند. با این وجود پلیس راهور در سال‌های گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و عواملی مانند شیوع کرونا و ... پیشنهادی به دولت نداد.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شد تا کمیسیون اصل ۹۰ از پلیس و دستگاه‌های دیگر در این خصوص مطالبه کند، در همین راستا نیز جلسات مربوط به آن با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار و پیشنهاداتی مطرح شد. کلیات بحث بر سر این موضوع بود که مبلغ فعلی جرائم حدود شش برابر شود که پلیس راهور با آن مخالفت کرد و با پیشنهاد پلیس بنا بر  این شد که مبلغ جرائم رانندگی به طور میانگین حدود ۳.۱ برابر افزایش پیدا کند. همچنین اینطور شد که رقم جرائم برای سراسر کشور باشد و دیگر شهر و روستا و شهرهای کوچک و بزرگ و ... دارای تغییر نباشند.

هادیانفر با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون قضایی دولت با ریاست وزیر دادگستری نیز مورد بحث قرار گرفت، گفت: در نهایت در این جلسه این موضوع تصویب شد و به هیات دولت رفت و به محض تصویب برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

جریمه تخلفات حادثه‌ساز بیشتر از میانگین افزایش پیدا می‌کند
رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه آیا مبلغ تمام جرائم رانندگی ۳.۱ برابر خواهد شد یا خیر به ایسنا گفت: این افزایش به‌طور میانگین و درمورد کلیات است. طبیعتا در مورد تخلفات حادثه‌ساز ممکن است میزان افزایش بیشتر باشد و در مورد برخی دیگر از تخلفات نیز میزان افزایش کمتر باشد.

وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که برابر ماده ۱۱۸ قانون برنامه ششم توسعه، رقم جرائم محل درآمد و در واقع عایدی برای پلیس نداشت. در این ماده صراحتا تاکید شده که دستگاه‌هایی که جریمه کنند، امکان برداشت ندارند. برابر قانون مبالغی از این رقم جرائم به وزارت کشور و وزارت راه داده می‌شود تا با استفاده از آن برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز ترافیکی، توسعه دوربین‌ها و تجهیزات و ... اقدام شود. همچنین رقمی هم در اختیار صندوق تامین توسعه خسارات بدنی قرار خواهد گرفت.

هادیانفر درباره اینکه افزایش رقم جرائم رانندگی چه زمانی اجرا خواهد شد، اظهارکرد: این‌ موارد در اختیار دولت محترم است. هیات دولت باید موضوع را تصویب و ابلاغ کند و هر زمان که این اتفاق بیفتد پلیس راهور مکلف است که آن را اجرا کند.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین درباره اینکه آیا کد جریمه جدیدی نیز به جرائم رانندگی اضافه شده یا خیر گفت: هیچ کد جدیدی به جرائم رانندگی اضافه نشده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۴۸۰۱۶۰۹:۴۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
تا وقتی بین رانندگان بومی و پلیس تعاملی وجود دارد جریمه را سی برابر هم نمایید بهره ای بابت کم شدن تخلف نخواهید برد
ناشناس۳۳۴۸۴۴۳۱۵:۳۷:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
وقتی براساس درآمد هر فرد جریمه سنگین شود دیگر کمتر کسی تخطی می کند
ناشناس۳۳۴۸۰۲۴۰۹:۵۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
شما جریمه رو بکن ده برابر چه فایده ای داره که ابزار کنترل جرائم رانندگی و نیروی انسانی کافی برای اعمال جرائم ندارید ؟
بازنشسته کشوری۳۳۴۸۰۵۴۱۰:۰۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
ترا خدا دیگه از افزایش حرف نزنید. کمرمون در زیر این افزایشها که دومینووار افزایشهای دیگری هم در پی داره، شکسته. یه نفر هم بگه با این برنامه ها داریم به وضعیت بد معیشتی بازنشستگان رسبدگی میکنیم‌.
جواد۳۳۴۸۰۵۸۱۰:۱۱:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
خوبه ولی سه برابر شدنش با امکانات نقلیه عمومی و ساختار عبور و مرور تطابق داره؟ یا مثل همیشه بار روی دوش مردم هست؟؟؟
ناشناس۳۳۴۸۱۰۶۱۰:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
همه چیز را صد درصد دویست درصد سیصد درصد افزایش بدید فقط رسید به حقوق کارگر وبازنشسته ها 18درصد افزایش کافیه چون بیشتر ازاین باعث تورم میشه
ناشناس۳۳۴۸۲۰۹۱۲:۱۷:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
جانم فدای رادان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین