نشریه "نِیشن/The Nation" گزارش می دهد: رمزگشایی از بازی منافقانه آمریکا در بحبوحه جنگ غزه

گروه جهان الف،   4020820135 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه نِیشن در گزارشی می نویسد: «اگر دولت بایدن واقعا در موضع گیریهای به ظاهر انساندوستانه خود با محوریت جگ غزه مصمم است، بهتر است از اهرم های در دسترس اش علیه اسرائیل استفاده کند و زمینه را برای برقراری آتش‌بس فراهم سازد. آمریکا باید اعطای کمک های نظامی به اسرائیل را متوقف کند. در شرایط کنونی، تسلیحات آمریکایی و کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل، اصلی ترین محرک های تداوم جنگ غزه به شمار می آیند.»

رمزگشایی از بازی منافقانه آمریکا در بحبوحه جنگ غزه

به گزارش الف؛ نشریه "نِیشن/The Nation " در گزارشی با اشاره به عملکرد منافقانه دولت آمریکا در قالب معادله جنگ غزه، به طور خاص سعی کرده توضیح دهد که چرا نباید موضع گیری های به ظاهر انساندوستانه مقام های آمریکایی در رابطه با این جنگ را باور کرد. این نشریه آمریکایی به مقام های دولت بایدن توصیه می‌کند که اگر واقعا خواهان متوقف شدن نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه هستند، بهتر است از اهرم توقف ارائه کمک های مالی و تسلیحاتی خود به رژیم اسرائیل استفاده کنند و به آن اِعمال فشار نمایند و از قتل و کشتار بیشترِ فلسطینی ها جلوگیری کنند. 

نشریه نِیشن در گزارش خود می نویسد: «در بحبوحه طرح مناظرات و مباحثات داغ و جنجالی با محوریت حمایت‌های دولت بایدن از جنگ اسرائیل علیه غزه، یک موضوع، توجه نسبتا کمی را به خود جلب کرده است: چه میزان از اقدامات جنگی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها توسط دولت آمریکا، تسهیل و عملیاتی می شود؟ 

در مورد این مساله که آمریکا بخش قابل ملاحظه ای از هزینه های جنگ اسرائیل علیه نوار غزه را متحمل می‌شود، تردیدی نیست. با نگاه به تحرکات اخیر دولت آمریکا در ارائه بسته کمک مالی به ارزش 14 میلیارد دلار به اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه، می توان تا حد زیادی به نقش محوری دولت آمریکا در حمایت از اسرائیل در جنگ مذکور پی برد. در این راستا، نشریه اسرائیلی "کالکالیست" به تازگی این ارزیابی را داشته که امکان دارد جنگ غزه چیزی بین 8 تا 12 ماه ادامه پیدا کند(البته که این تخمین پیشتر توسط خبرگزاری رویترز نیز مطرح شده است) و هزینه‌ای بالغ بر 50 میلیارد دلار را روی دست اسرائیل بگذارد.  

اگر این تخمین و ارزیابی را مد نظر داشته باشیم، باید بدانیم که در صورت تصویب و اعطای کمک 14 میلیارد دلاری دولت آمریکا به اسرائیل، این میزان تنها قادر به پوشش یک چهارم هزینه های جنگ غزه برای اسرائیل خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که از 50 میلیارد دلارِ مذکور نیز، 25 میلیارد دلار به صورت مستقیم مربوط به هزینه های نظامی و جنگی است و مابقی آن نیز مرتبط با تبعات اقتصادیِ منفی جنگ غزه بر اقتصاد اسرائیل و بازسازی هایی عمرانی است که باید صورت گیرد.   

از این رو، کمک 14 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل حتی قادر به پوشش دادن هزینه های مستقیم نظامی اسرائیل در نتیجه جنگ غزه نخواهد بود. در این شرایط، نکته مهم و محوری این است که دلارهای اعطایی مالیات‌دهندگان آمریکایی، نقشی مهم و محوری را در تداوم بخشی به اقدامات جنگی و نظامی اسرائیل علیه نوار غزه بازی می کند. 

آمریکا از شروع جنگ غزه، حمایت های تسلیحاتی گسترده ای را از اسرائیل انجام داده و به نظر می رسد که این مساله حتی از پرداخت هزینه های جنگ مذکور از جیب مالیات دهندگان آمریکایی نیز مهمتر است. آمریکا از زمان تشکیل رژیم اسرائیل، یکی از اصلی ترین تامین کنندگان نیازهای تسلیحاتی آن بوده است و در این زمینه میلیاردها دلار هزینه کرده است. آمریکا در شرایط کنونی در پنجمین سال از تعهد نظامی 10 ساله خود به اسرائیل است که در قالب آن سالانه چیزی در حدود 3.8 میلیارد دلار کمک نظامی را بایستی به تل آویو ارائه کند. 

این میزان کمک سالیانه در برابر تحرکات جدید دولت آمریکا در روزهای اخیر جهت تصویب بسته کمک مالی به ارزش 14 میلیارد دلار برای این رژیم، ناچیز به نظر می رسد. آمریکا قرار است در قالب دور جدید کمک های خود به اسرائیل، طیف متنوعی از بمب ها و ده ها گلوله توپ 155 میلی متری که بدون تردید در میدان های جنگ غزه استفاده خواهند شد را برای تل آویو ارسال می کند. در این راستا، نهاد موسوم به "آکسفام" در گزارشی، ارسال گلوله های توپ 155 میلی متری از سوی آمریکا برای اسرائیل را فاجعه بار می خواند و در این رابطه می‌نویسد: 

"گلوله های توپ 155 میل متری، عملا آسیب های جدی را به غیرنظامیان در نوار غزه وارد می کنند. استفاده اسرائیلی ها از گلوله های توپ مذکور در قالب جنگ های پیشین تل آویو علیه نوار غزه این نکته را ثابت کرده که آن ها حامل تبعات ویرانگر و مرگباری برای غیرنظامیان فلسطینی هستند."

اینکه شاهدیم دولت آمریکا طیف متنوعی از کمک های تسلیحاتی را برای اسرائیل تدارک دیده، به این معنا است که ارتش اسرائیل با کمبودهای جدی در حوزه مهمات خود رو به رو شده است و بدون حمایت های آمریکا، با چالش های جدی مواجه می شود. اگر این استدلال را درست و منطقی بدانیم، باید اذعان کنیم که عملا دولت بایدن از اهرم فشار خوبی نیز در برابر رژیم اسرائیل برخوردار است و می تواند از آن برای برقراری آتش بس استفاده کند یا حداقل مانع از بمباران اردوگاه های پناهجویان و قطع جریان آب و برق و مواد غذایی در نوار غزه شود. 

زرادخانه تسلیحاتی و صنایع نظامی اسرئیل تا حد زیادی با کمک های آمریکا ساخته شده است. با این حال، اسرائیل با گذشت زمان در حوزه فناوری های تسلیحاتی دست به توسعه برنامه های خاص خود زده و مدت هاست که تسلیحات مختلفی را نیز صادر می کند. با این همه، بخش قالب توجهی از سرمایه و پول مورد نیاز اسرائیل جهت توسعه صنایع و برنامه تسلیحاتی اش، از محل کمک های اعطایی دولت آمریکا تامین می شود. 

اسرائیل برخلاف دیگر دریافت کنندگان کمک های تسلیحاتی آمریکا در سطح جهان، این امکان و مجوز را دارد تا یک چهارم از کمک های اعطایی آمریکا را جهت توسعه صنعت تسلیحاتی و نظامی خود هزینه کند. امکانی که البته قرار است تا سال 2028 به نقطه پایان خود برسد و گفته می شود که تا آن سال، کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل تا حد زیادی کاهش می یابد. 

با این همه، داده ها و یافته های "انیسیتو مطالعات راهبردی بین المللی" حاکی از این است که اسرائیل هنوز هم در حوزه های مختلف نظامی و تسلیحاتی خود، تا حد زیادی به آمریکا وابسته است و اگر واشینگتن نباشد، تل‌آویو با چالش های جدی در تامین نیازهای خود رو به رو می شود. 

اینکه ارتش اسرائیل تا چه مدت می تواند به حملات گسترده خود علیه نوار غزه، بدون دریافت کمک از آمریکا ادامه دهد چندان مشخص نیست با این حال، نقش و جایگاه آمریکا به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین تامین‌کننده تسلیحاتی اسرائیل، عملا آن را به همدست و شریک بزرگ تل آویو در اقداماتش علیه نوار غزه تبدیل می کند. 

حملات اسرائیل به قدری ویرانگر هستند که سعی دارند مانع از بازگشت ساکنان نوار غزه به خانه و کاشانه‌شان شوند و البته که درخواست های ظاهری مقام های دولت آمریکا از اسرائیل جهت محدودکردن کشتار غیرنظامیان نیز در این فضا چندان معتبر به نظر نمی رسند. فراموش نکنیم که نوار غزه اکنون با قطعی آب، برق، و همچنین ممنوعیت ورود مواد غذایی و سوخت رو به رو است. 

در این چهارچوب، عدم اقدام موثر دولت آمریکا در محدود کردن اقدامات اسرائیل می تواند به مثابه نشان دادن نوعی چراغ سبز به نسل کشی و آواره کردن صدها هزار ساکن نوار غزه تحلیل و ارزیابی شود. 

در وضعیت کنونی، هیچکس نمی تواند سیاست ها و اقدامات غیرانسانی دولت نتانیاهو علیه نوار غزه را توجیه کند. اگر دولت بایدن واقعا در موضع گیریهای به ظاهر انساندوستانه خود با محوریت جنگ غزه مصمم است، بهتر است از اهرم های در دسترسش علیه اسرائیل استفاده کند و زمینه را برای برقراری آتش بس فراهم سازد. آمریکا باید اعطای کمک های نظامی به اسرائیل را متوقف کند. در شرایط کنوین، تسلیحات آمریکایی و کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل، اصلی ترین محرک های تداوم جنگ غزه به شمار می آیند.»

لینک: 

https://www.thenation.com/article/politics/us-aid-israel-gaza

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۹۰۵۵۶۱۲:۵۳:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۲۱
آفرین به خودمون که از 44 سال پیش ماهیت این جنایتکارهای منافق رو به جهانیان گوشزد کردیم - الان همه دارن متوجه میشن
ناشناس۳۲۹۰۶۷۶۱۴:۵۹:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۲۱
کیا متوجه شدن ؟! سران عرب و مسلمان که دور هم جمع شدن وحاضر نشدن حداقل اسراییل رو تحریم نفتی و اقتصادی کنن ؟! یا منظورت مردمی هست که چند روزی اعتراض می کنن و بعدشم فراموش ؟!!
ناشناس۳۲۹۱۳۲۳۰۹:۱۷:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۲۲
همون که غربگراهای داخلی متوجه بشن بسه
ناشناس۳۲۹۱۱۴۱۲۳:۵۶:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۲۱
باز هم منفی بی دلیل ... در مسله اول عرض کنم ایران با سیاستمداران کاری ندارد بلکه هدف ملتهاست ک مشخصا تکان اساسی خوردند ولی در مسئله مهم دومی ببینید آقای الف اگر این منفی واقعی هست طی مقاله یا بیانیه ای شفاف اعلام کنید چون من به شخصه این منفی ها را به حساب فریب خوردگان داخلی نمیگزارم بلکه حس میکنم لشکر سایبری صهیون فارسی و منافقین پشت آن هستند چون بسیار مهم است بدانیم جامعه چگونه فکر می‌کند..
ناشناس۳۲۹۰۵۵۷۱۲:۵۴:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۲۱
به طور همزمان مقاومت به پایگاه های امریکا در منطقه یک حمله درست و حسابی کند حساب کار دستشان می آید و حتی اسرائیل را هم رها می کنند
ناشناس۳۲۹۰۵۶۹۱۳:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۲۱
وقتی انسان به زندگی بعد از مرگ و جهنم اعتقاد نداشته باشد یا آن را فراموش کرده باشد همین می شود. این بایدن و نتانیاهو دیگر پیر شده اند آیا از عذاب آن دنیا نمی ترسند که این همه کودک و زن را می کشند؟؟؟ مگر چقدر دیگر در این دنیا می مانند؟؟؟
سعید۳۲۹۱۰۲۵۲۱:۵۴:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۲۱
بایدن و نتانیاهو که خدا لعنتشان کند، که هیچ ادعائی در اعتقاد به آخرت ندارند و طبیعتا از عذاب آن دنیا نمی ترسند.
ناشناس۳۲۹۰۵۸۳۱۳:۲۲:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۲۱
اینا فقط با موشک ارام میشن و لا غیر
ناشناس۳۲۹۰۶۷۲۱۴:۵۶:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲۱
وقتی سران حداقل ۵۰ کشور مسلمان بعد از جمع شدن دور هم در بیانیه مشترک حاضر نشدن اسراییل رو تحریم نفتی و تجاری کنن از آمریکا که آشکارا خودش رو حامی اسرائیل میدونه چه انتظاری میره ؟!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین