خشم مخالفان دولت بایدن از توافق با تهران

  4020712075

در پی مخالفت شدید جمهوریخواهان و مخالفان دولت دموکرات جو بایدن با توافق تبادل زندانیان میان تهران- واشنگتن و آزاد سازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی، برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را با هدف جلوگیری از سفر دارندگان گذرنامه آمریکایی به ایران ارائه کرده اند.

خشم مخالفان دولت بایدن از توافق با تهران

به گزارش ایرنا، برخی رسانه های آمریکایی درباره این طرح نوشته اند: طرحی دو حزبی در مجلس نمایندگان که روز دوشنبه ارائه شد، به دنبال جلوگیری از پرداخت باج به دشمنان آمریکا و ممانعت از سفر دارندگان گذرنامه آمریکایی از ایران است.

تارنمای جوئیش اینسایدر روز چهارم اکتبر برابر با ۱۲ مهرماه درباره این طرح نوشت: این طرح توسط جو ویلسون رئیس کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، و جارد مسکوویتز یک نماینده دموکرات مخالف ایران حمایت می شود.

در این گزارش که از بازداشت و دستگیری اتباع خارجی به عنوان "گروگانگیری" یاد شده، در راستای سیاست ایران هراسی واشنگتن آمده است: «این طرح دولت آمریکا را ملزم می‌کند تا راهکاری برای جلوگیری از گروگانگیری از سوی دشمنان آمریکا تدوین و به کنگره ارائه کند. این راهکار باید شامل شناسایی مجازات‌ها برای بازداشت غیرقانونی و گروگانگیری، شناسایی سیاست‌های مشخص دولت آمریکا برای جلوگیری از پرداخت باج یا انجام معاملات به عنوان باج، و جزئیات برنامه ها برای هماهنگی با متحدان و شرکای ایالات متحده در چنین راهکاری باشد.»

جوئیش اینسایدر ادامه داد: این طرح همچنین وزارت امور خارجه آمریکا را ملزم می‌کند که سالانه برای ممنوع کردن سفر دارندگان گذرنامه های آمریکایی به ایران تصمیم بگیرد. این امر به دلیل نگرانی از «خطر چنین سفرهایی برای سلامت عمومی و ایمنی مسافران آمریکایی ناشی از تهدید بازداشت غیرقانونی است.»

در این گزارش آمده است: "علاوه بر این، این طرح دولت را ملزم می کند که صدور روادید برای بازدید از سازمان ملل را برای هر فردی که به دلیل دست داشتن در تروریسم یا سلاح های کشتار جمعی تحریم شده است، رد کند."

این رسانه نوشت: با توجه به مبادله اخیر زندانیان میان ایران و آمریکا ، این طرح از دولت آمریکا  می‌خواهد هر ۱۶۰ روز، در مورد وجوه آزاد شده، از جمله فهرست های دقیق تراکنش ها و گواهی عدم استفاده از انها  مبنی  برای مقاصد غیر بشردوستانه  یا  توامند سازی دولت ایران برای افزایش هزینه در فعالیت های مخرب، به کنگره گزارش دهد.

در  بخش دیگری از این گزارش آمده است: بر اساس این طرح، دولت آمریکا همچنین باید گزارش‌هایی را به کنگره در مورد تمامی دارایی‌های مسدود شده ایران تحت تحریم‌های این کشور، دلایل هرگونه تغییر در دارایی های مسدود شده  و در مورد تلاش های هماهنگ بین المللی برای شناسایی، توقیف و یا مسدود کردن دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده ایرانی ارائه کند.  این طرح از دولت آمریکا می خواهد که اطلاعات را به اشتراک بگذارد و به کشورهای خارجی کمک کند تا دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده ایرانی را مصادره کنند.

به گزارش ایرنا، توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی حاصل از فروش نفت تهران ۲۸ شهریور ماه امسال برابر ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳  پس از ماهها مذاکره و رایزنی با میانجیگیری کشور قطر انجام شد و پنج زندانی ایرانی - آمریکایی با پنج زندانی ایران مبادله شدند.

پنج زندانی دوتابعیتی که در تهران زندانی‌ بودند به آمریکایی‌ها تحویل داده شدند. «سیامک نمازی»، «عماد شرقی»، «مراد طاهباز» و دو فرد دیگر که تمایلی به رسانه‌ای شدن نام‌شان نداشتند، آزاد شدند و «رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری» دو نفر از پنج شهروند ایرانی بودند که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و به کشور بازگشتند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالیکه آمریکا هویت و تصویر دو تن از پنج زندانی آمریکایی-ایرانی آزاد شده را پنهان می کرد، روز بعد یعنی ۱۹ سپتامبر تصاویر آنان را منتشر کرد و پایگاه خبری نور نیوز در ایران نیز نوشت: علاوه بر عماد شرقی، سیامک نمازی و مراد طاهباز، نام دو زندانی دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی  دیگر که آزاد شده اند، رضا بهروزی و فخرالسادات معینی است.

همزمان با تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا،  وجوه (پول های ) مسدود شده ایران در کره جنوبی نیز  آزاد شد.  محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون . ۴۹۲  یورو از منابع بلوکه شده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر خبر داد و گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است.

وی درباره روند  آزادسازی منابع بلوکه شده توضیح داد: ۱۹ مرداد ماه سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد. طی این مدت بانک‌های کشاوزی، سامان، پاسارگار، گردشگری، شهر و کارآفرین در ۲ بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند و  طبق توافقات انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق توافق، انجام تمام پرداخت ها توسط کارگزاران بانک های قطری و سوئیفت انجام می شود و ۲۶ شهریور ماه نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب ۶ بانک فعال شده است و امروز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو به حساب بانک‌ها واریز شد.

وی تاکید کرد: تمام منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می شود اما  شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می یابد.

رئیس بانک مرکزی ایران گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است و در صورت تحقق قطعی نتایج آن اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، اکنون که بیش از یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دولت دموکرات بایدن که محبوبیتش براساس نظرسنجی‌ها همچنان در حال کاهش است، در جستجوی راههایی برای خروج از بن‌بست‌های خودساخته در عرصه سیاست خارجی واشنگتن است تا شانس پیروزی حزب خود را افرایش دهد.

دولت دموکرات کنونی آمریکا برای خروج از بن‌بست‌ها در عرصه سیاست خارجی، رویکرد "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" را در دستور کار قرار داده تا تنش‌های موجود و احتمالی را در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴ به زعم خودش"کنترل" کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۲۴ مرداد ماه امسال در جمع خبرنگاران، رویکرد کلی واشنگتن را در قبال ایران "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" اعلام کرد اما منابع دیپلماتیک غربی ادعا می‌کنند که کاخ سفید در تلاش است "تاکتیک کنترل تنش‌ها" را تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به دلیل منافع و نیاز خود هم در قبال ایران و هم منطقه اجرا کند.به گفته آنها، کاخ سفید در این راستا برای تامین منافع و نیازهای حزب دموکرات می کوشد اقدامات و توافقات محدودی داشته باشد تا جایگاه دموکرات ها را در رقابت های انتخاباتی پیش رو در مقابل جمهوری خواهان تحکیم بخشد.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش بیان نشود، درباره این رویکرد دولت آمریکا تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می‌رسد دولت بایدن در فرصت یکساله پیش رو، به دنبال ایجاد بحران جدیدی نیست بلکه در پی "کنترل" تنش‌های فعلی با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای سیاسی موجود است تا هم به منافع مدنظر دست یابد و هم بخشی از شعارهای انتخاباتی دوره نخست ریاست جمهوری خود را تحقق بخشد.

این دیپلمات غربی در عین حال تصریح کرد: البته دولت آمریکا در این فرصت یکساله به دنبال حل "واقعی" مسائل و حتی "توافق های بزرگ" نیست زیرا عملا امکان آن وجود ندارد بلکه صرفا در پی «اقدامات مقطعی و تاکتیکی» در قالب توافق‌های "محدود" است.

مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام، بعد از ماه‌ها گفتگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عوامل مختلفی از جمله تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده  و دولت بایدن با وجود ادعای دیپلماسی، تاکنون اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران نداشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین