۸۰ درصد جوانان ما با کتاب «ملت عشق» با مولانا آشنا شدند

  4020723122 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران گفت: امروزه بیش از ۸۰ درصد از جوانان و نوجوانان ما از طریق داستان «ملت عشق » مولانا را می‌شناسند در حالی که در این کتاب تصویری غیرواقعی از مولوی ارائه می‌شود.

به گزارش ایرنا، سیدعلی اصغر میرباقری‌فرد روز یکشنبه در چهارمین همایش بین‌المللی «مولوی پژوهی» در دانشگاه اصفهان افزود: اگر امروز از نسل جوان کشورمان بپرسیم که مسیر شناخت شما از مولانا چیست، می‌گویند که کتاب «ملت عشق» نوشته «الیف شافاک» را خوانده‌اند.

وی با بیان اینکه در این کتاب، چهره‌ای نازل و نامناسب از مولانا ارائه شده است که در مقابل شخصیت حقیقی او قرار دارد، این پرسش را مطرح کرد که چرا چنین اتفاقی افتاده و این کتاب بارها با ترجمه‌های مختلف در کشور منتشر شده و خریدار پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مولوی از نافذترین شخصیت‌های ادبی ما در دنیاست، اضافه کرد: اما اگر بطور واقعی به این موضوع نگاه کنیم می بینیم که سیمای معرفی شده از مولوی در نهادها و مخاطبان مختلف در خارج از کشور، گاهی بسیار متفاوت از مولانای واقعی است و شاید نزدیک به ۵۰ نوع مولانا در خارج از کشور داریم.

میرباقری‌فرد با بیان اینکه بسیاری از ترجمه‌های صورت گرفته از آثار مولانا در خارج از کشور، موثق و درست نیست، تصریح کرد: مولف کتاب « ملت عشق» نویسنده ماهری است اما منابع او برای داستان مولانا چه بوده و آنها را از کجا بدست آورده است.

وی با تاکید بر اینکه ما مرجع علمی موثقی برای معرفی مولانا به دنیا تهیه نکردیم، اضافه کرد: ما در معرفی و شناخت مولانا کاستی های زیادی داریم و در معرفی درست این شخصیت بزرگ برای دنیای امروز و جامعه داخل و خارج کشور، کار زیادی انجام نشده است.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران با بیان‌اینکه در شناخت مولانا، چندان برنامه محور و نظام‌مند نبودیم و هنوز منظومه فکری او را در ساختار منظمی تدوین نکرده‌ایم، ادامه داد: ما همچنان نیاز داریم که آثار مولانا را بازبینی و بطور درست و علمی، تصحیح و چاپ کنیم، بعنوان مثال هنوز دیوان غزلیات مولانا چندان معتبر نیست و نمی توان به همه سروده های آن اعتماد کرد.

وی با اشاره به اینکه از نظر کمی کارهایی در این زمینه صورت گرفته است اما از نظر کیفی باید تلاش بیشتری انجام شود، خاطرنشان کرد: پیش بینی هایی در این زمینه مانند تهیه «دانشنامه جهانی مولوی» صورت گرفته و طراحی شده است اما این کار چند سال بطول می انجامد.

میرباقری‌فرد به تحقیقی که در برخی از شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای کشور انجام شده است، اشاره کرد و گفت: این تحقیق نشان داد که در هفته صدها نشست مثنوی خوانی در کشورمان برگزار می شود که خود مردم آنها را پایه‌گذاری کرده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: امروز باید مولانا را بصورت پویا و اثربخش در بطن جامعه، معرفی و او را از حالت نمایشگاهی، خارج کنیم .

به گزارش ایرنا، چهارمین «همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی» روز یکشنبه در دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد و توسط دانشگاه اصفهان و کرسی مولوی‌پژوهی با همکاری بنیاد ملی علم ایران، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی، کمیسیون ملی یونسکو در ایران و شماری دیگر از دانشگاه ها و مراکز علمی داخل و خارج برگزار می‌شود.

این رویداد قرار است با برگزاری نشست‌های تخصصی و معرفی پژوهش‌های برتر آن تا آذر امسال ادامه یابد.

محورهای این رویداد فرهنگی و علمی، پذیرش مقاله به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی، برگزاری نشست‌های تخصصی، اعطای فرصت پسا دکترا، انتخاب و معرفی پژوهش‌های برتر حوزه مولوی پژوهی در قالب رساله، مقاله و کتاب و برگزاری رویدادهای کمک نوآور(startup) است.

مراکز علمی و دانشگاه‌هایی از آلمان، ژاپن، چین، هند، بنگلادش، افغانستان و برخی از کشورهای عربی بمنظور مشارکت در برگزاری نشست های تخصصی در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

 
 
  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۰۶۵۲۲۰:۰۲:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۲۳
مولانا ایرانی هست و مردم و جوانان می شناختنش.... ترکیه تورک و کورده ولی مولانا فارسی شعر می گفت و مولانا فارس بود
ناشناس۳۲۶۰۷۳۹۲۱:۱۲:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۲۳
وقتی در معرفی مولوی کوتاهی میکنیم و فضایی خالی باقی می‌گذاریم طبیعی است که برخی بتواند با کتاب ملت عشق یکه تازی کند .
ناشناس۳۲۶۱۰۴۷۰۹:۵۰:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۲۴
این کتاب یک سری اتهامات هم به مولانا می زند و واقعا جای بسی تأسف است
ناشناس۳۲۶۱۰۵۷۰۹:۵۷:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۲۴
وقتی رسانه ملی انقد در مسائل کم ارزش سياسی غرق شده که فرصت معرف3مفاخر ما را ندارد طبیعی است که مولانای ما را را ترکیه و دیگران با سليقه و میل خود آن طور که بخواهند معرفی می کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

آخرین عناوین