واشنگتن نگران بی‌برنامگی و ناتوانی ارتش صهیونیستی برای جنگ زمینی در غزه است

  4020802043

مقام‌های ارشد آمریکا دولت می‌دانند که رژیم صهیونیستی اهداف نظامی قابل دستیابی در غزه ندارد و نیروهای این رژیم حتی هنوز آماده انجام یک تهاجم زمینی با طرحی که بتواند کارساز باشد، نیست.

واشنگتن نگران بی‌برنامگی و ناتوانی ارتش صهیونیستی برای جنگ زمینی در غزه است

به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز نوشت: لوید جی آستین سوم، وزیر دفاع آمریکا ، در گفتگوهای تلفنی با همتای صهیونیست خود، یوآو گالانت، بر لزوم بررسی دقیق چگونگی تهاجم زمینی به غزه، جایی که حماس شبکه‌های تونل‌های پیچیده‌ای را در مناطق پرجمعیت دارد، تاکید کرده است.

مقامات دولت بایدن اصرار دارند که واشنگتن به تل آویو نمی‌گوید که چه کاری انجام دهد، اما پنتاگون یک تفنگدار دریایی سه ستاره به نام ژنرال جیمز گلین را به همراه دیگر افسران برای کمک به اسرائیلی ها در چالش‌های جنگ شهری فرستاده است.

یک مقام پنتاگون روز دوشنبه گفت که استقرار ژنرال گلین که قبلاً توسط آکسیوس گزارش شده، به این معنا نیست که پنتاگون در حال تصمیم‌گیری برای اسرائیل است.

به گفته این مقام، ژنرال گلین در صورت آغاز تهاجم به غزه، در اسرائیل نخواهد بود. مقامات اسرائیلی در واشنگتن بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. اما روز یکشنبه، یک دیپلمات از سفارت رژیم صهیونیستی توصیه دولت آمریکا به اسرائیلی‌ها را برای به تاخیر انداختن تهاجم زمینی رد کرد. این دیپلمات گفت: «ایالات متحده اسرائیل را در رابطه با عملیات زمینی تحت فشار قرار نمی دهد.»

 آستین در گفتگو با گالانت نبردهای سخت برای پاکسازی شهر موصل عراق از وجود جنگجویان داعش در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را شرح داده است. در آن زمان، آستین رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا بود و نیروهای آمریکایی از همتایان کرد و عراقی خود در جنگ حمایت می‌کردند. آستین روز یکشنبه به شبکه خبری ای بی سی گفت: «اولین چیزی که همه باید بدانند، و فکر می‌کنم همه می‌دانند، این است که نبرد شهری بسیار دشوار است. او گفت که گالانت را «تشویق» کرده است تا «عملیات خود را مطابق با قانون جنگ انجام دهد.»

مقامات آمریکایی به طور فزاینده‌ای نگران هستند که تهاجم زمینی به غزه منجر به تلفات بالای غیرنظامیان شود.

مقامات پنتاگون گفتند که آستین روز دوشنبه دوباره با گالانت گفتگوی تلفنی داشته و بر «اهمیت حفاظت از غیرنظامیان» تاکید کرده است. در بیانیه‌ای ایمیلی، ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، گفت که این دو نفر همچنین درباره کمک‌های امنیتی آمریکا به اسرائیل گفتگو کردند.

اما مقامات گفتند که دولت همچنین نگران است که نیروهای صهیونیست هنوز مسیر نظامی روشنی برای دستیابی به هدف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیست برای  نابودی حماس ندارند. در گفتگو با سران صهیونیست پس از حملات حماس در ۷ اکتبر و عملیات طوفان الاقصی، مقامات آمریکایی گفتند که هنوز برنامه عمل قابل دستیابی از سوی اسراییلی‌ها ندیده‌اند.

بایدن علناً به این موضوع اشاره کرده و طی سخنرانی هفته گذشته خود در تل آویو هشدار داد که اسرائیل به «روشن بودن اهداف و ارزیابی صادقانه در مورد اینکه آیا مسیری که شما در آن قرار دارید به آن اهداف خواهد رسید یا خیر» نیاز دارد.

مقامات آمریکایی می گویند تل آویو باید تصمیم بگیرد که مثلاً با استفاده از حملات هوایی همراه با حملات هدفمند نیروهای عملیات ویژه - همانطور که هواپیماهای جنگی آمریکایی و سربازان عراقی و کردی در موصل انجام دادند - برای از بین بردن حماس تلاش کند یا با تانک و پیاده نظام یبه جان غزه بیفتد، همانطور که تفنگداران دریایی و سربازان آمریکایی، همراه با نیروهای عراقی و انگلیسی، در فلوجه در سال ۲۰۰۴ انجام دادند.

مقامات آمریکایی معتقدند که هر دو تاکتیک منجر به خسارات سنگین خواهد شد، اما عملیات زمینی می‌تواند برای سربازان و غیرنظامیان بسیار خونین‌تر باشد.

در پنتاگون، بسیاری از مقامات معتقدند که عملیات پاکسازی موصل و رقه در عراق بیش از یک دهه پس از فلوجه، الگوی بهتری برای جنگ شهری است. آستین گفته است: یکی از چیزهایی که ما آموخته‌ایم این است که چگونه غیرنظامیان را در فضای نبرد حساب کنیم، آنها بخشی از فضای نبرد هستند و ما، طبق قانون جنگ، باید آنچه را که لازم است انجام دهیم و از غیرنظامیان محافظت کنیم.»

اما موصل و رقه هر دو شاهد تلفات غیرنظامی قابل توجهی بودند. ارقامی بسیار متفاوت ارائه شد؛ آسوشیتدپرس تعداد غیرنظامیان کشته شده در تلاش برای پاکسازی موصل از شر داعش را بین ۹۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ اعلام کرد. مایکل نایتز، یکی از همکاران موسسه واشنگتن، معتقد است که داعش تنها دو سال فرصت داشت تا از موصل دفاع کند.

نایتز در تحلیلی نوشت: «حماس ۱۵ سال فرصت داشته تا یک «دفاع در عمق» متراکم را آماده کند که استحکامات زیرزمینی، سطح زمین و بالای زمین، تونل‌های ارتباطی، استقرارها و مواضع جنگی را ادغام کند. میدان‌های مین احتمالی، بمب‌های دست ساز، مین‌های ضد زره نفوذی و ساختمان‌هایی که به عنوان تله‌های انفجاری ساخته شده‌اند.»

سناتور جک رید، دموکرات رود آیلند که ریاست کمیته نیروهای مسلح را بر عهده دارد، روز دوشنبه از تل آویو خواست تا تهاجم زمینی به غزه را به تعویق بیندازد تا برای مذاکرات آزادی گروگان‌ها زمان بخرد، کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غیرنظامیان فلسطینی برسد و به فرماندهان اسرائیلی فرصت بیشتری برای برنامه ریزی رزم شهری بدهد.

رید گفت: «از نقطه نظر عملیاتی، این بسیار پیچیده است و هرچه اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید و نیروهایتان بتوانند وارد نبردهای شهری شوند، بهتر است. کمی زمان اضافی ممکن است مفید باشد. عوامل بسیار زیادی وجود دارد. عجله در این مورد احتمالاً بهترین رویکرد نیست.»

دولت بایدن نیز همین توصیه را به تل آویو داشته است. مانند مقامات آمریکایی، رید گفت که همچنان از تهاجم زمینی برای نابودی حماس حمایت می کند. اما هشدار داد که نبرد شهری بلوک به بلوک در غزه «یک تلاش بلندمدت» خواهد بود و خاطرنشان کرد که ارتش عراق با کمک ایالات متحده ۹ ماه طول کشید تا داعش را از موصل خارج کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین