پایگاه خبری مدرن دیپلماسی بررسی می کند؛ چرا آمریکا به ورطه زوال افتاده است؟

  4020704010 ۱۰۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارشی می نویسد: «جنگ اوکراین و اوج گیری جریان های آزادی‌خواه در آفریقا، نمودهایی عینی از سقوط و زوال اقتصادی آمریکا و تنش ها در نظام سرمایه داری جهانی هستند. این منازعات همه و همه حامل این پیام هستند که می توان جهانی عادلانه تر و انسانی تر و متفاوت از الگوی ارائه‌شده توسط قدرت های غربی و به طور خاص نظام سرمایه داری و آمریکا را ساخت.»

چرا آمریکا به ورطه زوال افتاده است؟

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی سعی کرده توضیح دهد چرا آمریکا را بایستی قدرتی دانست که به ورطه زوال و ناکامی افتاده است؟ به بیان ساده تر، این پایگاه خبری بر آن است تا توضیح دهد چرا دیگر نباید ادعاهای هژمونیک و برتری جویانه آمریکا در عرصه بین المللی را باور کرد؟ 

مدرن دیپلماسی در گزارش خود می نویسد:

«آمریکا با قطبی گرایی فزاینده و شکاف های گسترده اجتماعی در داخل و همچنین تضعیف موقعیت بین المللی خود رو به رو است. مساله ای که مخصوصا با اوج گیری قدرت‌های نوظهور و به ویژه چین، ابعاد جدی تری را نیز به خود گرفته است. 

در این نقطه، بسیاری به طرح این سوال می پردازند: آیا آمریکا رو به افول است؟ باید اذعان کرد که جنگ اوکراین، تنش های سیاسی و اجتماعی داخل آمریکا، و البته آشکار شدن ضعف های نظام سرمایه داری، همه و همه آمریکای کنونی را در موقعیت نه چندان مساعدی قرار داده اند. 

از زمان پایان جنگ جهانی دوم، ایالا متحده آمریکا خود را در مقام ابرقدرت اقتصادی و نظامی در جهان ارزیابی کرده است. با این حال، در دهه های گذشته، این کشور شاهد سقوط و زوال موقعیت اقتصادی و نفوذ جهانی خود بوده است. بخشی از تضعیف موقعیت آمریکا در عرصه بین المللی ریشه در تشدید رقابت جویی کشورهایی نظیر چین و روسیه در رابطه با آمریکا دارد. در این میان تشکیل بلوک های جدید قدرت نظیر "بریکس" نیز ماهیتی سازمانی را به اوج گیری رقابت ها علیه آمریکا بخشیده است. 

در کنار همه این ها، چالش های داخلی آمریکا نظیرِ: نابرابری، بحران های اقتصادی و قطبی گرایی سیاسی نیز، موقعیت جهانی آمریکا را به نحوی منفی تحت تاثیر قرار داده اند. اقتصاد آمریکا با مشکلاتی نظیر تورم روز افزون که تا حدی نتیجه اعمال تحریم های گسترده علیه روسیه توسط دولت بایدن است، دست و پنجه نرم می کند. 

جنگ اوکراین در ابتدا به مثابه منازعه ای میان نیروهای حامی روسیه و جهان غرب آغاز شد. با این حال، در پسِ این منازعه، ما می توانیم منافع عمیق تر سیاسی و اقتصادی را مورد شناسایی قرار دهیم. منطقه دونباس، ستون فقرات درگیری های جاری در اوکراین است. این منطقه، منابع طبیعی ارزشمندی دارد و البته که یک مرکز صنعتی بسیار مهم نیز تلقی می شود. 

جنگ اوکراین آسیب های جدی را به اقتصاد این کشور وارد کرد و البته که منافع راهبردی آمریکا در منطقه اروپای شرقی را نیز به نحوی منفی تحت تاثیر قرار داده است. این وضعیت نمودهایی عینی از سقوط و زوال اقتصادی آمریکا و ناتوانی آن جهت حراست از نفوذ خود در عرصه بین المللی را تداعی می کند. هند و چین به رقبای جدید آمریکا در صحنه بین المللی تبدیل شده اند و البته که روندهای جاری حاکی از این هستند که جریان قدرت اقتصادی و ثروت نیز به تدریج به سمت آسیا در حال تغییر جهت است. 

این واقعیت را بایستی همواره در ذهن داشت که قدرتِ جهانی یک امر نسبی است و کشورهای دارای قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی، نیازمندِ حق رای و قدرت تصمیم‌سازی بین المللی نیز هستند. قدرت به واسطه روابط میان بازیگران مختلف، معنا و مفهوم پیدا می کند. به بیان ساده تر، قدرت چیزی نیست که یک کنشگر در انزوا به آن دست یابد، بلکه آن را در ارتباط با دیگران کسب می کند. برای مثال، امکان دارد یک کشور از قدرت اقتصادی برخوردار باشد با این حال، این قدرت صرفا در قیاس با دیگرانی که قدرت اقتصادی کمتری دارند، معنا پیدا کرده و صدق می کند. 

اضافه بر این ها، قدرت پدیده ای ثابت و ایستا نیست. این پدیده در گذر زمان و در رابطه میان بازیگران مختلف دچار تغییر و تحول می شود. از این منظر، در جهان کنونی، مرکز قدرت سیاسی و اقتصادی جهان از غرب به شرق تغییر جهت می دهد. جایی که قدرت های قابل توجهی در حال اوج گیری هستند و موقعیت خود را تحکیم می کنند. 

مساله ای که در پیش بینی معادلات آتی جهان بایستی به نحوی دقیق و جدی مورد توجه قرار گیرد. یک نکته مهم در این بحبوحه، قدرت گیری بریکس به عنوان گروهی متشکل از قدرت های نوظهور برتر در قاره های مختلف جهان است که برای کسب قدرت و نفوذ بیشتر بین المللی تلاش می کنند. 

در این راستا در دهه های گذشته شاهد خیزش چین بوده ایم. قدرتی که غرب به هیچ عنوان نمی تواند به آن بی اعتنایی کند. توانایی های چین در اجماع سازی بین المللی و ارائه راه حل در مورد منازعات مختلف جهانی بسیار مهم است. چین همچنین به نحو قابل ملاحظه ای از منظر اقتصادی در حال رشد است و حجم اقتصاد خود را به آمریکا نزدیک می کند. 

چین قویا پروژه "چندجانبه گرایی" در عرصه بین المللی را ترویج می کند. پروژه ای که از حیث ایجاد توازن قدرت در جهان مهم ارزیابی می شود. به طور کلی می توان گفت که خیزش و ظهور چین، در حال تغییر دادن توزیع قدرت در سطح بین المللی است. 

در این چهارچوب، یک نکته مهم و قابل تامل این است که قدرت سیاسی و نظامی، همچنان قدرت غالب در عرصه بین المللی است. آمریکا هر سال، بودجه نظامی عظیمی را تصویب می کند و عملا این قدرت را به پشتوانه سیاست خارجی خود تبدیل کرده است. در شرایط کنونی، آمریکا بیش از 730 پایگاه نظامی و 200 هزار سرباز در اقصی نقاط جهان دارد. 

دولت آمریکا به طور خاص در منطقه آسیا-پاسیفیک، در تقابل با چین، تحرکات نظامی و امنیتی گسترده ای را در دستورکار دارد و البته که پیمان های مختلفی را نیز نظیر پیمان آکوس جهت تقابل با چین تعریف کرده است. در این شرایط، چشم انداز جنگ و تنش در منطقه مذکور، هیچ پدیده دور و بعیدی نیست. تنش ها با محوریت تایوان و تحریکات آمریکا در این زمینه عملا به نمودی عینی از اقدامات واشنگتن در حوزه پیرامونی چین تبدیل شده که در نوع خود حتی می تواند زمینه را برای اتفاق افتادن درگیری های بسیار بزرگ نیز فراهم کند. 

در عین حال، جنبش های آزادی‌خواه زیادی نیز در قاره آفریقا جهت کنترل منابع طبیعی کشورهایشان و ساختن اقتصادهای خود به پا خواسته اند. به مدت چندین دهه، قدرت های استعمارگر و نواستعمارگر، منابع قاره آفریقا را در راستای اهداف و منافع خود غارت کرده اند و مردم محلی را به دامان فقر انداخته اند. در این چهارچوب، قدرت های غربی به مثابه قدرت های استعمارگرِ قاره آفریقا، عملا با واکنش های مختلفی از سوی کشورهای آفریقایی علیه رویه های یکجانبه خود رو به رو شده اند. 

در این فضا، شکاف های جدی در سرمایه داری جهانی خود را نمایان کرده اند و گرایش ملت های مختلف جهت ایجاد یک جهان عادلانه تر، بیش از هر زمان دیگر آشکار شده است. 

جنگ اوکراین و اوج گیری جریان های آزادی‌خواه در آفریقا، نمودهایی عینی از سقوط و زوال اقتصادی آمریکا و تنش ها در نظام سرمایه داری جهانی هستند. این منازعات همه و همه حامل این پیام هستند که می توان جهانی عادلانه تر و انسانی تر و متفاوت از الگوی ارائه شده توسط قدرت های غربی و به طور خاص نظام سرمایه‌داری و آمریکا را ساخت.»

 

لینک: 

https://moderndiplomacy.eu/2023/09/22/is-america-in-decline/

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۶۹۰۷۰۰:۱۹:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۵
خسته نشدید از این حرفها؟ تا من یادمه اینها را به خورد مردم دادید. همش تاریخ میزارید فلان کشور نابود میشه. اون تاریخ میرسه هیچ اتفاقی نمی افته بعد تاریخ رو جلوتر می برید و این چرخه تکرار میشه.
ناشناس۳۲۳۷۰۳۶۰۸:۱۶:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۵
وقتی این روزنامه ها صحبت از زوال آمریکا می کنند یعنی امریکا از قدرت اول نهایتا به قدرت دوم سوم تبدیل می شود. این قضیه تفاوتی برای کشورهایی که قدرت چندانی ندارند ایجاد نمی کند.
ناشناس۳۲۳۷۲۸۸۱۱:۲۶:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۵
اون موقع که این شعارهاتون اثری داشت کسی نرفته بود و ندیده بود حالا همه دنیا دیده شده اند لطفا از خودتون بگید چه کارها و خدمات مثبتی که قابل لمس باشه برای مردم انجام دادید تا حالا ؟
ناشناس۳۲۳۷۳۹۳۱۲:۲۵:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۵
کاش شما هم یه سری به دنیا بزنی، احتمالا نظرت عوض بشه!
ناشناس۳۲۳۷۴۲۳۱۲:۴۰:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۵
من می گم بیایید با ادبیات خودشان صحبت کنیم شاید متوجه شوند!
ناشناس۳۲۳۷۳۳۵۱۱:۵۶:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۵
جهان چندقطبی صددرصد به نفع کشورهای مستقل وضعیف تر خواهد بود این امر مثل خورشید وسط اسمان واضحه
ناشناس۳۲۳۷۴۵۸۱۳:۰۲:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۵
البته بشرطی که با اتخاذ سیاست صحیح خود را وسط این قدرت ها گوشت قربانی نکنند .
ناشناس۳۲۳۸۹۶۹۱۶:۵۷:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۶
در اوایل قرن بیستم که جهان چند قطبی بود خیلی از کشورهای مستقل و ضعیفتر مانند کره، تونس الجزایر، چین، برمه، لهستان و.... مورد استعمار و تجاوز قدرتها قرار گرفتند
سعید۳۲۳۷۰۴۰۰۸:۱۸:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۵
سلطان، اگه دقت کنی اول مقاله نوشته به نقل از پایگاه خبری مدرن دیپلماسی و انتهای مقاله هم لینکش رو قرار داده اگه اعتراض داری یا از اینکه آمریکا در حال زواله ناراحت هستی می تونی به سایت مورد نظر مراجعه کنی و نظرات مشعشع ت رو اونجا بنویسی فقط امیدوارم زبان انگلیسی بلد باشی
ناشناس۳۲۳۷۰۶۳۰۸:۴۲:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۵
بله قدرت آمریکا به اندازه زمان بعد از جنگ سرد نیست..
ناشناس۳۲۳۷۰۶۴۰۸:۴۳:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۵
حالا این مدرن دیپلماسی ماله کجاست؟
ناشناس۳۲۳۷۰۶۷۰۸:۴۵:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۵
چرا درب این نشریه و وب سایت اونو تخته نمی کنند؟ این نشان از زوال آنها است یا اقتدار آنها؟
ناشناس۳۲۳۷۱۰۶۰۹:۱۳:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۵
فرقی هم دارد مگه وقتی افول در جهان دارد رخ می‌دهد و آخر سر هم تجزیه؟!!
ناشناس۳۲۳۷۲۷۱۱۱:۰۹:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۵
درست است که منبع خبر داخلی نیست .ولی این شعار شما وهمکفرانتان است که سالها است تکرار می کنید وبخاطر آن میلیاردها دلار خسارت به مردم زده اید.
ناشناس۳۲۳۷۳۹۹۱۲:۲۷:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۵
به نظرم اونایی به کشور میلیاردها دلار خسارت زدن که فکر می‌کردن آمریکا قابل اعتماده و با برجام دلار می‌شه ۱۰۰۰ تومن و امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه!
قربان کعبه۳۲۳۷۳۳۸۱۱:۵۸:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۵
داداش من کسی از زوال آمریکا ناراحت نیست و نمیشه. اعتراض بر سر اینه که ۴۵ ساله داریم سقوط خودمان را برای دیگران میبینیم. آخه که چی!؟ اینطوری والله کسی از احساس فلاکتی که درش افتاده در نمیاد. البته نمیشه منکر شد که اندک دیگرانی هم هستند که از همین فلاکت مردم برای خودشان بهشت ساخته اند.
محسن۳۲۳۷۲۰۳۱۰:۳۰:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۵
خیلی سطحی به مسائل نگاه میکنی - کسی نگفت کشوری قراره نابود بشه ( البته بجز اسرائیل ) - آمریکا اون اعتبار و جایگاهشو از دست داده و قدرت های جدید در حال شکل گرفتن هستند و جهان از حالت تک قطبی خارج شده
ناشناس۳۲۳۷۲۰۴۱۰:۳۲:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۵
آخی ناراحت شدی از شنیدن حقیقت - میدونم که غربگراها خیلی ناراحت میشن از افول غرب و دائم در حال انکار هستند
ناشناس۳۲۳۷۲۸۲۱۱:۲۱:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۵
تا اونجا که من یادمه دیگران برای ما تاریخ تعیین می‌کنن، مثلا اول انقلاب می‌گفتن تا ۶ ماه، بعد صدام می‌خواست ایران رو بگیره، بعد منافق‌ها توی عملیات مرصاد می‌خواستن سه روزه برسن تهران، بعد ... تا این اواخر که بولتون می‌گفت ایران جشن چهل سالگی انقلاب رو جشن نمی‌گیره، پارسال هم که می‌گفتن اولین برف زمسنون رو نمی‌بینه!!!! فکر نمی‌کنی داستان برعکسه و حالا شماها خسته نشدین اینقدر برای ایران تاریخ تعیین کردین!؟!؟
ناشناس۳۲۳۷۴۹۲۱۳:۴۶:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۵
یه سایتی هست بنام interbrand که ارزش صد شرکت برتر دنیا در آن ثبت شده بیشتر این شرکتها آمریکایی هستند اولین شرکت اپل ارزش اسم یا برند این شرکت نزدیک 500میلیارد دلاره البته این 500میلیارد دلار واقعیه نه مثل اعداد و ارقام مثل ادعای عبدالملکی که با یک میلیون شغل ایجاد میکرد و حالا میگه امارات 100میلیارد دلارتو ایران سرمایه گذاری میکنه
ناشناس۳۲۳۷۶۴۸۱۵:۳۹:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۵
خب حالا اینا رو گفتی که بگی آمریکا رو به افول نبست!؟
ناشناس۳۲۳۷۶۱۱۱۵:۱۱:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۵
خودشان می گویند در حال زوال هستند ولی نوکرانشان در ایران حاشا می کنند خیلی خنده دار است
ناشناس۳۲۳۷۸۵۲۱۹:۲۸:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۵
برای ما فرقی نمی کنه که در حال زوال باشه یانه. تعجب ما از اینه که چرا چنین حرفهایی رو در مورد روسیه بالا نمی زنید!
ناشناس۳۲۳۶۹۱۶۰۰:۳۵:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۵
فعلا كه روسيه به ورطه زوال افتاده گرچه يكبار ديگر هم تحت عنوان اتحاد جماهير شوروي به ورطه زوال افتاد
ناشناس۳۲۳۷۰۳۹۰۸:۱۸:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۵
جالبه که ایران خودش را در منازعه با آمریکا می داند. در این مقاله از خیلی از کشورهای صاحب اقتصاد اسم برده شد ولی حتی به ایران اشاره ای هم نشد.
ناشناس۳۲۳۷۱۰۷۰۹:۱۴:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۵
چه بخواهیم چه نخواهیم و چه طرفدار امریکا باشیم یا نباشیم هر قدرتی دوره اوج و سپس افول داره این یک چرخه معمولا ۱۵۰ ساله هست که چرخه کندراتیف میگن ابنکه امریکا در کجای این چرخه قرار داره معلوم نیست
ناشناس۳۲۳۷۱۵۳۰۹:۵۴:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۵
این مال زمانی بود که همه چیز دست دولتها بود ولی الان دوران شرکتها آغاز شده که بیشتر بین المللی هستند و هر کشوری که بهترین زمینه فعالیت رو داشته باشه میزبان اونها میشه و ازشون سود میبره تا زمانی که غول‌های اقتصادی و فناوري دنیا آمریکا رو انتخاب کنند آمریکا قدرت اول خواهد بود.
ناشناس۳۲۳۷۱۰۹۰۹:۱۴:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۵
روسیه به زوال افتاده؟! اطلاعات خود را بیشتر کن که بعد جنگ جبهه جهانی دارد با سرعت تغییر می کند برای غرب و امریکا
حمید۳۲۳۶۹۳۲۰۱:۲۴:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۵
ایران از نظرتون در چه وضعیتی هست؟؟؟
ناشناس۳۲۳۷۲۸۴۱۱:۲۳:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۵
اینکه درباره ایران می‌پرسی یعنی قبول داری آمریکا رو به افوله، ایران هم روز به روز داره پیشرفت می‌کنه!
علي هاشمي۳۲۳۶۹۴۲۰۲:۵۲:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۵
با سلام و عرض ادب با یک گردش ساده در مراجع مالی و اقتصادی دنیا اعم از بانک جهانی ، و غیره خیلی راحت می‌توان درک کرد که اساسا همه قدرت‌های اقتصادی به یکدیگر نیاز دارند . مفهوم سقوط آمریکا یعنی از بین رفتن بازار کالای مصرفی برای چین و عدم بازار برای کالا یعنی ورشکستگی شرکت‌های چینی ، کانادایی و مکزیکی که جزو شرکای مهم اقتصاد آمریکا هستند .آنچنان دنیای اقتصادی به هم پیوسته است که سقوط یعنی سقوط دومینوی زوال مالی برای همه .پس تفسیرهایی از این دست با ترجمه های جهت دار و نا مرتبط لازما قابل اعتنا نیست . Decline زوال نيست بلكه كاهش معني ميدهد
ناشناس۳۲۳۷۱۱۴۰۹:۱۶:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۵
شما نگران نباش تمام ابر قدرت های در گذشته سقوط کرد و در آینده سقوط خواهد کرد و دنیا راه خود خواهد رفت
ناشناس۳۲۳۷۲۵۴۱۱:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۵
مفهوم ابرقدرت عوض شده حتی مفهوم اقتصاد عوض شده بنابراین تحلیلهای گذشته را نمیشه به امروز بسط داد.
ناشناس۳۲۳۷۳۰۰۱۱:۳۱:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۵
به خاطر همین هست که کدخدا دیگر مانند سابق نیست درجهان حتی با غول های شرکتی؟!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۲۳۷۲۱۴۱۰:۴۰:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۵
ممنون از نکته ای که گوشزد کردید
ناشناس۳۲۳۷۲۸۹۱۱:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۵
دوست عزیز آمریکا که فقط مصرف کننده نیست، تولید کننده هم هست، با افول آمریکا تولیداتش کم می‌شه، و در نتیجه چین بازارهای آمریکا رو تصاحب می‌کنه! می‌بینی، باز هم در تحلیل به همون قسمتی که دوست داشتی توجه کردی و دلیل اینکه همیشه اشتباه می‌کنی همینه!
ناشناس۳۲۳۶۹۴۷۰۳:۱۴:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۵
به فرض که جهان در اختیار چین و روسیه باشد ، قطعا جهانی بی رحمانه تر، منفعت طلبانه تر و به دور از انسانیت خواهیم داشت چون روس و چین در تاریخ خودشان این را اثبات کرده اند.
ناشناس۳۲۳۷۱۱۶۰۹:۱۷:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۵
شرق هرچه باشد نسل کش نیستند برخلاف غرب حتی به اسم حقوق بشر در سطح کمتر نسل کشی مردم عادی را اینطور اذیت کنند با تحریم
ناشناس۳۲۳۷۲۷۸۱۱:۱۶:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۵
شما لطفا مروری بر جنایت ها و جنگ های شرق آسیا بکنید، شدت خشونت و نسل کشی در شرق آسیا به مراتب هولناک تر از غرب است هرچند کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.
ناشناس۳۲۳۸۱۰۱۰۱:۰۷:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۶
نسل کشی غرب که سرخپوستان را به کل حذف کردن را با چی مقایسه می کنی؟!!!!
ناشناس۳۲۳۷۳۸۰۱۲:۲۰:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۵
خیلی دوست داری چشمت را بر روی واقعیات ببندی. مغولها نسل کشی نکردند؟ تاتارو تیمور چطور؟ همه اینها گویا از شرق بودند. غربی ها خصوصا اسپانیائی ها هم در ابعاد افسانه ای نسل کشی کردند اما از ژاپنی ها بدتر نبودند.
ناشناس۳۲۳۷۴۸۸۱۳:۴۰:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۵
یک نگاهی تاریخی به گذشته چین وروسیه کمونیستی داشته باش بعد اعلام نظر بفرمایید
ناشناس۳۲۳۷۲۹۸۱۱:۳۱:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۵
از تاریخ حرف زدی، بهتره به جنابات آمریکا و اروپا در حق مردم آفریقا در دوران برده‌داری یه نگاه بندازی، جنگ ویتنام، جنگ عراق، ایجاد گروه‌های منافقین و القاعده و داعش و ... کسی برای چین و روسیه فرش قرمز پهن نمی‌کنه اما تحریف تاریخ فقط باعث گمراهی آینده می‌شه!
ناشناس۳۲۳۶۹۴۹۰۳:۲۲:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۵
روسیه با تحریمهای همه جانبه مواجه شده. حتی تحریم ورزشی. پوتین حتی توان حضور در نشست های بین المللی نظیر بریکس یا جی بیست رو نداره. چین از لحاظ رشد اقتصادی در بدترین شرایط هست در سه ده گذشته. بحران مسکن و مشکلات بانکی تو چین بیداد میکنه. وضعیت تورم و اقتصاد خودمون هم که دیگه قابل گفتن نیست. منتها از نگاه تیز بین گروهی خاص در کشورمون این غرب هست که در حال فروپاشی هست
ناشناس۳۲۳۷۳۰۲۱۱:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۵
فرض کنیم همه اینایی که گفتی درست باشه, می‌شه همین شرایط رو با اروپا و آمریکا مقایسه کنی ببینیم شرایط کدوم بدتره!؟!؟
ناشناس۳۲۳۷۴۰۲۱۲:۲۸:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۵
نمی‌دونم چرا وقتی حرف از افول آمریکا می‌شه به یه عده اینقدر بر می‌خوره!؟
ناشناس۳۲۳۸۱۹۹۰۸:۱۷:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۶
چون میدانیم با شعار دارید زندگی می کنید نه با واقعیت ها.
ناشناس۳۲۳۶۹۵۹۰۴:۰۹:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۵
خیلی خیلی رو به زوال است. فقط ما و روسیه خوبیم
ناشناس۳۲۳۷۳۸۱۱۲:۲۰:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۵
اینکه ما خوبیم یا بد تاثیری در افول غرب نداره!
ناشناس۳۲۳۶۹۶۰۰۴:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۵
من یک پیشنهاد دارم برای سایت الف. گذاشتن این دست از مقالات نتیجه معکوس داره در جامعه امروز ایران. اگه برای مردم دارید انتشار میدید که باید بگم مردم ایران نگاه متفاوتی دارن.
ناشناس۳۲۳۷۳۱۶۱۱:۳۹:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۵
من یه پیشنهاد دارم برای شما، از محدود کردن مردم ایران به اطرافیان خودتون دست بردارین و نظرات همه مردم ایران رو بشنوین، مردم ایران اونایی که در تشییع شهدا، حماسه اربعین، پای صندوق رای، راهپیماییها و ... شرکت می‌کنن هم هستن و خیلی با نظر شما موافق نیستن!
ناشناس۳۲۳۷۴۳۰۱۲:۴۴:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۵
با توجه به مثبت و منفیها دقیقا مشخص میشه که تعریف شما از مردم مشکل داره نه مال ما!
ناشناس۳۲۳۷۷۲۲۱۷:۰۱:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۵
کل مثبت و منفی‌ها ۱۰۰ تا نمی‌شه، ایران ۸۵ میلیون جمعیت داره!! بهتره نظر مردم رو در فضای واقعی جستجو کنی وگرنه پارسال در فضای مجازی ده‌ها بار جمهوری اسلامی سقوط کرد!
ناشناس۳۲۳۶۹۶۴۰۴:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۵
از پوتين چه خبر؟ کمی از پیشرفتهای شگرف و افتخار آمیز روسیه برامون مطلب بذارید فيض ببريم، فقط یک قلم جنس روسی برند در بازار ایران و جهان را نام ببرید. لطفاً طی یک مقاله کالاهای روسیه و آمریکا را در زمینه لوازم خانگی اتومبیل صنایع غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی لوازم صنعتی و.... مقایسه بفرمایید.
ناشناس۳۲۳۶۹۷۰۰۶:۱۷:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۵
حتی اگر امریکا کاملا نابود شود وضعیت فلاکت بار ما بهبود نخواهد یافت,
ناشناس۳۲۳۷۳۰۷۱۱:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۵
یعنی می‌خوای بگی تحریم‌ها کاغذ پاره هستن و مشکل جای دیگه‌س!؟
حمید۳۲۳۶۹۷۳۰۶:۳۱:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۵
چرا خودتان و مردم را فریب می دهید
ناشناس۳۲۳۷۳۴۵۱۲:۰۰:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۵
مگه گفته توی انتخابات تقلب شده، یا با برجام دلار ۱۰۰۰ تومن می‌شه، یا امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه، یا تحریم‌ها بالمره لغو می‌شه، یا جمهوری اسلامی برف امسال رو نمی‌بینه یا ... که می‌گی مردم رو فریب می‌ده!؟
ناشناس۳۲۳۶۹۷۸۰۶:۴۸:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۵
طوری از زوال و افول آمریکا می نویسید انگار اوضاع ما خوبه جهت اطلاع سایت الف از اوضاع فعلی مملکت : تورم افسار گسیخته دولت بدهکار و وزارتخانه های ورشکسته (مثلا وزارت نیرو که نداره طلب نیروگاه دارها رو بده و عملا ورشکسته است.) گرانی های بی حد گسترش بیشتر و بیشتر فقر و فلاکت و بدبختی (یک نگاهی به استانهای جنوبی کشور خصوصا سیستان و بلوچستان بندازید.) و ...
ناشناس۳۲۳۷۳۸۸۱۲:۲۲:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۵
مگه گفته افول آمریکا یعنی اینکه ما وضعمون خوبه!؟ اصلا چه ربطی به هم دارن!؟
ناشناس۳۲۳۸۲۰۰۰۸:۲۱:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۶
پس بهتر نیست وقتمان را برای تحلیل مشکلات کشور خودمان صرف کنیم و تلاش کنیم مشکلات خودمان را حل کنیم؟
ناشناس۳۲۳۶۹۹۱۰۷:۲۷:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۵
عجب ،!! با این دیدگاه آمریکا تا دو سه سال دیگه نابوده ،
شاهرخ مقدم۳۲۳۶۹۹۳۰۷:۳۴:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۵
زوال امریکا یا هر کشور دیگری در این جهان خاکی چه سودی به حال کشور و مردم ما دارد ؟ دیگر این صحنه سازی ها و ادرس غلط دادنها به مردم جواب نمیدهد و درک و فهم جامعه امروزی خصوصا نسل جوان بیش از اینهاست.
ناشناس۳۲۳۷۰۷۵۰۸:۵۲:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۵
دشمن ما زوال پیدا کنه تاثیر نداره؟ حداقلش اینه که نمیتونه این همه زور به ما بگه و تحریم کنه و ...
ناشناس۳۲۳۷۲۰۷۱۰:۳۳:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۵
فاصله ما با دشمنمون انقدر زياد هست كه اگر قدرتش يك پنجاهم هم بشه باز دست برتر با اونه؛ حجم اقتصاد دو كشور را مقايسه كن ميفهمي
ناشناس۳۲۳۷۲۱۸۱۰:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۵
پس باید منتظر زوال انگلیس و آلمان و ایتالیا و فرانسه و کانادا و اتحادیه اروپا و استرالیا و نیوزلند و کره و ژاپن و ... بشینیم تا بعد وضعمون خوب بشه
ناشناس۳۲۳۷۴۱۲۱۲:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۵
یعنی کره و ژاپن و نیوزلند و استرالیا و ... توان تحریم و زورگویی به ما رو دارن!؟
ناشناس۳۲۳۷۲۶۰۱۱:۰۳:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۵
به شرطی فایده داره که دوباره یه دشمن دیگه پیدا نکنیم .
ناشناس۳۲۳۷۴۰۳۱۲:۲۸:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۵
شما فکر کن آمریکا نابود بشه. چین و روسیه و تمام اروپا هم نابود بشه. همین بغل گوشتون ترکیه میذاره ما راحت زندگی کنیم.
ناشناس۳۲۳۶۹۹۵۰۷:۳۸:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۵
رو به صعود و ترقي فقط روسيه؛ آمريكا 50 ساله رو به زواله
ناشناس۳۲۳۷۰۰۴۰۷:۵۴:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۵
همه جا رو به زوال است! فقط ما خوبیم.
فرشید۳۲۳۷۰۲۳۰۸:۱۰:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۵
دوستان دقت کردید که قبلا همیشه از افول غرب سخن می گفتند. دیدند افولی اتفاق نیافتاد حالا کلمه زوال رو لقلقه زیونشون کردند.
ناشناس۳۲۳۷۱۵۷۰۹:۵۶:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۵
افول اتفاق افتاده شما خبر نداری. یکی از مهاجرین قدیم می گفت 15 سال پیش که ما به غرب آمدیم تونستیم با درآمدمون ماشین و خونه تهیه کنیم و مهاجر جدید گفت اینم شانس ماست به ته غرب رسیدیم.
ناشناس۳۲۳۷۳۰۳۱۱:۳۳:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۵
قبلا با لشکر کشی حکومت عوض می کرد اما الان دیگر توانی برای آن ندارد و دلار مانده که آنهم دارد کمرنگ تر می شود
ناشناس۳۲۳۷۳۷۶۱۲:۱۸:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۵
زوال مرحله بعد از افوله!
ناشناس۳۲۳۷۰۳۵۰۸:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۵
متاسفانه این توهمات باعث عدم اتخاذ تصمیم صحیح در امور سیاسی میشه
ناشناس۳۲۳۷۴۰۷۱۲:۲۹:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۵
توهم دلار ۱۰۰۰ تومنی با برجام بود!
رضا۳۲۳۷۰۵۳۰۸:۳۰:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۵
كلمه به كلمه سه خط آخر اين مقاله كه عصاره كل مقاله نيز مي باشد را با دقت بخوانيد تا تا متوجه شويد چقدر اين مطلب سرشار از حقيقت است !!
ناشناس۳۲۳۷۰۷۱۰۸:۴۹:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۵
شما به فکر مرغ و برنج و نان و بعد به مسکن و کار و بعد به مشکل پزشکی و کشاورزان و معلمان و کارگران و بعد فرار مغزها و ..... برسید وانرژی و وقتتان را برای این و آن نگذارید.
علی۳۲۳۷۰۸۰۰۸:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۵
شما به بازنشسته ۷ میلیون حقوق می دید بعد به بعضی ها بیشتر از ده میلیون فقط بن میدین بعد از جهان عادلانه صحبت می کنید ، جهان عادلانه شما خودی و‌غیر خودی دارد
ناشناس۳۲۳۷۴۴۹۱۲:۵۷:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۵
یعنی همه بازنشسته‌ها غیرخودی هستن!؟
ناشناس۳۲۳۷۵۹۶۱۴:۵۸:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۵
اصلا به حساب نمیان ،چرا اینقدر افکار شماها جناحیه؟!
ناشناس۳۲۳۷۷۲۷۱۷:۰۴:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۵
شما میای می‌گی خودی و غیر خودی، بعد به من می‌گی ذهنت جناحیه!! اینو دیگه نمی‌فهمم!!!!
ناشناس۳۲۳۷۰۸۴۰۹:۰۰:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۵
وقتی اصل سوال بر پایه ی مفروضات غیر واقعی مطرح میگردد . پاسخ به آن کاری است غیر معقول .
ناشناس۳۲۳۷۰۹۱۰۹:۰۴:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۵
آقا فرض کنیم همین الان آمریکا بخار شد. چی به ما می رسه؟ وضع اقتصادمون خوب میشه؟
ناشناس۳۲۳۷۴۱۷۱۲:۳۴:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۵
یعنی از نظر شما تحریم‌ها کاغذ پاره هستن!؟
ناشناس۳۲۳۷۱۱۳۰۹:۱۶:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۵
قدرت آمریکا بر مبنای علم است همین اکنون میلیون ها طرح تحقیقاتی بسیار وسیع و بلند پروازانه و تاثیر گذار در دانشگاه های آمریکا در حال انجام است آینده علم دنیا و آینده هوش مصنوعی و آینده پردازش دیتا و آینده ارتباطات دنیا در این تحقیقات تعیین می شود .
ناشناس۳۲۳۷۴۲۶۱۲:۴۲:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۵
کاش نظر شما هم کمی بر مبنای علم بود!!!! میلیون‌ها طرح بلندپروازانه!؟ اگه هر طرح بلندپروازانه ۲۰ نفر لازم داشته باشه، یعنی الان ۵۰ میلیون نفر توی دانشگاه‌های آمریکا دارن رو طرح‌هاب بلندپروازانه کار می‌کنن، کلا آمریکا چندتا دانشجو داره!؟
ناشناس۳۲۳۷۴۲۹۱۲:۴۳:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۵
نظر شما خیلی تاثیرگذار بود!
ناشناس۳۲۳۷۱۲۰۰۹:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۵
از نظر غرب گدایان ایرانی خیر اوضاع بر وفق مراد هست حتی اگر خود آنان بگویند نه!!
ناشناس۳۲۳۷۱۷۵۱۰:۰۸:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۵
غربگدا، خود تحقیر، سیاهنما و الفاظی ازین دست که سیاسیون بی کفایت و رسانه های حامی آنها بعنوان سرپوشی بر ضعفهای خود و حمله به منتقدین راستین بکار میبرند و طرفدارانشون که عموما از مردم عادی هستند و خود مثل اکثر جمعیت ایران از همه این بی تدبیری ها ضربه خوردن، بدون توجه به اینکه دارن بازی میخورن این الفاظ بی ربط را تکرار میکنن....
مهدی۳۲۳۷۲۰۹۱۰:۳۵:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۵
معمولا روان شناس ها این حالت غربگراها رو میگن : دوران انکار - یعنی افول غرب رو نمیخوان باور کنن
اصغر آقا !۳۲۳۷۲۴۵۱۰:۵۶:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۵
برادر جان ، واقعيت اين است كه امريكا به مثابه يك « گاو » مي ماند ، شاخ دارد ، شاخ نوك تيز ، عينهو شاخ گاو عمو حسين كه در كلاس دوم ابتدايي خوانديم ، اما خب ! اين گاو ، شاخدار ،شير و گوشت و پوست هم دارد ، ... حالا بستگي به اين دارد كه به شاخش چشم بدوزيم يا به شير و لبنيات و گوشت و پوستش ؟
ناشناس۳۲۳۷۴۲۱۱۲:۳۷:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۵
فرض کنیم حرف شما درست باشه, کدوم کشور به شیر و گوشت و ... آمریکا رسیده!؟ نگو عربستان که به قول ترامپ اون خودش گاو شیرده آمریکاست!
سعید۳۲۳۷۵۰۸۱۳:۵۵:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۵
آلمان، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه
ناشناس۳۲۳۷۲۶۱۱۱:۰۴:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۵
اصلا فکر کنید امریکا نابود شد ! تمام شد ! شما جز تورم و گرانی چه هنری در دنیا دارید ؟
ناشناس۳۲۳۷۴۱۹۱۲:۳۵:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۵
ما یا روحانی و ظریف و دوستانشون که عاشق غرب هستن!؟
ناشناس۳۲۳۷۵۹۸۱۵:۰۰:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۵
هشت سال احمدی نژاد و دو سال رییسی رو هم دیدیم تورم و گرانی دیگر هیچ
ناشناس۳۲۳۷۴۰۴۱۲:۲۹:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۵
بله امریکا در حال زوال است که ما در دنیا فقط تحریم امریکا هستیم و هیچ کشوری جرات داد وستد با ما را ندارد. همین چین کمونیست که عاشقش هستند از ترس امریکا یک دلار هم بابت فروش نفت نمی دهد اگر می گیرید اعلام کنید.
ناشناس۳۲۳۷۴۴۷۱۲:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۵
هدفتان از انتشار مطلبی که خودتان هم می دانید صحیح نیست و می دانید که مخاطب هم می داند که صحیح نیست چیست؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین