چطور یک گرافیست یا طراح گرافیک شویم؟ (راهنمای گام به گام)

گزارش بازرگانی، 210179،   4020620034

طراحی گرافیک یکی از پرتقاضاترین مهارت ها در دنیاست و به همین دلیل افراد بسیاری علاقه دارند تا تبدیل به یک گرافیست یا همان گرافیک دیزاینر شوند. شاید شما در ابتدای مسیر یادگیری طراحی گرافیک باشید و یا شاید هم چند سالی باشد که وارد این حرفه شده اید و در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارید. به هر صورت این راهنمای گام به گام می تواند به شما برای دستیابی به موفقیت کمک کند.

طراحی گرافیک چیست؟

شاید بهتر باشد اول از همه با تعریف دقیق طراحی گرافیک آشنا شوید. به تمامی آثار خلاقانه و هنری که از طریق نرم افزارهای گرافیکی و به کمک کامپیوتر خلق می شوند طراحی گرافیک گفته می شود. در واقع طراحی گرافیک یک ارتباط بصری موثر بین یک ایده یا مفهوم و مخاطب است. برای مثال به کمک نرم افزارهایی مثل فتوشاپ یا ایلوستریتور می توان آثار مختلف هنری را خلق کرد. از نقاشی دیجیتال گرفته تا طراحی لوگو، بروشور، کارت ویزیت و... . به فرآیند ایده پردازی، طراحی و خلق این طرح ها، طراحی گرافیک گفته می شود.



گرافیست یا طراح گرافیک کیست؟

حالا که با مفهوم طراحی گرافیک آشنا شدید بهتر است تا با مفهوم گرافیست آشنا شوید. شاید شما یک تصویر ذهنی از یک طراح گرافیک در ذهن داشته باشید اما این تصور صحیح نباشد. یک طراح گرافیک یا گرافیست در واقع همان شخصی است که ایده ها و تراوش های ذهنی خود را در قالب طرح های گرافیکی مختلف پیاده سازی می کند.



چطور به یک طراح گرافیک تبدیل شویم؟

حالا که با مفاهیم مختلف این حوزه آشنا شدید. وقت آن رسیده تا به طور واضح با مراحل تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای آشنا شوید. اگر در ابتدای مسیر این حرفه باشید احتمالا ذهن شما مملو از سوالات و ابهامات درباره چگونگی ورود به این حوزه و پیشرفت در آن است. اما با مسیری که برای شما در ادامه ترسیم خواهیم کرد، به سادگی می توانید از نقطه 0 در حوزه طراحی گرافیک به نقطه 100 برسید و موفقیت های مورد نظر خود را کسب کنید.



گام اول: خلاق باشید

قدم اول تقریبا ساده است. اولین قدم برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک، صرفاً خلاق بودن است. طراحی گرافیک یک حرفه خلاقانه است، بنابراین برای اینکه یک طراح گرافیک باشید باید خلاقیت داشته باشید. برخی از افراد ذاتا خلاق به دنیا می آیند و خلاقیت برخی از افراد دیگر با افزایش سن افزایش می یابد. به هر حال، مهم نیست که چه زمانی خلاقیت خود را پیدا می کنید، اگر خلاق هستید، می توانید یک طراح گرافیک موفق باشید.

گام دوم: حلال مشکلات باشید

علاوه بر خلاق بودن، طراحان گرافیک باید توانایی حل مشکلات را نیز داشته باشند. شما به عنوان یک گرافیست باید توانایی حل مشکلات مشتری و مشکلات پیش روی خود در مسیر طراحی را داشته باشید. رسیدن به ویژن و ایده ای که در سر دارید راحت نیست و بعضی مواقع با مشکلات و دست اندازهای بسیاری برای رسیدن به طرح ایده آلی که در ذهن دارید مواجه می شوید و به همین دلیل باید توانایی حل مشکل را داشته باشید. برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک با توانایی حل مساله بالا باید به طور مرتب تمرین کنید و سخت ترین کارها در مسیر طراحی را انجام دهید.



گام سوم: نرم افزارهای مهم گرافیکی را بیاموزید.

مانند هر حرفه دیگری، برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک به ابزارهای مرتبط برای انجام کار نیاز دارید. بنابراین قبل از شروع سفر خود برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک، ضروری است که ابزارهای مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشید. شما برای اینکه یک گرافیست حرفه ای باشید باید کار با نرم افزارهای زیر را به خوبی بدانید:

  1. فتوشاپ (Photoshop)

نرم افزار فتوشاپ بر کسی پوشیده نیست که کامل ترین و قوی ترین نرم افزار گرافیکی در دنیاست که تقریبا هر کاری را می توان به کمک آن انجام داد. شما در فتوشاپ می توانید لوگو، کاتالوگ، رابط کاربری سایت و اپلیکیشن، کارت ویزیت و... را به صورت حرفه ای طراحی کنید. یادگیری فتوشاپ از طریق دوره های آموزش فتوشاپ بسیار ساده است و می توان با چند ساعت یادگیری و تمرین کار با ابزارها و منوهای آن را به طور کامل یاد گرفت.

  1. ایلوستریتور (Illustrator)

نرم افزار ایلوستریتور نیز یکی دیگر از محصولات شرکت Adobe است که مخصوص طراحی های وکتور یا همان برداری طراحی شده است. شما در این نرم افزار با پیکسل ها کاری ندارید و هرآنچه که در این نرم افزار ترسیم می کنید به صورت برداری است و قابلیت افزایش سایز تا بی نهایت و بدون افت کیفیت را داراست. از ایلوستریتور نیز برای طراحی لوگو، بسته بندی، جلد کتاب، کاتالوگ و بروشور، بنرهای تبلیغاتی و... استفاده می شود. یادگیری ایلوستریتور نیز کار دشواری نیست و با گذراندن دوره های آموزش ایلوستریتور می توانید به طور کامل کار با این نرم افزار محبوب را یاد بگیرید. یکی از سایت های آموزش ویدئویی محبوب در ایران که می توانید دوره های آموزش ویدئویی مورد نظر خود را از آن تهیه کنید سایت داناپ (Danup.ir) است که کیفیت دوره ها و هزینه آنها بسیار مناسب می باشد.

  1. ایندیزاین (Indesign)

نرم افزار ایندیزاین نیز از مهم ترین نرم افزارهای حوزه طراحی گرافیک محسوب می شود که عمده کاربردهای آن در بخش چاپ و صنعت می باشد. اگر قصد فعالیت در حوزه های صنعتی مثل صنعت چاپ را دارید یادگیری این نرم افزار بسیار مهم خواهد بود.

  1. فیگما (Figma)

نرم افزار فیگما یک نرم افزار ابری است که کاربرد اصلی آن طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی رابط کاربری (UI) می باشد. اگر قصد فعالیت در حوزه طراحی رابط کاربری را دارید یکی از حیاتی ترین نرم افزارهای این حوزه Figma می باشد و باید کار کردن با آن را به طور کامل بیاموزید.

گام چهارم: اصول طراحی را یاد بگیرید.

مهم نیست که کجا یا چگونه طراح گرافیک شوید، بدون درک اصول طراحی گرافیک نمی توانید یک گرافیست موفق و برجسته شوید. این اصول عبارتند از هم ترازی (alignment)، تکرار (repetition)، کنتراست (contrast)، سلسله مراتب (hierarchy) و تعادل (balance). این اصول در ایجاد هر طراحی موفق بسیار مهم هستند. در ادامه به طور خلاصه هرکدام از این اصول را تعریف خواهیم کرد:

هم ترازی (alignment): یک طراحی واضح تر و یکپارچه تر ایجاد می کند.

تکرار (repetition): یک طرح را با گره زدن قسمت‌های مجزا به یکدیگر تقویت می‌کند و در نتیجه تداعی‌هایی ایجاد می‌کند.

کنتراست (contrast) :مؤثرترین راه برای ایجاد تأکید و تأثیر با طراحی شما است.

سلسله مراتب (hierarchy): سازمان را ایجاد می کند.

تعادل :(balance) ثبات و ساختار را برای یک طرح، از طریق تقارن یا کشش عناصر، فراهم می کند.



گام پنجم: یک معتاد به کتاب باشید.

کتاب های مفید زیادی در حوزه طراحی گرافیک وجود دارد که اگر قصد حرفه ای شدن در این حرفه را دارید باید آنها را مطالعه کنید. سعی کنید یک روتین برای مطالعه روزانه خود ایجاد کنید. روزانه نیم ساعت مطالعه می تواند در یک بازه زمانی کوتاه به شما کمک کند تا این کتاب ها را به طور کامل مطالعه کنید. اگر به دنبال پیشنهاد ما برای مطالعه هستید کتاب های جن مولر جلد 1 و 2 می تواند یک شروع فوق العاده برای مطالعه در این حوزه باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  7. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. تضادی عجیب و پر ابهام!

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین