دیوید کامرون وزیر خارجه جدید انگلیس می‌شود

  4020822071

نخست وزیر انگلیس، دیوید کامرون نخست وزیر اسبق را به عنوان وزیر خارجه جدید انتخاب کرد.

دیوید کامرون وزیر خارجه جدید انگلیس می‌شود

به گزارش گروه بین‌اللمل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های انگلیس امروز دوشنبه گزارش داده‌اند ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد دیوید کامرون، نخست‌وزیر اسبق این کشور را به عنوان وزیر خارجه منصوب کند. 

جیمز کلورلی، وزیر خارجه کنونی انگلیس نیز جایگزین سوئلا بریورمن، وزیر کشور برکنارشده انگلیس می‌شود. 

ساعاتی قبل‌تر روزنامه گاردین گزارش داد ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، «سوئلا بریورمن»، وزیر کشور را برکنار کرده است. برکناری بریورمن پس از آن صورت گرفت که وی به دلیل دامن زدن به تنش‌ها بر سر تظاهرات‌های «روز بزرگداشت» در انگلیس مورد انتقاد قرار گرفت.

یک منبع دولتی به روزنامه گاردین گفت: «ریشی سوناک از بریورمن خواسته دولت را ترک کند و او هم پذیرفته است.»

این روزنامه انگلیسی نوشته اخراج وزیر کشور بخشی از تغییرات گسترده‌تر ریشی سوناک در کابینه انگلیس است. ترزه کافی، وزیر محیط زیست و استیو بارکلی، وزیر بهداشت نیز احتمال دارند از کابینه کنار گذاشته شوند. 

برکناری بریورمن بعد از چند هفته جنجال بر سر پیگیری سیاست‌های راست افراطی از سوی او صورت می‌گیرد. او در اظهاراتی که به شدت مورد انتقاد واقع شد بی‌خانمانی را «سبک زندگی انتخابی» افراد توصیف کرده بود. 

این دومین بار در کمتر از یک سال است که بریورمن از سمت وزیر کشور کنار گذاشته می‌شود. لیز تراس، نخست‌وزیر سابق انگلیس که تنها چند هفته در این سمت باقی ماند اکتبر سال گذشته به بریورمن گفته بود که از سمتش استعفا کند. 

بریورمن روز پنجشنبه در مقاله‌ای در نشریه تایمز ادعا کرده بود که «این برداشت وجود دارد که افسران ارشد پلیس در مقابله با تظاهرات‌ها جانبداری می‌کنند». او مدعی شده بود پلیس در مقابله با افراط‌گرایان راست‌گرا شدت عمل بیشتری به خرج می‌دهد تا «اغتشاشگران» حامی فلسطین. 


پس از این مقاله، فشارها بر سوناک برای کنار گذاشتن بریورمن شدت گرفت. دومینیک گریو، مشاور عمومی سابق دولت بریتانیا و سیاستمدار حزب محافظه کار، اظهارات بریورمن را غیرقابل قبول توصیف کرد. او به بی بی سی گفت که وزیر کشور دولت را در هرج و مرج فرو برده است. باب نیل، نماینده محافظه کار و رئیس کمیته عدالت هم گفت که موقعیت بریورمن در دولت غیرقابل دفاع است.

انتقاداتی نیز از سوی مخالفان وارد شد. کار استارمر، رهبر حزب کارگر اپوزیسیون به خبرنگاران گفت که بریورمن در زمانی که تنش ها باید کاهش یابد، به تنش دامن می زند و پلیس را تضعیف می کند. رهبر اپوزیسیون همچنین گفت: او دقیقاً برخلاف آنچه که اکثر مردم در این کشور نقش وزیر کشور را می بینند، انجام می دهد. وی افزود: این شرایط با این واقعیت بدتر می شود که ما نخست وزیری داریم که آنقدر ضعیف است که نمی تواند کاری در مورد آن انجام دهد.

به نوشته روزنامه "هندلزبلات" مناقشه سیاسی بر سر جنگ در خاورمیانه، بریتانیا را وارد یک بحران دولتی کرده است. ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نیز تحت فشار شدید از درون صفوف خود برای برکناری وزیر کشور جنجالی "سوئلا بریورمن" است.

در حالی که دولت انگلیس بر لزوم ممنوعیت تجمعات حامی فلسطینیان در روزهای آینده به مناسبت برگزاری مراسم های بزرگداشت پایان جنگ جهانی اول تاکید دارد، اما پلیس لندن با این مسئله مخالف بوده و اعتراض علیه جنایات اسرائیل در نوار غزه را حق معترضان می داند.

بریورمن در مقاله‌ای برای چاپ روز پنجشنبه روزنامه تایمز از برگزاری اعتراضات حامیان فلسطینیان انتقاد کرده و علیه آن ها اتهامات بی موردی را وارد کرد.

وی ضمن انتقاد به مواضع پلیس لندن گفت: در حالی که پلیس همیشه علیه تظاهرکنندگان «جناح راست و ملی‌گرا» اقدامات سختی انجام می‌دهد و به عنوان مثال، هیچوقت به مخالفان قرنطینه در دوره کووید رحم نکرده است، اما به توصیف خود به «اوباش طرفدار فلسطین» آزادی زیادی می دهد.

یوت کوپر، سخنگوی سیاست داخلی حزب کارگر هم این وزیر انگلیسی را به "تضعیف احترام به پلیس در چنین دوران بی ثباتی، "افزایش عمدی تنش در میان مردم" و "تشویق افراط گرایان از همه طرف‌ها متهم کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. درباره توبه تتلو

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

آخرین عناوین