آزمون بزرگ پیش روی سران کشورهای اسلامی در ریاض

  4020820041

نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی، بعد از ظهر امروز (شنبه ۲۰ آبان) در حالی در ریاض برگزار خواهد شد که با توجه به شدت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و افزایش حساسیت افکار عمومی جهانی به ویژه ملت‌های اسلامی نسبت به تحولات اخیر اراضی اشغالی، انتظارها از خروجی این اجلاس افزایش یافته؛ چنان که می‌توان گفت «نشست امروز آزمون بزرگی برای این سازمان بین‌المللی است.»

آزمون بزرگ پیش روی سران کشورهای اسلامی در ریاض

به گزارش ایسنا، نشست امروز سران سازمان همکاری اسلامی که به میزبانی عربستان، رییس دوره‌ای این سازمان و در ریاض برگزار می‌شود مهمترین و بالاترین سطح نشستی است که درباره موضوع فلسطین و تحولات جاری اراضی اشغالی بین کشورهای اسلامی برگزار می‌شود. ریاست هیات ایران در این نشست یک روزه بر عهده سید ابراهیم رئیسی،  رییس‌جمهوری اسلامی ایران است.

در حالی که  بیش از یک ماه از جنایت های مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین می‌گذرد در عرصه بین‌المللی، تاکنون غیر از قطعنامه سیاسی و  غیرالزام آور مجمع عمومی سازمان ملل  در تاریخ پنجم آبان ماه (۲۷ اکتبر ۲۰۲۳) ، تحرک بین‌المللی موثر و فراگیری برای پایان دادن به این جنگ رخ نداده و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در جریان این تحولات بار دیگر ناکارآمدی خود را نشان داد. با توجه به این که آمریکا، حامی اصلی رژیم صهیونیستی در انجام جنایت علیه مردم فلسطین، این شورا را با داشتن حق وتو به گروگان خود در آورده است، شورای امنیت عملا علیرغم تلاش برخی از اعضا نتوانسته اقدام موثری برای توقف جنگ و ایجاد آتش‌بس فوری در این منطقه انجام دهد.

 

 با توجه به این تحولات، انتظارات افکار عمومی جهان و ملت‌های اسلامی از نشست اضطراری امروز  سران سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان به شدت افزایش یافته و اگر نشست امروز این سازمان که فلسفه وجودی تشکیل آن به موضوع دفاع از آرمان فلسطین بازمی‌گردد منجر به کمک به ملت فلسطین و توقف جنگ نشود، احتمالا دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد؛ جنگی که می‌تواند کل معادلات در منطقه را تغییر دهد و صلح و امنیت نسبی موجود در غرب آسیا را بیش از پیش دچار تزلزل کند.

 به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد، ملت فلسطین که طی یک ماه گذشته علیرغم بمباران گسترده اسراییل همچنان مقاومت کرده و اجازه نداده که سیاست کوچ اجباری مردم غزه که از سوی صهیونیست‌ها دنبال می شود اجرایی و عملیاتی شود در کنار دیگر ملت‌های اسلامی چند انتظار مشخص از سازمان همکاری اسلامی دارند که در اولویت آن فشار به رژیم صهیونیستی و حامیانش برای پذیرش آتش‌بس فوری در غزه و تسهیل ارسال کمک‌های بشر دوستانه به مردم این منطقه است؛ مردمی که در مدت اخیر تحت محاصره کامل اسراییل از دسترسی به نیازهای اولیه خود نیز  محروم بوده‌اند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان جهان اسلام به رسمیت شناخته شدن حق دفاع مشروع برای مردم  فلسطین  در برابر اشغالگران و قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونسیتی اقدامی موثر و بازدارنده در توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین است.

 

 در حال حاضر،  گرچه تحولات اخیر در اراضی اشغالی موضوع پروژه عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای اسلامی با اسراییل را به اغما برده ولی متاسفانه برخی از کشورهای عربی و اسلامی همچنان روابط اقتصادی گسترده‌ای از جمله در موضوع انرژی با اسرائیل دارند و علیرغم فشارهای افکار عمومی مردم کشورشان فقط به انجام چند اقدام نمادین سیاسی و اقتصادی در کاهش روابط با  این رژیم بسنده کرده و این روابط در حوزه‌های مختلف همچنان ادامه دارد. در همین چارچوب قطع این نوع ارتباطات از جمله اقدامات موثری است که  کشورهای اسلامی مورد اشاره می‌توانند در راستای حمایت از مردم فلسطین در برابر اشغالگری انجام دهند.

برخی از کارشناسان جهان اسلام این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که  سازمان همکاری اسلامی می‌تواند در نشست امروز خود تصمیم بر تشکیل سریع نیروی نظامی پاسدار صلح از کشورهای اسلامی و استقرار آنها در غزه و اطراف بگیرد.

«سید رضا صدر الحسینی» کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد جزئیات این پیشنهاد می‌گوید: این اقدامی عاجل و کارساز برای جلوگیری از استمرار جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های غرب از این رژیم است. هر یک از کشورهای اسلامی باید تعدادی نیروی نظامی را برای پاسداری از صلح و جلوگیری از عملیات نظامی همراه با نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل تعیین کنند و در غزه و پیرامون این منطقه حضور یابند و عملا حمله به مردم غزه حمله به مردم مسلمان تعبیر شود. بدین شکل رژیم صهیونیستی دیگر جرأت پیدا نخواهد کرد که با نیروهای نظامی کشورهای مسلمان که مامور پاسداری از صلح هستند، مواجهه نظامی داشته باشد. این نیروها از طریق مصر و دیگر کشورها نیروهای خود را گسیل کنند و با باز کردن گذرگاه رفح وارد غزه شوند.

همچنین برخی از کارشناسان مسائل بین‌الملل معتقدند که کشورهای اسلامی می‌توانند ارتش رژیم صهیونیستی را به علت جنایت‌هایی که انجام داده به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند.

«رضا نصری»  کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است پیشنهادی که دولت ایران از جمله در چارچوب سازوکارهای کنفرانس همکاری اسلامی می‌تواند پیگیری کند، این است که کشورهای جنوب جهانی باید از مجمع عمومی سازمان ملل بخواهند که «کمیته ویژه سازمان ملل متحد علیه آپارتاید» - که با پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی منحل شد - را مجدداً برقرار کند تا به پایان بخشیدن به آپارتاید در اسرائیل کمک کند.

همچنین تشکیل تیمی از کشورهای اسلامی برای مستندسازی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و ارائه اسناد مربوط به آن به سازمان‌های بین المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری و معرفی مقامات این رژیم به عنوان جنایتکاران جنگی از جمله دیگر اقدامات موثری است که سازمان همکاری اسلامی می‌تواند در حمایت از مردم فلسطین انجام دهد.

سران کشورهای اسلامی باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که انتظارات ملت‌های اسلامی از خروجی نشست امروز چیزی فراتر از بیانیه‌های کلیشه‌ای  و تکراری است و باید سران شرکت‌کننده تصمیمی عملی برای حمایت از مردم فلسطین اتخاذ کنند و صرفا برای برگزاری یک نشست تشریفاتی بدون خروجی موثر گردهم نیایند.

نشست سران کشورهای اسلامی بعد از ظهر امروز در حالی در ریاض برگزار می‌شود که وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای جدید اعلام کرد: در واکنش به شرایط استثنایی غزه و پس از رایزنی عربستان سعودی با اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، تصمیم به برگزاری نشست فوق‌العاده مشترک عربی - اسلامی در ریاض طی امروز شنبه به جای نشست برنامه ریزی شده جداگانه دو سازمان گرفته شد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

    15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

    17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

    19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

    23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

    آخرین عناوین