روشنفکر ایرانی و انسان فلسطینی

انوشه سادانت میرمرعشی، گروه سیاسی الف،   4020904024 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

چهارچوب فکری روشنفکر ایرانی توانایی اندیشیدن به انسان فلسطینی را ندارد، چرا که در نظر او اصلا چنین آدمی جایگاه و شأنی ندارد. اگر جوّ اسرائیل‌ستیز مردم ایران نبود چه بسا ما شاهد این باشیم که روشنفکران ما جانب صهیونیست‌ها را بگیرند و از آن‌ها دفاع کنند.

 روشنفکر ایرانی و انسان فلسطینی

اگر ما جریان روشنفکری را به سه دسته تقسیم کنیم، یک دسته از آن‌ها که تا به امروز ادامه یافتند، متأثر از اندیشه اومانیسمِ غربی بوده و به کلی انگاره‌های خدامحور را به حاشیه راندند. این طیف حیاتشان از زمان میرزا ملکم خان آغاز شده و اساساً چیزی از خود برای عرضه اندیشه و تحلیل ندارند. غرب به جای آن‌ها فکر کرده و این طیف از روشنفکران در جامعه ایرانی تنها دست به ترجمه و ترویج همان اندیشه‌های غربی می‌زنند. بنای اندیشه روشنفکران و سلف آنان منورالفکران، فلسفه جدید غرب است و نتیجه تحلیل از دریچه نگاه غربی بیان می‌شود، لذا در مبنای فکری یک تقابل و تضاد جدی بین این طیف و نگاه خدامحور توحیدی وجود دارد.

نکته قابل توجه این است که روشنفکران ما در هر لباس و کسوتی هم که در آمدند همین سبک نگاه را دنبال کردند، یعنی حتی چپ‌های مارکسیست نیز مبنای فکری خود را فلسفه غرب قرار داده و با توجه به آن به تحلیل وقایع می‌پرداختند. البته استثنائاتی در بین جبهه روشنفکران وجود داشت که توانستند خود را از آن پوسته تماما غربگرا برهانند و به نقد این نوع نگرش بپردازند، سیدجلال آل احمد و احسان طبری را می‌شود در زمره این روشنفکران قرار داد که با نقد سویه‌های فکری غرب، بدنه روشنفکران را به نقد کشیدند و شخصی چون احسان طبری پس از مواجهه با آثار استاد مطهری در زندان اندیشه چپ‌گرای خود را به بوته نقد آورد و حتی برای رزمندگان در جبهه نیز شعر سرود.

در یک نتیجه‌گیری کلی باید گفت این طیف از روشنفکران از ناحیه خود چیزی در چنته نداشته و تنها به بازگویی اندیشه‌های غربی می‌پردازند. در مقابل این روشنفکران البته ما یک جریان فکری و اندیشه‌ای مبتنی بر وحی داشتیم که شاید مهم‌ترین نماینده او شهید مطهری بود که سعی کرد با عقلانیت دینی به نقد و بررسی مسائل بپردازد.

نوع روشنفکری غرب‌محور تا به امروز ادامه داشته و خود را در ظواهر مختلف نشان داده است و در همه این اشکال چیزی که مطرح بود، توجه تام و تمام به محصول اندیشه غربی است. غرب به جای آن‌ها اندیشیده و این‌ها نیازی برای بازپروری تفکر نمی‌بینند. طبیعی است با این مقدمه و مبنا وقتی موضوعی نظیر ماجرای فلسطین رخ می‌دهد آن‌ها هم همان موضعی را اتخاذ کنند، که غرب و سردمداران آن اتخاذ می‌کنند.

البته به عقیده من ملاحظاتی نظیر دو تابعیتی بودن و ضرورت سفر به کشورهای مطلوب اروپایی در این انفعال بی‌تاثیر نیست. به تعبیری اساسا چهارچوب فکری روشنفکر ایرانی توانایی اندیشیدن به انسان فلسطینی را ندارد، چرا که در نظر او اصلا چنین آدمی جایگاه و شأنی ندارد. اگر جوّ اسرائیل‌ستیز مردم ایران نبود چه بسا ما شاهد این باشیم که روشنفکران ما جانب صهیونیست‌ها را بگیرند و از آن‌ها دفاع کنند. حتی در نظر اینان آن جمعیت‌های هزاران نفری که در خیابان‌های اروپا حاضر می‌شوند و علیه اسرائیل شعار می‌دهند مردم اروپا نیستند، بلکه مشتی مهاجر از کشورهای عقب‌افتاده هستند که به اروپا آمده و الآن دارند از فلسطین دفاع می‌کنند!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۰۲۳۲۳۱۲:۲۸:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۴
صهیونیست ها دچار سندروم خون اشامی هستن هرکس از این کودک کش ها حمایت کند شرافت و غیرت ندارد.
ناشناس۳۳۰۲۴۰۴۱۳:۵۱:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۴
کودک کشی در اکراین میشه عملیات ویژه نظامی ؟
ناشناس۳۳۰۲۴۴۰۱۴:۲۰:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۴
چرا کشتار کودکان فلسطین توسط مردم دنیا محکوم شد اما کشتار !!!کودکان اوکراینی در هیچ کشوری محکوم نشد ؟!
ناشناس۳۳۰۲۴۹۲۱۵:۰۵:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۴
از کجا گفته می‌شود نشد؟!
ناشناس۳۳۰۲۵۰۸۱۵:۱۹:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۴
اوکراین محاصره نبود اوکراین بشدت به مردم ایالتهای دونتسک و لوهانسک شکنجه زجرآور و نسل کشی وارد کرد و الان هم حاضر به قبول استقلال آنها نیست اوکراین خود حاضر به صلح نیست اوکراین چوب راه دادن به ناتو را می خورد اوکراین بیشتر جنایتکاران عالم در غرب جهان حامی و پشتیبانش هستند از همه اینها گذشته کودک کشی در اوکراین را چه کسی ثابت کرده است ؟
ناشناس۳۳۰۲۵۳۸۱۵:۵۴:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۴
روشنفکران ایرانی در تاریکی مطلق فرو رفته‌اند این قشر بی رگ و بی دردِ حقیر دچار خود برتر بینی شده‌اند در حالی که با انسانیت و منطق و شرف فاصله‌ی نجومی دارند
ناشناس۳۳۰۳۱۳۹۲۲:۱۹:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۴
پوتین کشتار کودکان معصوم غزه را محکوم کرد زلنسکی چرا کشتار کودکان غزه را محکوم نمی کند ؟!
ناشناس۳۳۰۲۴۴۳۱۴:۲۳:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۴
مردم اوکراین چوب رای دادن به یک سلبریتی یهودی را می خورند که از سیاست چیزی نمی داند خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۳۳۰۲۴۷۲۱۴:۴۴:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۴
مردم مظلوم فلسطین هم تاوان افسانه دروغ هلوکاست را می دهند اگر هلوکاست واقعیت داره مردم اروپا باید تاوان اون را پس بدهند.
ناشناس۳۳۰۲۸۷۸۲۰:۱۵:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۴
لابد مردم غزه هم چوب رای دادن به حماس را میخورند.
ناشناس۳۳۰۳۴۷۰۰۸:۰۳:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۵
الان جنگ ایران عراق غیر امام خمینی و امام خامنه ی هرکی بود ما نباید از خاک کشورمون دفاع میکردیم؟ همین افکار شماهاست که نصف بیشتر کشورمون توسط روسیه اشغال شده مردم اکراین برای دفاع از سرزمین خود جنگیدن نه برای زلسنکی .کسی چشم طمع به خاک کشورم را داشته باشد جان میدهم برای میهنم جنگ و تجاوز هرجا باشه بشدت محکومه چه در فلسطین چه در اکراین و چه کشتار مسلمانان چین که بلایی بدتر از مردم غزه سرشون میاد
ناشناس۳۳۰۲۴۵۷۱۴:۳۵:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۴
کودک کشی داریم تا کودک کشی ! بمب یک تنی بر سر 6000 کودک فلسطینی و اینکه میگویند ما دنیا را از دست این کودکان نجات دادیم خیلی فرق دارد با کشته شدن کودکان در نبرد برابر و بصورت اشتباه البته هردو محکوم هستند ولی اسراییل به قتل کودکان افتخار هم می کند.
ناشناس۳۳۰۲۴۷۴۱۴:۴۵:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۴
هرکسی خلاف قوانین بین المللی عمل کند باید پاسخگو باشد. با این حال حتما بررسی بفرمایید که خبری که به شما رسیده چقدر صحت دارد. چند نفر کودک؟ چگونه؟ بر اساس کدام منبع قابل استناد یا کدام فیلم و عکس؟ آیا خبرگزاری های غربی مثل رویتر که خبر کذب سر بریدن کودکان را منتشر کردند در نشر این خبر دخالت دارند؟
ناشناس۳۳۰۲۴۸۷۱۴:۵۵:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۴
هر وقت کودک کشی عمدی در اوکراین رخ داد بیا بحث کن
ناشناس۳۳۰۲۴۰۹۱۳:۵۷:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۴
اشک تمساح برای اکراین یا مسلمان چین نرختید ؟ مسلمان چینی که شرقی هست .
ناشناس۳۳۰۲۴۴۵۱۴:۲۴:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۴
شما حالا طرفدار مسلمانان چین شدین ؟!!!
ناشناس۳۳۰۲۴۵۰۱۴:۲۹:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۴
کلا این غرب زده ها موجودات جالبی هستند الان برای اینکه دفاع خودشون رو از کودک کشی صهیونیست توجیه کنند ،جنگ اوکراین رو وسط کشیدن ،مگه دینتون انسانیت نبود ،مگه روسیه از جام جهانی محروم نشد ،چرا اسراییل محروم نمیشه،آیا روسیه هم مانند اسراییل هزاران کودک زیر هجده سال رو زندان انداخته،چرا زیر آرم های مسابقات فوتبال مثل اوکراین ،،پرچم فلسطینی نمیزنید ،چرا کافی تو اینستا اسم فلسطین بنویسی صفحات فیلتر بشه،،چرا هر بازیگر هالیوود که اسم فلسطین آورده قراردادش لغو شده ،،اگر روسیه پنج هزار کودک می‌کشت باهاش چه می کردید؟؟؟؟؟
حمید ک۳۳۰۲۷۶۳۱۹:۲۳:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۴
سلام عزیز جان..میشه لطفا خودتو برای توجیه این دوستان لجوج خسته نکنی؟؟ مگه این دوستان اصلاقراره حرف حق رو بگن؟؟ اصلا مگه دست خودشونه که بگن؟؟ من جسارت نمیکنم اما، مقاله ی اشاره کوچیکی کرده,, حقیقت اینه که؛ بعضی از این دوستان،مجبور هستن پا رو واقعیات بذارن،درغیر این صورت،ی امتیازاتی ازشون گرفته میشه،وقتی که تشریف میبرن اون در آب،، این واقعیت متأسفانه، برای این دوستان، و افرادی که از این حضرات مشق میگیرن و بدون هیچ فهم منطقی، صرفا دارن افاضات ایشان رو بلغور میکنن، که ب این جماعت در این زمانه ، اصطلاحا میگن،سربازان بی جیره و مواجب..اگه نه ،هیچ عقل و احساس معقول و سالمی، کشته شدن زن و بچه رو،نمیپذیره..اما.باید شعور هم ب کمک اظهار نظر بیاد.. وقتی ، زن یا کودکی در بمباران محلی،کشته میشه. و غالبا طرف مهاجم، ابراز تاسف میکنه،، آیا این، فرقی نداره با بمباران بیمارستان کودکان؟؟!! وفرقی نداره وقتی؛ مقام جنایتکار، رسما کشتار زنان و کودکان رو،تئوریزه میکنه؟؟ قطعا،عقل و شعور متعارف، این دو مدل رومیفهمه اما کسی که اجیر هست، (( ولو در پوشش روشنفکر و فرهنگی)).نمیفهمه..کاش این دوستان لجوج، اوج نفرت مردم عادی از خودشون، برای تبرئه جنایتکاران رو درک میکردن..اما افسوس که دراین روزگار،شرافت انسان، مانند مسکوکات،اسباب تجارت شده.
ناشناس۳۳۰۲۴۵۱۱۴:۲۹:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۴
اوکراین وقتی سلاح های اتمی خود را در توافق با غرب نابود کرد دچار حمله نظامی و جنگ شد خود کرده را تدبیر نیست !
sara۳۳۰۳۰۷۱۲۱:۴۲:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۴
من به عنوان یک روشنفکر ایرانی متاسفانه چیزی جز توهین، افترا، تهمت و نیش به دیگران در این یادداشت ندیدم. صرف آنکه نظرات ما به این اتهام منتشر نمی‌شود. نمی‌دانم این اندیشه چرا هولوکاست را انکار می‌کند‌ و هنگام کشتار مردم اوکراین توسط روس‌ها زبان در کام فرو می‌کشد. خدا را شکر که غربی‌ها و روشنفکران ایرانی خیلی قبل‌تر از شما جنایات اسراییل را محکوم کرده‌اند.
ناشناس۳۳۰۲۳۲۶۱۲:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۴
رژیم صهیونیستی جرثومه فساد است روشنفکر نماها چرا جنایات ضد بشری اسرائیل و نسل کشی فلسطینیان در غزه را محکوم نمی کنند ؟!
ناشناس۳۳۰۲۳۵۵۱۲:۵۴:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۴
جو اسراییل ستیز مردم ایران.
ناشناس۳۳۰۲۴۲۹۱۴:۱۰:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۴
تحریمها و ترورها و فشارهای غرب به ایران زیر سر اسرائیل غاصب است.
ناشناس۳۳۰۲۳۵۸۱۲:۵۶:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۴
همین روشنفکرنماهای غرب گرا و دنیاپرست در راس هم آمدن و وضع اقتصاد و فرهنگ ایران را به این روز انداختند
ناشناس۳۳۰۲۳۵۹۱۲:۵۸:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۴
سه دسته روشنفکر چه کسانی هستند؟!
فتحی۳۳۰۲۳۸۴۱۳:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۴
ما جریان روشنفکری را به سه دسته تقسیم کنیم خب شما در مورد دسته اول افاضه فیض فرمودید. دو دسته دیگر را تحلیل نکردید.
ناشناس۳۳۰۲۳۸۶۱۳:۲۲:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۴
روشنفکر نماها با تمام قدرت برای رسانه های اسرایلی رقص قلم میرفتند و در بعضی رسانه ها حتی بیشتر از صهیونیستها اصلا وجود فلسطینی ها را انکار میکردند. این آپارتاید اسراییل هم مانند آفریقای جنوبی تمام خواهد شد و باید به آنها گفت که شما در سمت اشتباه تاریخ ایستاده اید.
ناشناس۳۳۰۲۴۱۰۱۳:۵۷:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۴
مشكل اينجاست كه هركسي مخالف نظر شما بياانديشد جز دسته روشنفكران مي شود
ناشناس۳۳۰۲۴۱۶۱۴:۰۱:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۴
تناقض در رفتار برای مردم اکراین و مسلمان چین !
ناشناس۳۳۰۲۴۴۶۱۴:۲۶:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۴
چرا میلیون ها نفر از مردم دنیا نسل کشی مردم فلسطین را محکوم کردند اما در مورد اوکراین مردم دنیا اعتراض نکردند ؟!
ناشناس۳۳۰۳۰۰۱۲۱:۰۹:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۴
شما اکراین را با فلسطین یکی میدانید؟ اصلا حمایتی که از اکراین شد و تحریم های بی سابقه علیه روسیه را ندیدید؟ حتی ورزش را هم سیاسی کردند و روسیه از تمام بازی ها اخراج شد؟ دیگر چکار باید میکردند؟ ولی نگاه کنید تهیه کننده هالیوود فقط گفت نسل کشی نکنید به جرم یهود سیتزی از کارش اخراج شد؟؟ یعنی توی هالیوود مهد آزادی فیلم ها کسی نمیتواند کوچکترین حرفی به اسراییل بزند یعنی اگر با بمب اتم هم حمله کند و در آنجا کسی بگوید چرا حمله کردید به شما برچسب یهود سیتیزی می زنند که با این حربه اصلا نتوانید حرف بزنید. حالا شما در اینجا مدافع اسراییل شدید؟؟ چرا شما مثل بقیه مردان جهان علیه اسراییل تظاهرات نکردید؟؟؟
ناشناس۳۳۰۲۶۰۷۱۶:۵۸:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۴
سانسور شما جالب هست دوباره نوشته می شود در چین دقیقا بگو چه اتفاقی دارد می افتد که حتی مانند هند در قبال مسلمانان رخ می‌داد! در مورد اوکراین هم اول شما از غرب جانت سوال کن تا در هر دو مورد از تناقض دربیایی البته اگر دنبال آن باشی!
ناشناس۳۳۰۲۴۳۰۱۴:۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۴
روشنفکران کجای این مملکت به حساب می آیند؟
ناشناس۳۳۰۳۶۴۹۱۱:۲۲:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۵
بله امثال نویسنده این مقاله اولا اصول وجودی و روش روشنفکری در مملکت را قبول ندارند ، ثانیا جایگاه سیاسی و اجتماعی برایشان قائل نیستند ، ثانیا میخواهند از همان معدود اظهار نظرهای روشنفکری در مواقع لازم استفاده ی ابزاری کنند و در مواقع غیر لازم بیندازنشان دور و...
ناشناس۳۳۰۲۴۶۲۱۴:۳۹:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۴
دلیل عقب افتادگی کشورمان وابستگی این هری هری مذهب های دین گریز و غربگداست اینها که فقط نامشان مسلمان است ولی در حقیقت نوکران غرب و سربازان بدون جیره و مواجب آنها هستند به هیچ یک از ارکان و توصیه های دین عمل نمی کنند ولی انتظار دارند دین وضعشان را بهتر کند.
ناشناس۳۳۰۳۵۲۶۰۹:۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۵
انتظار نداریم وضعیتمان را بهتر کند. فعلا که بدتر کرده
ناشناس۳۳۰۲۴۶۵۱۴:۴۰:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۴
در ایران کلا روشنفکرنما داریم بعضیا صرفا با خوردن قهوه، کشیدن سیگار، برداشتن روسری و چسباندن خود به برخی بازیگرنماها، سلبریتها و پولدارها و آقازاده‌ها سعی دارند خودشون رو روشنفکر جا بزنن و افاضه فیض کنند.
ناشناس۳۳۰۲۴۶۷۱۴:۴۲:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۴
عجیب است اینها اصلا روشنفکر نیستند بلکه کاملا افکار تاریک دارند. چرا میگید روشنفکر!!!
ناشناس۳۳۰۲۵۱۴۱۵:۲۷:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۴
سلام منظور نویسنده محترم از روشنفکران چه کسانی هستند ؟ آیا نهاد یا انجمن یا کانونی وجود دارد که همه روشنفکران در آن عضو باشند ؟واین کانون یا نهاد بیانیه ای داده و مردم فلسطین را نادیده گرفته باشد؟ روشنفکر ایرانی به هر دلیل هرگز مجال تشکیلاتی شدن نداشته است لذا طیفی وسیع و رنگارنگ را شامل می شود که در آن هرکسی حرف خودش را می زنداز طرفدار صرف اسرائیل تا معتقدان به نابودی اسرائیل را می توان در میان آنها رصد کردبنابر این قضاوت و حکم صادر کردن برای چنین جمع پریشانی گزافه گویی است .
ناشناس۳۳۰۲۵۴۹۱۶:۰۲:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۴
این نظر شخصی منه نمی دونم چقدر درست باشه. وضعیت عجیبی رخ داده، هم مردم عادی و هم روشنفکران به دلیل مشکلات و معضلات متعدد و پشت سرهم و نبود افق روشن، همه سرخورده و مستاصل شده اند و حتی انگیزه یا حالی برای دفاع از خود ندارند چه رسد به غیر خود.
ناشناس۳۳۰۲۵۹۶۱۶:۴۱:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۴
مردم ایران و روشفکران ایران اگه تواتسند از حق خود دفاع کنند هنر کردن !
عبدالله۳۳۰۲۶۲۸۱۷:۳۱:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۴
هیچ روشن فکری با کشتار و جنگ موافق نیست.
ناشناس۳۳۰۳۳۳۱۰۱:۱۸:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۵
روشنفکر شاید ولی منوالفکرهای از فرنگ برگشته نه الان نه زمان ال احمد جمال زاده هم نبوده که کتاب کردنشون و اطلاع دادن ..
ناشناس۳۳۰۳۱۴۳۲۲:۲۰:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۴
هر تفکر مذهبی تندرو محکوم است .
ناشناس۳۳۰۳۴۴۷۰۷:۳۴:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۵
خوبه که نویسنده مقاله کامنت ها و آرای مردم اسراییل ستیز را در ستون بالا ببینه!
ناشناس۳۳۰۳۴۸۱۰۸:۱۵:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۵
نمونه ش حجاب بانها که وزیر کشور فرمودن اینهه مردمی و خودجوش هستن همه مردم از پائین تا راس باید تابع قانون اساسی باشند اون هم بصورت کامل نه اینکه پایین دستیها کامل باید مطیع باشن بالا دستیها هر جا به سودشونه من بشدت کار اسراییل را محکوم میکنم و سالهاست از وحشی گری اسراییل خبر دارم و لعنت و نفرین میکنم من با تمام وجود برای مردم بی گناه و کودکان غزه اشک ریختم اما برای شما مردن این همه ادم در غزه فقط قسمت پیروزی حماس به چشم میاد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  9. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  10. درباره توبه تتلو

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  25. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

آخرین عناوین