پروژه تجزیه‌طلبانه جدید آمریکا در سوریه؛تروریسم در خدمت فدرالیسم

  4020709070

تحرکات مشکوک و سریعی که آمریکا از چند ماه گذشته در سوریه انجام می‌دهد شباهت زیادی به اقدامات مخرب واشنگتن در این کشور قبل از بحران تروریسم در سال ۲۰۱۱ دارد و هشدارهای زیادی درباره پروژه تجزیه‌طلبانه جدید ایالات متحده در سوریه مطرح می‌شود.

پروژه تجزیه‌طلبانه جدید آمریکا در سوریه؛تروریسم در خدمت فدرالیسم

به گزارش الف، تحرکات مشکوک آمریکا در سوریه  به ویژه در مناطق مرزی این کشور با عراق طی چند ماه گذشته بسیار قابل توجه بوده و بسیاری درباره پروژه مخرب جدید ایالات متحده برای سوریه هشدار می‌دهند. این بار نیز همانند سال 2011 که بحران ویرانگر سوریه آغاز شد، واشنگتن برای تجزیه این کشور به گروه‌های مسلح تروریستی متوسل شده و در حال آموزش آنها در پایگاه بزرگ التنف در مثلث مرزی سوریه و عراق و اردن است.

هم‌زمان با آن درحالی که برخی معتقد بودند روابط میان نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) با آمریکا در نتیجه حمایت‌های این کشور از گروه‌های تروریستی مخالف قسد و نیز مواضع جدید واشنگتن مقابل ترکیه، دچار تنش شده، اما واقعیت آن است که ایالات متحده در چارچوب اقدامات تجزیه طلبانه خود در سوریه حمایت خود را از اداره خودگردان کُردها در شمال شرق سوریه افزایش داده و هنوز هم روی این مولفه برای اجرای پروژه‌های خود در سوریه حساب باز می‌کند.

در همین راستا اخیرا آمریکا که هدف اصلی آن در سوریه براندازی نظام این کشور و سرنگونی دولت بشار اسد است، نام سفارت خود در سوریه را از سفارت آمریکا در دمشق به سفارت آمریکا در سوریه تغییر داده و نام دمشق را حذف کرده است. همگام با آن واشنگتن اعلام کرده که هیئت دیپلماتیک آمریکا فعالیت‌های خود را در استان حسکه در شمال شرق سوریه ازسر گرفته است.

در اینجا لازم به یادآوری است که بعد از خروج هیئت دیپلماتیک آمریکا از سوریه در سال 2011 هم‌زمان با آغاز بحران تروریسم و سپس تصمیم دولت دمشق برای اخراج «رابرت فورد» سفیر وقت ایالات متحده در سوریه در سال 2012، فعالیت‌های دیپلماتیک واشنگتن در این کشور تعلیق شد.  اما در سال 2015 زمانی که نیروهای آمریکایی در پوشش ائتلاف بین‌المللی به بهانه مبارزه با داعش وارد سوریه شدند، در شمال شرقی این کشور و مشخصا منطقه التنف مستقر گشته و اقدامات هیئت دیپلماتیک واشنگتن نیز در همین منطقه از سر گرفته شد تا اینکه اخیرا آمریکا رسما از فعال‌سازی سفارت خود در حسکه خبر داده است.

البته این تصمیم ایالات متحده در شرایط فعلی تاثیر زیادی بر وضعیت سوریه ندارد اما بیانگر تصمیم جدی واشنگتن برای احیای تحرکات تجزیه طلبانه خود در این کشور است. پازل پروژه تجزیه‌طلبانه جدید آمریکا در سوریه که با تقویت مواضع نظامی ایالات متحده و حمایت دوباره از گروه‌های تروریستی شروع شده بود، حالا با فعالیت‌های دیپلماتیک آن تکمیل می‌گردد. طی درگیری‌های که از چند هفته قبل میان عشایر و نیروهای قسد در شرق دیرالزور وجود داشت نیز آمریکا از ارائه هیچ کمکی به شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه دریغ نکرد.

در این بین اشغالگران آمریکایی که قیام عشایر علیه قسد را خطرناک می‌دانند و معتقدند که بر پروژه آمریکا تاثیر منفی مستقیم می‌گذارد، عشایر را متهم به توطئه برای بی‌ثبات کردن منطقه کردند. این اتهام آمریکایی‌ها در چارچوب ادعاها و اتهامات نیروهای دموکراتیک سوریه بود مبنی بر اینکه دولت دمشق پشت قیام عشایر ایستاده است.

این نشان می‌دهد که ایالات متحده تحت هیچ شرایطی حاضر نیست سیطره کردها بر شمال شرق سوریه که درواقع به معنای تثبیت اشغالگری آمریکا در این منطقه است، از بین برود. بر همین اساس آمریکا اقدام به تصویب قانونی در شورای شیوخ مناطق تحت سیطره واشنگتن کرده که هدف از آن جلوگیری از احیای روابط با دولت دمشق و اعمال محدودیت‌ علیه همه طرف‌هایی است که اخیرا با سوریه رابطه عادی برقرار کرده‌اند. طبق این قانون، تحریم‌های موسوم به قانون سزار علیه سوریه تشدید شده و جلوی تلاش‌های دولت دمشق برای بازسازی مناطق تخریب شده و بازگشت آوارگان سوری به کشور خودشان گرفته می‌شود.

از سوی دیگر آمریکا کاروان بزرگی از نیروها و تجهیزات خود را از پایگاه عین الاسد در صحرای الانبار عراق به پایگاه التنف در سوریه منتقل کرده و به موازات آن درحال آموزش عناصر مسلح افراطی در این اردوگاه برای بحران‌آفرینی دوباره در سوریه در چارچوب توطئه تجزیه این کشور است. 

در همین راستا «وادیم کولت» معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه درباره خطرات تحرکات مشکوک آمریکا و آموزش شبه‌نظامیان مسلح در التنف هشدار داده و تاکید کرد که عناصر افراطی در منطقه التنف واقع در مثلث مرزی سوریه و عراق و اردن در حال آموزش برای بی‌ثبات کردن اوضاع در جنوب سوریه و انجام اقدامات خرابکارانه هستند. 

از طرفی، از حدود یک ماه گذشته شاهد سناریویی در استان سویدا در جنوبی‌ترین نقطه سوریه هستیم که شبیه به سناریو اعتراضات سراسری سوریه در سال 2011 است که در نتیجه انحراف از مسیر اصلی خود یک فاجعه بزرگ برای این کشور رقم زد. سویدا به عنوان تنها استان سوریه که اکثریت آن دروزی هستند از چند هفته قبل شاهد تظاهرات‌هایی در اعتراض به اوضاع اقتصادی بود که بسیاری در پشت صحنه تلاش داشتند این تظاهرات‌ها را همانند دهه قبل به سراسر سوریه بکشانند.

کارشناسان بر این باورند که آمریکا اعتراضات سویدا را بستر مناسبی برای احیای پروژه تجزیه طلبانه خود و ایجاد فدرالیسم در سوریه از طریق تحریک دروزی‌ها به خودمختاری می‌بیند. سویدا از نظر جغرافیایی یک منطقه راهبردی مهم در سوریه محسوب می‌شود؛ چرا که نزدیک ترین منطقه به فلسطین اشغالی بوده و هم مرز با اردن است و از سوی دیگر فاصله کمی با پایگاه التنف به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های آمریکا که محل آموزش تروریست‌ها نیز هست، دارد.

همین موقعیت حساس سویدا موجب شده تا رسانه‌های معارض دولت سوریه به ویژه رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های عربی همانند کاری که در سال 2011 انجام می‌دادند، در صدد تحریک احساسات دروزی‌های این استان بربیایند. آنها از اهالی درعا نیز می‌خواهند به این تظاهرات‌ها بپیوندند. روشن است که نمی‌توان تحولات سریع و مشکوک در سوریه، از انتقال تجهیزات و نظامیان و عناصر تروریستی آمریکا به منطقه التنف و اقدام این کشور به بستن مناطق مرزی عراق و سوریه تا تحریک اعتراضات استان سویدا را جدا از هم دانست.

همه شواهد حاکی از آن است که آمریکا صراحتا یک پروژه مخرب جدید برای تجزیه سوریه طراحی کرده که شباهت زیادی به پروژه تروریسم در سال 2011 دارد. بنابراین می‌توان گفت سوریه مجددا وارد مرحله خطرناکی شده که بیش از همه مستلزم هوشیاری مردم این کشور است. البته تجربه‌ای که ملت سوریه در جریان فاجعه تروریسم به دست آوردند، در کنار هوشیاری و آمادگی دولت سوریه و هم‌پیمانان آن در محور مقاومت هرگز اجازه تکرار سناریو تروریسم را نخواهد داد.

 

 

 

 

 

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

      2. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

      3. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

      4. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

      5. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

      6. تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران

      7. واکنش تند حماس و جهاداسلامی به جنایت خائنانه تشکیلات ابومازن

      8. طرح رژیم اسرائیل برای حمله به رفح اعلام شد

      9. آزادی بیان به سبک آمریکایی/ بازداشت بیش از ۹۰۰ دانشجو

      10. بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد!

      11. آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟

      12. دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

      13. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

      14. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

      15. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

      16. بعد از دنده «بن گویر » قلم پای «گانتز» هم شکست !

      17. تهدید هسته‌ای دوباره مکرون علیه روسیه

      18. عذاب الهی گریبان بن گویر را گرفت/ وزیر امنیت اسرائيل با سه دنده شکسته مرخص شد

      آخرین عناوین