ترمیم دستمزد کارگران؛ خیلی دور، خیلی بعید!

گروه اجتماعی الف،   4020704059 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود مطالبات جامعه کارگری برای ترمیم دستمزدها و حتی تشکیل شورای عالی کار در هفته‌های آتی، به نظر نمی‌رسد که این مسئله در دستور کار شورا قرار گیرد و امیدی به بهبود وضعیت معیشتی کارگران در سال جاری نیست.

ترمیم دستمزد کارگران؛ خیلی دور، خیلی بعید!

به گزارش الف، از ابتدای سال تاکنون و به‌دلیل اعتراضات متعدد جامعه‌کارگری و تشکل‌های آنان نسبت به دستمزد تعیین‌شده برای سال ۱۴۰۲، موضوع ترمیم دستمزدها در کانون توجهات قرار گرفت اما اعتراضات و حتی تلاش‌های صورت‌گرفته به نتیجه منتهی نشد. حتی مطرح‌کردن شکایت در دیوان‌عدالت اداری و ثبت عریضه در این نهاد هم فرجام مطلوبی نداشت اما قابل‌ پیش‌بینی بود که جامعه‌کارگری از خواسته خود عدول نکند.

در ماه‌های اخیر و با بالاگرفتن انتقادات، نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار خواستار تشکیل جلسه این شورا با موضع ترمیم مزدها شده‌اند؛ جلسه‌ای که به احتمال زیاد تشکیل خواهد شد اما شواهد و قرائن حکایت می‌کند که موضوع اصلی و دغدغه مهم جامعه کارگری در آن، محلی از اعراب ندارد.

 جلسه برگزار می‌شود اما ... 

علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد درخواست جامعه‌کارگری برای تشکیل جلسه شورای‌عالی کار و تجدیدنظر در حداقل مزد کارگران در شرایط تورمی کنونی به خبرگزاری فارس گفت: «هر ماه به طور منظم جلسات شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار می‌شود و تا کنون دستور جلسه‌ای برای اصلاح مصوبه حداقل مزد سال جاری نداشته‌ایم.»

او در مورد اینکه کارگران بالاخره در شرایط تورمی با کاهش قدرت خرید مواجه می‌شوند، چگونه می‌توان بخشی از این کاهش قدرت خرید را جبران کرد، گفت: «در هنگام تصویب حداقل مزد سال جاری دولت پیش‌بینی کرده بود که اگر امسال حقوق کارمندان دولت در میانه سال افزایش پیدا کند، به همان میزان حداقل حقوق کارگران هم اضافه شود، اما تا کنون هیچ خبری از افزایش حقوق کارمندان دولت نیست و بنابراین برای حداقل دستمزد کارگران هم هیچ تصمیمی گرفته نشده است.»

رعیتی‌فرد در مورد اینکه بالاخره جبران قدرت خرید کارگر یک خواسته به حق است،‌گفت: «البته کارفرمایان با توجه به قدرت خود تلاش دارند با تهیه سبدهای معیشتی و کالایی بخشی از قدرت خرید کارگر را جبران کنند و در کارگاه‌های بزرگ هم معمولا در طول سال خدمات جانبی مانند سبد کالایی و یا بن‌هایی در اختیار کارگران گذاشته می‌شود تا بخشی از قدرت خرید آنها جبران شود، اما برخی کارگاه‌های کوچک که هزینه دستمزد کارگر سهم قابل توجهی در هزینه بنگاه است، واقعا خودشان مشکل دارند و نمی‌توان انتظار زیادی از آنها داشت.»

وی همچنین در مورد اقدامات دولت گفت: «دولت تلاش کرده است در قالب کالابرگ الکترونیکی در ۵ دهک کم‌درآمد جامعه امتیازاتی در نظر بگیرد، از جمله اینکه اگر نیمی از یارانه آنها صرف خرید ۱۱ قلم کالای منتخب شود، ۱۲۰ هزار تومان یارانه اضافه برای‌شان شارژ می‌شود و معمولا کارگران جزء دهک‌های سه تا پنج هستند و مشمول این امتیاز می‌شوند.»

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد کمک به هزینه مسکن کارگران گفت:‌ «معاون تعاون وزارت کار در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی امضاء کرده، قرار است در قالب نهضت ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران نیز تهیه شود و در این زمینه کارهایی انجام شده است که باید از وزارت راه و شهرسازی و معاونت تعاون پیگیری شود.»

رعیتی‌فرد همچنین گفت: «ما به عنوان نماینده دولت موافق هستیم که کارفرماهایی که امکان و وسع دارند در قالب سبدهای معیشتی بخشی از قدرت خرید کارگران خود را جبران کنند که این امر به افزایش بهره‌وری کارگر و همدلی بین کارگر و کارفرما کمک می‌کند.»

وی در مورد اینکه آیا تا کنون درخواست تجدیدنظر در حداقل مزد کارگران در شورای عالی کار ارائه شده،‌ گفت: «تا کنون چنین مسأله‌ای در دستور کار شورای عالی قرار نگرفته، البته نمایندگان کارگری در رسانه‌ها مسائلی عنوان کرده‌اند اما هر موضوعی که باید در شورای عالی کار بررسی شود، باید در دستور جلسه قرار بگیرد.»

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: «جلسه شورای عالی کار هر ماه برگزار شده و در این ماه احتمالا هفته آینده برگزار خواهد شد.»

وعده‌ای که هنوز عملی نشده است

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور پر خصوص وعده‌های داده شده به کارگران برای ترمیم مزد می‌گوید: «در آخرین جلسه شورای عالی کار این وعده به نمایندگان کارگران داده شده بود در صورتی که تورم کنترل نشود، برای ترمیم مزد کارگران جلسه ای از سوی وزارت کار برگزار می شود. بنابراین کارگران منتظر برگزاری جلسه شورای عالی کار با محور بحث دستمزد و معیشت کارگران هستند.»

وی با بیان اینکه در قانون تأکیدی بر اینکه دستمزد سالی یکبار افزایش یابد نشده است به تسنیم گفت: «در قانون بیان شده است که دستمزد باید سالیانه افزایش یابد. سالیانه به معنی سالی یکبار نیست.»

گلپور با اشاره به اینکه متأسفانه اینکه تصور می کنند با افزایش دستمزد کارگران تورم ایجاد می شود کاملاً‌ اشتباه است بیان کرد: «با کاهش قدرت خرید کارگران بیشترین ضربه به تولید زده می شود، چراکه کارگران به عنوان مهم‌ترن جامعه‌ی هدف تولیدات داخل توان خرید ندارند. در سالی که عنوان آن از سوی مقام معظم رهبری رونق تولید نامگذاری شده است، حمایت از کارگران ضرورت دارد.

متاسفانه مسئولان فکر می‌کنند هرچه از حقوق کارگران کم کنند، رشد اقتصادی بیشتر خواهد شد، اما برای توسعه باید اول از همه به نیروی کار توجه کرد. اگر فریز مزد کارگران سبب رشد اقتصادی می‌شد، امروز نباید این وضعیت را داشتیم، چرا که سیاست هایی که تا به امروز پیاده شده همه در راستای کاستن از حقوق کارگران بوده است.»

وی گفت: «ترکیه در سال گذشته ۳ بار دستمزد کارگران را افزایش داده است و در حال حاضر نیز با کشورهای مختلف بالاترین حجم صادرات و تفاهم‌نامه‌ها را دارد. در کشور ما در تعیین حداقل دستمزدها عملکرد مناسبی وجود نداشته است، این موضوع فشار زیادی را به کارگران و کارفرمایان وارد کرده است.»

امیدی نیست!

از اظهار نظر دولت‌مردان مشخص است که دولت تمایلی برای پرداختن به مسئله ترمیم دستمزدها ندارد و پیش از این هم وزیر کار تلویحا به این موضوع اشاره کرده بود. هر چند ممکن است برخی از دولت‌مردان این تعبیر را داشته باشند که مجموعه شورای‌عالی کار که نمایندگان گروه‌های مختلف در آن عضویت دارند، متولی این امر هستند اما واضح است که شخص وزیر کار به عنوان رئیس این شورا و دو نفری که وی برای عضویت معرفی می‌کند، از قدرت بالایی برای دیکته‌کردن منویات خود برخوردارند.

علاوه بر این، نمایندگان کارفرمایان همواره خواستار پایین نگه‌داشتن دستمزد بوده و با توجه به قدرت صاحبان سرمایه در نظام اقتصادی کشور، خواسته‌های آنان در کانون توجهات قرار می‌گیرد. بنابراین باید انتظار داشت که نظم کنونی شورای عالی‌کار، موجب به محاق رفتن خواسته‌های به‌حق جامعه‌کارگری شود. 

البته نباید از یاد برد که سیاست کنونی دولت مخالفت صریح با خواسته‌های کارگران نیست و سعی می‌کند با توسل به ابزارهایی چون اعطای کالابرگ و افزایش یارانه دریافتی، خود را شنونده مطالبات آنان جلوه دهد. اما واقعیت آن است که در شرایط کنونی این قبیل اقدامات دردی از کارگران دوا نخواهد کرد و هیچ‌ تاثیری در ارتقای وضعیت معیشت آنان نخواهد داشت. 

بنابراین با وجود مطالبات فراوان و تاکیدات نمایندگان جامعه کارگری، مسئله ترمیم دستمزدها برای امسال به جایی نخواهد رسید و تحقق آن بسیار بعید و دور از انتظار است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۶۳۴۵۱۳:۱۲:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۴
بیچاره کارگر
ناشناس۳۲۳۶۴۶۲۱۴:۵۴:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۴
دولت مستقر نه عرضه کنترل نرخ تورم و گرانی های افسار گسیخته رو داره و نه اراده ای برای افزایش حقوق کارگر بیچاره.
ناشناس۳۲۳۶۶۱۶۱۷:۳۷:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۴
سریعا حقوق ها را ترمیم کنید
ناشناس۳۲۳۶۸۹۲۲۳:۴۹:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۴
دولت مردان با حقوق نجومی درکی از کارگری که 7ملیون میگیره ندارن و اصلا فقر و تجربه نکردن با کار کم و حقوق بالا خوردن و پوشیدن و گردش به کشورهای مختلف چرا به فکر کارگر باشن
ناشناس۳۲۳۶۴۸۰۱۵:۱۹:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۴
ايضا بيشتر كارمندان -- ، و ايضاً همه بازنشستگان ! --- برادر ! اين درسته كه دولت فعلي لايحه همسان سازي حقوق بازنشستگان را مورد حذف و بي مهري قرار داده ؟
ناشناس۳۲۳۶۹۵۰۰۳:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۵
بعیده دولت اینقدر دیگه بی عدالتی کنه!
ناشناس۳۲۳۶۶۱۳۱۷:۳۲:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۴
کارگر مظلوم است و بهمان اندازه که ظالم باید جوابگوی عملکردش باشد مظلوم هم باید جواب گوی پذیرش ستم به خود را هم باشد.
ناشناس۳۲۳۶۳۶۲۱۳:۲۲:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۴
برای سرگرم کردن مردم است. البته تا مدتی تا نقشه دیگر.
نگران۳۲۳۶۳۸۰۱۳:۳۲:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۴
طبق معمول دارید آدرس اشتباه می دهید. این اقدامات مشکلی رو حل نمیکنه و فقط منجر به افزایش تورم میشه. دور باطلی است که سالهاست آزموده شده و در افزایش پنجاه و هفت درصدی دستمزدها هم دیدیم که افاقه نکرد و در ماه دوم آن سال، قیمت ها سر به فلک گذاشتند و افزایش ۵۷ درصدی خنثی شد. به دنبال ترمیم نرخ ارز بروید و درباره آن مطلب بنویسید. با پیشنهادهای پوپولیستی و نخ نما شده برای کارگران آنها را ناامید نکنید. مسله اساسی تقویت پول ملی است. دولت برخلاف خواست گروه های مافیایی ریز و درشت باید همت کند تا ریال جان بگیرد. بازیابی حداقل ۲۰ درصدی توان ریال برابر دلار و افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارگران برای سال آینده در واقع ۴۰ درصد به توان اقتصادی آنها خواهد افزود.
ناشناس۳۲۳۶۴۹۹۱۵:۳۴:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۴
افزایش حقوق کارگر زیاد تورم ایجاد نمی کند
1۳۲۳۶۵۱۲۱۵:۵۰:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۴
آدرس غلط نده ... حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش نرخ ارز باعث تورم شد
ناشناس۳۲۳۷۰۸۱۰۸:۵۸:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۵
حذف ارز باعث تورم شد؟!! چگونه؟! آمار که چیز دیگری می گوید
ناشناس۳۲۳۶۶۱۰۱۷:۲۳:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۴
افزایش حقوق کارگران از محل ارزش افزوده ای است که با تولید ایجاد میکنند نه از محل چاپ پول بی پشتوانه.بنابراین تاثیری در افزایش تورم ندارد.
قانونگرایی باید اول از قوای مجریه و مقننه و قضائیه شروع شود۳۲۳۶۹۵۲۰۳:۳۳:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۵
بحث اینه که طبق قانون عمل شود در قانون خدمات کشوری تصریح شده حقوق بایستی مطابق در صد تورم افزایش یابد همین.
سیدرضا۳۲۳۶۴۱۵۱۳:۵۳:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۴
با سلام در طول سالیان متمادی همواره ضعیف ترین وزحمت کش ترین قشر جامعه یعنی کارگران(که با خانوده هایشان حدود 15میلیون نفر هستند) حقشان نادیده گرفته شده است. وصدایشان توسط مسئولین عالی شنیده نمی شود.حتی همان اندک حقوقشان هم چندین ماه با تاخیر پرداخت میشود. واین وضعیت برای جامعه اسلامی بسیار ناپسند وناحق است. یادمان نرود که پیامبر بمنظور ارج نهادن به کار و مقام کارگر فرمودند: مزد کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپردارید ودر همان حال کار مزد او را مشخص کنید.
علی۳۲۳۶۸۸۴۲۳:۲۸:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۴
کارگران به همراه خانواده هایشان حدود ۶۰میلیون نفرند.
ناشناس۳۲۳۶۴۲۰۱۳:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۴
دولت رئیسی با هماهنگی مجلس محترم کارگران ، بازنشستگان تامین اجتماعی و کارمندان رو در ماجرای افزایش حقوق ها دور زدند چون قرار بود با ادامه روند تورم دستمزدها ترمیم بشه اما نه دولت و نه مجلس هیچکدام به فکر مردم نیستند.
ناشناس۳۲۳۶۴۳۷۱۴:۱۹:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۴
بر فرض محال چقدر می خوان حقوق ها را اضافه کنند که توان خرید فقط یک مترمربع خانه را داشته باشیم درد اختلاف طبقاتی است که یه عده می توانند ازطریق رانت و با پارتی و زد و بند بی واهمه پولشان از پارو بالا میره ویه عده دلخوش به افزایش حقوق و بعدش گرانی گوشت و برنج و خانه و ماشین و...
اصغر آقا !۳۲۳۶۴۶۶۱۵:۰۳:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۴
اندر حكايت كارگران و نيز ريش سفيدان و بزرگان قوم و خويش ( بازنشستگان ) ------__ در آموزه هاي ديني ما آمده است » حق كارگر را پيش از آنكه عرقش خشك شود بپردازيد » !! ملاحظه مي فرماييد كه گفته شده « حقِ » كارگر ، حالا كاري نداريم كه دستمزدي كه به كارگران تعلق مي گيرد « حق » است يا زبانم لال ، صد بار لال كم انصافي است و يا خداي نخواسته بي انصافي است ! و جالب آن كه رعايت حق كارگر و پرداخت مزد او پيش از خشك شدن عرقش سالها پيش در يك درس فارسي در سال سوم دبستان به گوش بچه هاي معصوم ابتدايي خوانده ايم ! -- آن درس حالا هم باشد يا نباشد ، بنده خبر ندارم -- ! و نيز در باورها و آداب و فرهنگ ما آمده است كه ريش سفيدان و بزرگان فاميل و خانواده مايه بركت هستند و رعايت و حرمت آنان واجب ! دست بوسي آنان لازم ! پس نكنه يك وقت بازنشستگان ما كه هم ريش سفيد هستند و هم بزرگتر هاي قوم و خويش و فاميل مورد بي مهري و بي محبتي قرار بگيرند چندان كه افتاده است و دانيم ! نكنه يك وقت كار ما شده باشد شعار و شعار ، كه شيخ اجل فرموده كه به عمل كار بر آيد به سخنداني ( و نيز سخنراني نيست ) خلاصه مطلب : خدا انشا الله به دولتيان و مجلسيان و ديگر مسئولان توفيق عنايت كند كه آموزه هاي ديني و نيز فرهنگي و ملي را بيش از پيش مورد توجه و عنايت قرار دهند ! آمين ! ... الهي آمين !!
ناشناس۳۲۳۶۴۹۸۱۵:۳۳:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۴
کارمندان وقت افزایش نیابد؟ کارمند هم اگر با چاپ پول افزایش یابد تورم ان سر یک ماه نشده جبران می کند در افزایش هزینه ها یا مالیات بر دالی را اجرا کنید که چاپ پول افزایش تورم آنچنانی درست نکند یا تورم به مرز 20 درصد برسانید آن وقت افزایش حقوق همان مقدار 20 یا 15 درصدی یا مقداری بیشتر
ناشناس۳۲۳۶۵۰۵۱۵:۴۲:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۴
مگه افزایش 50درصدی حقوق کارگر چقدرمیشه که هی عده ای جیغ بنفش می کشن که بارتورمی داره؟!
ناشناس۳۲۳۶۵۱۶۱۵:۵۳:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۴
کارمندها چی؟ حقوق اونها هم بیشتر از کارگرها نیست (البته بغیر از ارگان های خاص!). کل حقوق میره برای اجاره خونه. چی بخوریم؟!
ناشناس۳۲۳۶۸۸۷۲۳:۳۲:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۴
و به تبع آن ازدواج و فرزند آوری خیلی دور خیلی بعید
محمد۳۲۳۶۹۰۹۰۰:۲۰:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۵
مسئولین کشور به فکر قشر کارگر نیستن. من یک کارگرم دو تا دانش آموز دارم الان نتونستمه براشون کیف کفش بخرم چقد شرمنده بچه هام بشم تاکی تا کی ای خدا بمیریم .
فهیمه۳۲۳۷۰۳۲۰۸:۱۵:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۵
کار مندان را قاطی کار گر ها نکنید مزایای کارمندان خیلی بیشتر از کارگرها است انها جا های راحت از قبیل اداره تا مین اجتماعی وشهرداری پشت میز وبانک ها اینها را می توان با یک کارگر که از ساعت ۷ صبح سر پا است تا ساعت ۴ بعد ظهر مقا یسه کرد.
ناشناس۳۲۳۷۲۱۹۱۰:۴۴:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۵
کارگران باید دسته بندی بشن. منکه تازه کاری رو شروع کردم و یه کارمند دارم الان همین هفت میلیون و خورده ای هم بیشتر از چیزی هست که برای خودم میمونه . ساعت کاریمونم 6 ساعته.این فرد فرق داره با کارگری که بیش از هشت ساعت و در دو شیفت و شرایط سخت کار میکنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  7. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  19. نهنگ سواری یک آبادانی

  20. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  21. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  22. طرح رژیم اسرائیل برای حمله به رفح اعلام شد

  23. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  24. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  23. سقوط در آغوش پهلوی!

  24. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  4. تضادی عجیب و پر ابهام!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

  8. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  9. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

  12. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

  13. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

  14. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

  15. روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته می شود

  16. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

  17. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

آخرین عناوین